2021-02-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Merapi, du verkar påläst om detta med hypergami. Så jag provar att fråga dig nu gällande en sak jag är nyfiken på. Finns det några vetenskapliga studier där kvinnor är intervjuade kring sakfrågan "kvinnlig hypergami" (dvs. påståendet att kvinnor "tänder" på socioekonomisk status)? Jag finner inga sådana studier och har frågat hardusettminapa, slö och WordWarrior om detta. Hittils har jag främst fått studier som visar på hypergami (och att både män och kvinnor är hypergama, dvs. väljer den bäst lämpade parten för dem, är ju inget märkligt) och att kvinnor gifter i regel gifter sig med män/väljer män som har högre socioekonomisk status än kvinnorna själva. Men dessa studier etc. visar ju ingenting på att kvinnorna tänder på män med hög socioekonomisk status. De visar ju bara på hur kvinnorna väljer när de väljer män. De enda studier som kan visa på hur det förhåller sig hurvida kvinnor tänder på hög socioekonomisk status eller inte, är ju vetenskapliga studier där man gjort systematiska intervjuer med kvinnorna själva kring detta. Jag tänker att du kanske vet om några sådana studier?

Tacksam på förhand!

Hypergami är nu inte vad "kvinnor tänder på". Utan vad kvinnor gifter sig med, i många samhällen 2 skilda saker, eftersom att gifta sig för kvinnor i många samhällen är samma som hennes försörjning, sociala status etc. Gifta sig för kärlek, utav helt egen vilja är nu inte alla förunnat.

Och det finns säkert studier gjorda på vad kvinnor föredrar gällande män de vill gifta sig med, alternativ ligga med (som ju är the big thing för snubbarna här inne)
Men sorry jag har ingen sådan studie på lager.
Allt jag har sett av dylikt material är studier på att kvinnor går efter lukt, eller snarare generna går efter lukt, samt fysisk symmetri, utöver vanliga signaler som signalerar testosteron ( breda axlar, käke, samla höfter och hårväxt ex) och hälsa.

Vad kvinnor går efter utöver detta i det sociala samspelet ex. har jag faktiskt inte läst någon studie kring. Allt som finns är data som påvisar att de män som inte blir valda för äktenskap i regel är de fattiga, arbetslösa etc....så visst män blir mer ratade pga detta än vad kvinnor blir, som istället blir ratade av andra skäl.
Men, är detta val ett s.k. pragmatiskt val gjort medvetet av kvinnor för att trygga sina barns välfärd, eller är det ett "sexuellt" sådant...dvs generna får syn på alla tusenlappar och går amok?

Låt mig gissa.....att kvinnor kan tända sexuellt på resurstarka män, dvs män som i sin kontext har något att erbjuda. Och i vårt samhälles kontext är detta pengar eller what ever som ger social status i vår tid.
I ex, kontexten samlar & jägare anno 20 000 F.kr. så kan det varit något helt annat, berättade historier bra...dansade snyggast....släpade hem bra byten...

Men de lär nog finnas studier....eftersom detta ämne nu verkar vara en sån kliande fråga för många män.

För mig är det dock rätt självklart att både män och kvinnor vill välja partners som är bra för dem istället för partners som är dåliga för dem....oavsett vad som nu rankas som "bra".
Och detta oförstående för att kvinnor har en vilja i detta, och inte bara vill ligga med vem som helst...bara för att vara "snäll" och att det vore bra för män om de gjorde detta bla bla är ju obegripligt...
Citera
2021-02-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hypergami är nu inte vad "kvinnor tänder på". Utan vad kvinnor gifter sig med, i många samhällen 2 skilda saker, eftersom att gifta sig för kvinnor i många samhällen är samma som hennes försörjning, sociala status etc. Gifta sig för kärlek, utav helt egen vilja är nu inte alla förunnat.

Och det finns säkert studier gjorda på vad kvinnor föredrar gällande män de vill gifta sig med, alternativ ligga med (som ju är the big thing för snubbarna här inne)
Men sorry jag har ingen sådan studie på lager.
Allt jag har sett av dylikt material är studier på att kvinnor går efter lukt, eller snarare generna går efter lukt, samt fysisk symmetri, utöver vanliga signaler som signalerar testosteron ( breda axlar, käke, samla höfter och hårväxt ex) och hälsa.

Vad kvinnor går efter utöver detta i det sociala samspelet ex. har jag faktiskt inte läst någon studie kring. Allt som finns är data som påvisar att de män som inte blir valda för äktenskap i regel är de fattiga, arbetslösa etc....så visst män blir mer ratade pga detta än vad kvinnor blir, som istället blir ratade av andra skäl.
Men, är detta val ett s.k. pragmatiskt val gjort medvetet av kvinnor för att trygga sina barns välfärd, eller är det ett "sexuellt" sådant...dvs generna får syn på alla tusenlappar och går amok?

Låt mig gissa.....att kvinnor kan tända sexuellt på resurstarka män, dvs män som i sin kontext har något att erbjuda. Och i vårt samhälles kontext är detta pengar eller what ever som ger social status i vår tid.
I ex, kontexten samlar & jägare anno 20 000 F.kr. så kan det varit något helt annat, berättade historier bra...dansade snyggast....släpade hem bra byten...

Men de lär nog finnas studier....eftersom detta ämne nu verkar vara en sån kliande fråga för många män.

För mig är det dock rätt självklart att både män och kvinnor vill välja partners som är bra för dem istället för partners som är dåliga för dem....oavsett vad som nu rankas som "bra".
Och detta oförstående för att kvinnor har en vilja i detta, och inte bara vill ligga med vem som helst...bara för att vara "snäll" och att det vore bra för män om de gjorde detta bla bla är ju obegripligt...

Tack för ditt svar Merapi! Jo, studier kring lukt och symmetri i ansiktet etc. har jag också läst.

Jag har frågat dem som är övertygade om att kvinnor tänder på män med högre socioekonomisk status än vad kvinnorna själva har, om de har sett några studier där kvinnorna själva är intervjuade, men har inte fått några länkar om just det efterfrågade. Vissa länkar har jag fått gällande hypergami, men alltså inga där kvinnorna själva är intervjuade.

Jag anser att man behöver läsa studier där kvinnorna själva uttalar sig, innan man kan vara säker på någonting. Men jag tycker det låter mer troligt att kvinnor liksom män tänder på utseende, charm, lukt osv. Och att kvinnor väljer män efter goda egenskaper som skulle vara bra för kvinnan samt eventuell avkomma. Vad gäller ekonomi så räcker det ju med någon som tjänar ok. Det behöver ju inte vara en höginkomsttagare. Så tänker jag. Men jag vill ju läsa studier där kvinnorna själva är intervjuade, det vore spännande.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-12 kl. 23:27.
Citera
2021-02-12, 23:26
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar Merapi! Jo, studier kring lukt och symmetri i ansiktet etc. har jag också läst.

Jag har frågat dem som är övertygade om att kvinnor tänder på män med högre socioekonomisk status än vad kvinnorna själva har, om de har sett några studier där kvinnorna själva är intervjuade, men har inte fått några länkar om just det efterfrågade. Vissa länkar har jag fått gällande hypergami, men alltså inga där kvinnorna själva är intervjuade.

Är du egentligen förvånad?

Jag har redan skrivit det i denna tråd flera ggr, att begreppet är rejält misstolkat och felanvänt.

Edit: Supersnabb googling gav mig denna studie från Tyskland
Verkar som man frågat 60 000 kvinnor i just det du efterfrågar en Survey.
https://helloclue.com/articles/sex/idealpartner
Senast redigerad av Merapi 2021-02-12 kl. 23:31.
Citera
2021-02-12, 23:34
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Jag anser att man behöver läsa studier där kvinnorna själva uttalar sig, innan man kan vara säker på någonting.

Ja, och inte bara läsa en massa KONSTRUERADE studier. Det är vad vi kvinnor säger i VERKLIGHETEN som kan lära er karlar att förstå oss bättre.
Citera
2021-02-12, 23:37
Medlem
Citat:

Jag har redan skrivit det i denna tråd flera ggr, att begreppet är rejält misstolkat och felanvänt.

Nej, det verkar mer vara en önskan vissa män har. Att kvinnor ska tända på hög socioekonomisk status. Varför de önskar detta förstår jag dock inte. Sedan tänker jag att det är bra om unga män satsar på at vara bra män och ut och träffa kvinnor, istället för att vänta och hoppas att det ska bli bättre med åldern.
Citera
2021-02-12, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Ja, och inte bara läsa en massa KONSTRUERADE studier. Det är vad vi kvinnor säger i VERKLIGHETEN som kan lära er karlar att förstå oss bättre.

det är bara det att det ger öronvärk , då ni ändrar er efter 3 min
Citera
2021-02-12, 23:43
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
det är bara det att det ger öronvärk , då ni ändrar er efter 3 min

Vi kvinnor har ju rätt att ändra oss - till skillnad från er karlar!
Citera
2021-02-12, 23:44
Medlem
Citat:

Edit: Supersnabb googling gav mig denna studie från Tyskland
Verkar som man frågat 60 000 kvinnor i just det du efterfrågar en Survey.
https://helloclue.com/articles/sex/idealpartner

Intressant, vet du vart ursprungsartikeln finns? Jag är nyfiken på metod osv.
Citera
2021-02-12, 23:45
Bannlyst
Citat:
Vi kvinnor har ju rätt att ändra oss - till skillnad från er karlar!

ok , tur att vi män har överseende med era egenskaper för det mesta
Citera
2021-02-12, 23:47
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
ok , tur att vi män har överseende med era egenskaper för det mesta

Ni karlar har ju bara en sak i huvudet ändå, och det är ju att knulla. Ni vaknar på morgonen yra som höns, och endast kuken er vet i vilken riktning ni ska gå.
Citera
2021-02-12, 23:49
Medlem
Citat:

Studier kring hypergami (att kivnnor gifter sig med män som har högre socioekonomisk status än kvinnorna själva) är iof. inte konstruerade, utan håller god vetenskaplig relevans. Men jag saknar vad kvinnorna själva säger/tycker/anser/känner osv. Jag har nämligen svårt att tro at kvinnor "tänder" mer på män som har fet plånbok, bara pga. den feta plånboken. För att få reda på vad kvinnorna själva känner behöver man ju intervjua kvinnorna.
Citera
2021-02-12, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ni karlar har ju bara en sak i huvudet ändå, och det är ju att knulla. Ni vaknar på morgonen yra som höns, och endast kuken er vet i vilken riktning ni ska gå.

erkänn att ni gillar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in