2021-02-10, 13:19
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
1. Marknaden är självreglerande. Det sista folk vill göra är att sälja eller tvinga sälja till underpriser. Konsekvensen blir inte att priserna går ner. Det skulle krävas att ett enormt antal personer måste sälja ungefär samtidigt.
.
Om räntan blir normal kommer många med hög belåning sitta i skiten och tvingas sälja eftersom månadskostnaden blir ohållbar, då säljer många samtidigt och priserna sjunker. Frågan är inte om utan när. Att Sverige inte lärt sig ett skit från tidigare krascher är föga förvånande.
Citera
2021-02-10, 13:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kortare perioder har ingen statistisk signifikans och då påstår du ändå inte att priserna sjönk, men berätta gärna vilken period du avser.
Jag refererar till den period du ansåg hade hög inflation och stigande räntor.
Citera
2021-02-10, 13:31
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Trycker man pengar så ökar även lönen så realpriserna blir oförändrade. Lån minskar dock i realvärde.

Varför skulle dagarna med låg ränta snart ta slut, det finns inget som tyder på detta och ingen naturlag som säger att räntan borde vara högre.

Ska dra den vid nästa löneförhandling.
Du chefen... . Visst dubblar du min lön för att kompensera värdeminskningen i real valutan?

Historiskt är minusränta nått av ett sägen och myt, borde måla bilden om hur off vi är på axeln
Citera
2021-02-10, 14:07
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Om räntan blir normal kommer många med hög belåning sitta i skiten och tvingas sälja eftersom månadskostnaden blir ohållbar, då säljer många samtidigt och priserna sjunker. Frågan är inte om utan när. Att Sverige inte lärt sig ett skit från tidigare krascher är föga förvånande.

Om räntan blir "normal" (tidigast om några år enligt riksbanken) så kommer majoriteten att ha tillräckliga marginaler för att klara sig. Om prognosen vid den tillfället mot förmodan skulle visa att det på något vis skulle drabba så många människor att både bostadsmarknaden och därmed hela Sveriges ekonomi sitter i skiten så kommer aldrig regering låta bostadsmarknaden falla.

Av majoriteten av alla som fick skyhöga räntor under början av 90-talet klarade sig de allra flesta sig alldeles utmärkt. Det fanns några få som tvingades sälja och satt kvar med bolån för hus/lägenheter som de tvingats sälja till underpris men de var snarare en parentes i sammanhanget.

Men du verkar av någon anledning se mer svartsynt på saken än vad jag gör och det har du givetvis rätt att göra. Men jag delar inte din uppfattning att det kommer att bli någon massförsäljningsvåg pga för höga månadskostnader. Inte ens bankerna är intresserade av ett sådant läge.

Som sagt. Det scenariot att folk kommer tvingas till någon form av folkvandring pga höga räntor kommer inte att ske. Man måste i slutändan bo någonstans.

Följdeffekten av stora ekonomiska kriser där hushållen får mindre i kassan är helt enkelt en kraftig inflation. Om du kollar på den historiska inflationen så ser du att hög inflation hänger samman med de större ekonomiska kriserna vi haft i Sverige. Det är väldigt jobbigt under en tid men när man kommer ut på andra sidan så har det blivit en stor justering i reallönerna och inflationen har tuggat i sig lånen.

Jag kan nästan lova dig att du inte behöver oroa dig speciellt mycket över detta.
Citera
2021-02-10, 14:08
Medlem
Det tror jag inte, bostadsrättspriserna har enbart ökat ca 7% på 48 månader (enligt Mäklarstatistik), delvis på grund av amorteringskrav. Det motsvarar enbart 1,7% värdeökning om året (CAGR).

Kronan är superstark just nu så jag hoppas verkligen att den försvagas så att mina amerikanska aktier får en skjuts uppåt. Svag krona gynnar även svensk export.
Citera
2021-02-10, 14:39
Medlem
happilappis avatar
All inflation och pengatryckeri går rakt in i investeringar. Sålänge centralbanker runt om världen fortsätter med 0/minus räntepolitik så kommer det fortsätta såhär.
Citera
2021-02-10, 15:26
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Om räntan blir "normal" (tidigast om några år enligt riksbanken) så kommer majoriteten att ha tillräckliga marginaler för att klara sig. Om prognosen vid den tillfället mot förmodan skulle visa att det på något vis skulle drabba så många människor att både bostadsmarknaden och därmed hela Sveriges ekonomi sitter i skiten så kommer aldrig regering låta bostadsmarknaden falla.

Av majoriteten av alla som fick skyhöga räntor under början av 90-talet klarade sig de allra flesta sig alldeles utmärkt. Det fanns några få som tvingades sälja och satt kvar med bolån för hus/lägenheter som de tvingats sälja till underpris men de var snarare en parentes i sammanhanget.

Men du verkar av någon anledning se mer svartsynt på saken än vad jag gör och det har du givetvis rätt att göra. Men jag delar inte din uppfattning att det kommer att bli någon massförsäljningsvåg pga för höga månadskostnader. Inte ens bankerna är intresserade av ett sådant läge.

Som sagt. Det scenariot att folk kommer tvingas till någon form av folkvandring pga höga räntor kommer inte att ske. Man måste i slutändan bo någonstans.

Följdeffekten av stora ekonomiska kriser där hushållen får mindre i kassan är helt enkelt en kraftig inflation. Om du kollar på den historiska inflationen så ser du att hög inflation hänger samman med de större ekonomiska kriserna vi haft i Sverige. Det är väldigt jobbigt under en tid men när man kommer ut på andra sidan så har det blivit en stor justering i reallönerna och inflationen har tuggat i sig lånen.

Jag kan nästan lova dig att du inte behöver oroa dig speciellt mycket över detta.
Vad bankerna är intresserade av eller inte är irrelevant, pengarna ska in oavsett. Jag ser svartvitt på saken för att jag minns vad som hände på 90-talet, ja. Huruvida "majoriteten" klarade sig eller inte är även det irrelevant, tillräckligt många tvingades sälja för att många skulle hamna i livslång ekonomisk kris. Det kommer hända igen.
Citera
2021-02-10, 15:52
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Vad bankerna är intresserade av eller inte är irrelevant, pengarna ska in oavsett. Jag ser svartvitt på saken för att jag minns vad som hände på 90-talet, ja. Huruvida "majoriteten" klarade sig eller inte är även det irrelevant, tillräckligt många tvingades sälja för att många skulle hamna i livslång ekonomisk kris. Det kommer hända igen.

Nej bankernas intresse är inte alls irrelevant för TS frågeställning. Om halva Sveriges befolkning är bolånetorsk och inte kan betala sitt boende så att det blir en massiv krasch på bostadsmarknaden med en 50%-ig nedreglering av priserna är ett problem för stat, banker och privatpersoner.

Mycket möjligt att det du beskriver ovan kan "hända igen". Att många hamnar i en livslång ekonomisk kris, alltså. Hur många personer som anses som många är dock subjektivt. Jag skulle säga att det snarare handlar om några än många. 5000 personer är exempelvis inte många sett ur ett nationellt perspektiv. 5000 personer är däremot många i Haparanda.

Det tråden dock handlade om var TS fyra frågeställningar. Ett totalt haveri av bostadsmarknaden/svensk ekonomi efter coronapandemin är inte trolig. Vare sig med eller utan pandemin.

Jag försöker resonera kring varför TS scenarion varken är troliga eller rimliga. Men det är inte omöjligt att det skulle ske men det är i sådana fall på grund av faktorer som vi ännu inte känner till (se mitt första inlägg i tråden).

Som sagt. Det är mycket möjligt att det du skriver kommer "hända igen". Det är även möjligt att det inte gör det.

Jag kan ju såklart ha fel. Det är en bra utgångspunkt när man pratar om framtiden. Prova vetja!
Citera
2021-02-10, 19:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ska dra den vid nästa löneförhandling.
Du chefen... . Visst dubblar du min lön för att kompensera värdeminskningen i real valutan?

Du behöver inte ens dra det, detta sköts genom utbud och efterfrågan med automatik. Sedan finns det förstås vissa individer som inte får lika bra löneutveckling som andra men det har inget med inflation att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Historiskt är minusränta nått av ett sägen och myt, borde måla bilden om hur off vi är på axeln

Då har du inte undersökt realräntorna de senaste hundra åren. Gör det som kommer du hitta flera perioder med negativa realräntor.
Citera
2021-02-10, 20:23
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Nej bankernas intresse är inte alls irrelevant för TS frågeställning. Om halva Sveriges befolkning är bolånetorsk och inte kan betala sitt boende så att det blir en massiv krasch på bostadsmarknaden med en 50%-ig nedreglering av priserna är ett problem för stat, banker och privatpersoner.
Det är det visst eftersom bankerna inte har något entydigt intresse, det är aktieägarna som styr. Skulle ledningen likväl fatta ett sådant godtyckligt beslut om kommande styrning är det skadeståndsgrundande om vi tänker oss ett liknande scenario som 90-talet. Fast du kanske tror att storägarna i bankerna är rena filantroper? Pengarna ska in oavsett, det finns inget alternativ om inte staten kliver in.
Citera
2021-02-10, 20:45
Bannlyst
Jag har faktiskt en laglig pepparsprejsgrej sedan gammalt eftersom det har förekommit lite mordhot mot mig, av en pajas med Antisocial personlighetsstörning. Innan COVID-91.

Jag hade glömt bort att jag hade den i fickan. Men den är bra att ha. Jag ska se hur den faktiskt fungerar nu. Den kan vara värt att kunna. Jag skulle inte köpa någon ny, men eftersom jag redan har en är det nog värt att undersöka hur man använder den.

Jag tror inte det här är så OT. Det påverkar definitivt bostadsmarknaden, eller?
Citera
2021-02-10, 21:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej bankernas intresse är inte alls irrelevant för TS frågeställning. Om halva Sveriges befolkning är bolånetorsk och inte kan betala sitt boende
Då tänker du dig att 75% av alla anställda i landet blir arbetslösa. Eller därikring.
Det är väl ungefär det som krävs för ditt tänkta scenario.

Citat:
Jag kan ju såklart ha fel.
Det skulle kanske kunna ses som sannolikt. Men om 75% av alla arbetande blir arbetslösa har vi kanske något större problem då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in