Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-12, 21:06
Medlem
https://youtu.be/68RUEA67dtw

I den här dokumentären berättar dom om hur dåligt vårat dricksvatten är som kommer från vättern.

De redskap vattenverket använder för att mäta renlighet mäter bara visa ämnen medans andra ämnen inte syns.

Bland annat har de hittat stora mängder kvicksilver i sjön.

Vättern har även stora plättar på botten som är helt döda och fiskar dör direkt i burarna innan de ens tagits upp till ytan.

Jag tycker de hör är mycket oroväckande och är såklart orolig för mitt eget vatten nu när man sett de här.
Senast redigerad av flaskans 2021-01-12 kl. 21:08.
Citera
2021-01-12, 21:24
Medlem
Strychnos avatar
Såg den för ett par dagar sedan.
Helt förjävligt!
Är glad att jag får mitt vatten från en annan källa än den där giftsörjan från vättern.
Citera
2021-01-12, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaskans
https://youtu.be/68RUEA67dtw

I den här dokumentären berättar dom om hur dåligt vårat dricksvatten är som kommer från vättern.

De redskap vattenverket använder för att mäta renlighet mäter bara visa ämnen medans andra ämnen inte syns.

Bland annat har de hittat stora mängder kvicksilver i sjön.

Vättern har även stora plättar på botten som är helt döda och fiskar dör direkt i burarna innan de ens tagits upp till ytan.

Jag tycker de hör är mycket oroväckande och är såklart orolig för mitt eget vatten nu när man sett de här.
Gamla utsläpp från industrier ligger inbakat i bottenslammet. Sjön som ligger i Jönköping är mycket förorenad från pappersbruk, tror jag, planer fanns på rening under 80-talet men ansågs omöjligt eftersom oerhörda mängder skulle virvla runt och dra vidare, det fick ligga kvar.
Citera
2021-01-12, 23:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmannen
Gamla utsläpp från industrier ligger inbakat i bottenslammet. Sjön som ligger i Jönköping är mycket förorenad från pappersbruk, tror jag, planer fanns på rening under 80-talet men ansågs omöjligt eftersom oerhörda mängder skulle virvla runt och dra vidare, det fick ligga kvar.
Även andra ställen som i Sundsvall, finns bara det alternativet, låta det ligga!
Citera
2021-01-16, 18:21
Medlem
Under tiden skulle man kunna ta upp all skit som fiskodlarna orsakat på bottnarna i ångermanland.

Och man har gjort stora vinster på att skita ner.
Citera
2021-01-16, 21:22
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Fy fan! Vi behöver ett miljöparti som pratar miljö istället för flyktingar och genomsnittstemperaturen.
Citera
2021-01-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Fy fan! Vi behöver ett miljöparti som pratar miljö istället för flyktingar och genomsnittstemperaturen.

Håller med
Citera
2021-01-19, 10:43
Medlem
Det finns pappersbruk i Vänern också. Och det vattnet dricker många, inklusive Göteborg.
Citera
2021-01-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Ja, folk är alldeles för insnöade på CO2, när dessa gifter är x100 värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in