2021-02-10, 00:09
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
TP och co. pekade ju - utan att lägga fram ett uns av bevis - ut SE som trolig mördare. Innan KP och co. gjorde detsamma.
Dom har alla gjort sig skyldiga till förtal mot SE.
IFALL Sverige hade varit en fungerande rättsstat så hade förtalarna varit lagförda vid det här laget.
Men "palmemordsåpan" är tydligen ett förgyllt undantag, vad avser fnoskiga beskyllningar!!

Det konstiga är att inte fler kända juridiska experter kritiserar detta hårdare.

Att utan bevis anklaga ett vittne för att vara GM. Horribelt.

SE är anklagad utan bevis.
Citera
2021-02-10, 01:08
Medlem
Draifoss avatar
Här kommer en SE-teori som jag inte vet om den har varit uppe förut: SE hade kanske varken lång mörk rock, keps, glasögon eller handledsväska den här kvällen. Han kan ha hört det där om lång mörk rock i Ekosändningen på natten, och sedan kan han ha hört Holmér berätta om kepsen på presskonferensen dagen efter. Han ringer då till polisen och hittar på att han själv skall ha varit klädd just så. Några dagar senare går polisen ut med mer uppgifter i media, om glasögonen, väskan, och att kepsen skall ha varit grå. SE lägger då till det här i beskrivningen av sig själv i de senare förhören. Sedan ordnar han fram utstyrseln, klär ut sig till gärningsmannen och gör sin märkliga rekonstruktion i TV:
https://www.svtplay.se/video/27110777/veckans-brott/veckans-brott-extra-34-ar-med-palmemordet-sasong-1-stig-engstrom-berattar-fran-brottsplatsen-i-april -1986

Jag kollade igenom förhören med securitasväktarna lite snabbt nu, och de säger ju inte direkt att han såg ut som han själv påstår att han såg ut. ALG verkar ha vaga minnen av någon beige duffel och en rutig keps med öronlappar (inte alls en sådan som SE säger att han hade på sig). Det låter mer som att hon berättar om hur han brukade vara klädd. HO pratar också om att SE brukar ha keps, och om en jacka som enligt honom kan ha varit midjekort. I förhöret med AK verkar man inte ha frågat alls om SE:s utseende (eller också missade jag det).

Förklaringen till att ingen verkar ha sett honom på mordplatsen efter mordet skulle alltså kunna vara att han inte alls såg ut så där som han beskriver sitt eget utseende. Han kanske bara driver med oss, och såg kanske på mordkvällen i själva verket ut t.ex. som på bilderna i den här artikeln, i en kortare jacka, barhuvad, utan glasögon och väska:
https://www.svd.se/historiska-beskedet-om-palmemordet
Senast redigerad av Draifos 2021-02-10 kl. 02:06.
Citera
2021-02-10, 06:31
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men det går inte att ta till sig så mycket information om man begränsar diskussionen till vad han visste lördag f.m.
Menar du med detta vad han nämnde i sitt spaningsuppslag kl 12:20?
Citat:
Vi har då observationen av Jeppsson som är en fråga där de gått ordentligt på grund. Gula linjer i all ära, men varför inte ens våga tänka tanken att han sett honom från den enda rimliga platsen. Nämligen mordplatsen.
Fast då blir det ju problem tidsmässigt. Enligt vad SE själv uppger så tar det ca 10-15 sek till dess att han hört skotten till att han är på mordplatsen. LJ stod knappast vid dåv. kulturhuset såpass tidigt. LJ säger själv att det tar ca 20-30 sek från det att GM gjort sitt jobb till dess han med tunga steg springer förbi honom.
Citat:
Vi har den blå täckjackan, och vi har starka indikationer på att han berättat saker till Skandia-personalen som han inte kunnat veta.
Och är vi säkra på att Skandia-personalen kan tydligt minnas när han berättat detta för dem? SE själv påstår att det är LP som först lämnar signalement på GM. Han påstår sig snart därefter se LJ vid dåv. kulturhuset.

Det är ju helt fantastiska uppgifter! Han är den förste som av LP får ett signalement, GS kammade noll på det området. Dessutom är SE den förste som får höra från LP att hon "också" blev beskjuten. Varför lyftes inte detta förträffliga kronvittne fram desto mer? Lägg därtill hans mycket aktiva roll på mordplatsen. Han hade knappt en lugn stund de första minuterna efter att han kommit dit.
Citat:
Men han nekar till att han var ute tidigare på kvällen i ett förhör den 25/3.
Han kanske inte minns just denna kväll, men det vore ju konstigt om han suttit inne på rummet i 15 timmar i sträck utan mat och frisk luft.
Vad gjorde han då under denna mystiska utevistelse som kan kopplas till mordet?
1. Han var i gamla stan och smög på Palme? (Var det inte TP som trodde på den ett tag)
2. Han var vid Grand och såg Palme, men det var ju i så fall en information som han inte kan ha haft någon praktisk nytta av eftersom han ändå inte hunnit fram till stämpelklockan vid den sista promenaden från Grand 23.17. Även de förhoppningsfulla upptågsmakarna på veckans brott misslyckades.
Ätit mat kl 20 är väl den mest naturliga förklaringen?
Men att skjuta statsministrar på fastande mage är kanske ogenomförbart, och måhända är därför man fäster så stor vikt vid att han ”ljuger som en häst travar” i denna helt avgörande fråga?
Ja, det är TP som driver den linjen i olika skepnader. Han tror även att SE var helt ensam om sin sak. För egen del tror jag sedan länge på en konspiration, vem som än var GM. SE kan iofs ha varit vid Grand eller var som helst då han var ute. Oklar relation till själva mordet. Men MP tycker sig vara nöjd med att SE stod vid Grand och spejade.
Citat:
Tecknade bilder av personer som inte varit på plats är fantasiprodukter.
Jag kommer att tänka på Ålandskvinnan som direkt igenkände mannen i butiken på att hans kroppskonstitution liknade en teckning från Expressen den 2/3, vilket hon också kom på då hon fick se SE i tidningen den 7:e april.
Sedan broderade hon likt sina foliehattsvänner på filter olika teorier. För hennes del handlade det om att frun och Engström sprungit vapenstafett på Tunnelgatan.
Bilden är f.ö inte speciellt lik Engström heller, men kan få katastrofala följder om fantasierna får fritt spelrum.
Nog tycker jag bilden påminner om SE sedd snett bakifrån. I varje fall är han nog främst den bland kända ansikten omkring mordplatsen som liknar bilden. Sedan om en sådan bild räcker för ett utpekande är förstås en helt annan fråga.
Senast redigerad av den-kristne 2021-02-10 kl. 06:38.
Citera
2021-02-10, 06:48
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här kommer en SE-teori som jag inte vet om den har varit uppe förut: SE hade kanske varken lång mörk rock, keps, glasögon eller handledsväska den här kvällen. Han kan ha hört det där om lång mörk rock i Ekosändningen på natten, och sedan kan han ha hört Holmér berätta om kepsen på presskonferensen dagen efter. Han ringer då till polisen och hittar på att han själv skall ha varit klädd just så. Några dagar senare går polisen ut med mer uppgifter i media, om glasögonen, väskan, och att kepsen skall ha varit grå. SE lägger då till det här i beskrivningen av sig själv i de senare förhören. Sedan ordnar han fram utstyrseln, klär ut sig till gärningsmannen och gör sin märkliga rekonstruktion i TV:
https://www.svtplay.se/video/27110777/veckans-brott/veckans-brott-extra-34-ar-med-palmemordet-sasong-1-stig-engstrom-berattar-fran-brottsplatsen-i-april -1986

Jag kollade igenom förhören med securitasväktarna lite snabbt nu, och de säger ju inte direkt att han såg ut som han själv påstår att han såg ut. ALG verkar ha vaga minnen av någon beige duffel och en rutig keps med öronlappar (inte alls en sådan som SE säger att han hade på sig). Det låter mer som att hon berättar om hur han brukade vara klädd. HO pratar också om att SE brukar ha keps, och om en jacka som enligt honom kan ha varit midjekort. I förhöret med AK verkar man inte ha frågat alls om SE:s utseende (eller också missade jag det).

Förklaringen till att ingen verkar ha sett honom på mordplatsen efter mordet skulle alltså kunna vara att han inte alls såg ut så där som han beskriver sitt eget utseende. Han kanske bara driver med oss, och såg kanske på mordkvällen i själva verket ut t.ex. som på bilderna i den här artikeln, i en kortare jacka, barhuvad, utan glasögon och väska:
Det här drar saken till sin yttersta spets. I princip samtliga vittnen vid mordplatsen har mycket vaga föreställningar om GM:s utseende och klädsel. Detta inkluderar LJ. Chockeffekten gjorde också sitt till för att påverka intrycken. Därför är YN:s observation intressant. Hon var ej i chocktillstånd och hade ej sett någon skjutning.

Men det är ffa SE:s egna utsagor om vad han gör på mordplatsen som gör att misstankar om hans roll uppstår. Det är liksom för många järn i elden på en gång. Det är ju fantastiska uppgifter samt uppseendeväckande rörelser det handlar om. Det måste med all rimlighet väcka frågor om det finns oklarheter kring hans närvaro på mordplatsen.

Åtminstone borde han ha utmärkt sig ordentligt och blivit väl ihågkommen av andra personer som befann sig på mordplatsen fram till dess att ambulansen kom. Men han blir inte ens kallad till rekonstruktionen.
Senast redigerad av den-kristne 2021-02-10 kl. 06:52.
Citera
2021-02-10, 07:19
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Läser du vad du skriver innan du postar?

Det är en tråd för konspirationer, men någon korrelation mellan verklighet och fantasi är på sin plats. Verkligheten är inte som en polisserie eller deckare.

Du saknar motiv.
Du saknar teknisk bevisning.
Du saknar vittnen.

Men ändå så hävdar du att SE var GM. Han var enligt dig klädd som ett medelvärde av vittnenas beskrivning med dunjacka, barhuvad på mordnatten.

Men polisen går trots detta ut med en beskrivning av GM där han ska ha lång rock och keps.

Vilket är tjänstefel. Polisen ska i det inledande skedet inte gå ut med vittnesuppgifter ö.h.t.
De ska efterfråga iakttagelser.
Inte komma med påståenden.

Men HH var ju ingen riktig polis.
Utredningen var det sämsta poliskåren presterat det århundradet.

Så vidare påstår du då att SE, denna genialiskt påstådda GM, ser HHs presskonferens och då beslutar sig för att klä sig som efterlysningen på GM och blanda sig in i polisjakten på GM.

SE ville vara med och lägga pusslet men att det skulle saknas bitar. Det är vad du påstår.

Okej, det är din teori.

Tyvärr för din del finns det inget att hämta ut den.
Citera
2021-02-10, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Jag kanske var otydlig. Teorin går alltså ut på att SE, precis som många andra, tar på sig ett brott han inte alls har begått. Han gör det dock på ett mer utstuderat sätt än de mer än hundra andra stollarna, de som säger rakt ut "det var jag som sköt Olof Palme". SE gör det i stället genom att ge oss goda skäl att tro att han är gärningsmannen, dvs. han påstår felaktigt att han skall ha varit klädd som gärningsmannen och haft ett rörelsemönster som gärningsmannen. Han får oss att tro att vi har lagt det här pusslet och räknat ut att det är han. Om teorin stämmer så har vi alltså blivit dubbelt lurade. Det är mycket möjligt att någon strax kan falsifiera den här hypotesen, men själv kan jag det alltså inte.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-10 kl. 10:06.
Citera
2021-02-10, 10:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag kanske var otydlig. Teorin går alltså ut på att SE, precis som många andra, tar på sig ett brott han inte alls har begått. Han gör det dock på ett mer utstuderat sätt än de mer än hundra andra stollarna, de som säger rakt ut "det var jag som sköt Olof Palme". SE gör det i stället genom att ge oss goda skäl att tro att han är gärningsmannen, dvs. han påstår felaktigt att han skall ha varit klädd som gärningsmannen och haft ett rörelsemönster som gärningsmannen. Han får oss att tro att vi har lagt det här pusslet och räknat ut att det är han. Om teorin stämmer så har vi alltså blivit dubbelt lurade. Det är mycket möjligt att någon strax kan falsifiera den här hypotesen, men själv kan jag det alltså inte.
Jag tror du är nåt på spåren här, det är ju inget vittne som har pekat ut SE så klockrent som SE själv. Han fick med allt: glasögon, rock, keps och handledsväska. Det kan alltså vara en efterhandskonstruktion för att vi ska tro att han är gärningsmannen. Intressant tanke. Det skulle i så fall förklara hans märkliga intresse för utstämplingstiden, han ville pricka in den så att han kan vara en GM-kandidat och när han fick den så fanns det inte tid för "ett par minuters snack med väktarna". Med det snacket skulle han ha alibi, som t ex LGWP menar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-10 kl. 10:48.
Citera
2021-02-10, 10:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror du är nåt på spåren här, det är ju inget vittne som har pekat ut SE så klockrent som SE själv. Han fick med allt: glasögon, rock, keps och handledsväska. Det kan alltså vara en efterhandskonstruktion för att vi ska tro att han är gärningsmannen. Intressant tanke. Det skulle i så fall förklara hans märkliga intresse för utstämplingstiden, han ville pricka in den så att han kan vara en GM-kandidat och när han fick den så fanns det inte tid för "ett par minuters snack med väktarna". Med det snacket skulle han ha alibi, som t ex LGWP menar.
Ja, det här med alibi behöver man fundera på. Det falska alibit (dvs. hans lögn om utstämplingstiden) kan ju tyckas vara en anomali i den här teorin, men jag tror nog att det kan gå att få ihop även det. Kanske behövde han innan han drog igång den här märkliga charaden ordna för sig så att han i slutändan aldrig skulle kunna bli dömd för brottet. Det är ju en sak att göra sig till misstänkt och få en massa uppmärksamhet, en annan sak att ställa till det för sig så att man får tillbringa resten av sitt liv i fängelse.
Citera
2021-02-10, 11:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, det här med alibi behöver man fundera på. Det falska alibit (dvs. hans lögn om utstämplingstiden) kan ju tyckas vara en anomali i den här teorin, men jag tror nog att det kan gå att få ihop även det. Kanske behövde han innan han drog igång den här märkliga charaden ordna för sig så att han i slutändan aldrig skulle kunna bli dömd för brottet. Det är ju en sak att göra sig till misstänkt och få en massa uppmärksamhet, en annan sak att ställa till det för sig så att man får tillbringa resten av sitt liv i fängelse.
Onekligen känns det som att han nästan vill framstå som gärningsman ... men kanske bara "nästan". Vid CP-rättegångarna flyttade han ju dessutom tiderna mer åt alibihållet, kanske ansåg han vid de tillfällena att han inte skulle kunna överträffa CP som en ny GM-kandidat.
Citera
2021-02-10, 15:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Jag hade en annan tanke angående detta ... (kanske inte är så relevant/ genomtänkt för jag vet inte när rekonstruktionen var och hur den gick till.)

Tänk om SE hör via rykten på Skandia att det ska vara en rekonstruktion av mordet en viss dag (vaktpersonal och andra på Skandia borde väl informeras om det ska dyka upp massor av folk, poliser utanför etc. och sen kanske ryktet går på Skandia, eller att Skandia-personal helt enkelt ser det hela utanför en dag och ryktet börjar cirkulera och SE hör detta)

Då går SE dit och ställer sig och tittar på och får saftiga bitar att lägga in i sin egen story, att han gör precis som GM och speglar denne etc Vilken soppa det skulle kunna bli i så fall ... Då kanske han han se LJ i gränden och allt möjligt, ta kontakt med de medverkande i rekonstruktionen i efterhand ... ha ha

Eller var rekonstruktionen en helgdag?
Senast redigerad av matsqq 2021-02-10 kl. 15:39.
Citera
2021-02-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag hade en annan tanke angående detta ... (kanske inte är så relevant/ genomtänkt för jag vet inte när rekonstruktionen var och hur den gick till.)

Tänk om SE hör via rykten på Skandia att det ska vara en rekonstruktion av mordet en viss dag (vaktpersonal och andra på Skandia borde väl informeras om det ska dyka upp massor av folk, poliser utanför etc. och sen kanske ryktet går på Skandia, eller att Skandia-personal helt enkelt ser det hela utanför en dag och ryktet börjar cirkulera och SE hör detta)

Då går SE dit och ställer sig och tittar på och får saftiga bitar att lägga in i sin egen story, att han gör precis som GM och speglar denne etc Vilken soppa det skulle kunna bli i så fall ... Då kanske han han se LJ i gränden och allt möjligt, ta kontakt med de medverkande i rekonstruktionen i efterhand ... ha ha

Eller var rekonstruktionen en helgdag?
1. SE fick inte vara med på rekonstruktion, därför att PU misstänkte SE redan
då som GM, PU ville vänta lite för att se hur långt SE kunde gå, ingen brådska,
bra tänkt och handlat av PU då.
2. SE smög säkert bland kvarteren för att samla in information vid rekonstruktionen,
t.o.m. låg uppe på något tak och memorerade.

PU hade behövt en "Infiltratör".
SE var uppväxt i Indien.
SE har säkert fler mord på sitt samvete.
Senast redigerad av sovvandring 2021-02-10 kl. 19:46.
Citera
2021-02-10, 20:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tycker mig märka en ny strategi för att tysta alla sansade röster i den här tråden: Tappa det fullständigt.
Smart. Kan funka.
Jag undrar ibland varför det är så mycket aggression från anti-SE-gänget i den här tråden.

För om man BARA tyckte den teorin var galen och skrattretande så skulle man väl bara rycka på axlarna , fnissa och gå vidare.

Men om man däremot har ett underliggande aning om att lösningen KANSKE ligger i den där lilla väskan som YN såg på GM och de andra delarna i teorin.

... och om man dessutom spenderat decennier för att lösa mordet och så visar det sig att en ev. lösning funnits mitt framför näsan på en hela tiden, men att någon annan haft fräckheten att hinna före.

Ja, i SÅ fall, då blir SE-teorin som ett rött skynke som retar gallfeber på en och man kan inte låta bli att gå in här varje dag för att attackera den och alla som skriver om den

All irritation, all ilska och allt raljerande blir plötsligt fullkomligt logisk !

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Kan vi inte en gång för alla ta och skicka ned tidskriften Skydd & Säkerhet i papperskorgen där den hör hemma?
Det där är lite mer ett försök att tysta i så fall - Du menar den jag skrev om i nedan inlägg ?
https://www.flashback.org/sp74585783

PS vill åter tillägga att jag alls ej är säker på att SE-teorin stämmer, men har ej heller sett motbevis presenterade som övertygar mig om motsatsen.

Tack för mig !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in