Jag har progressiva glasögon och jag valde Direkt Optik som har en ständig deal att man betalar för ett par och får tre par. Ett par vanliga progressiva glas i en Armani-båge, ett par progressiva fotokromatiska glas i en Cerruti-båge och ett par Rayban progressiva solglajjor. Alla som sagt progressiva och med det bästa glaset förutom solglajjorna som inte gick att få med det tunnaste/bästa glaset. Tot. blev det 11k för tre par vilket får anses vara prisvärt när man jämför med dom stora kedjorna.
Jag är asnöjd med två av paren men Cerrutibågen med fotokromatiska glas blev jättefel. Jag skulle valt annan båge helt enkelt.
Därför tänkte jag testa nätglajjor och när jag upptäckte hur pass mycket billigare det var så råkade jag

beställa två par:
Ett par Marc Jacobs med progressiva fotokromatiska glas av näst högsta/dyraste kvalitet från extraoptical.se. Efter att ha hittat rabattkod om 15% blev priset 2622 kr tot.
Och ett par Raybanbågar med progressiva fotokromatiska glas av näst högsta/dyraste kvalitet från Smartbuyglasses.se. Även här hittade jag en rabattkod fast på 20% och totalen blev 2209 kr tot.
Appropå priserna bör ju nämnas att båda företagen har sina egna bågar som hade kunnat sänka priset till under löjliga 2000 kr.
Både sajterna har en funktion för att prova online genom att man laddar upp bild eller spelar in en selfie-video. Jag testade med mina befintliga glajjor eftersom dom bågarna finns hos båda nätoptikerna och i deras virtuella provrum ser dom exakt likadana ut på som dom gör i verkligheten så den här funktionen verkar funka bra.
Ska bli mycket spännande att se hur dom här paren står sig mot mina befintliga och jag återkommer med omdöme när dom kommit. Nu har jag ju inte fått och testat nätglajjorna än men med tanke på dom extrema prisskillnaderna är det ju i.a.f. uppenbart att det är galna marginaler på glasögon.
/#LOUDmouth#