2021-02-09, 09:38
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Har nu köpt zink och d vitamin ifall man nu för Corona..

Om det funkar eller ej vill jag inte ha svar på utan hur lång tid brukar det ta innan kroppen börjat lagra det i kroppen?

Tar det flera månader att bygga upp? Har 5000 ie

Du behöver få i dig mycket K2 också om du ska ta D-vitamin under en längre tid.

https://kurera.se/expertpanelen/varfor-ska-man-ta-vitamin-k2-tillsammans-med-vitamin-d3/

Du får upp D-vitaminet relativt snabbt.

Zinknivåerna höjs direkt och går sedan ner efter ett dygn så du måste ta det varje dag.
Senast redigerad av Talespin 2021-02-09 kl. 09:43.
Citera
2021-02-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bra ta du ditt Astra så blir de effektivare vaccinerna över till oss som vet att vaccin som ger biverkningar också tar. Får man absolut inga symtom har man antagligen redan en viss immunitet. Man kanske inte ens hade behövt ta men det är ingen man vet i förväg.
Jag tycker faktiskt att det är rimligt att resonera så. Är man gammal och skröplig med stor risk att dö av covid är det givetvis värt att ta de eventuella riskerna med mRNA-vaccinet. Däremot tycker jag att det är moraliskt tveksamt att sätta in dem på 20-åringar som ofta inte ens känner av sjukdomen. Bättre att de får säkrare men kanske lite mindre verksamma vacciner istället. Sedan kan det förstås finnas avigsidor med dessa vaccin också.
Citera
2021-02-09, 09:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det jag tror han far lite efter är att vi ska skippa vaccin till de som "klarar sig bra" vid en Covid 19 infection - typ personer under 50 år.

Problemet med det är att vi inte vet men mycket tyder på att även denna grupp har större risk vid en Covid 19 infektion jämfört med vid en vaccinering.

Som det är nu så kommer vi ju inte vaccinera personer under 18 år och det kanske är en bra avvägning?

Personligen tror jag inte vi kommer nå gränsen 80% vaccinerade - smittan kommer långt innan det försvinna eller bli irrelevant.
Problemet är lång-COVID som drabbar yngre och långsiktiga konsekvenser för de som varit sjuka däribland många yngre.

Vill du riskera det?
Citera
2021-02-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nedan data kan vara 1-2 veckor gammal men här kommer en sammanställning.
Dessvärre har jag inte grävt i hur många av de som dött hade underliggande och bidragande sjukdomar (men det kan spela mindre roll med tanke på det låga antalet totalt)

>39 år = 52 presoner totalt

>49 år = 122 personer totalt

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda

50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/

Då jag följt pandemin rätt väl skulle jag säga att 95 % av de under 40 har haft underliggande sjukdomar eller riskfaktorer (typ mkt högt BMI).
Citera
2021-02-09, 09:46
Medlem
Citat:
Har nu köpt zink och d vitamin ifall man nu för Corona..

Om det funkar eller ej vill jag inte ha svar på utan hur lång tid brukar det ta innan kroppen börjat lagra det i kroppen?

Tar det flera månader att bygga upp? Har 5000 ie
Det tar nog ett litet tag och du ska inte överdosera. Men snart är det mars och solens strålar börjar producera D-vitamin i dig igen. Så du kan ju passa på att vara ute så mycket du kan mitt på dagen.
Citera
2021-02-09, 09:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men ge dig nu. Du kommer att få vaccin. Det kommer snart ett brev i brevlådan hos alla äldre I Region Stockholm med mer information.

Informationen från Region Stockholm gällande vaccin uppdaterades i fredags.

Region Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg gav samma information som finns på 1177 vid en presskonferens (I onsdags) Presskonferens bl a direktsändes på DN:s facebooksida.
https://m.facebook.com/watch/live/?v=3717400618356555&ref=watch_permalink&_rdr

Vad har hänt i Stockholm över helgen?!?
Vad skriver din VC?

För er som undrar vad Gefundenes tror att jag fantiserat hänvisar jag till mina tidigare inlägg.
Gå själva in på 1177 och se att informationen finns. Titta på videon och lyssna på Stockholms vaccinsamordnare.

Vad kommer att stå i brevet och vem är avsändare? Att man ska kontakta sin vårdgivare och boka en tid! Inte fan får vi ett brev med en kallelse och angiven tid och plats. Skulle inte funka alls för väldigt många. Det skulle tvingas ändra och då är karusellen igång men en massa administration vem gör den då 1177. Alla är inte heller anslutna till en vårdcentral de kanske aldrig ens varit hos doktorn.

Godtrogenheten att myndigheterna ska fixa detta åt dig kanske är din snuttefilt, men räkna inte med det. Du kan få göra mycket mer själv än bara gå dit
Citera
2021-02-09, 09:53
Medlem
Det här är imponerande:
I Storbritannien meddelar hälsominister Matt Hancock att myndigheternas coronaapp nu skickat ut 1,7 miljoner smittvarningar till britter som kan ha utsatts för coronaviruset.
Källa: Skvallerpressen

En undersökning från november visar dock att majoriteten av svenskar är emot appar för smittspårning. Kanske kommer man på andra tankar framöver, det när myndigheterna kan bevisa att deras datasilos inte spränger läck och Tegnells ovilja till coronablinkers lagt sig?
Av vad jag sett av utländska exempel så har man inte riktigt räknat på de resurser som krävs, framför allt inom provtagning, för att få det här att fungera.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-har-for-stor-smittspridning-for-att-anvanda-corona-app
Citera
2021-02-09, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Då jag följt pandemin rätt väl skulle jag säga att 95 % av de under 40 har haft underliggande sjukdomar eller riskfaktorer (typ mkt högt BMI).

Hur? Dom gav väl inte ut sån information av sekretessskäl?

Vet att 1 hade down syndrome

Och 1 hade cancer.

Båda under 30. Stod i tidningarna i våras
Citera
2021-02-09, 09:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det tar nog ett litet tag och du ska inte överdosera. Men snart är det mars och solens strålar börjar producera D-vitamin i dig igen. Så du kan ju passa på att vara ute så mycket du kan mitt på dagen.
Skojar du?
Normalt folk jobbar oftast på dagen och väldigt många får för lite sol stor del av året.

Jag tar D vitamin 2500IE året runt så är jag säker på att jag inte har brist eller får i mig för mycket.
Sedan lite andra mineraler och regelbundet med C-vitamin.
Verkar ha en bra effekt eftersom jag väldigt sällan är sjuk.
Och givetvis en bra varierad kost och nästan allt hemlagat.
Men att tro det är en mirakelmedicin mot coronan, nej tack den tror jag inte på.
Den jäkla skiten är förrädisk och lömsk.

Jag har en kollega som berättat att han förra våren hade lite symptom och även tappade lukt och smak. Jo han har fått tillbaka lite i förvrängd form.
Kaffe är numera odrickbart då det smakar surt och unket berättade han.
Mat smakar väldigt lite och konstigt.
Även dofter är förvrängda.
Citera
2021-02-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Skojar du?
Normalt folk jobbar oftast på dagen och väldigt många får för lite sol stor del av året.

Jag tar D vitamin 2500IE året runt så är jag säker på att jag inte har brist eller får i mig för mycket.
Sedan lite andra mineraler och regelbundet med C-vitamin.
Verkar ha en bra effekt eftersom jag väldigt sällan är sjuk.
Och givetvis en bra varierad kost och nästan allt hemlagat.
Men att tro det är en mirakelmedicin mot coronan, nej tack den tror jag inte på.
Den jäkla skiten är förrädisk och lömsk.

Jag har en kollega som berättat att han förra våren hade lite symptom och även tappade lukt och smak. Jo han har fått tillbaka lite i förvrängd form.
Kaffe är numera odrickbart då det smakar surt och unket berättade han.
Mat smakar väldigt lite och konstigt.
Även dofter är förvrängda.

Även jag har ett flertal vänner vars lukta- och smaksinne har fått sig en smäll. Något som samtliga personer har gemensamt är att kaffe inte är sig likt. Väldigt intressant skulle jag vilja påstå.
Citera
2021-02-09, 10:06
Medlem
Citat:
Hur? Dom gav väl inte ut sån information av sekretessskäl?

Vet att 1 hade down syndrome

Och 1 hade cancer.

Båda under 30. Stod i tidningarna i våras

Jo, när yngre har dött med covid har det framkommit i media eller på t ex regioners hemsidor. Har ju kommit fram i denna tråd också.

Man har ju meddelat något i stil med att: 'det fanns bakomliggande sjukdomar'.

Det finns ju några tusen svaga och sköra yngre också
Citera
2021-02-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det finns ju en teori (det diskuteras lite överallt så jag har ingen direkt källa) om att de som inte har haft Covid-19 ännu är de som får värst biverkningar av dessa vaccin.

Makthavarna känner troligtvis till det här men väljer att hålla tyst om det. Om det skulle bli officiellt så skulle väldigt få vaccinera sig.

Intressant teori. Är det ren spekulation eller finns det något vetenskapligt belägg bakom teorin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in