2021-02-12, 08:13
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Shelley?

Rätt svar! Percy Bysshe Shelley, ur versdramat Prometheus Unbound från 1820, i svensk översättning av Anders Österling under titeln Den befriade Prometheus.

Massajen ställer nästa fråga.
Citera
2021-02-12, 08:22
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Byron tillhör vänkretsen och har också diktat om titelpersonen i det citerade verket.

Tyvärr är min relation till författaren ungefär lika höghaltig som Berties:

The Bassett: You know your Shelley, Bertie.
Wooster: Oh, am I?

Men det här är ur:

Percy Bysshe Shelley: Prometheus Unbound Act 1
Citera
2021-02-12, 08:23
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Tyvärr är min relation till författaren ungefär lika höghaltig som Berties:

The Bassett: You know your Shelley, Bertie.
Wooster: Oh, am I?

Men det här är ur:

Percy Bysshe Shelley: Prometheus Unbound Act 1

attad av Massajen ser jag, borde inte ha sökt upp verket!
Citera
2021-02-13, 16:44
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Rätt svar! Percy Bysshe Shelley, ur versdramat Prometheus Unbound från 1820, i svensk översättning av Anders Österling under titeln Den befriade Prometheus.

Massajen ställer nästa fråga.

Tackar!

Undrar hur många här som läser Shelleys poesi. Själv har jag bara läst raderna i en bok om hans svärfar anarkistfilosofen Godwin:
The earth’s great age begins anew
The golden years return,
The earth doth like a snake renew
Her winter weeds outwarn

Vem skrev följande?

“Hemma upprätthöll mormor en sträng religiös regim. Det hölls bön morgnar och kvällar, vid frukost och middag, varvid varje familjemedlem skulle läsa ett bibelspråk. Därjämte förutsattes det att jag skulle läsa aftonbön innan jag gick och lade mig. Jag försökte komma undan så många av veckogudstjänsterna som möjligt under förebärande att jag måste läsa läxor; ingen trodde mig naturligtvis, men man svalde mina lögner för att inte riskera ett uppträde. De dagliga andaktsstunderna var en pina, och jag fick ont i knäna av de upprepade, långvariga knäfallen. Till slut hittade jag på ett sätt att balansera på tåspetsarna med huvudet mot väggen så att kroppstyngden inte behövde vila på knäna. Ingen mer än Gud märkte det, och jag tror inte att han brydde sig om det.

För mormors skull var det emellertid nödvändigt att bevista vissa bönemöten. Hon var en av de äldsta medlemmarna i sin kyrka, och det hade varit opassande om hennes enda hemmavarande barnbarn inte varit närvarande vid dessa viktiga gudstjänster; hon ansåg att om jag totalt försummade mina andaktsövningar skulle det kasta en skugga på hennes egen trosvisshet; hennes förmåga att övertyga och omvända eller helt enkelt hennes förmåga att använda rottingen."
Citera
2021-02-13, 19:16
Medlem
mohnomishes avatar
En svag röst vid mitt medvetandes rand viskar "Hesse, Hesse, Hesse". Måhända narras Aiwass men för all del, jag satsar två Grosspfennig på novellen Barnasjäl.
Citera
2021-02-14, 08:44
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
En svag röst vid mitt medvetandes rand viskar "Hesse, Hesse, Hesse". Måhända narras Aiwass men för all del, jag satsar två Grosspfennig på novellen Barnasjäl.
Fel spår tyvärr!
Ingen novell och fel språk.
Citera
2021-02-14, 16:39
Medlem
Citat:
Fel spår tyvärr!
Ingen novell och fel språk.

Delblanc?
Citera
2021-02-14, 17:20
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Delblanc?
Inte Delblanc. Fel land och språk.

Citat:
Jag funderade ständigt på hur jag skulle förtjäna något extra, men kunde inte hitta på annat än olagligheter. Sådant fick jag inte inlåta mig på. Kom man i fängelse i södern så var det definitivt ute med en. Och för övrigt fanns risken att jag aldrig skulle komma så långt som i fängelse om jag blev fast.
Detta var första gången i mitt liv som jag medvetet lekt med tanken på att kränka landets lag. Förut hade jag aldrig stulit ett öre, utan ansett att jag med klokhet och flit kunde bemästra alla situationer. Inte ens hungern hade drivit mig att tillägna mig något som inte var mitt. Själva idén att stjäla var motbjudande.
Citera
2021-02-15, 22:53
Medlem
atts avatar
Citat:

Södern, då tänker man ju Faulkner. De här två citaten uppfattar jag som väldigt träigt skrivna, tror
det är någon sämre än F. men gissar ändå.
Citera
2021-02-16, 12:21
Medlem
Citat:

Inspireras av att, och gissar på Flannery O`connor.
Citera
2021-02-16, 14:38
Medlem
Massajens avatar
Ingen av de nämnda. Faulkner är rätt generation.

Citat:
Jag vände mig häpet om. Han sökte fatta tag i henne, men hon vred sig undan, knyckte lättsinnigt på nacken och fortsatte. Jag stod som fastnagla vid golvet,
- Det där tyckte du visst inte om, nigger? sade nattvakten. Du ser inte så ut.
Jag kunde varken tala eller röra mig. Han tyckte visst att min hållning var hotande, för han drog upp sin revolver.
- Tyckte du om det, nigger?
- Ja, sir, viskade jag hest.
- Säj det då, för fan!
- Ja, sir, upprepade jag med så övertygande ton ja kunde åstadkomma.
Citera
2021-02-16, 14:46
Medlem
atts avatar
Citat:
Ingen av de nämnda. Faulkner är rätt generation.

Något yngre än Faulkner, men kanske ändå: Richard Wright?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in