Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
När ska SD lämna ut sitt lösenord till sitt googlekonto???
DN:
"
Dessutom blir det allt mer ovanligt att svensk polis får avslag på sina förfrågningar. Så sent som första halvåret 2015 ledde bara var tredje fråga till Google från svenska myndigheter till att data lämnades ut. Men nu har det ökat kraftigt – enligt de senaste siffrorna skedde det i nio av tio fall."
Varför händer det inte i det här fallet?
https://www.dn.se/sverige/facebook-lamnar-ut-mer-data-till-svensk-polis/
Kanske polisen borde kolla på nytt?
Jag undrar om de ens bad om rättshjälp från Google vad gäller hans konto. Den förfrågan skulle jag vilja se.
Det är lite motsägelsefullt i utredningen. Det pratas om att det behövs SD:s samtycke etc i tingsrätten när det förs på tal och t o m SD är kritisk till att de inte tog emot hans lösenord när han erbjöd.
Och i andra utredningar, som beskrivet i DN:s artikel, får man ut mejlväxlingar och NOA t o m ”skryter” om det i rikspressen.
Så vad gör SD:s fall så känsligt? Polarna?
Som jag visat tidigare så hade de kunnat vara inne i hans mejl nån minut efter att de beslagtagit datorn om han brukar datorn och webbläsaren som en ”normal” användare gör.
Och på tal om NOA som slår sig för bröstet, så har man missat att redovisa viktig info angående de ”ryska” inloggningarna i Instagram. Endast tidsstämplar och IP-nummer är redovisade. Men det finns lite mer info från Instagram vilket utredningen får på sitt bord senast imorgon från mig hur de ska kolla.
Jag kan ha hittat en öppning för ComHem-inloggningen 2018-10-07 också. Det var ju tvärstopp p g a att ComHem hyrt ut IP-nummer osv.
Jag har även hittat fler sätt för utredningen att knäcka SD:s utsago (skrivelse till tingsrätten ang 23:34) och hans slutsats om alibi kring tiden för mordet. Det finns lite hopp alltså om att verifiera fullt ut vad som hände i hans dator och förstärka indicier. Kompletterar det som skickats in tidigare senast imorgon alltså så får vi se. Säkert ”superpopulär” i fikarummet på tekniska avdelningen.