Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Och där var hennes problem. Hur skulle sjukvården kunna hjälpa henne med det?
Därför att det var den destruktiva relationen som bröt ner henne totalt, och den behandling som han gav henne, fick SD och HD också medverka i, bröt ner henne så att hon behövde psykiatrisk hjälp.
Naturligtvis finns det hjälp att få, men det finns ingen quick- fix.
Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Tydligen inte.
Det räcker inte med att förstå, men det är en bra början. Bindningen den finns där liksom ett beroende, oavsett om man förstår att man är beroende eller inte. Men från det steget, att förstå, är det kortare än om man inte fattar alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Nu får du bestämma dig. Hur ska du ha det?
Haha, ja, jag verkar inte veta vilken fot jag står på.
Men som jag ser det, är det lite så det kan fungera.
Å ena sidan vet Lena, hon förstår allvaret, å andra sidan ser hon bort. Hon tror att hon kan hantera det på något sätt, samtidigt som hon tror att han inte kan göra något så allvarligt.
Är det inte så vi ofta fungerar?
Man vet att man har cancer, men man hoppas ända in i det sista att det ska komma ett mirakel?
Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
"Svårt lidande" för att hon inte fick som hon ville?
Är du helt empatilös?
Ser du inte att Lena mår väldigt dåligt. Hennes agerande i bråken mellan henne och SD visar på inget sätt en person som mår bra.
Det handlar inte om att hon inte fick som hon ville, utom att hon vill bli fri.
Hur många gånger säger hon inte att det är som knark, ett beroende.
Då tänker jag på Tova som åkte till Billy, trots att hon var rädd för honom. Trots att han misshandlar, dödshotat, slagit henne. Till och med tagit strupgrepp.
Trots att hon säger : Om jag överlever sommaren...
Ändå åker hon hem till honom. I maj.
Hon överlevde inte sommaren, endast 19 år gammal.
Hennes vänner skrev i ilska till henne; Han har hjärntvättat dig!
Det är så klartänkt av hennes väninnor. det är precis så det är enligt forskningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Varför? För att S lyfte ut henne ur bilen?
Han lyfte inte henne ur bilen.
Han tryckte ner hennes huvud mot golvet, medan han knoggnuggade henne.
Till Lena skrev han: jag kommer att säga att du ramlade på asfalten och skrapade benet/foten...
Till SD skrev Lena: varför ljög du till polisen.
I våld i nära relationer finns finns fysiskt, psykiskt, sexuellt och materiellt våld. Våldet kan vara alla i samma relation och enbart ett. I Lenas fall var det inte så mycket fysiskt våld, även om det varit lite av det också, utan relationen har dominerats av psykiskt våld.
För SD kan nog Lenas sätt att kämpa emot upplevas av honom som ett psykiskt våld också. Han verkar inte kunna ta sig ur relationen, han klarar inte av att hantera Lena som är på ett sätt stark och krävande.
Det är för mig en gåta.