2021-02-11, 09:03
Medlem
trngws avatar
Ebba är per socialstyrelsens definition hemlös.

Sedan kan Ebbahatarna tycka vad de vill om saken i sin fantasivärld.
2021-02-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Dina okunniga åsikter om brödrostar och postorderköp har absolut ingenting med någon annans kunskapsnivå om fastighetsaffärer att göra.

Säger det igen, har man så pass dålig kunskap om detta enkla och skjuter från höften med generaliseringar så kan man känna lite tveksamhet om kunskaper inom fastighetsrätt med...

Jag poängterar en enkelt sak, där du hade fel men du tar det inte till dig och skojar till det med brödrostar.

Jag insåg tidigare att jag enligt lagutrymme hade kunnat få betala för bärgning av skrotbil, men i praktiken slapp jag. Jag insåg jag hade en brist i min kunskap men lag och praktik är inte samma sak.
Men... att kunna inse när man inte vet allt är bra.

Ni tyvärr verkar inte klara av att ni sagt något fel, utan kör ert race - blundar för när ni har fel. Kör på bara.
Så vad är poängen att diskutera då? Ni är ju som troll.
Senast redigerad av Garre74 2021-02-11 kl. 09:51.
2021-02-11, 09:07
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur många hus finns till salu i det specifika området? Jag har inte undersökt det själv, men en uppgift i tråden gjorde gällande att det sker mycket sällan. Om man vill ha ett hus där och då, hur går man till väga? Man kan fråga runt bland mäklarna om de vet något som är på gång och man gå runt och fråga själv.
Jaha på så sätt, då förstår jag det här med att fastigheten anses ha gått till ett för lågt pris och att Ebba lagt ner sån möda och offrat allt anseende på att ro det i hamn - kosta vad det kosta vill

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om han kände sig pressad och tjatad på, varför hade han alla dessa möten med Ebba? Varför tillät han värderingar och inspektioner? Varför var han glad när det röjdes, efter försäljningen?
Säkerligen hade han svårt att värja sig för hennes charm. Hon tjatade o tjatade! De många mötena vittnar ju om att så har varit fallet.

Värderingarna och inspektionerna ingick väl i Ebbas strategi - säkerligen förespeglade hon åldringen att det var för att allt skulle gå rätt till så ingen skulle bli lurad och antagligen var det nog helt gratis för den gamle mannen.

Glad när det röjdes?
Jo jöss, han började ju gråta när han såg omfattningen av det hela och han redan innan bittert hade ångrat sig.
Citat:
Han har ju visat sig vara fullt kapabel att kunna hålla sig undan, eller fick han den förmågan först på tillträdesdagen?
Ebba var nog inte lika enträgen att bjussa på kaffe när hon väl fått hans darrande hand att skriva under på platsen där hon avvägt sofistikerat pekat med sitt nagellackade högra pekfinger. Drabbades han inte rent av av panikångest när han fick syn på demonen Ebba, dagen då hon åter var nödgad att ta sig an sitt offer?!
Citat:
Esbjörns ålder är oväsentlig. Han är myndig åldersmässigt och får göra affärer ur den aspekten. Är han kapabel? Det är en annan fråga som inte har med åldern att göra.
Åldringsbedrägeri - hört talas om begreppet?
Senast redigerad av kubun 2021-02-11 kl. 09:10.
2021-02-11, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Esbjörn fullföljer inte köpet. Han har fortfarande lagfart. Han vill verkligen inte sälja!

Anticimex går igenom byggnader för att bedöma skick och skador, och vad som behöver åtgärdas. Sen får man ta in offerter för att ta reda på vad det kostar att åtgärda fel, och renovera. Oftast är det för att undvika konflikter om dolda fel som mögel och läckande tak. Inget märkvärdigt alls på ett äldre hus. Oftast lätt åtgärdat, och enklare än vad allmänheten tror.

En värdering av Anticimex har inget med priset på fastigheten att göra på den öppna marknaden.

Det lustiga är att Ebba likt alt annat WT i bloggvärlden vill ha ett nytt chabby chic lantkök när de flyttar in i ett hus. Ännu lustigare är att det kostar lika mycket att riva ett kök oavsett skick, var det än är beläget i vårt avlånga land. Det kostar lika mycket att göra ett nytt kök, reparera veranda, måla, fixa tomten och allt det Ebba vill göra oavsett var en fastighet är belägen, och oavsett marknadsvärde.

Mäklaren på Sjönära är väl medveten om att husets skick spelar ingen roll för det klientel som han har kontakt med i alla andra fall, när de köper fastighet av honom. Det handlar bara om hur Sjönära huset ligger vid vatten. Och helst ska det vara Sjötomt. Det som avgör priset är läge, läge och läge.

Men så betalar de normala köparna med egna surt förvärvade pengar för den prakt de vill äga. Normala köpare sitter inte och gör upp planer likt detta med en kompis-mäklare, där mäklaren sen friskriver sig från ansvar.

Du har fel i detta, liksom i mycket annat. En korrekt värdering av fastigheten använder givetvis all information, inklusive skicket på huset på fastigheten. Skulle (rent hypotetiskt, vi har ännu inte sett annat än påståenden) Binninge värpa fram en skyhög värdering kommer GIVETVIS invändningen mot en sådan vara: "Grundas på en noggrann inspektion av byggnader och mark?".

Visst har fastigheten ett trevligt läge, men spontant förefaller inte 4 millar (ge och ta) vara särskilt fel i somras. Vi talar om ett vanskött och förfallet sommarhus på en tomt där det är svårt att få bygglov och utan kommunalt VA.
2021-02-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du har fel i detta, liksom i mycket annat. En korrekt värdering av fastigheten använder givetvis all information, inklusive skicket på huset på fastigheten. Skulle (rent hypotetiskt, vi har ännu inte sett annat än påståenden) Binninge värpa fram en skyhög värdering kommer GIVETVIS invändningen mot en sådan vara: "Grundas på en noggrann inspektion av byggnader och mark?".

Visst har fastigheten ett trevligt läge, men spontant förefaller inte 4 millar (ge och ta) vara särskilt fel i somras. Vi talar om ett vanskött och förfallet sommarhus på en tomt där det är svårt att få bygglov och utan kommunalt VA.

Just att det är svårt att få bygglov där höjer ju värdet på tomten eftersom det redan finns ett renoverbart hus där.

Byggnaden ser rak o fin ut så stommen är säkert ok. Bara att riva ut innanmätet o göra nytt samt byta fasad m fönster o laga/byta yttertak.
2021-02-11, 09:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha på så sätt, då förstår jag det här med att fastigheten anses ha gått till ett för lågt pris ... - kosta vad det kosta vill ?

Först säger du priset är för lågt, sedan att det får kosta vad det vill.

Du säger emot dig själv i samma mening ....

Varför har ingen, inte någon, allra minst Esbjörn och Binninge, kunnat prestera minsta lilla belägg för att priset skulle vara fel?

Det har gått ett halvår, en värdering tar en dag.
Binninge gjorde en den 15e januari. Var tog den vägen?
Senast redigerad av trngw 2021-02-11 kl. 09:28.
2021-02-11, 09:22
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Oj vilken snyfthistoria, intet öga är torrt

Mig veterligen skilde sig Ebba förra vintern och först i somras tog hon kontakt med Esbjörn via en kontakt. Varför har hon tillåtit sina små barn att vara ”hemlösa” så länge? Och nu riskerar den juridiska processen att dra ut på tiden också i flera månader.

Hinner bli många orosanmälningar under den tiden. Tror du själv på det?

Vart tror du hon bodde innan hon köpte huset?
Har man som partiledare en särkild uppsägningstid?
När du nu ändå bemödade dig att svara kunde du ju kollat in trådens tidigare inlägg eller för den delen kanske läst hela inlägget då hon säger hur det låg till då hon flyttade från sin lgh. Det är ju mer troligt att hon ej hade tänkt flytta en gång extra. Hon har ju ändå köpt ett boende. Ej ett hus i spekulation.
2021-02-11, 09:23
Medlem
trngws avatar
Citat:

Säkerligen hade han svårt att värja sig för hennes charm. Hon tjatade o tjatade! De många mötena vittnar ju om att så har varit fallet.

Hur många möten sa du att det var? Och vilka belägg har du för det påståendet?

Om nu Esbjörn inte ville sälja, varför sa han då att han ville det när deras gemensamma bekanta frågade, och varför gick Esbjörn till Ebba för att diskutera en försäljning, om han nu inte ville sälja?
Senast redigerad av trngw 2021-02-11 kl. 09:29.
2021-02-11, 09:27
Medlem
trngws avatar
Citat:

Glad när det röjdes?
Jo jöss, han började ju gråta när han såg omfattningen av det hela och han redan innan bittert hade ångrat sig.

Varför grät han då inte när han var där och hälsade på under tiden röjningen pågick två veckor efter försäljningen och varför har han sagt i polisförhör att han gett Ebba lov att röja på tomten, och varför gav han Ebba lov att röja på tomten om han inte ens visste att han sålt den?
2021-02-11, 09:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Just att det är svårt att få bygglov där höjer ju värdet på tomten eftersom det redan finns ett renoverbart hus där.

Byggnaden ser rak o fin ut så stommen är säkert ok. Bara att riva ut innanmätet o göra nytt samt byta fasad m fönster o laga/byta yttertak.

Du beskriver en insats som närmast kan beskrivas som "bygg ett nytt hus inifrån och ut". Det kan troligen göras, men det är inte utan kostnader, ens om stommen är i skick. Frågan är alltså bara om fyra millar (ge och ta 10 %) är ett alltför billigt pris.
2021-02-11, 09:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du beskriver en insats som närmast kan beskrivas som "bygg ett nytt hus inifrån och ut". Det kan troligen göras, men det är inte utan kostnader, ens om stommen är i skick. Frågan är alltså bara om fyra millar (ge och ta 10 %) är ett alltför billigt pris.

Vi kan väl konstatera att Esbjörn genom sitt ombud Binninge har bekräftat att priset är rätt, då Esbjörn låtit göra en besiktning den 15e januari, men inte skickat in denna värdering till domstolen.
2021-02-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Då faller min tes in och det finns egentligen då en bra förklaring till M-gårds passupp, om hon har inlåst ett testamente så han ej kan få ett nytt skrivet.
Han skulle då bli förhindrad att kunna skriva ett nytt (giltligt ) sådant, det blir det som om Leonardo da Vinci blev blind och hans tavlor blev nästintill ovärderliga innan hans bortgång.
Och ja detta skulle iom. det kunna häva köpet.

Under förutsättning att Esb är vid sina sinnens fulla bruk kan han skriva ett nytt testamente och i detta ange att alla gamla testamenten inte längre gäller. Om han daterar ordentligt och i enlighet med reglerna låter två personer bevittna hans namnteckning blir alla gamla testamenten därmed automatiskt ogiltiga.

Ett nytt testamente som omfattar samma tillgångar som ett gammalt ersätter automatiskt ett tidigare. Men säkrast är att ange i det nya testamentet att alla gamla är ogiltiga.

Jag har skrivit ett antal testamenten under årens lopp eftersom min tillvaro har förändrats. Jag har dock full kontroll eftersom jag inte lämnar ifrån mig vare sig originalet eller några kopior till mina arvingar. Jag har andra lösningar på sådant.

Om kursgårdsmadam har ett originaltestamente i sina gömmor och det visar sig att Esb vid sitt frånfälle vid en senare tidpunkt har testamenterat allt till brorsbarnen eller till hund- och kattpensionatet Voff&Mjau eller något annat som ligger honom varmt om hjärtat skulle hon få ta strid för sitt ogiltiga testamente i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in