2021-02-15, 15:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Önsketänk, spekulation att CA var på mordplatsen när mordet skedde är inga bevis. Det mesta som kommit fram pekar bort från CA.

Ditt svar verkar inte vara till mig, då jag inte hävdat att CA var på mordplatsen. (och ej heller att han inte var det)
Jag hänvisade till de uppgifter vi hade om var han befann sig och att det endast är från honom själv.

Återigen, vad är det som kommit fram som pekar bort från CA?
Min fråga är seriöst menad och jag vill ju gärna få ett seriöst svar!
Citera
2021-02-15, 18:36
Medlem
Roerligs avatar
Kan vara läge att rekapitulera det viktigaste som (enligt mig) framkommit sedan i juni.

-CA uteblir från samtliga styrelsemöten i skytteklubben under 1986, utom ett i januari. Alla andra år 1982-1992 deltar han på samtliga möten.

-I sju annonser om önskat lägenhetsbyte i januari 1987 anges CA’s telefonnummer (Har han lämnat innerstaden och hyrt ut sin lägenhet?).

-CA:s brors uppgift om flytt 1986 stämmer i tid mycket väl med dennes folkbokföring. CA:s uppgifter om sina förehavanden vid tiden för mordet tycks således vara osanna.

-CA:s förmodliga revolver N-694274 och palmekulorna tillverkas vid samma tid, omkring årsskiftet 1979/80, i USA. Vapenbutiken där CA köper revolvern har av allt att döma själv importerat den. CA får även med ammunition vid köpet.

-Ammunitionen som används vid mordet är synnerligen ovanlig. CA har innehaft sådan (1983-1984). Han uppger att han ej kan erinra sig detta. I PUs undersökning kan samtliga tillfrågade skyttar som innehaft sådan ammunition erinra sig det, inklusive var, när och hur mycket de inhandlat.

-CA uppger att revolvern förvarades i ett bankfack februari 1986.

-CA ändrar sin historia om vapenförsäljningen i olika förhör, liksom uppgiften om huruvida han mottagit kallelser för provskjutning eller inte. Han förringar de belagt frekventa besöken på Svea konditori.

-CA avbryter sina gymnasiestudier i åk 3 på grund av ”sjukdom”.

-CA är föremål för vård inom ungdomspsykiatrin.

-CA:s ekonomi är till synes god inpå nittiotalet.

-CA får betalningskrav från Kronofogden i januari och februari 1986 då han ej betalar de böter han ådömts hösten 1985 för att ha sparkat en hund.

-CA döms för misshandel av en yngling på pendeltåget år 2002.

-CA ska ha reagerat mycket kraftigt då en liten grävinsats var förestående på tomten vid sommarstugan.

-CA har troligen inte varit särskilt överviktig 1986, om alls.

-Om Palme var i rutan vid tv-skottet är mycket oklart.

-Finns få belägg för ett starkt och uttalat palmehat
Citera
2021-02-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok, trodde du var seriös och hade sett något efter den 10/6 som utesluter honom.

Det är väl endast CA's egna uppgifter om att han var hemma som ligger till grund för "att han inte var nära mordplatsen"?
Ponera nu om han vore mördaren, så anser du att det "är enkelt att komma runt" genom att lyssna och tro på vad GM säger...

Och poängen med att skriva CIA och KGB i samma mening som CA?

Nåja, du behöver inte besvara detta.

Jasså, kör vi omvänd bevisföring nu? Det är ni som säger att han är skyldig, så det är ni som ska presentera bevis. Hittills är jag måttligt imponerad, har nämligen inte sett tillstymmelse till bevis. Att CA skulle ha klivit upp ur sjuksängen och hämtat ut sitt vapen (som bara är ett av tiotusentals liknande vapen i Sverige vid den här tiden) från bankfacket och helt utan motiv gett sig av till Sveavägen och där genom en otrolig slump sprungit in i makarna Palme är till och med ännu mer skrattretande än Christer Pettersson-spåret.
Citera
2021-02-16, 07:35
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Att CA skulle ha klivit upp ur sjuksängen och hämtat ut sitt vapen (som bara är ett av tiotusentals liknande vapen i Sverige vid den här tiden) från bankfacket och helt utan motiv gett sig av till Sveavägen och där genom en otrolig slump sprungit in i makarna Palme är till och med ännu mer skrattretande än Christer Pettersson-spåret.

Fast just så är det nog ingen här som tror att det har gått till.
Citera
2021-02-16, 08:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jasså, kör vi omvänd bevisföring nu? Det är ni som säger att han är skyldig, så det är ni som ska presentera bevis. Hittills är jag måttligt imponerad, har nämligen inte sett tillstymmelse till bevis. Att CA skulle ha klivit upp ur sjuksängen och hämtat ut sitt vapen (som bara är ett av tiotusentals liknande vapen i Sverige vid den här tiden) från bankfacket och helt utan motiv gett sig av till Sveavägen och där genom en otrolig slump sprungit in i makarna Palme är till och med ännu mer skrattretande än Christer Pettersson-spåret.

Haha.. Bra försök! Tramspelle.
Vill du mena att jag säger att "CA är skyldig"?

Vill du diskutera något, så kan du återkomma med något seriöst och i sak istället.

Sedan bör du inte kasta sten i glashus... är det inte en större slump att Stig skulle bära ett vapen samtidigt som han stötte på makarna Palme? Men du får ta detta i Skandiamannen-tråden istället.
Citera
2021-02-16, 14:32
Medlem
Walhazs avatar
Angående minidebatten om någon på kvällen den 28/2 kunde veta hur den höjda omsättningsskatten på aktier skulle påverka den privata ekonomin på lång/kort sikt så var iaf detta en del av det som publicerades i affärspressen på morgonen innan mordet.

Absolut inget bevis för något rörande MOP, mer än att vi nog kan slå fast att en stor del av Sveriges småsparare var ganska oroliga vid den här tiden. Speciellt så om man hade varit högt belånad vid tillfället. En del av bakgrundshistorien, men givetvis inte liktydigt med att trådens huvudperson hamnar på Sveavägen, 23:21.

https://ibb.co/3RLbVHm
https://ibb.co/3BMCrSP
https://ibb.co/PgnLjDW
Citera
2021-02-16, 18:37
Medlem
Jag vill gratulera MP,som har blivit far..till en ny bok.
Denna behandlar CA,SE och CP..med tyngdpunkt på CA.
Nu är jag visserligen stor supporter till Nils Van der Poel i synnerhet och till den ädla skridskosporten i allmänhet..men jag kan ju ingen holländska för det..så jag hoppas att boken kan hitta en svensk förläggare.
I sådant fall inhandlar jag detta alster direkt.
Citera
2021-02-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du begär ett myndighetsbeslut på den sekretess du är missnöjd med. Sådant är överklagbart till Kammarrätten.

Det du ska motivera är att de maskade uppgifterna "kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider skada eller men".

Men som sagt, inget tyder på att VA varit inblandad i detta. Uppgiften om Palme i rutan härstammar från okänd person på APK. Man vet ej vem som ska ha "upplevt" detta. (Detta enligt LG).

Enligt vad jag utrönat kommer uppgiften från CA:s kusinbarn Peter via dennes moder (kusin) till S3 som kontaktar PU. Detta är tämligen säkert.

Om ska klaga på något, föreslår jag att du även inkluderar nedanstående stycke i IVA-17310 (din transkribering).

"Krister hade avsiktligt eller oavsiktligt,vilket det var maskerat,skjutit ett skott mot TVn då Olof Palme var i bild.Maskerat,som berättat detta för honom.Händelsen inträffade någon gång i början av 1980-talet."

Man kan också testa att begära ut samma handling igen. De verkar pröva på nytt varje gång. Dock verkar prövningen blivit påfallande mycket strängare. Får vara glada att vi hann få ut det viktigaste innan det blev så.

Kan hålla med om valet av stycke där.Det skulle onekligen kunna ge oss ursprungskällan till eventuellt Palmeskott i TV.
Jag är lite osäker på kedjan...Peter till vad som synes vara hans mor är ju naturligt..men från CAs kusins mor till Kurt sambo(S3)?
Inte omöjligt naturligtvis,men det känns en aning osäkert.

I förhör med S3 säger dennna..maskerad berättade för henne om att HON hade tankar om Christer i förbindelse med mordet på Olof Palme.Hon trodde att det var Christer som hade mördat Palme.Maskerat lova att inte säga detta till någon.Maskerad tyckte att hon kunde säga detta nu när maskerad var död.
Det var tydligen så att maskerad,under ett besök hos Christer då denne bodde på Hälsingegatan,hade upplevt att Christer skjutit ett skott rakt in i sin TV när Palme hade visats i rutan.

Vi vet ju att det inte är kusin Peter som åsyftas här,inte heller CAs moster eller Kurts sambo(S3).

Jag tycker fortfarande att det pekar emot Verner.Varför annars så viktigt att denne skulle vara död innan det kunde berättas?

Vidare har vi ju scenariot att förstahandskällan finns i CAs lägenhet när skottet skjuts av.
Vilka kan det då rimligen röra sig om?
Kurt naturligtvis,eller Verner.

Jag tror inte att CA någonsin bjöd in några andra i sin lägenhet(Astrid också naturligtvis).

Ursprunget till utsaga om att Palme sköts i TVn måste närmast per defintion vara någon i CAs absoluta närhet.Där befann sig ingen från APK..och bortsett från Verner,Astrid och Kurt..ingen annan heller vad jag kan utläsa från allt tillgängligt material.

Förstahandskällan till Palmeskott i TVn torde därför vara av mycket stark tobak.En person som det med fog kan antas inte vilja skada CA på något sätt i samband med utredning om mordet på Palme.

Hur får man annars ihop IVA 17247(S3),IVA 17309(CAs moster) och IVA 17310(Kusin Peter)?
Citera
2021-02-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
Angående minidebatten om någon på kvällen den 28/2 kunde veta hur den höjda omsättningsskatten på aktier skulle påverka den privata ekonomin på lång/kort sikt så var iaf detta en del av det som publicerades i affärspressen på morgonen innan mordet.

Absolut inget bevis för något rörande MOP, mer än att vi nog kan slå fast att en stor del av Sveriges småsparare var ganska oroliga vid den här tiden. Speciellt så om man hade varit högt belånad vid tillfället. En del av bakgrundshistorien, men givetvis inte liktydigt med att trådens huvudperson hamnar på Sveavägen, 23:21.

https://ibb.co/3RLbVHm
https://ibb.co/3BMCrSP
https://ibb.co/PgnLjDW

Tack för länkarna.
Det understryker att många aktiesparare var oroliga Fredagen den 28 Februari 1986..helt naturligt eftersom Torsdagen 27 Februari resulterat i det dittills största börsraset någonsin.

Den fördubblade omsättningsskatten kvarstår som möjligt delmotiv till mordet på Palme.
Citera
2021-02-16, 20:40
Medlem
Roerligs avatar
Redovisning av vapenundersökning inom Handens polisdistrikt X-12926

https://filebin.net/pdkaqjn36l0tq9ir

Själva redovisningen är inte intressant vad jag kan se och CAs vapen finns förmodligen ej där. 0202 innebär Handens polisdistrikt. Hans vapenkort har troligen förts över till Citys polisdistrikt, vapnet har numret 0301-0121 i PU:s vapenundersökningar (antar att 0301 är city).

Det intressanta är att CA med all sannolikhet finns i PU redan de första dagarna i mars 1986. Det skickas ut ett "länslarm" efter revolvrar av rätt typ till polisdistrikten, som tar kopior på relevanta vapenregisterkort. Jag förmodar att detta initialt sker för att kolla om finns några omedelbart intressanta personer bland licenserade innehavare.

Detta spelar ingen större roll för något, annat än att det är kul att veta att CA förmodligen låg i Palmerummet ett par dagar efter mordet.
Citera
2021-02-16, 21:03
Medlem
lotus3s avatar
Citat:

Nej det fanns vid denna tidpunkt inte tiotusentals Smith&Wesson model 27 med sextums pipa i Sverige.

Extremt få av dessa var laddade med Winchester Western 357 Magnum 158 grain Metal Piercing som Olof Palme sköts med.Christer Andersson hade köpt sådan ammunition tidigare.

Christer Anderson pekas ut som den troligaste gärningsmannen av Ulf Åsgård, men du kanske kan rättspsykiatri bättre än honom.

Läs på fakta eller håll dig borta från tråden.

Hälsningar Lotus3.
Citera
2021-02-16, 21:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lotus3
Nej det fanns vid denna tidpunkt inte tiotusentals Smith&Wesson model 27 med sextums pipa i Sverige.

Extremt få av dessa var laddade med Winchester Western 357 Magnum 158 grain Metal Piercing som Olof Palme sköts med.Christer Andersson hade köpt sådan ammunition tidigare.

Christer Anderson pekas ut som den troligaste gärningsmannen av Ulf Åsgård, men du kanske kan rättspsykiatri bättre än honom.

Läs på fakta eller håll dig borta från tråden.

Hälsningar Lotus3.

Stånga inte huvudet blodigt mot Niqq. Se bara hur svag förståelse han har för vad som är fakta och vad som bara är något som någon sagt. CA säger att han var sjuk tolkas som fakta att CA var sjuk. Osv.

Och det är bevis han vill se... Att det inte finns några bevis mot någon misstänkt förstår han inte.

Och att tycka CP är det mest skrattretande spåret säger det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in