2021-02-11, 04:02
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du får skilja på hemlös vs bostadslös två olika saker.
Hemlös dvs ej fast boende eller bor tillfälligt hos kompisar föräldrar mm i väntan på fast boende kan oxå vara dåligt andrahanskontrakt eller tredje mm.
Bostadslös har ej någon bostad bor ej hos kompisar utan bor på gatan mm denna situation är det värsta man kan råka ut för i min mening vad det gäller boendeform, men den kan vara frivillig med.
Det värsta med att vara hemlös i hennes situration är att det kan bli problem om man har gemensam vårdnad, anmälan till sos för att barnen ej har ett fast boende hos henne.
jag tror dom kan ha löst detta med att barnen bor fast och dom flyttar in och ut varannan vecka ?
Jag har lagt märke till det här innan i tråden och haft överseende med det men det är precis tvärtom mot hur du definierar hemlös kontra bostadslös som är det vedertagna hos gemene man. Den hemlöse är en sk uteliggare och så kan vi ju ändå inte identifiera Ebba som. Kolla här vad t.ex. Frälsningsarméns Sociala Center menar en hemlös är och så gör alla andra liknande organisationer.
https://www.fralsningsarmen.se/vad-vi-gor/vuxna/container/Hemloshet-och-boenden/artiklar/ingen-vill-i-grunden-vara-hemlos/?gclid=Cj0KCQiApY6BBhCsARIsAOI_GjZHRQJ2Zje6joG5sso YRS6iOL74mgryx9qKLt2o1XjFAojJu1WNDIIaAiB1EALw_wcB
2021-02-11, 06:30
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej det ska dom inte alls ta ställning till, det har inte med saken att göra.
Dom ska först ts ställning till om köpevtalet är korrekt och om det är ett bindande avtal.
De var det och Ebba kan stämma Esbjörn.
Binnige har inte heller invänt mot köpeavtalet.
Binnige vill istället häva avtalet hänvisande till 31 paragrafen i avtalslagen.
Domstolen ska ta ställning till är om Esbjörn är senil, om Esbjörn sålt åt hel-vete för billigt och att Ebba visste om det.
Dom tre sakerna måste Binninge bevisa och endast de bevis han lämnar in ska bedömas.
Inget annat än bevisningen från honom.
Ebba har redan rätt med inlämnat köpeavtal.

Esbjörn har väll själv skrivit sin namnunderskrift på köpeavtalet och Ebba har betalt lika med eller mer än taxeringsvärdet! Då är väll köpet klart!
Senast redigerad av Lejon-x 2021-02-11 kl. 06:36.
2021-02-11, 06:43
Medlem
Citat:
Om affären visar sig vara till Hennes fördel dvs att det är en grupp som har satt Esb vilja ur spel och hon får fastigheten samt det kommer fram till allmänheten. Då ser jag det snarare som hon skulle vinna även på den fronten, men tror nog att media hellre håller ner den infon.
Detta är en så pass stor och medial affär så hon har givetvis förankrat sitt agerande i övriga partiledningen och fått OK att gå vidare. Det är motparten med Binninge som kör en smutskastningskampanj nu, det skulle vara riktigt otaktiskt av Ebba att göra samma sak för det skulle öka sympatin för Esbjörn ännu mer hos alla som bara läser rubrikerna i media.

Men när förhandlingen påbörjas i rätten så kommer även denna fråga att finnas med, det är i det läget Binninge kommer att få frågan om detta ska skötas civiliserat eller om han vill ha öppen strid. Efter det kommer vi inte höra mer från honom och snickarna kommer att börja fixa huset.

Ebba kommer att ha ett hus, Binninge har tjänat några hundra tusen och Esbjörn bor kvar på kursgården med Pernroth/Lülmaa som sin Gode man eftersom han ändå är god för några miljoner som han behöver bli av med. Pengarna kommer att gå åt till den ”godhet” som Majkgård förser honom med och kanske till någon naivistisk tavla från någon amatörkonstnär.
2021-02-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Folk kan nog tycka att Ebba handlat fel rent moraliskt och speciellt KD-väljare som jag antar kan identifiera sig åldersmässigt med Esbjörn. Har en känsla av att KD är ett ålderstiget parti men kan ha fel
KDS väljare anser nog att Esbjörn handlat fel - han som drog med stålarna och lurade Ebba på en kåk. I de flestas värld räknas det inte som moraliskt rätt...
att Ebba köper ett hus har nog ingen betänkligheter kring.
2021-02-11, 06:53
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Handlar ju inte om Ebba "har rätt eller inte", handlar om hur väljarnas förtroende/syn på henne förändras/försämras. Min uppfattning är att fastighetsaffären påverkar Ebbas "politiska aktier" negativt. Själv tror jag att Ebba antagligen har gjort rätt i själva fastighetsaffären, men totalfel i ett politiskt sammanhang. Där gjorde hon en felbedömning. Hon borde ha släppt fastighetsaffären.
(Och letat efter ett annat hus, hyfsade inkomster har hon ju fortfarande..)

Säkerligen minst en övernattningslägenhet i STHLM också, på skattebetalarnas bekostnad, så inte hemlös heller.

Hur många hus finns till salu i det specifika området? Jag har inte undersökt det själv, men en uppgift i tråden gjorde gällande att det sker mycket sällan. Om man vill ha ett hus där och då, hur går man till väga? Man kan fråga runt bland mäklarna om de vet något som är på gång och man gå runt och fråga själv.
2021-02-11, 07:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Och för er som vill ha en kortare sammanfattning av vad den här historien egentligen handlar om och domstolen således ska ta ställning till.

-Hon tjatade och tjatade. Jag kände mig pressad.

Esbjörn 81 år.

Om han kände sig pressad och tjatad på, varför hade han alla dessa möten med Ebba? Varför tillät han värderingar och inspektioner? Varför var han glad när det röjdes, efter försäljningen?

Han har ju visat sig vara fullt kapabel att kunna hålla sig undan, eller fick han den förmågan först på tillträdesdagen?

Esbjörns ålder är oväsentlig. Han är myndig åldersmässigt och får göra affärer ur den aspekten. Är han kapabel? Det är en annan fråga som inte har med åldern att göra.
2021-02-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om han kände sig pressad och tjatad på, varför hade han alla dessa möten med Ebba? Varför tillät han värderingar och inspektioner? Varför var han glad när det röjdes, efter försäljningen?

Han har ju visat sig vara fullt kapabel att kunna hålla sig undan, eller fick han den förmågan först på tillträdesdagen?

Esbjörns ålder är oväsentlig. Han är myndig åldersmässigt och får göra affärer ur den aspekten. Är han kapabel? Det är en annan fråga som inte har med åldern att göra.
Det var Esbjörns försvar när Matz fick höra om försäljningen och konfronterade Esbjörn om deras tidigare gåvoavtal. Han ”glömde” och hon ”tjatade” och sen ”försökte han ångra sig”. Det är efterhandskonstruktioner för att han blev konfronterad av Matz.
2021-02-11, 08:21
Medlem
Citat:
Det värsta med att vara hemlös i hennes situration är att det kan bli problem om man har gemensam vårdnad, anmälan till sos för att barnen ej har ett fast boende hos henne.

Oj vilken snyfthistoria, intet öga är torrt

Mig veterligen skilde sig Ebba förra vintern och först i somras tog hon kontakt med Esbjörn via en kontakt. Varför har hon tillåtit sina små barn att vara ”hemlösa” så länge? Och nu riskerar den juridiska processen att dra ut på tiden också i flera månader.

Hinner bli många orosanmälningar under den tiden. Tror du själv på det?
2021-02-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Detta är en så pass stor och medial affär så hon har givetvis förankrat sitt agerande i övriga partiledningen och fått OK att gå vidare.

Varför ”givetvis”?

Framstår Ebba som inkännande och samarbetsinriktad eller snarare som dominant? Hur har hon tidigare behandlat t.ex. partikollegor för att nå sina egna mål?

Hon vill ha det här huset, precis som hon ville bli partiledare, och hon tycks skita fullkomligt i om hon ännu en gång trampar på andra.

En karriärist och streber med rymligt samvete och dubbelmoral som försvaras av ett gäng aggressiva, svärande och hånande gaphalsar.

De drar bara ner henne till sin egen nivå. Någon borde tipsa henne om den här tråden.
2021-02-11, 08:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är vid valurnan som rösterna hamnar, och därefter räknas.. På valdagen alltså.
Ebbas "affär" är inte "sexigt" för väljarna. Lockar inte målgruppen, då KDS "vill värna om gamla", vara "kristna i etiken" etc. etc. Passar liksom inte "affärsidén".

Även om Ebba antagligen har rätt i sak gällande fastighetsaffären.

Då kan du ju lägga ner ditt tjat om väljarna till efter valet.

För egen del sätter jag vid tilltro till demoskop m.fl. undersökningar.
2021-02-11, 08:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
haha, nejda pekar bara ut din kunskapsnivå. Trovärdighet.

Dina okunniga åsikter om brödrostar och postorderköp har absolut ingenting med någon annans kunskapsnivå om fastighetsaffärer att göra.
2021-02-11, 08:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Esbjörn har väll själv skrivit sin namnunderskrift på köpeavtalet och Ebba har betalt lika med eller mer än taxeringsvärdet! Då är väll köpet klart!

Jepp. Köpet är klart 😊
Det är bara slutbetalning och kvittens som återstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in