2021-02-06, 23:06
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
kokat lite vatten det borde funka.
Så länge det är hett så. Vet faktiskt inte vilken temperatur som vattnet bör ha.
Citera
2021-02-06, 23:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Pinnar av plast? Då är det väl inte pinnar.

Det heter "ätpinnar" oavsett material.
Citera
2021-02-06, 23:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
de kommer inte ifrån asien så de diskades för hand när man köpt det. Kinagrejer är ibland smutsiga så frågade mest "hur göra" för att desinficera ätpinnarna skulle gå till. Allt blev som att diska vore ett alternativ tack zepofan. kanske skrev kineserna fel kanske behövs bara diskning. fast vill man så kan man använda hett vatten och på så sätt få bort kemikalier och smuts.

Du diskar dom på samma sätt som vilka andra bestick som helst, tex genom att hiva dom i diskmaskinen.

Personligen så föredrar jag ätpinnar av metall då dom är mycket tåligare, plast och trä/bambu-pinnar slits och blir sunkiga med tiden.
Citera
2021-02-06, 23:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det heter "ätpinnar" oavsett material.
Typ som basebollträ i aluminium?
Citera
2021-02-06, 23:20
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Du diskar dom på samma sätt som vilka andra bestick som helst, tex genom att hiva dom i diskmaskinen.

Personligen så föredrar jag ätpinnar av metall då dom är mycket tåligare, plast och trä/bambu-pinnar slits och blir sunkiga med tiden.

det förstod man. det stod desinficera.
Citera
2021-02-06, 23:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
det förstod man. det stod desinficera.

Kina-säljare brukar inte vara så bra på att översätta
Citera
2021-02-06, 23:34
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Kina-säljare brukar inte vara så bra på att översätta

nej. det stämmer.
Citera
2021-02-12, 15:43
Medlem
zepofans avatar
Jag har just brässerat karrékotletter i en sky kryddad lite asiatiskt med ingefära, vitlök, rödlök, japansk soya och vatten. En tanke slog mig, skyn är ju ganska god och smakrik, är det en bra idé att koka ris i skyn+vatten eller är det bättre att koka riset och slå över skyn på det kokta riset?
Citera
2021-02-13, 11:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har just brässerat karrékotletter i en sky kryddad lite asiatiskt med ingefära, vitlök, rödlök, japansk soya och vatten. En tanke slog mig, skyn är ju ganska god och smakrik, är det en bra idé att koka ris i skyn+vatten eller är det bättre att koka riset och slå över skyn på det kokta riset?
Du kommer få över mer av smaken om du slår skyn över riset när det är färdigkokt alternativt gör en sås av skyn. Kokar du riset i skyn kommer du ha spätt ut smaken väldigt mycket.
Citera
2021-02-13, 14:19
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Fråga?

Har en bit oxfilé jag fick tag i men brukar inte laga det särskilt ofta, det är som en bit fettkappa på ena sidan, ska den vara kvar eller ska den putsats bort?
Citera
2021-02-13, 14:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Fråga?

Har en bit oxfilé jag fick tag i men brukar inte laga det särskilt ofta, det är som en bit fettkappa på ena sidan, ska den vara kvar eller ska den putsats bort?

Låt den vara kvar, fettet ger smak.
Citera
2021-02-13, 14:37
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Låt den vara kvar, fettet ger smak.

Okej tack! Vill ju inte slösa bort om det funkar ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in