2021-02-11, 13:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Om räntan blir normal kommer många med hög belåning sitta i skiten och tvingas sälja eftersom månadskostnaden blir ohållbar, då säljer många samtidigt och priserna sjunker. Frågan är inte om utan när. Att Sverige inte lärt sig ett skit från tidigare krascher är föga förvånande.

Vad är normal ränta och och vilka övriga effekter skulle ske samtidigt?

Jag kan se ett scenario där vi får hög ränta och det är att inflationen skenar efter att Covid-19 bromsen är lossnar.
Citera
2021-02-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför det? Låter som ett ganska vettigt upplägg?
De har ju helt klart varit vinnare de senaste åren då lån inte kostat något. Skulle något oförutsett hända och räntorna gå upp så är det dock mindre kul med ackumulerade lån.
Citera
2021-02-11, 17:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
De har ju helt klart varit vinnare de senaste åren då lån inte kostat något. Skulle något oförutsett hända och räntorna gå upp så är det dock mindre kul med ackumulerade lån.

Tror man på hög inflation så är det tvärtom mycket lönsamt med höga lån.
Citera
2021-02-11, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag skulle gärna vilja se ett enda exempel på villaägare som utökar lånet enbart för att göra en utlandsresa.
De individer som kan komma på den iden är nog inte villaägare. Några kan förvisso ha ärvt en villa men kommer då att skiljas från den pga oansvarigt hanterad ekonomi.

Det som dock kan hända är att folk lånar upp på bostaden för renoveringar od. Framförallt om deras belåningsgrad är låg. Då har dom mycket "onödig sparande" i bostaden.
Citera
2021-02-11, 19:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolmigtSkitsnack
Har du märkt att det pågår en pandemi och saker har förändrats lite?
Har bostadspriserna i centrala Stockholm rasat?
Eller har slöddret lämnat gatorna?

Vad har förändrats.
Citera
2021-02-11, 19:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Ackumulerade lån? Dom byter ju in grejorna. Dvs lånebeloppet är ganska konstant. Eller missade jag något?
Citera
2021-02-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ackumulerade lån? Dom byter ju in grejorna. Dvs lånebeloppet är ganska konstant. Eller missade jag något?
Nej, som jag uppfattade så ökade de lånebeloppen för att kompensera för värdetappet.
Citera
2021-02-11, 19:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, som jag uppfattade så ökade de lånebeloppen för att kompensera för värdetappet.

Kan du utveckla, hur kompenserar ökning av lån ett värdetapp?
Citera
2021-02-11, 23:06
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Vad är normal ränta och och vilka övriga effekter skulle ske samtidigt?

Jag kan se ett scenario där vi får hög ränta och det är att inflationen skenar efter att Covid-19 bromsen är lossnar.

Vad är ”hög ränta”?
Citera
2021-02-13, 01:42
Medlem
Det som kommer hända är att bopriserna ökar i storstäder men hyrorna i hyresrätt ökar markant.
Citera
2021-02-13, 02:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Vad är ”hög ränta”?

Förlåt. Det skulle stå ”högre”.
Citera
2021-02-13, 03:08
Bannlyst
Jag vågar inte skriva vad som händer längre. Har man sagt A behöver man inte alltid säga B. Alla vet ju att det kommer haverera, frågan är bara när. Fortsätt spela teater ni som tycker det är givande ekonomiskt eller vad det är.

Jag vet hur man ska göra för att komma åt en hyfsad prisvärd lägenhet på Södermalm inom kort. Det kanske står i tråden. Jag orkar inte läsa den. Jag undersöker verkligheten istället.

Min prognos för kraschen är sent i mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in