2021-02-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Uppsala verkar ha haft utskrivningsbonanza i helgen.

Bara 63 inlagda idag, varav 4 IVA.

Nere på 7;5% positiva prover, mot dryga 17% för en månad sedan,
Men tyvärr verkar fallen öka igen. Det kan vara tillfälligt men jag tror tyvärr att det blir katastrof igen i mitten av Mars pga av att den brittiska varianten sprider sig 50% snabbare.
Citera
2021-02-08, 20:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Läser inte bara 1177 som om det vore en bibel. Du har inte läst vad DN skriver i dag förstå jag. Och inte vad min vårdcentral skriver. Det kan i och för sig vara gammalt. Men även 1177 kan släpa efter, någon ivrig webhanterare lade in uppgifter som inte längre stämmer. Särskilt om regiones sjukvård ledning yrar runt och det är inre kaos. Har Kry tagit över hur fungerade överlämningen?

Vi får se. senast i slutet av månaden måste den berörda gruppen få information annars håller inte tidplanen.
Men ge dig nu. Du kommer att få vaccin. Det kommer snart ett brev i brevlådan hos alla äldre I Region Stockholm med mer information.

Informationen från Region Stockholm gällande vaccin uppdaterades i fredags.

Region Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg gav samma information som finns på 1177 vid en presskonferens (I onsdags) Presskonferens bl a direktsändes på DN:s facebooksida.
https://m.facebook.com/watch/live/?v=3717400618356555&ref=watch_permalink&_rdr

Vad har hänt i Stockholm över helgen?!?
Vad skriver din VC?

För er som undrar vad Gefundenes tror att jag fantiserat hänvisar jag till mina tidigare inlägg.
Gå själva in på 1177 och se att informationen finns. Titta på videon och lyssna på Stockholms vaccinsamordnare.
Senast redigerad av DoraF 2021-02-08 kl. 20:13.
Citera
2021-02-08, 20:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Måtte restriktionerna hålla till hösten också.Pallar fan inte plugg på plats och behöva träffa jobbiga människor..

Ja stäng in hela världen permanent för att du ska få slippa träffa människor.

Själviska avskum.
Citera
2021-02-08, 20:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
ja kan äta bajs nu ifall det skulle hjälpa mig det minsta lilla.
ska testa allt detta.

käkade precis en d-vitamin tablett.

Överdosera ej askorbinsyra. Över 2gr/dygn kan vara ordentligt farligt, organ-nedstängning.

Chili är helt fantastiskt, då det stoppar cytokinstormen. (dödar virus, mm.)
Men mängden chili man behöver i blodomloppet håller bara i sig i 2-3 timmar.
Därav, köp hel chili på stor påse. Ha i allt, morgonkaffet, lunchen, middagen, osv.

Hittar man ej hel stark chili så kan man nödköra på chiliflingor på påse, som finns i alla
matbutiker. Par teskedar i kaffet el. Teet, värmer gott.

För övrigt, om du mot all förmodan blir sjuk, man svälter ihjäl en bakterie,
men man äter ihjäl ett virus.
Citera
2021-02-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Bara googla lite så hittar man.
Tegnell har nog blivit lite "ödmjukare" sista tiden men tidigare gick han mot allt och alla.

Här en artikel från 1 MAJ 2020

Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan
En ny, tysk-engelsk studie visar på att barn kan vara lika smittsamma som vuxna när det gäller coronaviruset. WHO fastslår att det inte är klarlagt hur barn bidrar till smittspridningen, även om man vet att barn tenderar att bli mindre sjuka av viruset, medan Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att det ännu inte är klarlagt hur viruset fungerar och att det inte är mycket som talar för att barn är stora smittspridare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-skolstangingar-stangda-skolor-drabbar-barn
Fast i ditt citat står det: "Anders Tegnell menar att det ännu inte är klarlagt hur viruset fungerar och att det inte är mycket som talar för att barn är stora smittspridare."
Vilket stämmer överens med vad jag upplever att man hela tiden försökt förmedla, dvs att barn inte är drivande i smittspridningen och att de generellt smittar mindre än vuxna. Vilket är något helt annat än det som påstods tidigare, dvs att FHM/Tegnell hävdar att barn inte sprider smittan alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag är ironisk när jag säger att barn inte smittar. Självklart gör de det, men det tystas ner från svensk håll. Tycker det är intressant att följa Norges rapportering. De är betydligt mer noggranna och detaljerade och man kan tydligt se att skolor och dagis är hårt drabbade.
Ta tex utbrottet i Nordre Follo. Nedan är verksamheter som är drabbade av smitta under januari 2021 och i många av fallen är det tal om den brittiska varianten. Alltså många skolor…

Verksamheterna:
Langhus bo - og servicesenter
Finstadtunet sykehjem
Langhus helsestasjon
Kolbotn omsorgsboliger
virksomhet psykisk helse og rus

Skolor och dagis:
Roald Amundsen skole
Haugjordet ungdomsskole
Greverud skole
Langhus skole
Eikeliveien barnehage
Roald Amundsen videregående
Ingieråsen skole
Tussestien barnehage
Kolbotn skole
Fløysbonn skole
Bråten barnehage
Haugjordet ungdomsskole
Østli skole
Vevelstadåsen skole
Tårnåsen skole
Hareveien barnehage
Østli skole
Siggerud gård barnehage
Hellerasten skole
Fløysbonn skole

Vilket egentligen inte säger något alls om i vilken utsträckning barn smittar. Och Absolut inte säger något om det jag uppfattar som en trådsanning, dvs att Tegnell/FHM förmedlar att barn inte smittar alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Många har smittats av sina barn och det har varit stor smittspridning på skolorna, trots vad FHM/Tegnell har förmedlat. Inte så konstigt då att man hänger fast vid detta. Sedan förvanskas uttalandena, men det är en annan diskussion.

Och även här säger det ingenting om i vilken grad barn smittar. Är "många" mer eller mindre än vad man kan förvänta sig om det vore vuxna på en vanlig arbetsplats?

Jag kan förstå att man upplever att FHM har fel om man själv blivit smittad av sina barn, men då har man inte funderat speciellt mycket över vad dom egentligen säger. Dom kommunicerar inte att man aldrig kan bli smittad av barn, dom säger att det är mindre sannolikt än om det gällde vuxna.

Mig veterligen har man aldrig sagt att barn inte smittar alls...och har man det så misstänker jag starkt att det är ett enstaka citat taget ur sitt sammanhang. All kommunikation jag sett har man sagt just att barn inte är drivande och att barn inte smittar lika mycket som vuxna.
Citera
2021-02-08, 20:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
En bekant dog precis i Corona i Göteborg

30 år gammal, hade inga underliggande sjukdomar

Okej då vet vi. Stäng ner världen!

Seriöst, 30-åringar utan underliggande sjukdomar dör varje år av influensa. Det kan lika gärna gälla din bekant med, eftersom det inte går att veta om någon har "corona" eller inte.
Citera
2021-02-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
18 800 av 16 770 000 vaccinerade = 1,1 promille blir sjuka eller dör, dvs. 1 av 1000. Det är också mest äldre som fått vaccinet hittills och de är antagligen mycket skörare. Tänk på att det är drygt 2% som dör av Covid-19 och det är ca 10% som får långdragna (kanske livslånga) problem. Om man inte vaccinerar sig så är det stor risk att man blir smittad förr eller senare pga av alla ungdomar som inte kommer att vaccinera sig.

Nu har jag inte tittat närmare på dessa siffror, men med tanke på att du verkar utgå från siffrorna som severustheemperor presenterar så handlar det om MISSTÄNKTA biverkningar. Vilket alltså inte är alls samma sak som att det faktiskt är biverkningar, något som severustheemperor inte är speciellt noga med att poängtera.

Samtidigt så har många av dessa doser gått till de äldsta och sköraste i samhället, vilket per automatik innebär att en hel del av dessa kommer att dö av helt naturliga orsaker i närtid till vaccineringstillfället. Utan någon som helst koppling till just vaccineringen. Återigen något som av någon anledning inte nämns när severustheemperor skriver om biverkningar. Man kan ju undra lite smått vad det kan bero på?
Citera
2021-02-08, 20:26
Medlem
Citat:
Men tyvärr verkar fallen öka igen. Det kan vara tillfälligt men jag tror tyvärr att det blir katastrof igen i mitten av Mars pga av att den brittiska varianten sprider sig 50% snabbare.

Måste säga att det är närmast fascinerande hur den annalkande katastrofen alltid skjuts upp en månad eller två. Nu är det Mars som gäller alltså. Got it.
Citera
2021-02-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Och även här säger det ingenting om i vilken grad barn smittar. Är "många" mer eller mindre än vad man kan förvänta sig om det vore vuxna på en vanlig arbetsplats?

Jag kan förstå att man upplever att FHM har fel om man själv blivit smittad av sina barn, men då har man inte funderat speciellt mycket över vad dom egentligen säger. Dom kommunicerar inte att man aldrig kan bli smittad av barn, dom säger att det är mindre sannolikt än om det gällde vuxna.

Mig veterligen har man aldrig sagt att barn inte smittar alls...och har man det så misstänker jag starkt att det är ett enstaka citat taget ur sitt sammanhang. All kommunikation jag sett har man sagt just att barn inte är drivande och att barn inte smittar lika mycket som vuxna.

Det jag och många andra reagerat på är att FHM/Tegnell pratat ned både att barn sprider smitta och att asymptomatisk smitta finns. Det är just via asymptomatisk smitta som flera jag känner har smittats via barnen. Att bägge dessa skulle vara ovanliga och att just de (och jag) skulle ha smittats på det sättet är det som man uppfattar som orimligt.
Citera
2021-02-08, 20:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Nej det verkar dom inte alls!

Lägsta sjudagars sedan oktober samt lägsta måndagssiffran sedan början av oktober.
Dessutom är de nere på den lägsta andelen positiva på många månader.

Varför påstår du att fallen ökar?
Citera
2021-02-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Tydligt koncentrerat till Skellefte alltså.

Har du någon tanke kring att man kan hejda smittan från att sprida sig från Skellefte vidare?
Under våren fanns den sk 2 timmarsregeln. Res inte längre än du kommer på 2 timmar med bil. Iaf var det en stark rekommendation. Jag tycker att man borde återinföra den regeln. Corona sprids för att människor reser härs om tvärs för nöjes skull och i arbetet. Det behövs inte. Speciellt inte nöjesresor.
Citera
2021-02-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Imponerande att Sverige lyckats hantera två massiva vågor utan att begära hjälp från utlandet. Samtliga nordiska länder erbjöd ju sin hjälp i december och det stod ju och vägde där ett tag. I centraleuropa har det ju skett mycket samarbete med vårdplatser.

Dom fick morfinspruta istället, i Sverige är prestigen viktigare än människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in