2021-02-18, 16:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej man får med sig en kultur via ATT VÄXA UPP I DEN, vilket var vad jag skrev..

Man får magiskt med sig kultur av att växa upp i vad exakt? Hur är Rosengård exempelvis "Sverige"? Är dessa sjätte generationens tyskar i Brasilien mer typ brassar eller tyskar enligt dig:

https://www.youtube.com/watch?v=KYXeSSrOcMc

?

Jon Erik Fjällgren är väl en gränsfall, adopterade tycker jag bär på en komplicerad historia, men till stora dela assimileras de till den nya kulturen. Men ifall du kommer till någon ny ställe med dina egna föräldrar

Citat:
Att du idag har områden med en egen kultur, pga invandring och att inga svenskar vill bo där etc...
handlar mer om din typ av rasism, diskriminering och förakt kontra dessa grupper och eras kulturer än att de inte skulle vilja bli svenskar.

Du är den som föraktar dem när du säger att de vill bli svenskar. De vill förbli det som de alltid har varit, liksom tyskarna jag visade som hade levt 150 år i Brasilien.

Bor du i Rosengård? Eller är du en rasist som jag? Vi har redan varit inne i det här, folk vill bo med sina egna. Det gäller både invandrare och svenskar.

Tror du att alla assyrier bor i Södertälje på måfå? Nej, de bor alla där för att de inte vill bo med muslimer, och muslimer jagas iväg från Södertälje.

Citat:
Ingen kultur är "skit värt". Inte somalisk, inte samisk inte svensk.
Du kan ha mer eller mindre bra eller dåliga företeelser men det går inte förenkla ner ev. kritik av dessa företeelser till att en kulturell helhet skulle vara "sämre" eller "skit" eller "överlägsen" eller dylikt som du ägnar dig åt.

Kulturer är givetvis överlägsna, därför vi talar om högkulturer och du själv försökte vara inne på att somalisk kultur var överlägsen den svenska när de var punter och vi var ett värdelöst folkslag som ingen kände till, eller vad du nu sa.

Givetvis värderar vi alla kulturer, vi värderar dem när vi bestämmer vart vi ska resa, när vi konsumerar kultur från land x istället för y, när vi köper produkter som producerats där: jag själv köper hellre japanska produkter än kinesiska, exempelvis...

Det kan dock vara komplicerad att värdesätta kulturer, trots att kineserna är mer innovativa och produktiva än exempelvis indierna, så föredrar jag Indien på flera andra nivåer, som hur indierna behandlar sina djur jämfört med kinesernas empatilösa förhållande till djur och hinduismen når till djupare filosofiska källor än kinesiska konfuncianismen och dyrkan av förfäder i Kina.

Men i förhållande till Somalia mot Skandinavien är det inte något vidare svårt på något sätt alls.

Citat:
Res till Somalia, och jag kan garantera dig att du kommer finna saker i den kulturen värt att gilla.
res till Sverige och vi har saker som är värda föraktas.
.

NEj tack, nej, nej, nej...jag vill inte resa till ett kulturellt område där jag behöver vandra omkring med livvakter för att överleva. Så modig är jag inte.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-18 kl. 17:33.
Citera
2021-02-18, 17:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är inte upp till dig att avgöra Uven,
det görs det antal aborter som människor nu behöver göra, det är upp till dem och DERAS skäl, inte dig.

Nej du vill införa olika lagar och regler som ska TVINGA kvinnor.
ex. Ta bort den fria aborträtten, ta bort barnbidrag...ger kanske´vensen att kvinnor TVINGAS.

Visst är det upp till mig. Jag får precis som alla andra ha en åsikt om detta och sådant som rör såväl individual- som samhällsmoral här i landet.

Citat:
Nja....det tror jag inte på.

Naturligtvis inte.

Citat:
Ohh verkligen? de utkommer "naturligt"???

18 åriga Stina blir oönskat gravid med Jon, 30, pga att en kondom gick sönder, som har barn innan med en fru som han ljugit om för Stina,
Stina kan inte göra abort för nån pantat arsle nånstans har bestämt att det ska hon inte få lov göra.
Jon, är inte ett skit intresserad av att skilja sig, och gifta om sig, eller!! ta hand om ett icke önskat barn,
Stina vill heller inte vara gravid, föda eller ta hand om ett icke önskat barn, inte heller ska hon ju i ditt samhälle ens ha en ekonomisk möjlighet klara biffen eftersom du tagit bort barnbidraget....

Men suuuure!! Uven....Jon kommer ju helt "naturligt" ta sitt ansvar, eller hur?

Tycker Du inte att skola och föräldrar skulle ha berättat för Stina att man skall undvika att ha sex utanför en stabil relation? Tycker Du inte att Stina och/eller Jon borde ha varit bättre på preventivmetoder? Tycker Du inte myndig Stina bör ta ansvar för sina handlingar och avstå från att offra det barn som inte bett om att få tillkomma under så pinsamma omständigheter?

Citat:
men red då ut det,,,,jag gav dig några exempel från verkligheten....
Red ut det tack, eftersom det nu är så "enkelt".

Jag påstod inte att allt var enkelt:
Citat:
I ytterkanterna kan det stundom råda oenighet om vem som är svensk,

Men, att det är enkelt att ibland klarlägga att en person inte är svensk, betyder inte att det är enkelt i alla fall. Språket är emellertid en början, men även identifikation och hur vederbörande betraktas av andra. Du tror väl inte att invandrarna alltid betraktas varandra som svenskar? Kanske bör Du åka till ett utanförskapsområde och fråga om de kan definiera en svensk. Det tror jag att de kan.
Citera
2021-02-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Kanske bör Du åka till ett utanförskapsområde och fråga om de kan definiera en svensk. Det tror jag att de kan.

Jo, de vet vad de menar med "riktig" svensk.

Och nej, de ser inte sig själva som "riktiga" svenskar utan som "svenskar". De kanske inte ens vill vara svenskar!

Och handen på hjärtat, om vi åker till Turkiet och stöter på en invandrad syrier, som kanske är arab, så ser vi ju inte på denne som turk utan som invandrad till Turkiet. Det är ju ingen "riktig" turk i alla fall.
Citera
2021-02-18, 19:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, de vet vad de menar med "riktig" svensk.

Och nej, de ser inte sig själva som "riktiga" svenskar utan som "svenskar". De kanske inte ens vill vara svenskar!

Och handen på hjärtat, om vi åker till Turkiet och stöter på en invandrad syrier, som kanske är arab, så ser vi ju inte på denne som turk utan som invandrad till Turkiet. Det är ju ingen "riktig" turk i alla fall.

Alltså, jag får känslan av att mångkulturalister aldrig riktigt talat hjärta till hjärta med en andra generationers arab eller en kurd eller liknande. De är stolta människor som exakt vet vilka de är och har varierande grad av förakt för allt som svensken står för, och även ifall de inte har förakt så talar de ofta om hur "svenskar är" med skratten i halsen.

Även i länder där invandrare sägs ha integrerats, som i USA, så känner man av hur New Jersey är fylld med italienska 4e generationens invandrare och Bostons irländska rötter, och i mellanvästern känner man av de germanska rötterna.

Rötter är ju inte något som man enkelt blir av med, det är möjligen inte ens önskvärd att något sådant sker. Människor får sin styrka från sina rötter, problemet är bara när olika kulturer inte är kompatibla att leva sida vid sida, kontrasterna när det gäller värderingar och vanor blir för starka.

Därmed att assyrier bor med assyrier i Södertälje, de känner ju till att de inte kan leva med muslimer och koncentrerar sig på ett område där de kan vara sig själva. Araber talar rakt av i intervjuer hur bra det är att bo i Malmö för att de känner sig som om de är hemma i Mellanöstern.

Mångkulturalister vill anklaga vita människor i princip för både andras etnocentrism och deras egna mer dolda etnocentrism. Mångkulturalisterna själva vill givetvis inte bo med araber i någon förort som de gjort till nya Mellanöstern och araberna vill inte heller bo sida vid sida med en gäng tråkiga pk-svennar.
Citera
2021-02-18, 20:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Alltså, jag får känslan av att mångkulturalister aldrig riktigt talat hjärta till hjärta med en andra generationers arab eller en kurd eller liknande. De är stolta människor som exakt vet vilka de är och har varierande grad av förakt för allt som svensken står för, och även ifall de inte har förakt så talar de ofta om hur "svenskar är" med skratten i halsen.

Även i länder där invandrare sägs ha integrerats, som i USA, så känner man av hur New Jersey är fylld med italienska 4e generationens invandrare och Bostons irländska rötter, och i mellanvästern känner man av de germanska rötterna.

Rötter är ju inte något som man enkelt blir av med, det är möjligen inte ens önskvärd att något sådant sker. Människor får sin styrka från sina rötter, problemet är bara när olika kulturer inte är kompatibla att leva sida vid sida, kontrasterna när det gäller värderingar och vanor blir för starka.

Därmed att assyrier bor med assyrier i Södertälje, de känner ju till att de inte kan leva med muslimer och koncentrerar sig på ett område där de kan vara sig själva. Araber talar rakt av i intervjuer hur bra det är att bo i Malmö för att de känner sig som om de är hemma i Mellanöstern.

Mångkulturalister vill anklaga vita människor i princip för både andras etnocentrism och deras egna mer dolda etnocentrism. Mångkulturalisterna själva vill givetvis inte bo med araber i någon förort som de gjort till nya Mellanöstern och araberna vill inte heller bo sida vid sida med en gäng tråkiga pk-svennar.

Segregation blir naturligt, det är därför som vita människor i Sverige och andra länder kommer bosätta sig mer och mer på landsbygden och mindre orter.
Citera
2021-02-18, 21:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Segregation blir naturligt, det är därför som vita människor i Sverige och andra länder kommer bosätta sig mer och mer på landsbygden och mindre orter.

Det är inget som man kan anklaga varesig svenskar eller invandrare för, det är den naturliga ordningen. Så har det alltid varit i alla typer av mångkulturella projekt, ibland har det varit lite mer av en smältdegel, mestadels pga kulturer som är hyfsad nära varandra (som europeiska migranter till USA som mixade med varandra).
Citera
2021-02-18, 21:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är inget som man kan anklaga varesig svenskar eller invandrare för, det är den naturliga ordningen. Så har det alltid varit i alla typer av mångkulturella projekt, ibland har det varit lite mer av en smältdegel, mestadels pga kulturer som är hyfsad nära varandra (som europeiska migranter till USA som mixade med varandra).

Är rasblandning onaturligt? De flesta föredrar ju sin egen ras, särskilt kvinnor.
Citera
2021-02-18, 21:23
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Är rasblandning onaturligt? De flesta föredrar ju sin egen ras, särskilt kvinnor.

Nej, onaturligt är det inte. Ifall det är önskvärd är väl nyckelfrågan.
Citera
2021-02-18, 21:28
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nej, onaturligt är det inte. Ifall det är önskvärd är väl nyckelfrågan.

Vanligaste rasblandningen i Sverige är nog vita äldre man med thaikvinna.
Citera
2021-02-18, 21:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vanligaste rasblandningen i Sverige är nog vita äldre man med thaikvinna.

Kanske, vet ej. Ser fler halvblattar och mulatter än halvthais faktiskt, men i Norrland och landsbyggden kanske det motsatta är vanligare?
Citera
2021-02-18, 21:50
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Kanske, vet ej. Ser fler halvblattar och mulatter än halvthais faktiskt, men i Norrland och landsbyggden kanske det motsatta är vanligare?

I varje fall hittar jag inga kvinnor på flashback som säger att icke-vita män är bäst, såsom jag hittar många män här som säger det.

Jag ser inte många mulatter, men rasblandning förekommer även fast man inte ser det. Nyligen dömdes en norsk kvinna på ett asylboende i Nordnorge för att ha "sexuellt uttnyttjat asylsökande". Batikhäxa alltså.

USA är däremot fullt av mulatter.
Citera
2021-02-19, 08:11
Medlem
Citat:

Både ja och nej. Mångkulturalisterna bor ju naturligtvis inte oftare i moderna hyreskaserner än andra med motsvarande inkomst. Segregationen är både ekonomisk och kulturell. Jag håller med om att vi söker oss till våra likar, tillvaron blir så mycket enklare.

Men trots allt så är området som kallas Möllevången MPs starkaste fäste. Det är ju ett charmigt område med mycket jugend och nyromanticism.

Och VPs starkaste fäste i Malmö är grannområdet runt folkparken, med den klassiska Moriskan.

Här talar vi om den arkitektur som både hipsters och sverigedemokrater omhuldar.

Så var det i alla fall, men man bor ogärna där hela livet. Det är nog oftast mest en fas i livet får många i vänstern. De svenskar man träffar på är unga, det är före man får råd med villan. Jag bodde alltså där själv i 10 år ändå (mitt hus var dekorerat med stuck i form av änglar).

Jag blir glad när jag hör Nadim Ghazale i Min Sanning. Hans far flyttade ut bland svenskarna för att bli svensk och Nadim gifte sig med en svenska och lär inte sina döttrar arabiska. Libanon dör med mig.

Det är ju assimilering, inte integration.

Men lustigt hur det ifrågasätts bland svenskar: varför lär du inte din dotter arabiska? Blir hon inte sur? Hon kanske anklagar dig som vuxen, att du stulit hennes rötter?

Sista brevet hem bör skrivas någon gång där. Och visst kan man ha ett intresse av något forna förflutet... kanske det i framtiden görs TV i mellanöstern liknande det vi gör i skandinavien med svenskamerikaner.

Vi bör underlätta och veka för en assimilering, inte ifrågasätta och motarbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in