Citat:
Ursprungligen postat av
LarryLarry
Att inte förstå detta är inte riktigt samma sak som att vara idiot. Skulle rent av föreslå att genomsnittlig svensk uppriktigt tror att svensk medelklass har det bättre än amerikansk medelklass osv. Vilket är rätt sjukt. Men det är för att de saknar information, de har ingen erfarenhet, hör vad de hör från den lokala marknadsföringsapparaten. De har bara upplevt en liten (väldigt märklig) bubbla.
Det är ju detta som gör corona-effekten så speciell. Till och med jag som i det närmsta skäms för den här staden och inte trodde jag skulle köpa något här igen någonsin köper boende. För corona flyttade mobiliteten så pass att jag har behov av ett sådant.
Tänk då någon som redan innan satt fast i en myopisk liten bubbla och inte fattade relativa alternativ.
Är med på vad du menar, men det är samtidigt inte konstigt att det blir som det blir när allt relateras till den lilla pricken på karten. Då är ett alternativ billigt för att ett bredvid är dyrt.
Jag håller med, och har också förståelse för vad som pågår, men tycker synd om de inblandade som stiger på tåget sist, precis innan det smäller.
Du har också noterat corona som magiskt nog ökat bubblan. De/vi ytterst få som verkligen har råd att köpa numera på Söder har faktiskt mer pengar över än någonsin, inga resor evenemang middagar på 1 år och vi har 100.000 kr till att handla för. Vad är under corona värt något? Vårt boende. Så corona ökade Stockholms-priserna i Sverige, istället för att sänka. Vilket är totalt vansinne, Stockholms innerstad är och kommer alltid att vara det mest corona-drabbade stället av alla. man tvingas umgås nära med folk i tbanan men man kan inte längre gå på evenemang och restauranger, det som var anledningen till att bo i innerstan. Allt är sämre efter corona, och ändå steg priserna. Ett bevis på bubbla, folk kan inte tänka längre.
Det är samma effekt på börsen. Den djupaste, snabbaste recessionen sedan 1930 höjer börskurserna. Världen är upp och ner. Och det är svensson som fyller på brasan under påverkan av nollränta som gör pengar värdelösa och investeringar oändligt värdefulla.