2021-02-12, 23:55
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Studier kring hypergami (att kivnnor gifter sig med män som har högre socioekonomisk status än kvinnorna själva) är iof. inte konstruerade, utan håller god vetenskaplig relevans. Men jag saknar vad kvinnorna själva säger/tycker/anser/känner osv. Jag har nämligen svårt att tro at kvinnor "tänder" mer på män som har fet plånbok, bara pga. den feta plånboken. För att få reda på vad kvinnorna själva känner behöver man ju intervjua kvinnorna.

Som regel ska man alltid lita mer på sina erfarenheter i möten oss kvinnor, än på vad "förstå-sig-påarna" hasplar sig för floskler. Kom ihåg samhällsklassens betydelse också, där kvinnor födda i lyxmiljöer vill fortsätta leva i en sådan miljö.
Citera
2021-02-12, 23:58
Medlem
Citat:
Intressant, vet du vart ursprungsartikeln finns? Jag är nyfiken på metod osv.
Jag länkade väl artikeln, du menar ursprungsstudien?
Googla på forskarnas namn eller universitet eller dylikt, brukar det poppa upp.
Citera
2021-02-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Som regel ska man alltid lita mer på sina erfarenheter i möten oss kvinnor, än på vad "förstå-sig-påarna" hasplar sig för floskler. Kom ihåg samhällsklassens betydelse också, där kvinnor födda i lyxmiljöer vill fortsätta leva i en sådan miljö.

Jag ser inte kvinnor som en amöba-liknande klump, utan som enskilda individer som skiljer sig åt en hel del. Vissa kvinnor tänder förmodligen absolut på hög socioekonomisk status hos män, medans vissa mer tänder på utseende, charm osv. hos män. Och så vidare. Ser jag till min relativt stora bekantskapskrets av både män och kvinnor verkar utseende, charm och att man trivs ihop betyda väldigt mycket. "Lika barn leka bäst".
Citera
2021-02-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag länkade väl artikeln, du menar ursprungsstudien?
Googla på forskarnas namn eller universitet eller dylikt, brukar det poppa upp.

Det ska jag göra! Tack Merapi!
Citera
2021-02-13, 00:07
Medlem
Citat:
Nej, det verkar mer vara en önskan vissa män har. Att kvinnor ska tända på hög socioekonomisk status. Varför de önskar detta förstår jag dock inte. Sedan tänker jag att det är bra om unga män satsar på at vara bra män och ut och träffa kvinnor, istället för att vänta och hoppas att det ska bli bättre med åldern.
Vanligt mänskligt fenomen, skjuta ifrån sig eget misslyckande via att skylla på andra.
Det är kvinnors fel när män inte får ligga.

Det är kvinnors fel NÄR män får ligga (obs när att ligga är något fel enligt nån gubbe i skyn)

Det är kvinnors fel när andra män får ligga.

Det är kvinnors fel när männen kriminella (för tydligen så ligger kvinnor extra mycket med just kriminella, våldtäktsmän, gängmedlemmar, mördare, rånare, terrorister etc etc ) och då tvingas ju de stackars männen bli kriminella.

Tror faktiskt inte kvinnor KAN göra något rätt då det kommer till
sex.
Citera
2021-02-13, 00:12
Bannlyst
Citat:
Vanligt mänskligt fenomen, skjuta ifrån sig eget misslyckande via att skylla på andra.

Det är kvinnors fel NÄR män får ligga (obs när att ligga är något fel enligt nån gubbe i skyn)

Det är kvinnors fel när männen kriminella (för tydligen så ligger kvinnor extra mycket med just kriminella, våldtäktsmän, gängmedlemmar, mördare, rånare, terrorister etc etc ) och då tvingas ju de stackars männen bli kriminella.

sex.

HAHA ! du ska inte lyssna så mycket på de 3 procent män som ylar detta

precis som vi män inte ska sukta efter de 3 procent lätta kvinnorna , då de övriga är helt ok och underbara , trots era egenheter
Citera
2021-02-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
HAHA ! du ska inte lyssna så mycket på de 3 procent män som ylar detta

precis som vi män inte ska sukta efter de 3 procent lätta kvinnorna , då de övriga är helt ok och underbara , trots era egenheter
jag lyssnar heller inte på dem speciellt.

Vad är en ”lätt” kvinna?
10 gram eller?
Citera
2021-02-13, 00:19
Bannlyst
Citat:
jag lyssnar heller inte på dem speciellt.

Vad är en ”lätt” kvinna?
10 gram eller?

de man båser lätt i örat . så särar de

mest problem med de i längden
Citera
2021-02-13, 00:21
Medlem
Citat:

sex.

Jag har också snuddat vid den tanken. Men det blir så illa när detta sprids. jag tänker på unga blyga män som kanske inte har det så lätt att ragga på kvinnor. Så läser de att kvinnor vill ha "Högstatusmän" och så kanske de kämpar för att bli "Högstatusmän" och "slösar bort" sin ungdom, istället för att gå ut och lära känna kvinnor och naturligtvis även satsa på utbildning osv. (inte för att få kvinnor, utan för att få en god framtid och för att det är roligt att förkovra sig och få ett yrke man önskar) och satsa på bli en bra och fin man, för sin egen skull. Vårda sitt utseende och sin person. Och som sagt: lära känna kvinnor, det ger en fina polare och kan även leda till att de träffar en livspartner. Ingen, vare sig män eller kvinnor bör slösa bort sina unga år på att enbart satsa på framtiden. Livet är här och nu. Även för unga män. Man bör leva livet här och nu och samtidigt satsa på framtiden.

Nej, men det är bara vissa män som resonerar så. Alla män gör inte det.
Men jag vet vad du menar. Sälja sex för pengar verkar dock vara ok att kvinnor gör.
Citera
2021-02-13, 00:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo det är ju en vacker teori, sofar har den ingen impact, annat än på "educational hypergomy" , vad nu det är.... men vad var det 2050 så är är det sant, kanske... såtillsvidare de mindre egalitära länderna inte gör en sverige...

Så 0% , men vem vet kanske ser det annorlunda ut 2050....

Alla tre studierna undersökte educational hypergamy och konsekvenserna av detta fenomen, alltså inklusive studien som du postade.

Redan nu har kvinnor högre utbildning i 139 länder och 2050 beräknas kvinnor ha högre utbildning än män i nästan hela världen.

Sedan 50-talet, ingen av studierna gick längre tillbaka än så, har antalet kvinnor som gifter ner sig, alltså är hypogama, angående utbildningsnivå stadigt ökat. Kvinnors högre utbildningsnivå har redan fått genomslag på parbildningen/äktenskapsmarknaden. Äktenskap/samboskap där kvinnan är mer utbildad slutar inte i skilsmässa mer ofta än andra äktenskap/samboskap och dessa kvinnor är lika "childbearing". De högutbildade kvinnorna anses vara fru/mamma-material idag till skillnad från förr.

Attityderna kring att kvinnan skulle tjäna mer än mannen, alltså vara the breadwinner har också ändrats. 1960 spelade det ingen roll för 41% av de unga männen att kvinnan tjänade mer. 1990 spelade det ingen roll för 60% av de unga männen att kvinnan tjänade mer. Om jag inte minns fel var det manliga universitetsstuderande som blivit tillfrågade.

Studien som du postade undersökte bara Sverige. Och hur det såg ut sedan paren fått sitt första barn. Innan dess var de mer jämlika. Att kvinnor tjänade mindre pengar än männen i de äktenskapen/samboskapen föreslog de hade samband med att kvinnors löner är lägre och att kvinnan investerar mer tid i barnet/hemmet.

Citat:
Det verkar oxo som en major i genusvetenskap och en universitsts utbildning i förskolepedagogik endå inte generar en takläggar lön, kan bero på att kvinnor är arbetsskygga?

Det beror troligen på att de investerar mer tid och tar mer ansvar för barnen. Inte att de är arbetsskygga nej. Att ta hand om och vara ansvarig för barn är ett heltidsjobb.

Citat:
men visst, utbildningsnivå är ju en tänkbar statusmarkör för kvinnor, men har mycket lite med hypergamy ur ett evulutionbiologiskt perspektiv, av naturliga skäl.

Alla tre studierna undersökte educational hypergamy och konsekvenserna av denna. Även studien du postade som berörde Sverige.

Citat:
den tiden du pratar om (och bakåt) så studerade i stort sätt ingen, men nog sökte man ett gott parti till sina barn, även om hemgiften inte räkte till precis vilken man somhelst.

Nej och absolut ingen kvinna eftersom de inte tilläts studera på högre lärosäten.

Citat:
Du menar att kvinnor föredrar pengar framför välutbildade

Det var mycket mer komplicerat än så, läs studierna. De delade upp paren i tre grupper i alla tre studierna.

Citat:
objektivt är ju "educational hypogamy" en verklighet, i synnerhet i sverige (och i andra länder), att det skulle vända på hypergamy och hypogamy i någon bredare bemärkelse saknas det som du ser evidance för, män som grupp bryr sig inte heller , så de välkomnar med all säkerhet förändringen.

Hypogama kvinnor vad gäller utbildningsnivå har redan fått genomslag på parbildningen/äktenskapsmarknaden. När det gällde inkomst spelade mer in såsom barn och lönenivå. Läs studierna.

Citat:
Tid är en resurs för den moderna priviligerade människan, män har historiskt inte haft det privliget, och det går givetvis att framföra samma påstående idag.

Menar du att kvinnor har mer tid än män, idag och förr?

Citat:
Jag tolkar det som att
-du tycker bara det är kul med femnistiska historieförvanskningar inte att du hade någon påäng med dem.

du får gärna utveckla annars.

Tycker du det är kul att komma med ogrundade anklagelser stup i kvarten?

Citat:
och män tilläts inte studer för att de tillhörde fel klass. eller hade råd.

Ändå var det 100% fler män än kvinnor på högre lärosäten eftersom kvinnor var förbjudna att studera på högre lärosäten.

Citat:
Att din upplevelse måste vara fakta för någon annan än dig är inte mitt problem....

Men att du sitter och svamlar är jäkligt tröttsamt.

Citat:
Inte i konkurrens om partners, (eller för att bygga bror och skyskrapor nej.)
Det är män som gör det.

Jag skrev ett exempel till eller hur?

Citat:
Och ja, under en stor del av vår kända historia så tvingade kvinnors hypergami män att kriga om resurser. Något som feminister givetvis stod bakom och drev på även i modern tid (white fether feminism)

Eller så var det mäns hypogami som tvingade ut dem i krig?

Ja alla är vi barn av vår tid. Skulle jag sitta här och rada upp alla oförrätter gentemot kvinnor genom historien skulle jag få sitta här i två dagar utan paus.
Citera
2021-02-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Alla tre studierna undersökte educational hypergamy och konsekvenserna av detta fenomen, alltså inklusive studien som du postade.

Redan nu har kvinnor högre utbildning i 139 länder och 2050 beräknas kvinnor ha högre utbildning än män i nästan hela världen.

Sedan 50-talet, ingen av studierna gick längre tillbaka än så, har antalet kvinnor som gifter ner sig, alltså är hypogama, angående utbildningsnivå stadigt ökat. Kvinnors högre utbildningsnivå har redan fått genomslag på parbildningen/äktenskapsmarknaden. Äktenskap/samboskap där kvinnan är mer utbildad slutar inte i skilsmässa mer ofta än andra äktenskap/samboskap och dessa kvinnor är lika "childbearing". De högutbildade kvinnorna anses vara fru/mamma-material idag till skillnad från förr.

Attityderna kring att kvinnan skulle tjäna mer än mannen, alltså vara the breadwinner har också ändrats. 1960 spelade det ingen roll för 41% av de unga männen att kvinnan tjänade mer. 1990 spelade det ingen roll för 60% av de unga männen att kvinnan tjänade mer. Om jag inte minns fel var det manliga universitetsstuderande som blivit tillfrågade.

Studien som du postade undersökte bara Sverige. Och hur det såg ut sedan paren fått sitt första barn. Innan dess var de mer jämlika. Att kvinnor tjänade mindre pengar än männen i de äktenskapen/samboskapen föreslog de hade samband med att kvinnors löner är lägre och att kvinnan investerar mer tid i barnet/hemmet.

Det beror troligen på att de investerar mer tid och tar mer ansvar för barnen. Inte att de är arbetsskygga nej. Att ta hand om och vara ansvarig för barn är ett heltidsjobb.

Alla tre studierna undersökte educational hypergamy och konsekvenserna av denna. Även studien du postade som berörde Sverige.

Nej och absolut ingen kvinna eftersom de inte tilläts studera på högre lärosäten.

Det var mycket mer komplicerat än så, läs studierna. De delade upp paren i tre grupper i alla tre studierna.

Hypogama kvinnor vad gäller utbildningsnivå har redan fått genomslag på parbildningen/äktenskapsmarknaden. När det gällde inkomst spelade mer in såsom barn och lönenivå. Läs studierna.

Menar du att kvinnor har mer tid än män, idag och förr?

Tycker du det är kul att komma med ogrundade anklagelser stup i kvarten?

Ändå var det 100% fler män än kvinnor på högre lärosäten eftersom kvinnor var förbjudna att studera på högre lärosäten.

Men att du sitter och svamlar är jäkligt tröttsamt.

Jag skrev ett exempel till eller hur?

Eller så var det mäns hypogami som tvingade ut dem i krig?

Ja alla är vi barn av vår tid. Skulle jag sitta här och rada upp alla oförrätter gentemot kvinnor genom historien skulle jag få sitta här i två dagar utan paus.

Låter som en positiv utveckling. För både män och kvinnor.
Citera
2021-02-13, 00:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Skylla ifrån sig sitt eget misslyckande på andra? Hmm, vilken ideologi är det som har detta som grundidé nu igen? Du vet den här ideologin som tjatar om glastak och patriarkatet och dylika konspirationsteorier. Jag kommer säkert på det snart...

Citat:

Ja, kriminella, våldtäktsmän, gängmedlemmar, mördare, rånare, terrorister osv får mer kvinnlig uppmärksamhet än vanliga män, helt rätt. Är man en vanlig man och vill ha mer sex är det en bra strategi att satsa på att bli något av ovanstående. Förnekar du detta är du en idiot.

Eller tror du t ex Peter Madsen badade i beundrarbrev innan 2017?

Citat:
sex.

Som att du är bättre själv. Enligt dig får kvinnor inte sälja sex (nej det är inte fritt fram att sälja sex om det är olagligt att köpa). Du vill bestämma över vad kvinnor gör med sina kroppar. Du är inte ett dugg bättre än någon man som vill göra detsamma. Hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in