Citat:
Ursprungligen postat av
Sandtag
Vad bankerna är intresserade av eller inte är irrelevant, pengarna ska in oavsett. Jag ser svartvitt på saken för att jag minns vad som hände på 90-talet, ja. Huruvida "majoriteten" klarade sig eller inte är även det irrelevant, tillräckligt många tvingades sälja för att många skulle hamna i livslång ekonomisk kris. Det kommer hända igen.
Nej bankernas intresse är inte alls irrelevant för TS frågeställning. Om halva Sveriges befolkning är bolånetorsk och inte kan betala sitt boende så att det blir en massiv krasch på bostadsmarknaden med en 50%-ig nedreglering av priserna är ett problem för stat, banker och privatpersoner.
Mycket möjligt att det du beskriver ovan kan "hända igen". Att många hamnar i en livslång ekonomisk kris, alltså. Hur många personer som anses som många är dock subjektivt. Jag skulle säga att det snarare handlar om några än många. 5000 personer är exempelvis inte många sett ur ett nationellt perspektiv. 5000 personer är däremot många i Haparanda.
Det tråden dock handlade om var TS fyra frågeställningar. Ett totalt haveri av bostadsmarknaden/svensk ekonomi efter coronapandemin är inte trolig. Vare sig med eller utan pandemin.
Jag försöker resonera kring varför TS scenarion varken är troliga eller rimliga. Men det är inte
omöjligt att det skulle ske men det är i sådana fall på grund av faktorer som vi ännu inte känner till (se mitt första inlägg i tråden).
Som sagt. Det är mycket möjligt att det du skriver kommer "hända igen". Det är även möjligt att det inte gör det.
Jag kan ju såklart ha fel. Det är en bra utgångspunkt när man pratar om framtiden. Prova vetja!