Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
En bostadsrättsförening har ytterst få befogenheter förutom vid andrahandsuthyrning. Och även där har föreningen i princip ingen makt att neka givet att man har en anledning (kan vara väldigt lös).
Att äga en ägarlägenhet är som att äga en bostadsrätt utan skulder förutom sina egna.
Nej, du har missförstått detta. Du blandar ihop det med hur
du upplever det i praktiken. Jag menar inte att folk i praktiken hamnar i någon form av beskymmer pga bostadsrätt, de allra flesta föreningar blir som ett välfungerande kooperativ (åtminstone så länge marknaden är både stark och politiskt skyddad, vid motsatt läge är det väl svårt att säga).
Jag menar just det jag skriver: karaktäristiskt fungerar äganderätter som en sund
investering, bostadsrätter gör absolut inte det. Betraktar man bostadsrätter som en "investering" går konceptet från välfungerande till efterblivet. Hur man i praktiken
upplever att bo i dessa är en helt annan sak.
Om inte poletten trillar ned kan du prova att ställa upp kalkylen för en investering. D.v.s. du köper en resurs under avskrivning. Detta kan du göra en seriös kalkyl av för äganderätten, men du märker snabbt att det blir helt efterblivet om du försöker göra samma sak med en bostadsrätt. Om du försöker få ihop en seriös kalkyl av det märker du att du precis ingått företagande tillsammans med Agda på bottenvåningen som pratar med sig själv när hon röker under fläkten.