2021-02-09, 16:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nu är det ställt utom all tvekan varför den utlovade värderingen på fastigheten aldrig kommer.

Monica Pernroth/Lülmaa har en generalfullmakt att sköta Esbjörns samtliga ekonomiska förehavanden, då hade det varit lite väl magstarkt att lämna in en värdering från en Lülmaa på Riksmäklarna.

Den här tråden börjar likna ett avsnitt av Beck med alla dess avslöjanden.

Är det inte urkundsförfalskning att underteckna en ansökan om att få bli God man med felaktigt namn, för hon heter väl officiellt Monica Pernroth-Lülmaa? Man får väl inte presentera sig lite hur som haver till myndigheterna?

Jag instämmer det är dags att polisen börjar utreda detta.

På Ratsit står hennes fulla efternamn Pernroth Lülmaa, inget bindestreck mellan de båda efternamnen.

Edit: Sammaledes på Eniro.
Senast redigerad av Passepartout 2021-02-09 kl. 16:05.
2021-02-09, 16:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I rimliga normalfall är det inte särskilt märkligt att en äldre person utan arvingar och släkt säljer en sommarbostad som han uppenbarligen inte riktigt orkar sköta.

Att vara så misstänksam att man utgår från att säljaren kan vara koko utan att det märks, att det finns hemliga avtal om arv (i verkligheten kallas ett sådant avtal för "testamente") och att ett antal tämligen skumma kumpander skulle kopplas in som support är verkligen inget man bör vänta sig eller ta höjd för.
Ja i rimliga normalfall ja, men så är ju inte fallet här men tanke på den position Ebba är i och vad hon då representerar.

Undrar vidare om hon känt nån ånger över att hon en gång började smida sina planer om att rädda gubben från att slukas av asgamarna runt honom?
2021-02-09, 16:02
Medlem
Den här tråden borde flyttas till juridik för nu svämmar den över av oneliners och o.t bara för att dränka juridiken och det som avslöjas.
2021-02-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
På Ratsit står hennes fulla efternamn Pernroth Lülmaa, inget bindestreck mellan de båda efternamnen.
Då kan man väl tycka att det är det namnet man använder i kontakter med myndigheter?
Men nu väljer hon medvetet att dölja Lülmaa både i beställningen av psykologutlåtandet på Esbjörn och när hon anmäler sig själv att bli hans Gode man.
2021-02-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Är det möjligt att ärva ett testamente om det är utskrivet på ex M-gård endast, Om hennes frånfälle kommer innan Esb?

Jag är inte helt säker, men utifrån min egen erfarenhet när jag skrev mitt senaste testamente (jag ändrar lite då och då när mina tillgångar har förändrats) så skrev jag in alternativa arvingar om de som jag i första hand angett skulle ha avlidit före mig. Jag har för mig att jag fick det rådet av juristen just för att arvet inte automatiskt skulle kunna gå vidare till den personens arvingar om jag inte skrev så. Men jag är alltså inte alls säker på detta.

Om kursgårdsmadam har ordnat med ett testamente så har hon nog full koll och har säkert sett till att t.ex. hennes dotter eller något barnbarn är inskrivna som ersättare för henne om hon avlider innan Esb kilar vidare.

Det jag varit lite fundersam på ett tag är om MPL som har generalfullmakt också kan skriva testamente i Esbs ställe. Eller om just testamente inte ingår.
2021-02-09, 16:08
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så vad... allt handlar om det måste varit olagligt? Nehe.

Och konstig slutsats, varför ska Esbjörn gjort något olagligt?

Han är stämd inför domstol, det betyder att man inte handlat enligt vad lagen föreskriver.
2021-02-09, 16:09
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Då kan man väl tycka att det är det namnet man använder i kontakter med myndigheter?
Men nu väljer hon medvetet att dölja Lülmaa både i beställningen av psykologutlåtandet på Esbjörn och när hon anmäler sig själv att bli hans Gode man.

Thrillern fortsätter ..

Citat:
Dubbelt efternamn enligt personnamnlagen
Ett dubbelt efternamn enligt personnamnlagen består av två enkla efternamn som var för sig kan förvärvas som efternamn (20 § andra stycket PNL). Den sökande bestämmer själv vilken ordning namnen i det dubbla efternamnet ska ha, och om det dubbla efternamnet ska vara med eller utan bindestreck.

Det dubbla efternamnet är en persons efternamn och ska användas i det dagliga livet, till exempel i kontakt med olika myndigheter.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.3/362036.html

Edit: Notera SKA.
Senast redigerad av Passepartout 2021-02-09 kl. 16:12.
2021-02-09, 16:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Den här tråden borde flyttas till juridik för nu svämmar den över av oneliners och o.t bara för att dränka juridiken och det som avslöjas.

Ja eller delas i två juridik och politik!
2021-02-09, 16:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag är inte helt säker, men utifrån min egen erfarenhet när jag skrev mitt senaste testamente (jag ändrar lite då och då när mina tillgångar har förändrats) så skrev jag in alternativa arvingar om de som jag i första hand angett skulle ha avlidit före mig. Jag har för mig att jag fick det rådet av juristen just för att arvet inte automatiskt skulle kunna gå vidare till den personens arvingar om jag inte skrev så. Men jag är alltså inte alls säker på detta.

Om kursgårdsmadam har ordnat med ett testamente så har hon nog full koll och har säkert sett till att t.ex. hennes dotter eller något barnbarn är inskrivna som ersättare för henne om hon avlider innan Esb kilar vidare.

Det jag varit lite fundersam på ett tag är om MPL som har generalfullmakt också kan skriva testamente i Esbs ställe. Eller om just testamente inte ingår.

Detta är nog ett utstuderat och planerat fall från 2011 då gräset blev grönare på andra sidan samt han var på väg att bli själv.
Undrar hur länge M-gård & MPL smidit planer när var förra bostadsarvet till hennes favör?
2021-02-09, 16:19
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
BREAKING NEWS - BREAKING NEWS - BREAKING NEWS
Ja, här kommer en fin liten bomb.
https://docdro.id/imJC4cM

Det här kan bli en dubbelbomb....

I bilagan till detta dokument ska då generalfullmakten finnas....
Om datumet för utfärdandet nu är daterat eller antedaterat är det sen bara för blåljus att kolla med Swedbank, skulle vara roligt om Monica och Johann får en husis hux flux...
2021-02-09, 16:26
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nu är du bara löjlig, jag skriver bara att hade Ebba Busch velat så hade hon kunnat haft betydligt bättre genomförande av den här affären, jag tror inte att fastigheten är värd mycket mer än vad Ebba Busch har angett utan de invändningar jag har är de moraliska i hur Ebba Busch initierade affären och sedan fick Esbjörn att skriva under. Utöver det är det mycket märkligt agerande från samtliga inblandade, Ebba Busch inkluderat.

Ännu en Brutus.
Hur affären initierades vet vi redan.
Esbjörn sökte köpare.
Hur Ebba fick underskrift vet vi redan.
Ebba sökte säljare.

Vilka moraliska invändningar har du till detta?
Vilka märkliga ageranden har förekommit?
Förklara gärna så jag förstår.
2021-02-09, 16:34
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Otroligt märkligt att ingen besvarar min fråga som jag ställt flera gånger i tråden.

Varför är §2 och §18 i köpekontraktet inte utagerat här, här har Theo Dietz gjort bort sig totalt. Han skulle ha tagit handpenningen till mäklarfirmans klientmedelskonto.
Det står dessutom att avtalet är villkorat, vilket villkor framgår inte.
Det borde framgå under bilagor eftersom att det står att det ska träffas separat.
Kan du länka till köpekontraktet. Jag har som du saknat respons då jag bett om det vid två tillfällen. Jag är ganska ny i tråden och har inte en aning var i tråden jag ska leta. Vet bara att det ska finnas här nånstans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in