Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Förlåt, en rättelse av mitt tidigare inlägg idag. Jag hade räknat med fel siffra på svenskens årliga elanvändning.
"Ursprungligen postat av suppose
Vår stora expansion av kärnkraft utökade årligen produktionen med 600 Wh/invånare. Sol och vind har årligen bara kunnat öka med drygt 100 Wh/invånare i de länder som expanderat snabbast enligt länken. Med den byggtakten skulle det ta 100 år att bygga tillräcklig mängd för medelsvensken. Och då får man tänka på att vind- och solkraft har 20-30 års livslängd. Så man kommer behöva höja byggtakten till en nivå där man ersätter i samma takt som verken behöver bytas ut. Det blir engångsprodukter. Samt att den låga tillgängligheten på runt 10% ändå kräver nästan dubblerad försörjning, som gör det hela än mindre hållbart.
För kärnkraft ser siffrorna bättre ut. 20 års bygge för medelsvenskens behov. Sedan 60 års drift."
https://thoughtscapism.com/2017/11/27/nuclear-energy-is-the-fastest-and-lowest-cost-clean-energy-solution/amp/
Iida Ruishalme hycklar inte – Hon uppger att hon vill ha kärnkraft – Men, kan hon räkna?
Iida Ruishalme, som du länkar till, refererar till Jani-Petri Martikainen som källa. Jani-Petri Martikainens beräkningar är enligt denna källa (Ram et.al.) fullt med felaktigheter.
https://www.researchgate.net/publication/335962438_Authors%27_Reply_to_the_Letter_to_the_Ed itor_Response_to_%27A_comparative_analysis_of_elec tricity_generation_costs_from_renewable_fossil_fue l_and_nuclear_sources_in_G20_countries_for_the_per iod_2015-2030%27
En del felaktigheter är uppenbara redan i Iida Ruishalmes text. Här är några exempel.
– Korea räknar på 40 års livslängd på kärnkraft. Ruishalme/Martikainen räknar på 60 år för koreansk kärnkraft.
– Ruishalme/Martikainen räknar på 20 års livslängd på vindkraft. Moderna vindkraftverk har en förväntad livslängd på 25-35 år, beroende på underhållsrutiner.
– Kostnaden för finsk kärnkraft är beräknad långt lägre än den verkliga. Jämför Olkiluoto 3.
Då bör man räkna in att en betydande del av kostnaden för Olkiluoto 3 har betalats av Franska staten.
En detalj om vindkraft i Sverige.
– Uppskattad elproduktion för helåret 2019: 19,5 TWh
– Uppskattad elproduktion för helåret 2020: 27 TWh
– Ökning: 7,5 TWh -> ≈750 kWh/capita i Sverige.
Förbrukningen 2020 i Sverige 132,3 TWh -> 13230 kWh/capita•år
Med den utbyggnadstakten tar det 17,6 år att täcka hela elförbrukningen med vindkraft, om nu någon skulle önska det. Jag vill det inte. Jag vill behålla vattenkraftens 71,5 TWh/år.
"Per capita" inkluderar privat konsumtion, offentlig konsumtion och industrins konsumtion, dvs. all förbrukning i landet.
Med den finska utbyggnadstakten på kärnkraft, om vi utgår från Olkiluoto 3, som hittills tagit 16 år och kommer att ta 17 år att bygga, om det blir klart 2022, så kommer det att leverera ca 1500 MW, ca 12 TWh/år. Det blir en utbyggnadstakt på 0,696 TWh/år. Med den takten tar det 190 år att bygga ut motsvarande Sveriges förbrukning. Om man beräknar livslängden på kärnkraft som oändlig. Räknar man 40 år, som Korea, så kommer man efter 40 år upp i 27,84 TWh/år, ca 20% av Sveriges förbrukning, men inte mer. Sedan stängs reaktorer i samma takt som nya blir klara.
Genom att alltid ha fem reaktorbyggen på gång samtidigt så kan man komma upp till en produktion som matchar förbrukningen.
Hur gör man om man vill presentera vilseledande uppgifter?
Några metoder ser ut att återkomma:
– Räkna på vindkraft som byggdes på 1990-talet. Huvuddelen av befintlig vindkraft har byggts efter 2015 och har mycket bättre effekt och effektivitet än äldre vindkraft.
– Räkna med gamla uppgifter om vad kärnkraft kostar. Med krav som gör att Tjernobyl och Fukushima inte ska upprepas så lätt så blir kärnkraft betydligt dyrare.
En översikt över vilka statssubventioner som krävs om det ska vara möjligt att bygga kärnkraft
In relation to the five over-budget nuclear projects under construction in northern America and Western Europe, how much, if any, public money has been spent to prop up construction? Are there any taxpayer dollars subsidising these projects to make them viable to provide the energy to the market?
https://www.parliament.vic.gov.au/images/stories/committees/SCEP/Inquiry_into_Nuclear_Prohibition_Inquiry_/Transcripts/11_September_2020/20201022_QoN_vic_nuclear_prohibition_inquiry_shac. pdf
Jag hoppas jag har räknat rätt.
–