2021-02-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja eller Engström. Såg programmet "Hjärnan" med Anders Hansen och det handlade om lögner. Ett tecken på att man ljuger är att man vänder bort blicken från den man talar med, titta här

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Är helt övertygad om att även om åklagaren saknade teknisk bevisning så for inte han med osanning.

Att Engström ör mytoman gör honom inte till en mördare.
Citera
2021-02-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag håller med dig till fullo, mitt i prick.

Är han oskyldig, tycker jag personligen, att SE's "närstående" borde slå näven i bordet över utpekandet. De borde (inte bara för SE's skull utan även för OP med familj) ge en tydligare och mer komplett (om än komplex) bild av SE, så att alla kan förstå varför han agerade som han gjorde. Nu hänger ju tyvärr SE fritt och dinglar, han är misstänkt, utpekad och ingen som försvarar honom. Även om han satt sig i båten själv som misstänkt, så kan det ju finnas förmildrande omständigheter (han var kanske inte hundra frisk i skallen, alternativt missbruksproblematik) som bör lyftas fram (om det nu är så). Där tycker jag exfruar och kamraters barn, grannar och kollegor bör rycka ut i det offentliga rummet och förklara honom. Är han oskyldig bör ju PU öppnas igen, så mycket pengar kostar inte PU per år, det har Sverige råd med. Tycker jag.

Ja, han är ju inte speciellt lik CP som LP pekade ut i Vittneskonfrontationen.
Citera
2021-02-15, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Det har de gjort. Men media har varit sparsamma med att rapportera om det. Det blir fler klick med "Skandiamannen sa att skjuta Lisbet var som att skjuta ett oskyldigt djur".

Det har väl varit tämligen sparsmakat i media? En barndomskamrat som berättat flyktigt, en granne och vapensamlarens ena dotter i SVT's "Palmemördaren"?

Det har ju inte stått nämnvärt i tidningarna överhuvudtaget, tycker jag. Är utpekandet felaktigt, är det ju en skandal. Jag tycker som sagt att exfruar, kamrater och kollegor från tidpunkten för mordet borde träda fram i mer djupgående intervjuer i tidningar och teve, till SE's försvar. Har verklligen inte PU/KP några äss i rockärmen som de undanhållit, bör ju PU öppnas igen. Någonting är konstigt med utpekandet och med SE. Jag får inte ihop det.
Citera
2021-02-15, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja, han är ju inte speciellt lik CP som LP pekade ut i Vittneskonfrontationen.

Nä verkligen inte. Men i vittneskonfrontationen hade ju LP fått förhandsinfo, plus att PU sagt sig vara övertygade om dennes skuld för LP, hon litade ju på dem. Plus att CP's ruskiga blick antagligen påminde om den skräckslagna blick vittnet AB gav strax efter mordet. Jag tror hon såg AB och inte CP. Men jag kan ha fel, så klart.
Citera
2021-02-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja eller Engström. Såg programmet "Hjärnan" med Anders Hansen och det handlade om lögner. Ett tecken på att man ljuger är att man vänder bort blicken från den man talar med, titta här

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Är helt övertygad om att även om åklagaren saknade teknisk bevisning så for inte han med osanning.

Varför blundar han då och tittar ner i bordet, varför ser han inte reportrarna i ögonen? Jo därför att han inte har någonting helst att presentera. Hela presskonferensen är ljug. De säger att SE KUNDE haft ett vapen, han kan ha varit mördaren, ingen kan intyga att han inte var mördaren. Ja, det skulle väl då gälla tusentals andra stockholmare som inte har alibi för mordögonblicket?
Citera
2021-02-15, 18:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
RG har ju själv gått ut med att han har psykisk ohälsa.

Försöker du hävda att en komiker och skådespelare som såg OP på bion har något av värde att komma med i MOP?

På riktigt?
Nja inte hans polisteori, till och med GW avfärdade den. Den andra däremot känns "logisk", som RG uttryckte det. Förmodligen har RG fått djupare info om människan Engström inför filminspelningen och förstått att han var kapabel att begå dådet. Sådan info som vi andra också kanske får möjlighet att ta del av i närtid.

Men det som väger tyngst förstås är att KP - efter flera års utredande - anser att SE uppfyller villkoren för en misstänkt och som borde utretts redan 1986. Paret KP/HM har djupa kunskaper i ämnet SE och riktar inte misstankarna mot honom på skoj.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-15 kl. 18:51.
Citera
2021-02-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vari ligger fantasin? Oavsett om han är vittne/GM så har han ju "ställt till det" för sig och även försvårat utredningen sedan dag ett, det är ju han själv som satt sig i den båt han nu sitter, frivilligt eller ej. Om man struntar helt i böckerna av LL och TP, och enbart kikar på hans vittnesmål, förhör, medverkan i media, etc så framstår han ju som en person som inte helt håller sig till sanningen, dessutom fäller han rätt märkliga uttalanden fram till 1992. Jag kan köpa att han är oskyldig, och bara är en dummerjöns som ville synas och höras, men att han framstår som misstänkt GM till slut, är inte konstigt för fem öre. Frågan är om han inte själv ville bli just misstänkt, för att nå kändisskapet, eller om han bara var (på ren svenska) dum i huvudet. Om han bara agerade för att han var skev i huvudet, borde som sagt fler närstående/kollegor understryka att han var just skev i huvudet, därav hans uppförande 1986-1992.

Vi vet inte hur mycket Engström hittar på så hur mycket av clowneriet och oredan som får tillskrivas honom respektive utredningen är oklart.
Citera
2021-02-15, 18:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Varför blundar han då och tittar ner i bordet, varför ser han inte reportrarna i ögonen? Jo därför att han inte har någonting helst att presentera. Hela presskonferensen är ljug. De säger att SE KUNDE haft ett vapen, han kan ha varit mördaren, ingen kan intyga att han inte var mördaren. Ja, det skulle väl då gälla tusentals andra stockholmare som inte har alibi för mordögonblicket?
Jag håller öppet för att SE bara kanske ville vara MGM. Vi vet inte ens om han hade någon handledsväska innan mordet. Väktarna menade visserligen att han slängt en liten svart väska på bordet när han chockad dök upp på Skandia tjugo minuter efter att han gått. Andra Skandiaanställda menade att det var just väskan som var det speciella med Stig men det sa de vid förhör som hölls 30 år efter mordet. Jag tror inte att han ljög och hittade på bara för att göra sig till ett spännande vittne. Han la ner alldeles för mycket jobb på att likna och spegla mördaren bara för att ha det i siktet, han siktade nog högre än så.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-15 kl. 18:55.
Citera
2021-02-15, 18:54
Medlem
Gud vad ni skruvar upp volymen på Engström. Sköt han inte Palme var han väl som vilken gubbe som helst. Lite uppblåst och dryg. Rätt stort hävdelsebehov och inte så noga med sanningen alla gånger. Men knappast något ufo.
Citera
2021-02-15, 18:57
Medlem
I övrigt. Alla härinne oavsett sida borde sluta gnälla över sina ömma arslen så fort det kommer lite mothugg. Det är en Flashback-tråd. Hitta ett tryggt rum nån annanstans.
Citera
2021-02-15, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vi vet inte hur mycket Engström hittar på så hur mycket av clowneriet och oredan som får tillskrivas honom respektive utredningen är oklart.

Det är sant, förstås. Dock är det ju klart som korvspad, att SE kraftigt överdrivit sin roll. Det hade som sagt varit klädsamt, om exempelvis vittnena H. ohansson, A. Delsborn, A. Hage, C. Johansson, S. Glatz, etc fått raka frågor om de minns SE från platsen, dessa vittnen kan omöjligt ha missat SE under de 15-20 min han säger sig ha varit på platsen och hjälpt till med allehanda livräddande insatser, samt sprungit efter GM och/eller poliser före 23:30. Ska man lita på SE's ord så gjorde han rätt mycket, hade en tämligen central roll som varande på platsen. Nu har förvisso åren gått, men nog skulle några av dessa komma ihåg SE, även dessa var ju på platsen många minuter. Varför träder inte dessa fram i media till hans försvar, eller berättar att han inte var där. Även dessa är knäpp tysta. Eller har de fått munkavle av PU eller några andra? Konstigheterna fortsätter i MOP.
Citera
2021-02-15, 19:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Gud vad ni skruvar upp volymen på Engström. Sköt han inte Palme var han väl som vilken gubbe som helst. Lite uppblåst och dryg. Rätt stort hävdelsebehov och inte så noga med sanningen alla gånger. Men knappast något ufo.
Så vad tror du att han gjorde efter att han klivit ut på gatan nån gång mellan 23.20 - 23.22?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in