2021-02-14, 13:24
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nneG
Jag har inte läst hela den här tråden, men kratom tenderar att glorifieras lite överallt och det råder stor ignorans gällande hur skadligt det faktiskt kan vara om man har otur nog att bära på en viss genuppsättning och dessutom inte van vid drogen. För kratom är ju verkligen inte någon harmlös ört utan en tung drog som man sannolikt kommer bli beroende av om man brukar tillräckligt mkt av den regelbundet tillräckligt länge. Hur mycket och hur länge går heller aldrig att veta exakt.

Mina värden var normala innan, och det var inget annat inblandat som skulle kunnat ha varit boven i dramat i mitt fall. Sedan tar jag inte dom mängderna längre, jag tar ingenting nu faktiskt, är inne på ett 3 månaders uppehåll. Men jag har i perioder strikt tagit ca 14-8g delat två på tillfällen varje dag och då kunnat uppvisa normala levervärden.

Jag använde som sagt olika batches, att det skulle röra sig om skit som dom bankat ut det nedmalda
med pulvret förefaller högst osannolikt och till och med lite konspiratorisk om jag ska vara ärlig, det lär inte vara särskilt svårt eller dyrt att mala ned kratom, däremot borde det kosta mer om man ska mida i fler saker.

Och det finns en del underlag i form av studier och anekdoter kring det här ämnet och inget i dom tyder på att det skulle vara någon/några slags tillsatser som ligger bakom problemet eller att det skulle röra sig om någon speciell sorts kratom som är giftig för levern utan det lär gälla alla sorters kratom i mer eller mindre grad för oss stackare som saknar det där enzymet.

Men ja, det som tås att upprepas om och om igen är att huruvida man är sårbart tycks vara högst individuellt, samt att olika grader av sårbarhet därutöver tycks förekomma. Doserar man varsamt och är lite påläst och uppmärksam lär det inte vara någon fara för ens leverne för då bör man kunna märka av en eller flera av dom tidiga symptom på att levern är under påfrestning som finns, och det innan det gått för långt, därefter kan man själv välja hur man vill deala med det, jag rekommenderar att gå till en läkare utifall att det skulle vara värre än man själv tror och man är i behov av vård.

Samtidigt förstår jag om man inte vill bli hotad med LVM och tvingad till att åtminstone temporärt lägga ned kratomet. Läkare har i regel ingen aning om vad kratom är eller någon förståelse för hur det kan hjälpa människor att hålla sig ifrån tyngre droger á heroin genom att dämpa dom cravings som dom flesta som försöker sluta dras med.

Egentligen är hela grejen med kratom rätt idiotisk dock, subutex är en vettigare medicin på så många sätt, men kratom har ju dessvärre än roll att fylla därför att man i sverige är och alltid har varit alldeles för restriktiv i sitt erbjudande av substitutionsbehandling.

Du har rätt i att kratom är precis som allt annat farligt att förtära, och det gäller ju även läsk, godis och kaffe och allt annat. Sedan tycker jag inte att man kan kalla kratom för en tung drog, för jag ser en tung drog som heroin eller meth.
För kratom är enligt mig i alla fall inte så svårt at sluta med. Kan ta ett avbrott när som helst, utan problem. Sedan är det ju individuellt så klart en del har svårt och får avtändning, andra känner ingenting.

Sedan i ditt fall med dina leverskador så är det ju så otroligt stora mängder som du brukat, så det är egentligen inte konstigt. Så visst kratom är ju farligt i de mängderna.
Så bättre att du tar subutex som du skrev, men jag tycker att subutex är en mycket tyngre drog än kratom. Sub ger visserligen ett bättre rus, men rent ekonomiskt så är krartom bättre.
Citera
2021-02-14, 17:27
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Dom två alkaloider som ger kratomet dess effekt är ju rätt starka droger. Sen är det massa faktorer som gör att kratom i praktiken inte är lika "tungt" (dumt jävla ord egentligen, som du frågar vad betyder det ens? jag använde det mest för att jag ville betona att kratom inte är någon harmlös mirakelmedicin) som tex heroin, främst att det är naturligt utspätt samt att det inte orsakar lika mycket andningsdepression. Man kan dock bli såpass beroende av kratom att det inte är någon liten lek ens i jämförelse med heroin också om man börjar använda sig av extrakt. Men även utan extrakt kan man bli såpass beroende att avtändningen inte är att leka med och värt att beakta är att kratom också är en sk dirty drug (https://en.wikipedia.org/wiki/Dirty_drug) liksom tramadol.

Jag tycker iallafall att kratom är en tung drog, men känner att den här diskussionen skulle kunna hålla på väldigt länge pga all semantik vi skulle behöva traggla oss igenom och jag är helt ärligt inte särskilt intresserad av att ha den har tvärtom lite fullt upp just nu, tror vi har väldigt olika perspektiv och det skulle ta en jävla tid att reda ut. Ursäkta för det.
Förstår vad du menar, behöver inte ha någon diskussion. Var mest nyfiken på vad det är med kratom som gör att du ser det som en tung drog.
Citera
2021-02-15, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Efter att provat alla röda strains frekvent och en del gröna (mestadels samples) från SS. Så provade jag KS denna beställningen, röd maeng da. Måste medge att jag verkligen är besviken.

SS senaste maeng da jag provade hade en djupt röd färg, stark smak av kratom. Effekten höll allt mellan 4-6 timmar innan jag kände för påfyllning. Stark 8/10

SK, samma sort, grön i färgen. Väldigt mild i smaken. Effekt varar i knappt två timmar och markant svagare. 6/10
SS's maeng da är bra ja - den kör jag på nu.
KS hade en bra grön, tror det var Green Bali.
SK har jag inte testat, då jag läst både bra och dåligt här i forumet. Det verkar som att de förr hade bra batcher? Men inte längre...?
Citera
2021-02-16, 17:23
Medlem
Dags för ett break för mig efter att ha varit på 8 månader i sträck och dessförinnan tog jag en två veckors paus efter kört kraom i 12 månader i sträck........

Brukar alltid köra CT och det gäller allt men så söp ja till det på lördagen och när ja vakna i söndags mådde ja som en pytonorm o då bestämde ja mig för att trappa ner istället, och det är inga konstigheter faktiskt klippte direkt från 20 skedar till 4 skedar om dagen dvs två morgon och två på kvällen med 12 timmars mellanrum och vist hinner ja må små kasst där imellan men det är så pass milt att jag kan sköta mitt liv för övrigt dvs lite ångest och en rastlös kännsla samt huvudvärk typ som att va lite bakfull fast mildare.
Citera
2021-02-16, 21:13
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Dags för ett break för mig efter att ha varit på 8 månader i sträck och dessförinnan tog jag en två veckors paus efter kört kraom i 12 månader i sträck........

Brukar alltid köra CT och det gäller allt men så söp ja till det på lördagen och när ja vakna i söndags mådde ja som en pytonorm o då bestämde ja mig för att trappa ner istället, och det är inga konstigheter faktiskt klippte direkt från 20 skedar till 4 skedar om dagen dvs två morgon och två på kvällen med 12 timmars mellanrum och vist hinner ja må små kasst där imellan men det är så pass milt att jag kan sköta mitt liv för övrigt dvs lite ångest och en rastlös kännsla samt huvudvärk typ som att va lite bakfull fast mildare.

Sjukt bra gjort mannen!

Fruktar just den dagen jag bestämmer mig för att börja trappa ner. Men det är oundvikligt. Kratomet har börjat påverka mig en aning negativt. Testosteronet är I botten, börjar få någon konstig social fobi och aptiten är i stort sett borta vilket inte är bra med tanke på att jag tränar styrketräning.

Hur har din sömn varit sedan du börjat trappa ner? Skulle du kunna berätta hur många gram du körde på ett ungefär innan du slutade?
Citera
2021-02-17, 17:26
Medlem
mjaubrums avatar
Citat:
Jag har inte läst hela den här tråden, men kratom tenderar att glorifieras lite överallt och det råder stor ignorans gällande hur skadligt det faktiskt kan vara om man har otur nog att bära på en viss genuppsättning och dessutom inte van vid drogen. För kratom är ju verkligen inte någon harmlös ört utan en tung drog som man sannolikt kommer bli beroende av om man brukar tillräckligt mkt av den regelbundet tillräckligt länge. Hur mycket och hur länge går heller aldrig att veta exakt.

Mina värden var normala innan, och det var inget annat inblandat som skulle kunnat ha varit boven i dramat i mitt fall. Sedan tar jag inte dom mängderna längre, jag tar ingenting nu faktiskt, är inne på ett 3 månaders uppehåll. Men jag har i perioder strikt tagit ca 14-8g delat två på tillfällen varje dag och då kunnat uppvisa normala levervärden.

Jag använde som sagt olika batches, att det skulle röra sig om skit som dom bankat ut det nedmalda
med pulvret förefaller högst osannolikt och till och med lite konspiratorisk om jag ska vara ärlig, det lär inte vara särskilt svårt eller dyrt att mala ned kratom, däremot borde det kosta mer om man ska mida i fler saker.

Och det finns en del underlag i form av studier och anekdoter kring det här ämnet och inget i dom tyder på att det skulle vara någon/några slags tillsatser som ligger bakom problemet eller att det skulle röra sig om någon speciell sorts kratom som är giftig för levern utan det lär gälla alla sorters kratom i mer eller mindre grad för oss stackare som saknar det där enzymet.

Men ja, det som tås att upprepas om och om igen är att huruvida man är sårbart tycks vara högst individuellt, samt att olika grader av sårbarhet därutöver tycks förekomma. Doserar man varsamt och är lite påläst och uppmärksam lär det inte vara någon fara för ens leverne för då bör man kunna märka av en eller flera av dom tidiga symptom på att levern är under påfrestning som finns, och det innan det gått för långt, därefter kan man själv välja hur man vill deala med det, jag rekommenderar att gå till en läkare utifall att det skulle vara värre än man själv tror och man är i behov av vård.

Samtidigt förstår jag om man inte vill bli hotad med LVM och tvingad till att åtminstone temporärt lägga ned kratomet. Läkare har i regel ingen aning om vad kratom är eller någon förståelse för hur det kan hjälpa människor att hålla sig ifrån tyngre droger á heroin genom att dämpa dom cravings som dom flesta som försöker sluta dras med.

Egentligen är hela grejen med kratom rätt idiotisk dock, subutex är en vettigare medicin på så många sätt, men kratom har ju dessvärre än roll att fylla därför att man i sverige är och alltid har varit alldeles för restriktiv i sitt erbjudande av substitutionsbehandling.

Tung drog?

Please det är fan bland det mildaste man kan ta i drogväg. För 99,999% av alla som testar är det helt ofarligt. Visst man blir beroende vid överanvändning.

En tung drog brukar klassas som tung om den är skadlig fysiskt för sig själv, extremt beroendeframkallande och skadligt socialt och ekonomiskt. Kratom har ingen av de egenskaperna.
Citera
2021-02-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Sjukt bra gjort mannen!

Fruktar just den dagen jag bestämmer mig för att börja trappa ner. Men det är oundvikligt. Kratomet har börjat påverka mig en aning negativt. Testosteronet är I botten, börjar få någon konstig social fobi och aptiten är i stort sett borta vilket inte är bra med tanke på att jag tränar styrketräning.

Hur har din sömn varit sedan du börjat trappa ner? Skulle du kunna berätta hur många gram du körde på ett ungefär innan du slutade?

Oj toleransen har skjutit i höjden tror jag va uppe i 7-800 gram i januari månad sjukt när man säger så, sömnen har fungerat bra tycker jag. Har slutat efter längre perioder förut och då cold turky då har ja upplevt den första veckan rätt jobbig o de tre första dagarna är värst med klassiska symptom på en opioid avtändning dock mycket mildare.

Hade ett rätt ordentligt lyrica o tramadol beroende för några år sen o så bokade jag en resa o tyckte då att det var en bra idé att sluta så jag inte skulle få abstinens i landet jag skulle till. Spolade ner mitt stasch med lyrra o tram o ja låg väll på 1000mg av varje om dagen o fyhelvette vilken avbränning då låg jag i fosterställning i 7 dagar och trodde seriöst jag skulle dö sen höll avtändningen i sig även när jag lyckats härda ut flygresan samt den kommande veckan och väl där köpte jag mig en box lyrica för att klara veckan... Och gämnför jag kratom avtändningen mot det så är den inga problem alls utan lite jobbigt i några dagar sen går de över, tycker de värsta är orkeslösheten mentalt de fysiska symptomen går att härda ut ganska lätt genom att bara vara aktiv.

Tagit tre skedar idag och det är inga problem alls faktiskt kanske lite mera omotiverad än normalt men jobb har fungerat ja har sovit rätt bra o har god aptit så varför klaga
Citera
2021-02-17, 22:37
Medlem
Citat:
Oj toleransen har skjutit i höjden tror jag va uppe i 7-800 gram i januari månad sjukt när man säger så, sömnen har fungerat bra tycker jag. Har slutat efter längre perioder förut och då cold turky då har ja upplevt den första veckan rätt jobbig o de tre första dagarna är värst med klassiska symptom på en opioid avtändning dock mycket mildare.

Hade ett rätt ordentligt lyrica o tramadol beroende för några år sen o så bokade jag en resa o tyckte då att det var en bra idé att sluta så jag inte skulle få abstinens i landet jag skulle till. Spolade ner mitt stasch med lyrra o tram o ja låg väll på 1000mg av varje om dagen o fyhelvette vilken avbränning då låg jag i fosterställning i 7 dagar och trodde seriöst jag skulle dö sen höll avtändningen i sig även när jag lyckats härda ut flygresan samt den kommande veckan och väl där köpte jag mig en box lyrica för att klara veckan... Och gämnför jag kratom avtändningen mot det så är den inga problem alls utan lite jobbigt i några dagar sen går de över, tycker de värsta är orkeslösheten mentalt de fysiska symptomen går att härda ut ganska lätt genom att bara vara aktiv.

Tagit tre skedar idag och det är inga problem alls faktiskt kanske lite mera omotiverad än normalt men jobb har fungerat ja har sovit rätt bra o har god aptit så varför klaga

Precis. Avtändningen från kratom vid normalt bruk är ju främst psykisk. Själv kan jag använda 7-10 dagar med 6-10 gram per dag och därefter sluta och då blir jag omotiverad och ganska rejält deppig i några dagar.

Men efter 1 vecka så är man nästan helt normal igen. Det skadliga för min del är att jag äter så dåligt under tiden jag tar det och att jag får för lite sömn.
Citera
2021-02-17, 23:38
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaubrum
Tung drog?

Please det är fan bland det mildaste man kan ta i drogväg. För 99,999% av alla som testar är det helt ofarligt. Visst man blir beroende vid överanvändning.

En tung drog brukar klassas som tung om den är skadlig fysiskt för sig själv, extremt beroendeframkallande och skadligt socialt och ekonomiskt. Kratom har ingen av de egenskaperna.

Håller med, att kalla kratom för en tung drog är ju en överdrift. Visst kratom är inte hälsosamt att förtära för mycket av, men om man tänker på att det finns så mycket värre och farligare substanser.
Citera
2021-02-18, 02:22
Medlem
ConDodgys avatar
Läser man på reddit så verkar många faktiskt vilja sluta, och de har tydligen inte lätt att göra det. Det har väl antagligen med hur länge man använt kratom och hur mycket. Ganska självklart. Jag skulle få spelet om.jag inte fick mitt kaffe.

Jag fick rätt stor ångest förra gången jag pausade efter ca två veckors användning. Nu tog jag ett par dagars uppehåll efter ca en veckas användning och kände ingenting.
Citera
2021-02-18, 10:46
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:

Hade själv en period av intensivt Tramadol-användande runt 2017. Körde i 6 månader i sträck och var nog uppe på cirka 1000mg om dagen för att sedan sluta CT. Inte för att jag ville men främst pga att jag inte kunde få tag på mer Tram. Det var i särklass den absolut värsta avtändningen jag någonsin varit med om. Brukar kalla det för 2 veckor i mitt personliga helvete med enorma myrkrypningar, brain zaps, orkeslöshet, feberfrossa, ledvärk, och yrsel.

Just den avtändningen gör att jag fruktar Kratom-avtändningen. De flesta säger att avtändning på kratom är mycket mildare men jag minns för några veckor sen när kratomet hade tagit slut och leveransen skulle ske först nästa dag, gick igenom dagen med i stort sett samma känslor som jag hade när jag gick av tramet. Framåt kvällen när det verkligen började accelerera kom en kompis och räddade mig med lite kratom, minns hur pubdig jag kände mig när jag bara svepte i mig kratomet utan att ens ha blandat ut det ordentligt.

Kan det vara så att just min rädsla för den tubga opiatavtändningen gör att jag projicerar fram en värre a tändning än vad den faktiskt är?

Skulle du säga att det är bra att byta ut kratimet mot exempelvis någon tram
tablett för att så att säga take the edge off de värsta symptomen?

Hur är det förresten med din aptit nu under nedtrappningen?
Citera
2021-02-18, 19:43
Bannlyst
Någon som har beställt av den nya batchen Gold Maeng Da från KS och kan berätta om den va något att ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in