Citat:
Man får magiskt med sig kultur av att växa upp i vad exakt? Hur är Rosengård exempelvis "Sverige"? Är dessa sjätte generationens tyskar i Brasilien mer typ brassar eller tyskar enligt dig:
https://www.youtube.com/watch?v=KYXeSSrOcMc
?
Jon Erik Fjällgren är väl en gränsfall, adopterade tycker jag bär på en komplicerad historia, men till stora dela assimileras de till den nya kulturen. Men ifall du kommer till någon ny ställe med dina egna föräldrar
Citat:
Att du idag har områden med en egen kultur, pga invandring och att inga svenskar vill bo där etc...
handlar mer om din typ av rasism, diskriminering och förakt kontra dessa grupper och eras kulturer än att de inte skulle vilja bli svenskar.
handlar mer om din typ av rasism, diskriminering och förakt kontra dessa grupper och eras kulturer än att de inte skulle vilja bli svenskar.
Du är den som föraktar dem när du säger att de vill bli svenskar. De vill förbli det som de alltid har varit, liksom tyskarna jag visade som hade levt 150 år i Brasilien.
Bor du i Rosengård? Eller är du en rasist som jag? Vi har redan varit inne i det här, folk vill bo med sina egna. Det gäller både invandrare och svenskar.
Tror du att alla assyrier bor i Södertälje på måfå? Nej, de bor alla där för att de inte vill bo med muslimer, och muslimer jagas iväg från Södertälje.
Citat:
Ingen kultur är "skit värt". Inte somalisk, inte samisk inte svensk.
Du kan ha mer eller mindre bra eller dåliga företeelser men det går inte förenkla ner ev. kritik av dessa företeelser till att en kulturell helhet skulle vara "sämre" eller "skit" eller "överlägsen" eller dylikt som du ägnar dig åt.
Du kan ha mer eller mindre bra eller dåliga företeelser men det går inte förenkla ner ev. kritik av dessa företeelser till att en kulturell helhet skulle vara "sämre" eller "skit" eller "överlägsen" eller dylikt som du ägnar dig åt.
Kulturer är givetvis överlägsna, därför vi talar om högkulturer och du själv försökte vara inne på att somalisk kultur var överlägsen den svenska när de var punter och vi var ett värdelöst folkslag som ingen kände till, eller vad du nu sa.
Givetvis värderar vi alla kulturer, vi värderar dem när vi bestämmer vart vi ska resa, när vi konsumerar kultur från land x istället för y, när vi köper produkter som producerats där: jag själv köper hellre japanska produkter än kinesiska, exempelvis...
Det kan dock vara komplicerad att värdesätta kulturer, trots att kineserna är mer innovativa och produktiva än exempelvis indierna, så föredrar jag Indien på flera andra nivåer, som hur indierna behandlar sina djur jämfört med kinesernas empatilösa förhållande till djur och hinduismen når till djupare filosofiska källor än kinesiska konfuncianismen och dyrkan av förfäder i Kina.
Men i förhållande till Somalia mot Skandinavien är det inte något vidare svårt på något sätt alls.
Citat:
Res till Somalia, och jag kan garantera dig att du kommer finna saker i den kulturen värt att gilla.
res till Sverige och vi har saker som är värda föraktas.
.
res till Sverige och vi har saker som är värda föraktas.
.
NEj tack, nej, nej, nej...jag vill inte resa till ett kulturellt område där jag behöver vandra omkring med livvakter för att överleva. Så modig är jag inte.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-18 kl. 17:33.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-18 kl. 17:33.