2021-02-17, 17:28
Medlem
Jofs avatar
Nu har man försökt forska på frågan, varför så många skiter i restriktioner.
Bakom betalvägg tyvärr:
https://www.svd.se/lattuttrakade-bryter-mest-mot-coronaregler

Men det är inte dumhet primärt. Utan mer ett personlighetsdrag. En del har svårt att stå ut med att ha tråkigt! T o m i 15 minuter.

Jag har ofta undrat hur man kan vara så dum att utsätta sig för stora risker. Åka på semester, flyga, umgås i klump etc.
En del blir nog oroliga, verkar det som. Då kommer förnuft i andra eller sista hand.
Då blir det tydligen "nödvändigt" att tillfredsställa behovet av omväxling.
Citera
2021-02-17, 17:29
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Emirats flyger till alla destinationer men sin stora hub i Dubai. Qatar airways lika så man kan komma till alla världens länder via mellanöstern. De frågar nog inte efter pass ens.

Den nya afrikanska mutationen (alltså inte Sydafrika varianten) har 2 konstaterade fall i Sverige sa Karin T W i dag.

Smittsam farlig gör verklighet av att stoppa flygresorna inte bara spela för galleriet.

Du har tydligen aldrig flugit via Dubai eller Doha och stått i passkö i 30 minuter, fått temperaturen kollad och fått ditt pass granskat både manuellt och elektroniskt? Dubai Airport har haft ”hälsoscreening” där din temperatur kollas vid passkontrollen åtminstone de senaste 6 åren.

Tydligt att du inte är så resvan, så det är OK, men det är nog väsentligt bättre ordning i Dubai än på Heathrow eller Landvetter.
Citera
2021-02-17, 17:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Idioter. Lind och Hallengren kommer inte rädda ett enda liv med sina fascistiska metoder.

De kommer däremot, i förlängningen, att förstöra liv och framförallt förstöra folket.

Vaccinationerna kommer rädda liv för de allra allra äldsta. Men sedan har vi andra viktiga saker som påverkar folkhälsan och som pandemin påverkar: ökad våld och sexbrott mot barn, våld mot kvinnor, arbetslöshet, psykisk ohälsa bland framför allt unga som studera hemifrån, ökad suicidrisk bland människor som av olika anledningar påverkats av pandemin osv osv. Konsekvenserna av samhällets agerande kommer bli stora och i förlängningen kanske t om vara värre än viruset.
Citera
2021-02-17, 17:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag kan absolut ”hålla ut” 3-4 månader till. Bara man inte då kommer och säger att det visst inte räcker med att riskgrupperna blev vaccinerade utan nästa grupp och nästa och nästa.

Jag är mer nervös att nya mutationer gör att det dröjer innan samhället kan fungera som vanligt igen.

Ifall dom nya mutationerna tar sig runt immuniteten efter infektion eller vaccin, så får vi börja om från början med att bygga upp immunitet. Därför är det jätteviktigt att myndigheterna anstränger sig för att hålla nya mutationer borta. Ifall nya mutationer får skölja in, så kan det dröja innan livet kan återgå till det normala.

Enligt John Campbell så sprids både den sydafrikanska och den brasilianska mutationen i östra Frankrike just nu.

Citat:
Ingen kan se in i framtiden och just DÄRFÖR måste vi så småningom bestämma oss för när vi ska öppna upp helt igen. Ingen kan tycka att de kraftiga inskränkningar i människors liv som vi just nu lever med fortgår i all evighet.

Vi får kanske välja mellan öppna gränser och öppet samhälle. Förra året valde Anders Tegnell öppna gränser. Svenska folket har fått betala ett högt pris för Anders Tegnells val.

Citat:
Jag kommer vara ”nöjd” om 500 pers får samlas framför ett band eller på en idrottsarena i sommar.

Jag hoppas att du får möjlighet att gå på konsert i sommar. Och att du får se idrott. Efter allt besvär med epidemin, så har du förtjänat det.
Citera
2021-02-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Sydafrika mutationen sprids redan i Österrike tyvärr.

Har gissningsvis spridit sig till flera länder i europa, bara en tidsfråga innan den sprids brett i sverige.
Mistanke om lavt niveau af smitte med Sydafrika varianten i Danmark.

Der er fundet endnu et tilfælde af den sydafrikansk coronavariant i Danmark. Det fortæller sundhedsminister Magnus Heunicke (S) onsdag formiddag på et pressemøde om den fremtidige teststrategi.

Den sydafrikanske variant er en af dem – sammen med den britiske – der har givet anledning til bekymring hos myndighederne.

Dermed er der konstateret ni tilfælde af varianten i Danmark. Der er dog for første gang ikke knyttet en rejseaktivitet til smitten.

»Vi har i vores smitteopsporing ikke kunnet finde ud af, hvordan vedkommende er smittet. Men det kan ikke afvises, at der er tegn på, at der er en vis form for lavt niveau af smitte i Danmark.«

https://www.berlingske.dk/danmark/nyt-tilfaelde-af-sydafrikansk-variant-knyttes-ikke-til-rejse
Citera
2021-02-17, 17:34
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Läget i region Västra Götaland bedöms nu som allvarligt. Nya restriktioner införs med omedelbar verkan.

Citat:
"Munskydd ska alltid användas i kollektivtrafiken under rusningstid men även vid andra tider. I inomhusmiljö ska engångsmunskydd användas när det inte går att hålla avstånd.

Munskydd ska även användas inomhus, i situationer där nära kontakt under längre tid inte går att undvika."

Här menar jag att man på ett bra sätt fångar upp just dom situationener där munskydd kommer att göra nytta.

Gäller då munskyddskrav även i skolan? Eller är detta en smittfri zon som vanligt?
Citera
2021-02-17, 17:38
Medlem
24% ökning i Stockholm senaste veckan.

Tegnell hade fel igen.
Citera
2021-02-17, 17:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Haha, vilken skojare! Du, det är inte ofta jag ser dig i tråden för Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter .

Vårt räkneexempel gick ut på att påpeka det orimliga i att IFR endast skulle vara 0,1% när det redan är 0,12% som har dött i sjukdomen. Det är ju omöjligt - även om varenda svensk i hela befolkningen hade blivit smittad.

Vad fan svamlar du om? "Mortality Rate" per år? Det har inte gått ett år sedan pandemin bröt ut i Sverige, men under de senaste 11 månaderna har det dött nästan 13 000 personer i covid och ungefär 2 500 000 svenskar har antagligen blivit smittade.

Räkna på det du.

Tack.. då ser jag var du brister i din okunskap.

Mortality Rate är inte Infection Fatality Rate... du har fått det hela om bakfoten.
Och självklart kommer IFR vara högre än Mortality Rate..

Dags för en liten lektion i vad Mortality Rate, Infection Fatality Rate och Case Fatality Rate är för något.. ser jag.

Mortality Rate: antal döda över en viss period (1 år) jämfört med totala befolkningsantalet
https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss19.../section3.html

Läs Formel: "Deaths occurring during a given time period "

Infection Fatality Rate: antal döda jämfört med estimerat antal smittade fall, ackumulerat (inkl de med milda eller inga symptom som inte uppsöker sjukvården och därmed inte registreras. Stort mörkertal). Detta förutsätter att testerna är tillförlitliga

Case Fatality Rate: antal döda jämfört med bekräftat antal smittade, Ackumulerat.

https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss19.../section3.html

Sveriges Befolkningsmängd är 10.380.245
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ingsstatistik/

Antal bekräftade döda med Covid fram tom 8 Februari 2021: 10.495
https://www.socialstyrelsen.se/stati...na-i-covid-19/

Upställning Mortality Rate: 10.495 / 10.380.245 x 100 = ca 0,1 %

Så för att repetera.. Mortality Rate (Cause-Specific) är inte högre än 0,1%

Läs källorna innan du kommenterar så det inte blir pinsamt för dig igen!

Räkna du på det du!
Citera
2021-02-17, 17:40
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Låt dom som tror att frälsningen är att äta negervitamin i enorma mängder göra det. De får diagnosen primär hyperparatyreos bygger på höga halter av kalcium och PTH i blodet.

Så länge man följer Livsmedelsverket är det säkert inga problem för en normal frisk person.

Rekommenderar att läsa nedanstående:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

Några punkter:

* EFSA sätter en övre gräns av TOTALT intag av vitamin D per dag till 100 ug = 4000 IE. Kom ihåg att vissa livsmedel berikas t.ex. mjölk.

* Optimal nivå i blodet är 50 nonomol/liter. Finns tester man kan göra hemma att köpa för några hundralappar.
Citera
2021-02-17, 17:41
Medlem
arbetets avatar
Lite positiva signaler iaf. Vaccinationerna på äldreboenden ser ut att börja ha effekt:

Första tecknen på vaccineffekt i Sverige
/.../
När kan vi vänta oss en tydlig effekt på antalet avlidna?

– Vi tycker oss kunna se det redan. Dödsfallen går ner väldigt fort nu, fortare än vad antalet fall går ner även om det ligger en förskjutning på 2-3 veckor mellan dessa värden. Men även med det medtaget så ser vi att det faller snabbare än de prognoser vi haft, säger Anders Tegnell.

Ali Mirazimi, adjungerad professor i klinisk virologi på Karolinska institutet, delar bilden av att vaccinet är en sannolik förklaring till nedgången.

– Det är svårt att dra någon slutsats, det är ännu tidigt. Men jag tror att vaccinationen är en del av effekten. Mycket pekar åt det hållet, säger han.
https://www.dn.se/sverige/forsta-tecknen-pa-vaccineffekt-i-sverige/

Jag har som sagt haft den känslan från rapporteringen den här veckan.
Citera
2021-02-17, 17:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
24% ökning i Stockholm senaste veckan.

Tegnell hade fel igen.

Vad försöker du säga?
Citera
2021-02-17, 17:44
Medlem
Jag ska börja träna på gym igen. Och nu får jag höra att man ska ha fler restriktioner och eventuellt kommer stänga ner gym wtf.

Jag är i min första vecka ska ja fortsätta eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in