Citat:
Ursprungligen postat av
JojjeMeduza
Oj, det lät ju inte bra. Har läst om flera här i tråden som skriver om att de fått lit problem med levern En del är ju mer känsligare än andra särskilt det här med enzymerna. Hade bra med levervärden innan du började med kratom?
Sedan så tar du förstås väldigt stora mängder 30 -50g, det räcker för mig den mängden räcker för i två veckor nästan, och ändå så tar jag det nästan dagligen.
Jag har inte läst hela den här tråden, men kratom tenderar att glorifieras lite överallt och det råder stor ignorans gällande hur skadligt det faktiskt kan vara om man har otur nog att bära på en viss genuppsättning och dessutom inte van vid drogen. För kratom är ju verkligen inte någon harmlös ört utan en tung drog som man sannolikt kommer bli beroende av om man brukar tillräckligt mkt av den regelbundet tillräckligt länge. Hur mycket och hur länge går heller aldrig att veta exakt.
Mina värden var normala innan, och det var inget annat inblandat som skulle kunnat ha varit boven i dramat i mitt fall. Sedan tar jag inte dom mängderna längre, jag tar ingenting nu faktiskt, är inne på ett 3 månaders uppehåll. Men jag har i perioder strikt tagit ca 14-8g delat två på tillfällen varje dag och då kunnat uppvisa normala levervärden.
Jag använde som sagt olika batches, att det skulle röra sig om skit som dom bankat ut det nedmalda
med pulvret förefaller högst osannolikt och till och med lite konspiratorisk om jag ska vara ärlig, det lär inte vara särskilt svårt eller dyrt att mala ned kratom, däremot borde det kosta mer om man ska mida i fler saker.
Och det finns en del underlag i form av studier och anekdoter kring det här ämnet och inget i dom tyder på att det skulle vara någon/några slags tillsatser som ligger bakom problemet eller att det skulle röra sig om någon speciell sorts kratom som är giftig för levern utan det lär gälla alla sorters kratom i mer eller mindre grad för oss stackare som saknar det där enzymet.
Men ja, det som tås att upprepas
om och om igen är att huruvida man är sårbart tycks vara högst individuellt, samt att olika grader av sårbarhet därutöver tycks förekomma. Doserar man varsamt och är lite påläst och uppmärksam lär det inte vara någon fara för ens leverne för då bör man kunna märka av en eller flera av dom tidiga symptom på att levern är under påfrestning som finns, och det innan det gått för långt, därefter kan man själv välja hur man vill deala med det, jag rekommenderar att gå till en läkare utifall att det skulle vara värre än man själv tror och man är i behov av vård.
Samtidigt förstår jag om man inte vill bli hotad med LVM och tvingad till att åtminstone temporärt lägga ned kratomet. Läkare har i regel ingen aning om vad kratom är eller någon förståelse för hur det kan hjälpa människor att hålla sig ifrån tyngre droger á heroin genom att dämpa dom cravings som dom flesta som försöker sluta dras med.
Egentligen är hela grejen med kratom rätt idiotisk dock, subutex är en vettigare medicin på så många sätt, men kratom har ju dessvärre än roll att fylla därför att man i sverige är och alltid har varit alldeles för restriktiv i sitt erbjudande av substitutionsbehandling.