2021-02-07, 10:35
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
På vilket avgörande vis tror du att vaccination av de väldigt få personer över 90 år påverkar hela vaccinationsprogrammet?

Vem tycker du ska bestämma vilka personer som ska få leva och vilka som ska tvingas dö i förtid?

På vilket avgörande vis tror du att vaccination av de som <70år påverkar hela dödstalet?

75% av de döda var 80+. .... 90% var 70+ ... endast ca 1000 personer var <70år

Vem tycker du skall bestämma att vaccinera fullt friska miniskor under 70år?
Citera
2021-02-07, 10:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har inte alla 90+ redan fått sina sprutor?? Den frågan borde inte vara på agendan längre.
Så är det, men frågan togs upp av en åsn, öhh en skribent enligt nedan.
Önskan verkade vara att offra resten av livet för alla 90+ eller något ditåt.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad är det för åsnor som tyckte det var en bra idé att ge alla vacciner till +90??? De tar man inte ens till sjukhuset, därmed är den gruppen ingen belastning.

Sedan är det väl bättre att låta en 70-åring leva några år, istället för att låta en 95-åring leva någon vecka till???

Hade vi vaccinerat rätt grupp så hade vi kunnat öppna upp Sverige efter någon månad!

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
Citera
2021-02-07, 10:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
På vilket avgörande vis tror du att vaccination av de som <70år påverkar hela dödstalet?

När det gäller de 100 000 vaccinationer för 90+ som diskussionen gäller påverkas dödstalet väldigt lite oavsett vilken annan grupp man pratar om utom 90+.

Jag tycker inte dödstalen är så intressanta.
Det som är intressant är att samhället ska återgå till något mera normalt där vi bla. kan hälsa på våra äldre nära och kära utan att riskera deras liv.

Jag tycker det är bra som det är när det gäller beslut om vaccination och det vet du för det har vi diskuterat tidigare.
Citera
2021-02-07, 10:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

FHM och regeringen har bestämt att erbjuda alla vaccin. Men du bestämmer själv om du går dit eller inte. Och du gör det säkert också så småningom. Inför dina likasinnade kompisar kommer du att gråtande förklara det med att, "annars får jag inte resa"!
Citera
2021-02-07, 10:55
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJlK1P/corona-experternas-mejl-10-000-doda-ingen-totalkatastrof

Här säger Britton, Tegnell och hela ligan att man visst körde flockimmunitets-strategin i våras.
Jag har gapskrattat åt folk som förnekat detta.

Jag säger för övrigt som i våras- de ska avrättas för sitt gamblande med svenska befolkningen. Det kunde blivit mycket värre. Bättre också. Men det hör inte hit. Man leker inte med ca 20 000 svenskars liv.
Helt psyksjukt att folk accepterat detta.
Citera
2021-02-07, 10:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peroperomanko
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är också fakta att det är ca 50st under hela året som har avlidit av Corona mellan åldern 1-30 som inte varit i riskgrupper. Vi har ca 3 miljoner i den åldersgruppen. Jag tycker man ska sätta saker lite i perspektiv ibland för det saknas en hel del av det i media just nu.
De aktuella dödstalen är inte så intressanta egentligen.
Det viktiga är att komma tillbaks till ett mera normalt samhälle och vartefter det blir möjligt kommer dödstalen att minska av sig självt.
Citera
2021-02-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell 30 dec: Sveriges strategi mot muterat virus fungerar bra
Tegnell 5 januari: "Vi stoppar mutationerna vid gränsen"

Men nu minsann har han kommit fram till samma sak vi med sunt förnuft sa redan i december:
Tegnell i SVD idag: "väldigt mycket talar för att den nya brittiska mutationen kommer att bli dominerande i Sverige."
I ett friskt land hade man spärrat in honom för gott.

Är det inte tjänstefel det han gör?!
Citera
2021-02-07, 11:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJlK1P/corona-experternas-mejl-10-000-doda-ingen-totalkatastrof

Här säger Britton, Tegnell och hela ligan att man visst körde flockimmunitets-strategin i våras.
Jag har gapskrattat åt folk som förnekat detta.

Jag säger för övrigt som i våras- de ska avrättas för sitt gamblande med svenska befolkningen. Det kunde blivit mycket värre. Bättre också. Men det hör inte hit. Man leker inte med ca 20 000 svenskars liv.
Helt psyksjukt att folk accepterat detta.
Frågan är inte så svårt eller vit som jag tror du tycker.

Vad hade du tyckt/tänkt/sagt i våras (utan att veta det du nu vet) om alla svenskar skulle ha låsts in i sina bostäder som man gjorde i Wuhan?

Varken man gillar eller ogillar FoHM, Tegnel, Regeringen eller något annat tror jag de flesta hade reagerat med bestörtning om karantän i form av "husarest" för alla hade införts. Det hade räddat många liv, men till priset av vad?
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-07 kl. 11:12.
Citera
2021-02-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om du tror att nuvarande restriktioner, med dess nuvarande efterlevnad, kommer att räcka för att hantera de muterade varianterna från från England och Sydafrika så är du inte bara korkad, utan även oerhört naiv.

Se till fakta istället för att bara komma med skrämsel.

Långt in i December hade nästan 70% av de smittade i London den muterade varianten. Viruset var enormt utspritt. Men samtidigt som oss, några veckor senare så sjönk deras kurva som en sten, nästan samtidigt som vår egna. Utöver att London stängde ned grundskolorna finns det inte speciellt mycket i deras restriktioner som i praktiken skiljer sig från dom vi tillämpade. Vart sprid viruset mest? Arbetsplatser, privata tillställningar, kollektivtrafiken, skolor/universitet/gymnasieskolor. Det är dom största smittspridande områdena. Och dom platserna har i det stora hela haft lika stor frekvens av människor i både London och Sverige.

Det visar att viruset inte är så himla mycket värre än den ursprungliga varianten och att dom restriktioner vi haft är tillräckliga. Men detta är förutsatt att dom följs precis lika noga som fram tills nu, eller ännu mer noga. Följer vi restriktionerna blir det ingen ny stor våg. Det kan bli lite fler fall än nu, men inte så himla mycket mer. Uppskattningsvis från dagens 3700 fall om dagen till max 5000 fall om dagen. Men då måste råden följas som dom gjorts hittills.
Senast redigerad av xzogia 2021-02-07 kl. 11:14.
Citera
2021-02-07, 11:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell 30 dec: Sveriges strategi mot muterat virus fungerar bra
Tegnell 5 januari: "Vi stoppar mutationerna vid gränsen"

Men nu minsann har han kommit fram till samma sak vi med sunt förnuft sa redan i december:
Tegnell i SVD idag: "väldigt mycket talar för att den nya brittiska mutationen kommer att bli dominerande i Sverige."
I ett friskt land hade man spärrat in honom för gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Är det inte tjänstefel det han gör?!

Citat:
FoHM och Tegnell har missbedömt nästan allt vad gäller corona så det är många som borde bytas ut, men inte spärras in för gott.

Jag tycker inte det är särskilt friskt att spärra in någon för gott pga. ett dåligt utfört arbete, snarare tvärt om.
I ett sjukt land spärrar man in folk för gott.

Det är nog inte tjänstefel trots allt, bara total brist på att göra rätt bedömning av något helt okänt.
Citera
2021-02-07, 11:19
Medlem
Citat:
Vad hade du tyckt/tänkt/sagt i våras (utan att veta det du nu vet)....

Citat:
... bara total brist på att göra rätt bedömning av något helt okänt.

Vad om dessa "experter" bara hade lyssnat på WHO, agerat som grannländer och i stort sett alla andra länder i världen i början?

Om svenska experter inte hade kört sitt eget lopp, med flockimmunitet och bristande åtgarder, skulle 8-10 000 svenskar fortfarande leva, istället för att dö i onödan av COVID-19.
Citera
2021-02-07, 11:43
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
FHM och regeringen har bestämt att erbjuda alla vaccin. Men du bestämmer själv om du går dit eller inte. Och du gör det säkert också så småningom. Inför dina likasinnade kompisar kommer du att gråtande förklara det med att, "annars får jag inte resa"!

Nej det kommer jag inte göra.. min integritet har ett högre pris än en sketen resa (du får tänka i plural här så du inte låser dig).

Vaccinationspass handlar inte om Covid19 och endast två shots, detta är bara början.

Lyssna på detta klipp och vad som sägs gällande "Mega Testing Diagnostic Platforms".. test 20% of the ENTIRE population EVERY week!!!!
.. men framför allt "Infectious Disease Responders".. ett globalt team som flygs in (till olika länder) för att hantera utbrott.

https://www.youtube.com/watch?v=3QskkJrrLHE

Tror den idag fria Svensken att ovan kommer ske frivilligt.. och på vilket sätt kommer de som inte vill vaccinera sig "hanteras"?

Jag är absolut ingen naiv pappskalle ... jag ser mycket väl vart vi är på väg och måste säga att det är mörka tider som väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in