2021-02-10, 20:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Var det en sådan här pistol SE brukade ha i rockfickan, åtminstone när han skulle hem sena fredagskvällar? Den kan han ha haft sin ägo sedan den militära karriären, eller möjligen fått låna av någon av militärpolarna, det fanns ju några sådana i hans umgänge.
https://militarhistoria.ifokus.se/discussion/865435/pistol-m40

En sådan pistol nämns i artikeln nedan
https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-10 kl. 21:05.
Citera
2021-02-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Var det en sådan här pistol SE brukade ha i rockfickan, åtminstone när han skulle hem sena fredagskvällar? Den kan han ha haft sin ägo sedan den militära karriären, eller möjligen fått låna av någon av militärpolarna, det fanns ju några sådana i hans umgänge.

Isåfall har någon laddat metalpiercing kulor i pistol hylsorna 🤔,analyserna på krutresterna var väl från winchester original 357 patroner ,
Citera
2021-02-10, 23:50
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

När SE jobbade på FMV, försvarets materielverk så var det tydligen vanligen att personalen tog över oregistrerade testade pistoler/revolvrar och tog hem dem. (Den osannolike mördaren) Säg att SE gjorde det eller hade någon kompis som gjorde det och lånade det p g a att han kände sig otrygg. Självklart skulle han då inte berätta något för sin fru. Lite osannolikt förstås men frun visste ju inte om att SE var med i och tävlade i en förening, han hade förmodligen fler hemligheter som han aldrig berättade om.
Citera
2021-02-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Om du hävdar att SEs 25-årig gamla vapenvana och att det hävdas att han var en skicklig skytt med gevär, så talar det emot SE som GM.

Skytten missade LP och vilket stolpskott som helst kan skjuta någon i ryggen.

Allt om SEs vapenvana är bullshit.
Det var under Kalla Kriget och Sveriges försvar som neutral liten stat hängde på allmän värnplikt.

Han var anställd av Försvarsmakten.
Då ingick det att använda skjutvapen och uppehålla kunskapen. Precis vad som förväntades och krävdes av vuxna myndiga män då.

Men GM var inget proffs eller duktig skytt utan en amatör.

Att missa LP och sedan dessutom skjuta någon i ryggen på 10-20 cm med ETT skott = amatör.

Vilka vittnesuppgifter talar för SE?
Ingen pekar ut SE.

Hade GM haft en röd jacka och SE haft det hade varit ett indicie.

Men bullig täckjacka, jacka med sydda rutor, gammal modell på täckjacka, rock med fiskbensmönster stämmer in på de allra flesta män ute på stan 1986 men inte på SE.

Stämpelklockan bevisar att en grafiker gick ut från jobbet på Sveavägen 44 efter att ha jobbat övertid och kom till mordplatsen efter mordet.
Stämpelklockan visar inget annat är att SE stämplade ut ett par minuter före mordet och det knyter honom till mordplatsen ungefär vid tiden för mordet.
Även om SE hade en del vapenvana var det som du skriver det var några år sedan.
Att mordet var ickeprofessionellt utfört talar sålunda inte mot SE som GM.

Att mördaren missade skottet mot LP beror ju på att mördaren(vem än det nu må ha varit) såg henne som ett oskyldigt djur.Det sade ju SE själv i den intervju som jag tydligen inge får hänvisa till längre men det gör jag ändå.
Citera
2021-02-11, 06:07
Medlem
Någon som fått fram något nytt/spännande från Thomas Petterssons nya bok?
Citera
2021-02-11, 07:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror du är nåt på spåren här, det är ju inget vittne som har pekat ut SE så klockrent som SE själv. Han fick med allt: glasögon, rock, keps och handledsväska. Det kan alltså vara en efterhandskonstruktion för att vi ska tro att han är gärningsmannen. Intressant tanke. Det skulle i så fall förklara hans märkliga intresse för utstämplingstiden, han ville pricka in den så att han kan vara en GM-kandidat och när han fick den så fanns det inte tid för "ett par minuters snack med väktarna". Med det snacket skulle han ha alibi, som t ex LGWP menar.
Det bästa sättet att vederlägga den befängda teorin om en efterhandskonstruktion är väl att visa på belägg för att han faktiskt uppträdde i de där fyra attiraljerna på mordkvällen. Och om inte det går så kanske man kan försöka slå fast att han åtminstone ägde de här sakerna innan mordet, och att det inte bara var någonting han kan ha inhandlat inför sina rekonstruktioner. En exfru var väl skeptisk till att han hade glasögon, men det borde ju finnas förhör med andra som skulle kunna ha intygat att han ägde glasögon. Eller går det kanske att se honom i glasögon på t.ex. något av de foton som visades i dokumentären? Sedan angående rocken så sade väl exfrun att han hade på sig en noppig mörkblå rock på natten när han kom hem. Det är en osäker uppgift, och stämmer inte med den svarta rock han har på sig vid rekonstruktionerna. Kepsen har jag inte sett något om i förhören med exfrun. Visserligen pratar alltså någon väktare om en rutig keps med öronlappar, men det är ju inte den kepsen han har vid rekonstruktionen. Handledsväskan vet jag inte heller om de har frågat exfrun om. "Urverk" sade väl att SE lade upp en liten väska på disken i receptionen när han kom tillbaka till Skandia, hur man nu kan minnas en sådan helt obetydlig detalj flera månader senare. Väskan skulle ha haft måtten 10 x 15 cm. En praktikant eller kollega uppgav också i ett förhör nu i modern tid att han minns att SE ägde en handledsväska, men det minnet kan ju också vara en efterhandskonstruktion utifrån SE:s poserande i media med en handledsväska.

Tillsvidare måste vi nog hålla öppet för att det kan ha rört sig om ett litet maskeradkit som SE införskaffade i efterhand för att kunna köra sitt förväxlingsnummer. Det vore bra om det gick att hitta säkra uppgifter om att han åtminstone ägde de fyra attiraljerna (glasögon, rock, keps och handledsväska) innan rekonstruktionen, och helst foton förstås.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-11 kl. 08:09.
Citera
2021-02-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
När SE jobbade på FMV, försvarets materielverk så var det tydligen vanligen att personalen tog över oregistrerade testade pistoler/revolvrar och tog hem dem. (Den osannolike mördaren) Säg att SE gjorde det eller hade någon kompis som gjorde det och lånade det p g a att han kände sig otrygg. Självklart skulle han då inte berätta något för sin fru. Lite osannolikt förstås men frun visste ju inte om att SE var med i och tävlade i en förening, han hade förmodligen fler hemligheter som han aldrig berättade om.
Isåfall en m58b revolver
Citera
2021-02-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag undrar ibland varför det är så mycket aggression från anti-SE-gänget i den här tråden.

För om man BARA tyckte den teorin var galen och skrattretande så skulle man väl bara rycka på axlarna , fnissa och gå vidare.

Men om man däremot har ett underliggande aning om att lösningen KANSKE ligger i den där lilla väskan som YN såg på GM och de andra delarna i teorin.

... och om man dessutom spenderat decennier för att lösa mordet och så visar det sig att en ev. lösning funnits mitt framför näsan på en hela tiden, men att någon annan haft fräckheten att hinna före.

Ja, i SÅ fall, då blir SE-teorin som ett rött skynke som retar gallfeber på en och man kan inte låta bli att gå in här varje dag för att attackera den och alla som skriver om den

All irritation, all ilska och allt raljerande blir plötsligt fullkomligt logisk !

Det där är lite mer ett försök att tysta i så fall - Du menar den jag skrev om i nedan inlägg ?
https://www.flashback.org/sp74585783

PS vill åter tillägga att jag alls ej är säker på att SE-teorin stämmer, men har ej heller sett motbevis presenterade som övertygar mig om motsatsen.

Tack för mig !

Ja, jag tar mig friheten att raljera över korkade inlägg. Shoot me.

Det du skriver om artikeln i fråga är skräp och stämmer inte.
Citera
2021-02-11, 13:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag undrar ibland varför det är så mycket aggression från anti-SE-gänget i den här tråden.

För om man BARA tyckte den teorin var galen och skrattretande så skulle man väl bara rycka på axlarna , fnissa och gå vidare.

Men om man däremot har ett underliggande aning om att lösningen KANSKE ligger i den där lilla väskan som YN såg på GM och de andra delarna i teorin.

... och om man dessutom spenderat decennier för att lösa mordet och så visar det sig att en ev. lösning funnits mitt framför näsan på en hela tiden, men att någon annan haft fräckheten att hinna före.

Ja, i SÅ fall, då blir SE-teorin som ett rött skynke som retar gallfeber på en och man kan inte låta bli att gå in här varje dag för att attackera den och alla som skriver om den

All irritation, all ilska och allt raljerande blir plötsligt fullkomligt logisk !

PS vill åter tillägga att jag alls ej är säker på att SE-teorin stämmer, men har ej heller sett motbevis presenterade som övertygar mig om motsatsen.

Tack för mig !

Vet inte var du sett den aggressionen? Blir DU irriterad för att folk diskuterar Skandiamannen i Skandiatråden? Eller blir du irriterad för att man ifrågasätter Skandiateorin?

Problemet med Skandiateorin är att det finns ingenting som ger stöd för den. Ingenting. TP skrev en bok full av fria fantasier helt utan stöd någonstans. KP har hittat på indicier som är så skrattretande svaga och dåliga så man undrar verkligen hur han kunde vara spaningsledare.
Citera
2021-02-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Vet inte var du sett den aggressionen? Blir DU irriterad för att folk diskuterar Skandiamannen i Skandiatråden? Eller blir du irriterad för att man ifrågasätter Skandiateorin?

Problemet med Skandiateorin är att det finns ingenting som ger stöd för den. Ingenting. TP skrev en bok full av fria fantasier helt utan stöd någonstans. KP har hittat på indicier som är så skrattretande svaga och dåliga så man undrar verkligen hur han kunde vara spaningsledare.
Kanske blir han irriterad över vissa av er som tramsar på om SEkter och liknande.
Ni som icke tror på SE-spåret får ändå räkna med att det i denna Skandiamannentråd finns personer som tror på honom som GM,
Även om man har en helt annan åsikt och andra teorier så måste man acceptera att det är så.
Värst är ju ni som bergsäkert säger att det inte var SE eftersom han var gift och 52år och uppåallt detta var han ju grafiker också.
Ni har inga som helst argument för att han var ett oskyldigt vittne det finna inget som på något sätt fastslår att det var så det är bara er tolkning och i många fall önskning.
Jag har skrivit det flera gånger du skulle bli mycket trovärdigare om du skrev jag tror inte ett dugg på SE som GM av det och det skälet MEN han kan ändå inte helt uteslutas då inget i materialet utesluter honom.
Det vore ärligt och trovärdigt istället för att raljera över oss som ser på saker annorlunda.
Vissa av er verkar bara ha en agenda och det är att försöka fria SE från misstankar trots att ni vid det här laget borde ha sett att det faktiskt inte går att göra det utifrån det vi vet om fallet.
Sedan gör var och en sina egna bedömingar och värderingar MEN om du inte ser några indicier alls mot SE så förstår jag inte hur du kan se några mot någon annan kandidat heller.
Då det inte finns någon annan av oss känd presumtiv GM som är ens i närheten av att ha samma mängd indicier mot sig som SE.
Vissa av er borde nog släppa prestigen och acceptera att vi inte vet och inte SE kan uteslutas hur simpel det svaret på gåtan än vore.
Citera
2021-02-12, 02:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Isåfall en m58b revolver

Inte osannolikt att SE hade tillgång till en sådan revolver.

En vapenvan militär med erfarenhet av vapnet berättar här om m/58.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html

Ett par citat ur bloggen;

"Revolver m/58 var alltså svårskjuten och det är inte lätt att träffa ett mål på långt håll. Men på kort håll och modifierad för .357 ammunition är den ett farligt vapen som dessutom är lätt att dölja innanför en jacka tack vare sin ringa storlek."

"I observed the effect of the .357 Magnum 125 grain JHP once over the top of my own sights. The effect was gruesome. A solid hit that produced a severe blood flow AND dramatic effect from the rear, including lung tissue thrown perhaps three feet."

Märkligt att utredningen inte intresserade sig för den här revolvermodellen, passar ju i SE väska som hand i handske.
Citera
2021-02-12, 02:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Stämpelklockan visar inget annat är att SE stämplade ut ett par minuter före mordet och det knyter honom till mordplatsen ungefär vid tiden för mordet.
Även om SE hade en del vapenvana var det som du skriver det var några år sedan.
Att mordet var ickeprofessionellt utfört talar sålunda inte mot SE som GM.

Att mördaren missade skottet mot LP beror ju på att mördaren(vem än det nu må ha varit) såg henne som ett oskyldigt djur.Det sade ju SE själv i den intervju som jag tydligen inge får hänvisa till längre men det gör jag ändå.

Så du menar att SE med flit sköt Lisbet längst ryggen? Vilken Robin Hood.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in