Citat:
Rabe har spred sina teorier om sprängningar på Estonia som olycksorsak i ett decennium. När hon efter minst 2 dykexpeditioner inte hittade något stöd för detta hade det varit klädsamt att medge att det var fel. I stället spelade hon in en spelfim på samma tema. Efter expeditionen 2002 (?) fattade hon givetvis att hålet vid slingerkölen de visade på film var nonsens. Någon j-a eloge är inte aktuell när man sedan låtsas som ingenting. Inte ens idag erkänner mytoman Rabe att hennes hela teoribygge falli som ett korthus.
Rabe och Bemis hittade som sagt ett hål i styrbords frontskott flera meter över vattenlinjen som de tog metallprover från och där analyser visade att en sprängning ägt rum. Så Rabe fick stöd för sin tes där och de som gjorde testerna var så vitt jag förstår professionella. Så nonsens var det inte så långt. Senare lät Spiegel göra om testerna för en second opinion och då blev resultatet att det nye förekommit någon sprängning. En strid mellan experter alltså, men vi väl förmoda att de senaste testarna har rätt och att det alltså inte finns några bevis för en sprängning. Huruvida testerna verkligen utesluter det kategoriskt vågar jag inte uttala mig om, men som läget är nu hade Rabe fel, men så långt fanns det inget charlatanmässigt över det och hon och Bemis skall definitivt ha en stor eloge. De utförde arbetet haverikommisionen borde gjort och man borde göra idag.
Hur har hålet uppkommit? Det är givetvis fortfarande en essentiell fråga i en korrekt och vetenskaplig utredning av Estoniakatastofen.
Så det påstådda hålet vid slingerkölen. Där spekulerade Rabe uppenbarligen och du får gärna kritisera henne för mytoman för det för min del, även om jag inte skulle välja den beteckningen. Har verkligen Rabe påstått att de hittade ett hål där? I så fall är det mytomani, annars på sin höjd överdrivna spekulationer. Vad jag förstår menade hon att sand försvann där på ett sätt som indirekt visade att det fanns ett hål, inte att hon hittat hålet. Men rätta mig gärna här.
Frågan om ett hål långt fram på styrbordssidan hänger också ihop med observationen att det enligt bedömare sker en Rov-inspektion på bildäck som är videofilmad och då måste Rov: en kommit in någonstans. Det lär den iofs inte då kunnat gjort via ett hål vid slingerkölen oavsett. Björkman spekulerar i om det kan ha skett via den öppna lotsporten på styrbordsidan och om Rabes hål istället är denna öppning där sand sedermera formerats på ett mystiskt sätt. Men i så fall är positioneringen vid slingerkölen förstås helt off. Frågan om var Rov: en tar sig in är förstås intressant oavhängigt Rabe.
Exakt var i sin film sade Rabe var det påstådda hålet var beläget och vad så hon? ( (Skall försöka kolla upp det själv).
Citat:
Åter till ämnet: hål i botten utöver Dplay/Monsters två hål.
Vi kan naturligtvis spekulera i att det skulle finnas väsentliga hål (alltså inte rosthål/porer) som varken Rabe/Bemis eller Dplay/Monster hittat under sammanlagt 3 dykexpeditioner. Men varför då?
Vi kan naturligtvis spekulera i att det skulle finnas väsentliga hål (alltså inte rosthål/porer) som varken Rabe/Bemis eller Dplay/Monster hittat under sammanlagt 3 dykexpeditioner. Men varför då?
Förhoppningsvis kommer vi så småningom här få en fullständig undersökning av skrovet med hjälp av modern teknik. Vad jag förstår finns nya goda metoder för att få en bra bild. Så innan dess är det på sätt och vis onödigt att spekulera.
Men om man skall göra det, så kvarstår ju problemet med att om Treu, Sillaste och Kadak inte ljuger så är bogrampen inte öppen från 00.00 (om Treu tittade på monitorn direkt efter smällarna) eller från 01.02 ( om han tittade på den efter Den stora överhalningen). Alltså kan inte beräkningarna baserat på en öppen bogport stämma och då finns det anledning att ha en hypotes att det också finns ett hål i skrovet som påverkat olycksförloppet. Om Sillaste talat sanning är det högst tveksamt om det kan vara DPlays hål då han borde observerat vatteninträngningen från det.