Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Du begär ett myndighetsbeslut på den sekretess du är missnöjd med. Sådant är överklagbart till Kammarrätten.
Det du ska motivera är att de maskade uppgifterna "kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider skada eller men".
Men som sagt, inget tyder på att VA varit inblandad i detta. Uppgiften om Palme i rutan härstammar från okänd person på APK. Man vet ej vem som ska ha "upplevt" detta. (Detta enligt LG).
Enligt vad jag utrönat kommer uppgiften från CA:s kusinbarn Peter via dennes moder (kusin) till S3 som kontaktar PU. Detta är tämligen säkert.
Om ska klaga på något, föreslår jag att du även inkluderar nedanstående stycke i IVA-17310 (din transkribering).
"Krister hade avsiktligt eller oavsiktligt,vilket det var maskerat,skjutit ett skott mot TVn då Olof Palme var i bild.Maskerat,som berättat detta för honom.Händelsen inträffade någon gång i början av 1980-talet."
Man kan också testa att begära ut samma handling igen. De verkar pröva på nytt varje gång. Dock verkar prövningen blivit påfallande mycket strängare. Får vara glada att vi hann få ut det viktigaste innan det blev så.
Kan hålla med om valet av stycke där.Det skulle onekligen kunna ge oss ursprungskällan till eventuellt Palmeskott i TV.
Jag är lite osäker på kedjan...Peter till vad som synes vara hans mor är ju naturligt..men från CAs kusins mor till Kurt sambo(S3)?
Inte omöjligt naturligtvis,men det känns en aning osäkert.
I förhör med S3 säger dennna..maskerad berättade för henne om att HON hade tankar om Christer i förbindelse med mordet på Olof Palme.Hon trodde att det var Christer som hade mördat Palme.Maskerat lova att inte säga detta till någon.Maskerad tyckte att hon kunde säga detta nu när maskerad var död.
Det var tydligen så att maskerad,under ett besök hos Christer då denne bodde på Hälsingegatan,hade upplevt att Christer skjutit ett skott rakt in i sin TV när Palme hade visats i rutan.
Vi vet ju att det inte är kusin Peter som åsyftas här,inte heller CAs moster eller Kurts sambo(S3).
Jag tycker fortfarande att det pekar emot Verner.Varför annars så viktigt att denne skulle vara död innan det kunde berättas?
Vidare har vi ju scenariot att förstahandskällan finns i CAs lägenhet när skottet skjuts av.
Vilka kan det då rimligen röra sig om?
Kurt naturligtvis,eller Verner.
Jag tror inte att CA någonsin bjöd in några andra i sin lägenhet(Astrid också naturligtvis).
Ursprunget till utsaga om att Palme sköts i TVn måste närmast per defintion vara någon i CAs absoluta närhet.Där befann sig ingen från APK..och bortsett från Verner,Astrid och Kurt..ingen annan heller vad jag kan utläsa från allt tillgängligt material.
Förstahandskällan till Palmeskott i TVn torde därför vara av mycket stark tobak.En person som det med fog kan antas inte vilja skada CA på något sätt i samband med utredning om mordet på Palme.
Hur får man annars ihop IVA 17247(S3),IVA 17309(CAs moster) och IVA 17310(Kusin Peter)?