2021-02-19, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jaså. Förklara hur han är dömd sexbrottsling har med fastighetsrätt att göra...

Det är sedan inte direkt som att de drar upp alla skelett Ebba har bakom sig, presenterar dem på ett nedvärderande sätt.

Det han dömts för kan vara en anledning att ombudet bör ha avvisats som ombud.
2021-02-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det han dömts för kan vara en anledning att ombudet bör ha avvisats som ombud.

ja, det var ett stort tveksamt "kan" i det.
Passar inte in här.
2021-02-19, 23:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jaså. Förklara hur han är dömd sexbrottsling har med fastighetsrätt att göra...

Det är sedan inte direkt som att de drar upp alla skelett Ebba har bakom sig, presenterar dem på ett nedvärderande sätt.

Jo det är precis vad de gjort, t.ex. de saker jag nämnde.

För övrigt åligger det snarare dig att förklara hur en dömd sexbrottsling som inte är advokat och helt utan erfarenhet i fastighetsrätt är ett lämpligt ombud åt Esbjörn, när han dessutom har nära affärsmässig anknytning till Esbjörns gode man.
2021-02-19, 23:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Passar inte in här.

Vem är du att avgöra den saken?
2021-02-20, 00:01
Medlem
trngws avatar
Detta med att Esbjörn i domstolens ögon enligt rättegångsbalken skulle kunna vara ett olämpligt ombud är intressant.

Det finns ju flera anledningar som man skulle kunna se till det. Dels att Binninge inte är advokat, men det räcker ju inte i sig, men i tillägg till att han helt tycks sakna juridisk utbildning och helt tycks sakna erfarenhet i såväl avtalsrätt som fastighetsrätt, är ju en bra start.
Om man ovanpå det lägger att han är en dömd brottsling så blir ju inte saken bättre.
Att han flera gånger inte kunnat leva upp till de saker han själv tagit upp inför domstolen och dessutom mest ägnar sig åt skvaller och smutskastning i sina inlagor är ju inte heller precis något som utmärker ett lämpligt ombud.
Men det som helt borde avgöra saken är hans jävssituation där han förlett domstolen att tro att han inte kunnat resonera med Esbjörns gode man, men där det istället visat sig att det är en av hans egna närmaste affärskontakter som i denna veva fått generalfullmakt och ansökt om att bli Esbjörns gode man.
Här finns ju till och med grund för brottsmisstanke.

Men det som gör allt detta intressant, är huruvida det vore bra eller dåligt för Ebba om domstolen nekade Binninge rätten att vara Esbjörns ombud.

Rent juridiskt torde det ju vara bra om motparten har en riktig klåpare till ombud. Hade Esbjörn haft ett skickligt ombud, kanske ombudet hade lyckats få Ebba att backa på affären. Det enda som hade behövts, hade förmodligen varit att se till att handpenningen blev återbetald och att Esbjörn träffade Ebba och sa till henne att han verkligen ville att köpet skulle återgå. Kanske inte en helt enkel uppgift med en bestämd man som Esbjörn, men ett skickligt ombud hade nog kunnat ordna det med lite stöd av Y.
2021-02-20, 00:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Du förstår väl att det inte beror på vad man, utan hur man köper.
Toblerone?

Oj, har Ebba betalat huset med statens kreditkort nu också?

Det finns verkligen inga gränser på idiotin ni Ebba-hatare uppvisar
2021-02-20, 00:26
Medlem
Enydrions avatar
Jag tycker det är ganska underhållande att Pernroth i den 38? sidiga rapporten redogör att Majkgård tar hand om Esb av ren godhet...

Och att Binninge i ansökan om godman åt Esb, upplyser att Pernroth redan tagit hand om Esb ekonomi, och det av ren godhet.

Sen idag såg jag Facebook chatten där Binninge varnar för att Esb kan råka välja en inkompetent jurist som för hans talan (alltså en som är ungefär som Binninge själv). När jag läste det sistnämnda fick jag ett skratt anfall...
2021-02-20, 00:29
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Oj, har Ebba betalat huset med statens kreditkort nu också?

Det finns verkligen inga gränser på idiotin ni Ebba-hatare uppvisar

Nej din mupp, det har jag aldrig påstått.

Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Haha! Du är en av de som tror att Tobleroneaffären handlade om en Toblerone alltså? Du är för rolig.

Nej, det vet jag att det inte gjorde. Men du fattade direkt vad jag menade, vilket var just meningen. Och ändå försökte du få det till att jag inte fattade att Mona inte köpt Toblerone för 53174kr. Bara för att försöka vara roligt.

Jag är rolig, precis som du skriver, dock inte du.
2021-02-20, 00:37
Medlem
Citat:
Jo det är precis vad de gjort, t.ex. de saker jag nämnde.

För övrigt åligger det snarare dig att förklara hur en dömd sexbrottsling som inte är advokat och helt utan erfarenhet i fastighetsrätt är ett lämpligt ombud åt Esbjörn, när han dessutom har nära affärsmässig anknytning till Esbjörns gode man.

sistnämnda kan jag förstå är relevant. "när han dessutom har nära affärsmässig anknytning till Esbjörns gode man."

Sedan - jaha? Och. Han har rätt att välja vem han vill. Oavsett erfarenhet.
Försöker du antyda att Esbjörn är senil som inte klarar att välja ombud?
2021-02-20, 00:38
Avslutad
Citat:
Passar inte in här.

Kan används i detta sammanhang eftersom det är en bedömning från fall till fall för domstolen. Är det något i det du inte begriper?
2021-02-20, 00:41
Medlem
Citat:
Vem är du att avgöra den saken?

Förklara hur det är relevant om någon är en dömd sexbrottsling. Nån paragraf eller så. Dom. Referat.
Det är där vi ska börja - du har något att föra fram annars ser jag mer likheter med "förtal".

Orolig över att Esbjörn ska råka illa ut - stängt rum med... en sådan där. Vem vet vad han gör med sin Petter-Niklas? Eller...?
2021-02-20, 00:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Nej din mupp, det har jag aldrig påstått.

Så vad är det då du påstår?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in