Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag hävdar att tre personer i ECR ser vatten tränga in vid rampen och stora mängder vatten på bildäck. Detta berättar de om redan 28-29/9 1994, dvs inom ca 36 h h efter haveriet.
- Treu ser stora mängder vatten tränga in innan överhalningen, så mycket att det stänker på kameran. Det tyder på att rampen var helt öppen, eller i vart fall så mycket att det kunde blåsa in på bildäck (fartyget gjord 26 km/h i motvind).
- Sillaste ser vatten tränga in på sidorna av rampen, antagligen efter överhalningen. Det är oklart hur öppen rampen var då, men han berättar också att de redan i ECR resonerade kring om bogvisiret lossnat.
- Kadak säger inget om rampen men ser så mycket vatten på bildäck att det väl förklarar slagsidan.
Sammantaget ger dessa vittnesmål ett oerhört starkt stöd för den ”officiella” olycksorsaken, i synnerhet som de och 2 till ser fartyget sjunka utan bogvisir och detta hittas 1500 m från vraket. Det är också därför SSPA och HSVA landar i samma slutsats som JAIC, liksom f.ö. också GGE: Bogvisiret föll av och stora mängder vatten trängde in på bildäck. Punkt. Detta ändras inte av att tre personers vittnesmål inte matchar exakt, och att de kan kan ha brister i t.ex. tidsuppfattning.
Om jag förstått rapporterna rätt, så bygger studierna på att rampen är helt öppen, så att vatten tränger in vid sidorna på den minst halvstängda rampen.
Är det så ger ju inte vittnesmålen stöd till dessa scenarier. Då krävs beräkningar som visar att det krävs ett mindre vatteninflöde. Jag kan inte påstå att jag vet att detta inte är en möjlighet, men då handlar det inte längre om sjunkförloppen från JAIC och vidare.
Ingenting handlar om bristande tidsuppfattning och att något kan förklaras den vägen. Rampen är stängd och vatten tränger in vid sidorna från 01.02 och framåt. Det
är en stängd ramp de vittnar om.
Vad iakttagelsen av vatten på kameran som Treu vittnar om säger GGE alltså att det är omöjligt att det beror på vatten från bogporten. Det är möjligt att med 26 km/ h osv att det stänker något, men inte så som Treu beskriver. Kameran sitter för långt in och högt upp. Deras invändning och den alternativa förklaringen är definitivt att ta på allvar.
Vidare i förhållande till JAIC och de andra är inte bara den mindre vatteninträngningen problemet i förhållande till vittnesmålen utan framför allt att dessa påstår att bogvisiret ramlat av och dragit med sig rampen. Om vittnena talar sanning har kanske bogvisiret ramlat av men då rimligen utan att dra med sig rampen. Detta är inte heller omöjligt att möjligen modifiera teorier att förklara, men det är
inte förenligt med föreliggande sjunkförloppsstudiers förklaringar.
Så nej, att vittnena ger stöd till den ”officiella” olycksorsaken är inte bara en överdrift eller fel, utan de motsäger helt denna, som om man vill räkna med att de talar sanning måste det officiella sjunkförloppet ges en ny förklaring.