2021-02-10, 21:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Om Ebba Busch och en kompis till henne som är advokat dyker upp och, lite som det gick till i affären med gårdsförsäljningen, bearbetar honom under en tid utan inblandning utifrån, och det sen mynnar ut i ett testamente där allt tillfaller EBT och Esbjörn säger att han inte riktigt minns hur det gick till, så skulle nog absolut det testamentet kunna ifrågasättas.

Då faller min tes in och det finns egentligen då en bra förklaring till M-gårds passupp, om hon har inlåst ett testamente så han ej kan få ett nytt skrivet.
Han skulle då bli förhindrad att kunna skriva ett nytt (giltligt ) sådant, det blir det som om Leonardo da Vinci blev blind och hans tavlor blev nästintill ovärderliga innan hans bortgång.
Och ja detta skulle iom. det kunna häva köpet.
2021-02-10, 21:51
Medlem
Lejon-xs avatar
Om Majkgård var Esbjörns riktiga vän, skulle det varit hon som hade fullmakten och hjälp honom med ekonomin.

Nu verkar det som Monika Pernoth Lullmaa är hans riktiga vän.
2021-02-10, 21:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Min misstanke är då att skott 7 i foten kommer om det finns ett och M-gård med bihang får igenom den beryktade "senilförklaringen" och den eftertraktade damens ev testamente blir iom. det värdelöst.

Ja det hade varit komiskt. Åsså ärver Matz 1/6 av fastigheten. Bättre än inget.

Men roligast av allt hade varit om Ulf dyker upp som gubben i lådan med ett giltigt testamente som säger att hela kvarlåtenskapen ska gå till Barncancerfonden.

Eller ännu roligare att allt går till fonden utom huset, som går till Ebba 😂
2021-02-10, 22:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Intressanta frågor.
"Släktingarna", alltså gubbens brorsbarn, ville helt enkelt ha "mer i arv". Så uppfattar jag saken.
4,5 miljoner var helt enkelt inte "nog" från arvfarbrorn. Att de skulle ha intresse att ha kvar "gården i släkten" skiter ju sig, om man tittar på försummelsen. Verkar vara en rivningskåk i princip..

Just gällande Ebba, så kan hon nog ha rätt i sak, men hon fördärvar ju hela sin politiska karriär (antagligen) om hon fortsätter med saken. Om nu skadan inte redan är skedd.
Ebba borde ha släppt skiten för länge sedan. Trots att hon har rätt.

Det verkar ju rätt konstigt att man skulle fördärva sin politiska karriär genom att ha rätt.

Det tarvar faktiskt en förklaring.
2021-02-10, 22:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Då faller min tes in och det finns egentligen då en bra förklaring till M-gårds passupp, om hon har inlåst ett testamente så han ej kan få ett nytt skrivet.
Han skulle då bli förhindrad att kunna skriva ett nytt (giltligt ) sådant, det blir det som om Leonardo da Vinci blev blind och hans tavlor blev nästintill ovärderliga innan hans bortgång.
Och ja detta skulle iom. det kunna häva köpet.

Det senaste daterade testamentet är det som gäller. Övriga blir verkningslösa.
2021-02-10, 22:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det senaste daterade testamentet är det som gäller. Övriga blir verkningslösa.

Ja men inte om du inte kan skriva under med dina fulla sinnes bruk.
2021-02-10, 22:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det verkar ju rätt konstigt att man skulle fördärva sin politiska karriär genom att ha rätt.

Tja, att hon förlorar väljare, då många inom "KDS" är där för att "KDS" är ett kristet parti?
Anser att hon (Ebba) fördärvar sin politiska karriär med detta.

Påminner lite om Mona och Toblerone. Mona sabbade det ju genom att hon sa "statens pengar är mina pengar" eller liknande. Många missade denna finess. Att hon drog fel kort i affären hade nog alla "köpt" och förlåtit. Jag reagerade på att hon sa "statens pengar är mina pengar"...

För att återkoppla till Ebba, så fördärvar hon sannolikt en hel del av sin politiska karriär genom denna affär. Ungefär så är det.

-Synd, för jag gillar henne.
2021-02-10, 22:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Om Majkgård var Esbjörns riktiga vän, skulle det varit hon som hade fullmakten och hjälp honom med ekonomin.

Nu verkar det som Monika Pernoth Lullmaa är hans riktiga vän.

Litet spekulativt kan man ju tänka sig att Majkgård vet om att hon är förmånstagare på huset i ett testamente. I så fall kan hon inte bli god man.
2021-02-10, 22:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Om alla korten kommer på bordet och det är som hon säger så är det nog inget fördärv av hennes politiska sida.
2021-02-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Om Ebba Busch och en kompis till henne som är advokat dyker upp och, lite som det gick till i affären med gårdsförsäljningen, bearbetar honom under en tid utan inblandning utifrån, och det sen mynnar ut i ett testamente där allt tillfaller EBT och Esbjörn säger att han inte riktigt minns hur det gick till, så skulle nog absolut det testamentet kunna ifrågasättas.
Knappast om hon betalar nästan 4 miljoner för att få ”ärva” gården. Det glömde du nog. Det är Majkgård som vill ha den gratis. Det tycker du däremot är helt rätt.
2021-02-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
App app app!
Sakta i backarna nu....
Först ska Esbjörn lösa pantbrevet på 600.000:- han lånat och som belastar huset, innan hon behöver betala.
Sen han gjort det betalas resterande köpeskilling till Esbjörn, med avdrag för Ebbas alla uppkomma mer kostnader p.g.a dröjsmålet och det blir mycket avdrag.
Först efter det ska Esbjörn bestå Ebba med ett undertecknat köpebrev.

ja och detta görs under ett bankbesök.

*schmack* - migrän till korkskallen
Senast redigerad av Garre74 2021-02-10 kl. 22:32.
2021-02-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Här har du lite mer att läsa om konsumentens ångerrätt.

https://lagen.nu/2005:59

ska du läsa trnnggg text först innan du svarar mig

"det faktum att det finns inte en enda lag i Sveriges Rikes Lag som ger dig rätt att ångra köpet av en brödrost efter två veckor. Inte ens efter en dag, faktiskt."
Vad har du att säga? Verkar han insatt? Ska du förklara för honom istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in