• 2
  • 3
2021-01-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skulle säga jämför du med 19 papp, å de flesta.
Själv provar jag mig runt lite, och de flesta brukar hamna ungefär lika om man hoppar på nån drive.
Nu är jag översynt med ganska kraftiga styrkor +4.5 resp 7.5, så allt so inte är högbrytande och max synfält går bort. Men brukar landa på 12-13 tusen inclusive ett par läsglasögon och oftast stor rabatt eller vid enstaka tillfällen har ett par solglasögon ingått.

Byter glasögon ungefär var 3e år, det funkar och om man köper av en lokal firma brukar service och en del reparationer "Ingå" i priset.
Kan kanske vara bra med 19 k för 2 år om man absolut vill byta bågar eller slår sönder glasögona stup i kvarten. Men jag tycker det låter dyrt.
Tack för svar.

Jag tänkte också att månadshyran lät alldeles för dyr.

Har du någon kedja du föredrar?
Citera
2021-01-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Tack för svar.

Jag tänkte också att månadshyran lät alldeles för dyr.

Har du någon kedja du föredrar?

Igentligen Inte.

Har blandat lite senaste gångerna nu senast blev det Direkt Optik. Men mest beroende på att de körde en drive och att de har en bra optiker(Här i stan), innan dess blev det ett fristående Optik företag, och innan dess Synsam.
Märker ingen större skillnad, men försöker hitta en vettig Optiker och en bra deal.
Citera
2021-01-18, 16:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Var i så fall?
specsavers
Citera
2021-01-18, 16:52
Medlem
Det som kan göra att priset drar iväg ordentligt är vilken typ av glas man väljer, antireflexbehandling och så. Så var beredd på det och fundera på din övre gräns så de inte säljer på dig mer än du vill betala för. Detta framgår ju inte av bågarnas prislapp utan tillkommer när du gör beställningen.
Själv tog jag den dyra varianten sista gångerna men har inte full koll på hur stor skillnad det är i praktiken. Ifall man skulle störa sig på dem utan antireflex exempelvis?
Ni som testat olika och jämfört får gärna tipsa om ni tycker det är värt.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-01-18 kl. 16:54.
Citera
2021-02-13, 07:25
Medlem
Hämtade ut mina nya glasögon igår här i Spanien. Kostade endast €99. Superbra och snygga bågar, antireflexbehandlade inkl garanti på ett år. Dessutom fick jag dem på två dagar. I Sverige brukar det ta minst två veckor.
Min förra köpte jag på Specsaver och de har aldrig varit riktigt bra. Riktigt skitföretag. Lurar in en med rabatter eller ”gratis synundersökning” sedan går man ut 4200kr fattigare. Så jag rekommenderar alla att köpa glasögon utomlands så kanske svenska företag är tvungna att sänka sina priser. Så nästa gång ni åker utomlands gör slag i saken och resan är betald.
Citera
2021-02-21, 22:50
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Jag har progressiva glasögon och jag valde Direkt Optik som har en ständig deal att man betalar för ett par och får tre par. Ett par vanliga progressiva glas i en Armani-båge, ett par progressiva fotokromatiska glas i en Cerruti-båge och ett par Rayban progressiva solglajjor. Alla som sagt progressiva och med det bästa glaset förutom solglajjorna som inte gick att få med det tunnaste/bästa glaset. Tot. blev det 11k för tre par vilket får anses vara prisvärt när man jämför med dom stora kedjorna.

Jag är asnöjd med två av paren men Cerrutibågen med fotokromatiska glas blev jättefel. Jag skulle valt annan båge helt enkelt.

Därför tänkte jag testa nätglajjor och när jag upptäckte hur pass mycket billigare det var så råkade jag beställa två par:

Ett par Marc Jacobs med progressiva fotokromatiska glas av näst högsta/dyraste kvalitet från extraoptical.se. Efter att ha hittat rabattkod om 15% blev priset 2622 kr tot.

Och ett par Raybanbågar med progressiva fotokromatiska glas av näst högsta/dyraste kvalitet från Smartbuyglasses.se. Även här hittade jag en rabattkod fast på 20% och totalen blev 2209 kr tot.

Appropå priserna bör ju nämnas att båda företagen har sina egna bågar som hade kunnat sänka priset till under löjliga 2000 kr.

Både sajterna har en funktion för att prova online genom att man laddar upp bild eller spelar in en selfie-video. Jag testade med mina befintliga glajjor eftersom dom bågarna finns hos båda nätoptikerna och i deras virtuella provrum ser dom exakt likadana ut på som dom gör i verkligheten så den här funktionen verkar funka bra.

Ska bli mycket spännande att se hur dom här paren står sig mot mina befintliga och jag återkommer med omdöme när dom kommit. Nu har jag ju inte fått och testat nätglajjorna än men med tanke på dom extrema prisskillnaderna är det ju i.a.f. uppenbart att det är galna marginaler på glasögon.

/#LOUDmouth#
Citera
2021-04-27, 07:12
Medlem
EpicureNo2s avatar
För vanliga glasögon, även om de är av dyrare märken, köp glas av CR-39, "vanligt plastglas" som de brukar kallas. CR-39 har Index och Abbetal nära riktigt kronglas, så man får den bästa optiska kvaliteten utan att glasen kostar skjortan.

Jag hade tidigare lite dyrare högindexglas som skulle vara tunnare, men störde mig på att jag fick vrida huvudet för att t.ex. kunna läsa liten text skarpt. Nu har jag CR-39 och hela synfältet är lika skarpt.
Citera
2021-07-29, 08:22
Medlem
Telefons avatar
Körde på Synsams abonnemang för 579:-/mån vilket nu efter 2 år blev nästan 14k. Mycket pengar, men har en ganska kraftig översynthet på ett öga och allmänt jobbigt synfel. Brukar köra det mesta inom behandlingar och lättare glas.

Fick 3 par för 14k vilket är bra då jag tidigare fått ge 9-10k för enbart ett par. Dock kan jag nog säga att andra paret glasögon är ganska onödiga, använder dem knappt. Solglasögonen är dock värda varenda krona.
Citera
2021-07-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Hämtade ut mina nya glasögon igår här i Spanien. Kostade endast €99. Superbra och snygga bågar, antireflexbehandlade inkl garanti på ett år. Dessutom fick jag dem på två dagar. I Sverige brukar det ta minst två veckor.
Min förra köpte jag på Specsaver och de har aldrig varit riktigt bra. Riktigt skitföretag. Lurar in en med rabatter eller ”gratis synundersökning” sedan går man ut 4200kr fattigare. Så jag rekommenderar alla att köpa glasögon utomlands så kanske svenska företag är tvungna att sänka sina priser. Så nästa gång ni åker utomlands gör slag i saken och resan är betald.

Word!

Min fru brukar köpa sina glajor utomlands på semester och jag har inte tittat riktigt på vad det kostar där men det känns som kanske 2000-3000kr för två par? Hade det gått på 10 000kr+ så hade jag definitivt kommit ihåg det.

När man hör idioter här som kör något slags abonnemang för 600 spänn per månad så undrar man ju hur i helvete de fungerar.

Bättre att köpa utomlands helt klart.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-07-29 kl. 23:19.
Citera
2023-01-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Körde på Synsams abonnemang för 579:-/mån vilket nu efter 2 år blev nästan 14k. Mycket pengar, men har en ganska kraftig översynthet på ett öga och allmänt jobbigt synfel. Brukar köra det mesta inom behandlingar och lättare glas.

Fick 3 par för 14k vilket är bra då jag tidigare fått ge 9-10k för enbart ett par. Dock kan jag nog säga att andra paret glasögon är ganska onödiga, använder dem knappt. Solglasögonen är dock värda varenda krona.
Jag kan skriva under på varenda mening här. Optimalt hade varit ett par vanliga samt solglasögon, just det tredje paret är lite onödigt men det är väl sådant de tjänar pengar på. Men utöver det en bra lösning trots allt för mig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in