2021-02-10, 21:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolmigtSkitsnack
Rapport från gatan. Till och med hip-hopparna har blivit dödspundarnazister nu. Det går fort utför känns det som. Jag vågar inte skriva mycket mer än så pga. skäl. Gissar att det hade kunnat bli en skruvmejsel i ansiktet om ***censur*** han avslutade med "*****, man." Livet i insats för att gå och handla före kl. 20. Det eskalerar.

Det är här inte på skämt.

Nu kommer semiploj: det är soft att det dykt upp lite chillade nazister i hip-hop-kläder. Avspeglas den här typen av problem på bostadsmarknaden än?
Det där är en lite intressant sak du tar upp.

1) Det talas om white flight, till (lugna) områden som då åker upp rejält i pris.
2) Centrala Stockholm har höga bostadspriser. Och samtidigt, som du antyder, är det tjockt med div kriminella individer som styrker om kring där.

Jag får inte de där två att gå ihop riktigt.
Borde det inte tvärtom vara riktigt billigt att bo i centrala Stockholm givet det tvivelaktiga klientel som drar omkring på gatorna.
Citera
2021-02-10, 21:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ska dra den vid nästa löneförhandling.
Du chefen... . Visst dubblar du min lön för att kompensera värdeminskningen i real valutan?
Det var så det gick till på 70/80-talen. Visserligen var det LO som sa så. Och de hade en stor "revolver" att rikta. Därav att man höll på köra Sverige i kk.
Citera
2021-02-10, 22:11
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då tänker du dig att 75% av alla anställda i landet blir arbetslösa. Eller därikring.
Det är väl ungefär det som krävs för ditt tänkta scenario.

Det skulle kanske kunna ses som sannolikt. Men om 75% av alla arbetande blir arbetslösa har vi kanske något större problem då?

Det var en medveten hyperbol för att driva en retorisk poäng. Ursäkta om det var otydligt.

Vidare så är det du citerar lösryckt ur sammanhanget och är ett svar till en annan användare.

Jag skriver ju att jag inte tror att det scenariot är speciellt sannolikt.
Citera
2021-02-10, 22:34
Bannlyst
Citat:
Borde det inte tvärtom vara riktigt billigt att bo i centrala Stockholm givet det tvivelaktiga klientel som drar omkring på gatorna.

Har du märkt att det pågår en pandemi och saker har förändrats lite?
Citera
2021-02-11, 01:01
Medlem
Citat:
Det var så det gick till på 70/80-talen. Visserligen var det LO som sa så. Och de hade en stor "revolver" att rikta. Därav att man höll på köra Sverige i kk.
De tiderna kommer inte igen. LO har inte samma makt idag då många av industrijobben har outsourcats och byggnadsarbetare inte direkt är lika trogna socialdemokraterna längre. Jag hade lite kallsnack med en snickare i samband med ett bygge häromåret och han berättade hur många yngre kollegor och ungdomar satt upp sin ekonomi. De hade förutom bostadslån och billån också lån på snöskoter/MC. Varje säsong så rullade de halvårsvis där de varje termin bytte in snöskotern mot en MC för att sedan byta in MC:n igen mot en ny snöskoter på sen hösten, allt lånefinansierat. Skulle något oförutsett hända och räntorna stiger så kommer en del att få det jobbigt.
Citera
2021-02-11, 04:10
Medlem
Jag hoppas bostadsmarknaden gör en 180 och biter svennebanan i röven. Speciellt alla jävlar som gjort bostadskarriär och bytt en bostadsrätt mot en annan, och så vidare, och så vidare...

Likaså alla flanar som bor i villa och istället för att betala av på lånet belånar sig ytterligare för att köpa en jävla Tesla eller Volvo XC90 eller åka till Thailand.
Citera
2021-02-11, 09:09
Medlem
sovad-p1s avatar
Det blir svårare att komma in på bostadsmarknaden.

Den verkliga inflationen är redan hög.

Befolkningar vill inte längre bo i stadsmiljö pga otryggheten och extrema bostadspriser. Man flyttar till förorter och till landet.

En större del av befolkningen än vad man trott kan jobba hemifrån. Man börjar upptäcka att man även kan arbeta för utländska arbetsgivare på samma sätt eller att företag kan ta sig an internationella uppdrag.

BRF nyproduktion som har ett par år på nacken börjar behöva reparera alla fuskbyggen och det finns ingen att kräva ersättning från då byggbolagen visar sig kursa så fort slutbesiktningen är påskriven för att bilda nytt bolag till nästa projekt. Alla dessa BRF'er är så klart överbelånade från start och reparationer får betalas av medlemmarna. Går man ut och skriker fuskbyggen så förlorar man chansen att sälja på många år. Det är här bostadsbubblan kommer att spricka först. Den negativa spiralen kommer snabbt att sätta människor i en tråkig sits med brutalt övervärderade bostadsrätter och med lånekostnader resten av livet.

"Att äga inget och ändå vara glad" - det är denna målgruppen man menar.
Citera
2021-02-11, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluffigvovve
Jag hoppas bostadsmarknaden gör en 180 och biter svennebanan i röven. Speciellt alla jävlar som gjort bostadskarriär och bytt en bostadsrätt mot en annan, och så vidare, och så vidare...

Likaså alla flanar som bor i villa och istället för att betala av på lånet belånar sig ytterligare för att köpa en jävla Tesla eller Volvo XC90 eller åka till Thailand.

Du låter väldigt avundsjuk. Avundsjuka är inte bra. Varför bryr du dig så mycket om folk som enligt dig är dumma?
Citera
2021-02-11, 10:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolmigtSkitsnack
Har du märkt att det pågår en pandemi och saker har förändrats lite?

Ja nu tycks folk efterfråga större bostäder än tidigare pga mer arbete från hemmet.
Citera
2021-02-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja nu tycks folk efterfråga större bostäder än tidigare pga mer arbete från hemmet.
Ja, tvåor (över 60 kvm) och uppåt säljer väldigt bra och där har det varit en prisökning. Marknaden ser dock ut att vara lite avvaktande gällande ettor och mindre tvåor såvida de inte ligger i ett väldigt bra område.
Citera
2021-02-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffigvovve

Jag skulle gärna vilja se ett enda exempel på villaägare som utökar lånet enbart för att göra en utlandsresa.
Citera
2021-02-11, 12:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
De tiderna kommer inte igen. LO har inte samma makt idag då många av industrijobben har outsourcats och byggnadsarbetare inte direkt är lika trogna socialdemokraterna längre. Jag hade lite kallsnack med en snickare i samband med ett bygge häromåret och han berättade hur många yngre kollegor och ungdomar satt upp sin ekonomi. De hade förutom bostadslån och billån också lån på snöskoter/MC. Varje säsong så rullade de halvårsvis där de varje termin bytte in snöskotern mot en MC för att sedan byta in MC:n igen mot en ny snöskoter på sen hösten, allt lånefinansierat. Skulle något oförutsett hända och räntorna stiger så kommer en del att få det jobbigt.

Varför det? Låter som ett ganska vettigt upplägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in