2021-02-15, 17:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag vet inte riktigt vilket MP-förhör detta kommer från:

...en utländsk man med svart halvlångt krulligt hår klädd i en vinröd jacka typ vildmarksjacka med skinnkant på kapuschongen...

Att MP säger vildmarksjacka om denna mannens vinröda jackan liksom han sa om Grandmannens blå jacka är ju också lite intressant.

2st män i matchande vildmarks-(skid-?)jackor kanske? En blå och en vinröd. Båda jackorna av lite äldre typ antar jag , 60-70-tals stil. Något liknande detta möjligtvis? https://i.imgur.com/5ER7uI6.png

Förhöret 860418. Han nämner mannen redan 860307 men "vildmarksjacka" tillkommer 860418.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/grandvittne-marten-palme.html
Senast redigerad av Basfakta 2021-02-15 kl. 17:06.
Citera
2021-02-15, 17:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är offentlig handling. Däremot har de lokala registren lagts samman till ett centralt utföŕt av folk med uppdrag inom PU dessutom.
De hävdar att det inte längre finns kvar uppgifter då de gamla registren raderats.

Deras ståndpunkt är alltså att de uppgifterna inte finns längre. Fan vet om det är sant.

Finns dock många som vet med andra register från importörer etc.

Okej. Det finns säkert någon regel för detta man kan kolla, dvs hur länge myndigheterna är skyldiga att behålla register innan de raderas. Med tanke på Palmemordet borde väl egentligen register från just den tiden sparas för alltid. Vet du om de provskjutit vapen som tillhörde poliser/militärer/underrättelsetjänsten/ Säpofolk?
Citera
2021-02-15, 20:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Förhöret 860418. Han nämner mannen redan 860307 men "vildmarksjacka" tillkommer 860418.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/grandvittne-marten-palme.html

Ok , Tackar!
Citera
2021-02-15, 21:22
Medlem
HAARPs avatar
Med anledning av vittnet på Sturegatan så tror jag att GM med den blå jackan tog den här flyktvägen.

https://i.imgur.com/2AptdyF.jpg

Alt. 1 Ensam "galning" . Då tror jag inte att han hör hemma i de finare kvarteren runt Östermalmsgatan utan är på väg mot Östra station.

Alt. 2 Konspiration med främmande makt inblandad . Jag tror då att GM (och eventuella medhjälpare) är på väg till området som begränsas av Valhallavägen- Östermalmsgatan (norr-söder) Odengatan-Sturegatan (väster-öster) och en ambassad i det området.

Ambassader från suspekta länder som fanns i det här området 1986:

Östtyska ambassaden , Bragevägen 2 Lärkstaden

Rumänska ambassaden , Östermalmsgatan 36 (samma hus som OP växte upp i)

Iraks ambassad , Baldersgatan 6
Citera
2021-02-15, 23:44
Medlem
Citat:
Med anledning av vittnet på Sturegatan så tror jag att GM med den blå jackan tog den här flyktvägen.

https://i.imgur.com/2AptdyF.jpg

Alt. 1 Ensam "galning" . Då tror jag inte att han hör hemma i de finare kvarteren runt Östermalmsgatan utan är på väg mot Östra station.

Alt. 2 Konspiration med främmande makt inblandad . Jag tror då att GM (och eventuella medhjälpare) är på väg till området som begränsas av Valhallavägen- Östermalmsgatan (norr-söder) Odengatan-Sturegatan (väster-öster) och en ambassad i det området.

Ambassader från suspekta länder som fanns i det här området 1986:

Östtyska ambassaden , Bragevägen 2 Lärkstaden

Rumänska ambassaden , Östermalmsgatan 36 (samma hus som OP växte upp i)

Iraks ambassad , Baldersgatan 6

Finns ingenting som pekar mot att det var någon konspiration. Högst troligt var det en ensam gärningsman i ett slumpmässigt dåd, precis som med Anna Lindh.
Citera
2021-02-16, 00:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Finns ingenting som pekar mot att det var någon konspiration. Högst troligt var det en ensam gärningsman i ett slumpmässigt dåd, precis som med Anna Lindh.

Det har jag också alltid trott. Men om Grandmannen som jag haft som huvudmisstänkt haft sällskap med en utlänning i vinröd jacka så blir jag tveksam. MP beskrev honom som utlänning och som en mörk man med skägg. Det låter inte som en person från Europa.

Holmer hade kurderna som huvudspåret men ironiskt nog kan det kanske istället vara deras fiender den irakiska sunni-regimen som låg bakom. De hade antagligen större skäl att mörda OP.

Bagdad-Bob hade ett möte med OP kort innan mordet . Kanske ville ha då diskutera den svenska vapenexporten till Iran och det svenska engagemanget i en kemisk-tekniska fabriksanläggningen i Iran som Irak självklart var emot liksom autonomi för kurderna.

1987 lämnade VPK in en motion till riksdagen om Iran-Irak kriget :
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/kriget-iran-irak_GA02u534

1. att riksdagen hos regeringen hemställer om initiativ till att fullfölja
Olof Palmes medlaruppdrag mellan Iran och Irak,

2. att riksdagen begär att regeringen uttalar ett fördömande av Mot. 1986/87
terrorhandlingar och övergrepp mot krigsfångar, U534

3. att riksdagen hos regeringen hemställer om en redogörelse för
Sveriges inblandning i vapenexporten till Iran och om det svenska
engagemanget i den i motionen omnämnda fabriksanläggningen,

Ayid Walid verkar vara en skum figur som kan ha varit inblandad i mordet:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/l13nRo/forhor-bagdad-bob-om-palmemordet

...möjligen är han en hög militär. Enligt anteckning på en parkeringsbiljett har Sierran körts ut ur hotellets garage den 28 februari kl 23.25. Den 4 mars lämnar Walid hotellet utan att betala men irakiska ambassaden förklarar senare i brev att de är beredda att stå för samtliga kostnader.

Walid har bott på hotellet i en månad och det talas om att han varit i Sverige för att få läkarvård. Den 28 februari ringer han 28 samtal. Den 2 mars ringer han vid ett tillfälle 64 samtal....

Polisen konstaterar att Walid den 4 mars lämnat Arlanda med SAS-planet SK 527 till London. Hans vidare öden är okända...

AB uppfattade det som att LP efter mordet sa något på ett utländskt språk som han inte begrep. Kanske var det inte LP han hörde utan GM som hade en ljus röst och sa det för den tiden i Sverige ganska okända uttrycket : Allahu Akbar
Citera
2021-02-16, 07:42
Medlem
Citat:
Vinröd jacka kan inte varit så vanligt antar jag .Kan det vara samma person(er)?

MP förhör 860307 :

... det enda anmärkningsvärda som inträffade under samtalet utanför biografen var att Mårten vid ett tillfälle tog ett steg bakåt och råkade knuffa till en liten mörk man med skägg , utlänning iklädd en vinröd jacka...

https://utsikterinsikter.blogg.se/2021/february/

...Lisbeth Palme berättade för polisen att de två män hon sett på mordplatsen kan ha varit samma män som hon några dagar innan mordet sett utanför paret Palmes bostad i Gamla stan. Den ene av männen utanför bostaden hade precis som gärningsmannen en längre mörkblå täckjacka av äldre modell. Den andre mannen utanför bostaden bar en vinröd jacka...

En anmärkningsvärd uppgift som nyligen offentliggjorts är att ett vittne några minuter före mordet mittemot mordplatsen såg två män klädda på exakt det sättet. En med blå jacka och en med vinröd jacka. Männen uppehöll sig vid en bil (en Van) där de talade med bilens förare. Efter en stund gick mannen i den blå jackan i riktning mot Sveavägen....

Det skulle möjligen kunna handla om Castanedo som omnämns i GMP, men jag har inte sett några förhör med honom som styrker den tesen.
Helt klart ger han inte rätt associationer till mannen med den röda jackan på Västerlånggatan.
Citera
2021-02-16, 08:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Information.

Tre sidor liggare på väg. Det är sidor med rader på uppslag som registrerats efter nedläggandet av FU.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-16 kl. 08:52.
Citera
2021-02-16, 08:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq

Just det... och du anser det mer sannolikt att SE springer runt med vapen i fickan än att CA eller för den delen även CP skulle göra det!

Här är ditt tramsinlägg i tråden om CA:
(FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2021-02-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Just det... och du anser det mer sannolikt att SE springer runt med vapen i fickan än att CA eller för den delen även CP skulle göra det!

Här är ditt tramsinlägg i tråden om CA:
(FB) Tråden om Christer Andersson
Fullständigt obegripligt att det fortfarande florerar inlägg om CA. Har inte tråden kommit längre med snart släppta 10 000 nya dokument?

Jag kan förstå att det spekuleras om Tomas Tarendi. Som placerar sig själv på mordplatsen och påstår att han vet vem som dödade Palme. Och samtidigt påstår sig sprungit efter mördaren norrut efter åsen. En notorisk Palmehatare som firade hans dödsdagar senare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-16 kl. 08:52.
Citera
2021-02-16, 09:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Fullständigt obegripligt att det fortfarande florerar inlägg om CA. Har inte tråden kommit längre med snart släppta 10 000 nya dokument?

Jag kan förstå att det spekuleras om Tomas Tarendi. Som placerar sig själv på mordplatsen och påstår att han vet vem som dödade Palme. Och samtidigt påstår sig sprungit efter mördaren norrut efter åsen. En notorisk Palmehatare som firade hans dödsdagar senare.

Varför frågar du mig detta?
Fråga herrarna i CA-tråden istället eller CP-tråden om du vill fråga dom där varför man inte kommit längre.

Vill du ha min åsikt så håller jag inte med gällande CA. Vapnet är det som ff. gör honom intressant.
TT är också en intressant kuf, men att han placerar sig på mordplatsen är väl en uppgift man bör vara försiktig med?

Om inte PU kommit någon vart med omaskade förhör, så varför tror(kräver?) du att vi ska lyckas med maskade sådana?

Vad är anledningen till din kommentar?
Citera
2021-02-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fantasin har inga gränser när det gäller att väva vävar som skapar långsökta samband.

Någon kanske känner någon som en namnlös tror är kopplad till CIA, NSA, GRU, KGB eller liknande.

Samtidigt finns ett helt galleri av personer som utom alla tvivel hör eller hört till Svenska motsvarigheter till dessa nämligen SSI, FRA, Säpo, IB, OP2 osv som är kopplade till varandra och djupt in i 30 års ickeutredande. Flera av dem har framträtt offentligt och givit uttryck för att hela eller stora delar av Sveriges stadslednig vid tiden för mordet var aktiva Sovjetiska medlöpare vilket manifesterades i det som föregick i planeringen av Moskvaresan. De presenterar alltså själva en motivbild. Ingen tillskriver dem detta.

Vi vet att OP övervakats privat av den sk SÄPO trion och ett antal personer under lång tid innan mordet och med stor intensitet torsdagen med observationer från hemmet via bion till mordplatsen.

Vi vet att det borde ha vimlat av civilspanare förutom de uniformer som förekommer där kring mordplatsen. Sammantaget minst 22-23 stycken samt de sambandsövande SB förband som IB gubben Donald Forsberg föreskriver och de märkliga uppgifter som lämnas till Dahlsten om namnlösa spanare också de överhoppningsbara.

Vi vet också att vid närmare granskning visar det sig sant att dessa i t ex fallet Föllinge inte kunnat avföras utan att det finns stora luckor och märkliga påståenden utan trovärdighet kring att de gått hem i förväg.

En konspiration i dessa kretsar kan med lätthet ha påverkat och vilselett utrednigen och det har i vissa fall skett helt öppet.

Vi behöver inte leta långsökta vägar för leverans av mordvapen. I dessa kretsar fanns ett antal sådana. Det är bara att plocka fram uppgifterna för en seriös utredning.

Detta är substans som man inte kan komma runt.

Allt annat är långsökta FAKTALÖSA fantasier.
Mars 1986 uppstod polisspåren i Palmerummet. Vilket vi idag kan läsa om via frisläppta dokument. Dock inte narkotikaspaningarna. Frågan är när dessa första första gången uppstod i utredningen? Jag tror det inte. Förhoppningsvis är svaret på gång någon gång i framtiden. Följande beställdes 210208.

Protokoll från ledningsmöten 860301-800530
Protokoll från ledningsmöten 860601-860831
Protokoll från ledningsmöten 860901-861031
Protokoll från ledningsmöten 861101-870130
Protokoll från ledningsmöten 870202-870306
RAM-protokoll
Protokoll från möten med åklagaren 1988-1992
Protokoll från möten med åklagaren 1993-2006
Protokoll från möten med åklagaren 2006-2007
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera