Citat:
Merapi, du verkar påläst om detta med hypergami. Så jag provar att fråga dig nu gällande en sak jag är nyfiken på. Finns det några vetenskapliga studier där kvinnor är intervjuade kring sakfrågan "kvinnlig hypergami" (dvs. påståendet att kvinnor "tänder" på socioekonomisk status)? Jag finner inga sådana studier och har frågat hardusettminapa, slö och WordWarrior om detta. Hittils har jag främst fått studier som visar på hypergami (och att både män och kvinnor är hypergama, dvs. väljer den bäst lämpade parten för dem, är ju inget märkligt) och att kvinnor gifter i regel gifter sig med män/väljer män som har högre socioekonomisk status än kvinnorna själva. Men dessa studier etc. visar ju ingenting på att kvinnorna tänder på män med hög socioekonomisk status. De visar ju bara på hur kvinnorna väljer när de väljer män. De enda studier som kan visa på hur det förhåller sig hurvida kvinnor tänder på hög socioekonomisk status eller inte, är ju vetenskapliga studier där man gjort systematiska intervjuer med kvinnorna själva kring detta. Jag tänker att du kanske vet om några sådana studier?
Tacksam på förhand!
Tacksam på förhand!

Hypergami är nu inte vad "kvinnor tänder på". Utan vad kvinnor gifter sig med, i många samhällen 2 skilda saker, eftersom att gifta sig för kvinnor i många samhällen är samma som hennes försörjning, sociala status etc. Gifta sig för kärlek, utav helt egen vilja är nu inte alla förunnat.
Och det finns säkert studier gjorda på vad kvinnor föredrar gällande män de vill gifta sig med, alternativ ligga med (som ju är the big thing för snubbarna här inne)
Men sorry jag har ingen sådan studie på lager.
Allt jag har sett av dylikt material är studier på att kvinnor går efter lukt, eller snarare generna går efter lukt, samt fysisk symmetri, utöver vanliga signaler som signalerar testosteron ( breda axlar, käke, samla höfter och hårväxt ex) och hälsa.
Vad kvinnor går efter utöver detta i det sociala samspelet ex. har jag faktiskt inte läst någon studie kring. Allt som finns är data som påvisar att de män som inte blir valda för äktenskap i regel är de fattiga, arbetslösa etc....så visst män blir mer ratade pga detta än vad kvinnor blir, som istället blir ratade av andra skäl.
Men, är detta val ett s.k. pragmatiskt val gjort medvetet av kvinnor för att trygga sina barns välfärd, eller är det ett "sexuellt" sådant...dvs generna får syn på alla tusenlappar och går amok?
Låt mig gissa.....att kvinnor kan tända sexuellt på resurstarka män, dvs män som i sin kontext har något att erbjuda. Och i vårt samhälles kontext är detta pengar eller what ever som ger social status i vår tid.
I ex, kontexten samlar & jägare anno 20 000 F.kr. så kan det varit något helt annat, berättade historier bra...dansade snyggast....släpade hem bra byten...
Men de lär nog finnas studier....eftersom detta ämne nu verkar vara en sån kliande fråga för många män.
För mig är det dock rätt självklart att både män och kvinnor vill välja partners som är bra för dem istället för partners som är dåliga för dem....oavsett vad som nu rankas som "bra".
Och detta oförstående för att kvinnor har en vilja i detta, och inte bara vill ligga med vem som helst...bara för att vara "snäll" och att det vore bra för män om de gjorde detta bla bla är ju obegripligt...