2021-02-09, 12:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Hela Esbjörns resonemang om att han gett tillåtelse till att ta ner en del träd men inte i den omfattningen som skedde, bara det uttalandet visar ju att allt inte står rätt till hos Esbjörn. Du förstår inte paradoxen här?

Behöver du verkligen gå över ån efter vatten?

Esbjörn skev på ett avtal om att sälja sin fastighet den 20 augusti.
Två veckor senare säger han att han glömt det hela och samtidigt att han ångrade det han glömt dagen efter hann gjort det han glömt att han gjort.

Räcker inte det för att visa att allting inte står rätt till hos Esbjörn?

Men betyder det verkligen att han inte förstår vad han gör, eller är han bara en mytoman?
2021-02-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba borde ha tagit kostnaden för en mäklare som Esbjörn sedan skulle dra av i sin deklaration? Du klagar på att affären är ovanlig men föreslår att de borde ha skattefuskat i stället. Det säger en hel del om dina ekonomiska kunskaper.
Skattefuska, haha är du på riktigt?

Hur skulle det vara skattefusk att sätta ett försäljningspris på 3'950'000kr där 50 tusen ersätter Esbjörn för mäklarkostnaden för att Esbjörn och Ebba Busch ska vara fullt försäkrade vid en affär?
2021-02-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Behöver du verkligen gå över ån efter vatten?

Esbjörn skev på ett avtal om att sälja sin fastighet den 20 augusti.
Två veckor senare säger han att han glömt det hela och samtidigt att han ångrade det han glömt dagen efter hann gjort det han glömt att han gjort.

Räcker inte det för att visa att allting inte står rätt till hos Esbjörn?

Men betyder det verkligen att han inte förstår vad han gör, eller är han bara en mytoman?
Han kan absolut vara en mytoman, jag känner inte farbrorn. Men helt klart är att det utifrån inte ser ut som att allt står rätt till med han.
Men som jag sa tidigare, två fel gör inte ett rätt.
2021-02-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Dom 8 notiserna om denna affär???
Har du missat hela mediadrevet och även varenda löpsedel som klistrats upp i landet?
Att kalla det här för mediadrev känns lite väl att ta i va. Mediadrev var det som Littorin och Juholt fick utstå. Media är med all rätt ganska försiktiga här, det skrivs om det men det är mest när något nytt tillkommer.
2021-02-09, 13:02
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Först - har Ebba gjort något olagligt? Nej.

Men du är bra naiv om du inte inser att Ebba slagit på sin charmigaste sida, visat upp sitt allra trevligaste och gladaste jag. Positiv, stöttande mm. Klart Esbjörn vill fika med en kändis.
och som köpare haft inställningen att göra en så bra affär som möjligt.

"Sanering" togs ju självklart upp på det allra mest svartmålande negativa sätt som finns, den största summan som togs upp på värderingen är den enda bild Ebba förmedlar. Att det troligen INTE handlar om flera hundra tusen sa Ebba inget om.
Men Ebba var förstås glad och sprallig och såginga problem. Hon fixar allt sa hon.
Hon ska ta sååå bra hand om huset sa hon till Esbjörn.

"vill du ha mer kaffe - du får så gärna komma till oss på julfika och se hur fint vi gjort"
"Om vi bara hinner sanera bort allt hemskt i jorden"

LOL - ser väl inget olagligt i det, men men...

Så även du min Brutus inser att inget olagligt förekommit och att Ebba då äger fastigheten.
Att Esbjörn i så fall handlat olagligt och därmed helt riktigt stämts för detta.
2021-02-09, 13:02
Medlem
Citat:
Skattefuska, haha är du på riktigt?

Hur skulle det vara skattefusk att sätta ett försäljningspris på 3'950'000kr där 50 tusen ersätter Esbjörn för mäklarkostnaden för att Esbjörn och Ebba Busch ska vara fullt försäkrade vid en affär?
Det var inte det du skrev eller hur? Du är rätt så duktig på att täcka upp och prata bort dina dumheter. Det är självklart skattefusk om Ebba Busch betalar för en mäklare och Esbjörn sedan gör ett avdrag i sin deklaration för den kostnaden, det var det du skrev. Du ormar dig likt huvudrollsinnehavaren Esbjörn, han glömmer saker och säljer skogstomter lite hur det passar.
2021-02-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Ja de kan du fundera på om jag stalkar henne eller om jag kan ha sett henne i mitt jobb, vem vet, jag kanske t.o.m bytt en vänlig fras med henne då...
Men däremot ett som är säkert, jag killgissar inte allt jag skriver somdu gör.
Johann Binninge är väl känd som en riktigt störd stalker. De han lierar sig med dras med i gränslös gangstalking så även i detta fallet.
2021-02-09, 13:18
Medlem
Citat:
Jag menar det mer generella, att prata ner dom och föra dom bakom ljuset.
Ebba Busch har givetvis sagt det hon tror att Esbjörn ville höra, varför skulle hon annars bjudit in han att fira jul där och komma på besök när han så ville?
Gissar på att Ebba Buschs intresse av att ha en dement farbror springande där upphörde så fort bläcket torkade på kontraktet.

Precis, du sätter fingret på ytterligare ett kärnproblem i den här historien!!!

Ebba Busch hade mycket väl kunnat be en för henne okänd mäklare, en 3e part att gå in och hantera försäljningen enligt god mäklarsed och ta kostnaden för den, i sammanhanget så handlar det om summor man kan avrunda, typ 50tusen efter Esbjörn gjort avdrag för mäklararvodet i sin deklaration.

Esbjörn hade då också fått hjälp med alla sådana saker som deklaration, handpenning på ett mäklarkonto mm.
Dessutom är det direkt pinsamt av Theo Dietz gällande §18 i köpekontraktet, den går i direkt konflikt med §2 och det är oklart vad som gäller, har Theo Dietz brustit här och är det kanske han som ska stå för återbetalandet av handpenningen till Ebba Busch då han inte fullföljt sitt kontrakt han tagit fram? Om nu mot förmodan något sådant skulle ske.

Dessutom hade en 3e oberoende part som fått till stånd allt inför affären varit ett gyllne vittne för Ebba Busch idag. Men det är lätt att vara efterklok eller så passade inte en oberoende 3e part in i själva affärsupplägget som Ebba Busch tänkte sig.
Tänk att Esbjörn var så trevlig och kommunikativ att Ebba bjöd honom att fira jul
Esbjörn är en mycket trevlig gammal herre som hamnat i klorna på ett hänsynslöst gäng. Ja,pedofilen kan mycket väl ha rätt i att partimedlemmar vill störta sin partiledare. Det är i så fall sådana Johann Binninge kontaktat och övertalat ,det är så han jobbar för att så split omkring sitt offer.Är övertygad om att även de kommer avslöjas inom kort.
2021-02-09, 13:20
Medlem
Citat:
Att kalla det här för mediadrev känns lite väl att ta i va. Mediadrev var det som Littorin och Juholt fick utstå. Media är med all rätt ganska försiktiga här, det skrivs om det men det är mest när något nytt tillkommer.
Littorin gick till en prostituerad och Juholt föll offer för en bitter falangstrid inom (S). Ebba Busch har köpt en fastighet från en säljare som ångrade sig. I förhållande till de faktiska omständigheterna borde detta inte ens vara värt en notis i lokalbladet.
2021-02-09, 13:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jo det gör de i vägledande domar. Har du aldrig läst ett HD-rättsfall?

HD beslutar ändå inte i strid med fastställd form, det kan man inte för då är domen ogiltig.
Om det finns tolkningar kan det dömas efter en tolkning, men inte om det saknas.
T.ex det står i lag att "du ska" då är det "du ska" inte att "du bör".
Står det däremot "du bör" kan det dömas både fällas att "du skulle" med beaktande av omständigheter ha gjort så, eller frias "du borde" med beaktande av omständigheter ha gjort så.
2021-02-09, 13:25
Medlem
Citat:
Det normala är ju att kolla Hemnet eller vända dig till någon av hyresvärdarna där du vill bo. Att storma in i en främlings liv och sedan ta tag i allt som rör affären och driva igenom den är inte ett sätt speciellt många har skaffat ett hem på, Ebba Buschs agerande påminner lite om Majkgårds.
Du talar om normalt... Men du är ung - jävligt ung - det märks. Ja det är kanske normalt för många idag att bland in en mäklare. Men äldre människor har gjort affärer förr, utan att bland in en massa utomstående. Esbjörn tillhör den genration då man faktist kunde både köpa och sälja fastigheter utan mäklare och där ett handslag ofta var tillräckligt. Visst juridiken är idag mer krävande och därför anlitades en mäklare för att få den biten korrekt, men i övrigt finns inga konstigheter. Alla vill inte lägga ut saker på öppna marknaden och det finns inte heller något krav på det.
Normalt är inte det DU anser vara normalt - välden är större än du är. Mycket större.
återigen faller det tillbaka på att det är en generationsfråga.
Senast redigerad av martinator 2021-02-09 kl. 13:30.
2021-02-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var inte det du skrev eller hur? Du är rätt så duktig på att täcka upp och prata bort dina dumheter. Det är självklart skattefusk om Ebba Busch betalar för en mäklare och Esbjörn sedan gör ett avdrag i sin deklaration för den kostnaden, det var det du skrev. Du ormar dig likt huvudrollsinnehavaren Esbjörn, han glömmer saker och säljer skogstomter lite hur det passar.
Nu är du bara löjlig, jag skriver bara att hade Ebba Busch velat så hade hon kunnat haft betydligt bättre genomförande av den här affären, jag tror inte att fastigheten är värd mycket mer än vad Ebba Busch har angett utan de invändningar jag har är de moraliska i hur Ebba Busch initierade affären och sedan fick Esbjörn att skriva under. Utöver det är det mycket märkligt agerande från samtliga inblandade, Ebba Busch inkluderat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in