Citat:
Ursprungligen postat av
LarryLarry
Betala och betala, allt handlar ju om syn på lån och pengar i den här pyramiden. Just 150ksek/kvm drar ju ofta iväg antar jag.
Men om vi ser till total köpeskilling är det inte allt för svårt för ett "mediokert" par att köpa för 8 miljoner. De får nämligen låna 7. Sen handlar det om perspektiv. Antingen har de precis köpt något för 8 miljoner, utan att ens äga vare sig mark eller fastighet.
Eller så har de köpt för 1 miljon och bundit sig vid ett lån de är säkra på betalas tillbaka automatiskt när rätten säljs.
Allt du skriver är en bubbla, om du tänker efter.
Förr, innan bostadsbubblan, så tänkte man så här: under hela mitt liv som högavlönad kan jag spara ihop 4mkr. Om jag lånar mer än så kommer jag när jag dör att ägas av banken. Det vill jag inte. jag kommer därför inte att betala mer för mitt boende än jag kan betala av lånet på 25 år.
Notera att det i grunden inte är byggarna som bestämt priset 156K per kvm. Det är faktiskt de senaste köparna på Söder som satt ribban. De är idioter, som kunnat bo på Manhattan eller i London Paris istället.