2021-02-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns kanske belägg för att COVID19 orsakar autoimmuna sjukdomar. Flera sådana hypoteser har formulerats som förklaringar på lång-COVID t.ex.

Edit:

Dessutom är det precis vad kommentaren du länkar till säger. Inte att vaccinet orsakar detta:
/.../
Severe/fatal cases of COVID-19 are associated with immune hyperactivation and excessive cytokine release, leading to multiorgan failure. A broad range of mechanisms (with a final common pathway) appear to be involved. However, it has been suggested that molecular mimicry may contribute to this problem, with antibodies to SARS-CoV-2 spike glycoproteins cross-reacting with structurally similar host heptapeptide protein sequences (for example, in interleukin 7 and alveolar surfactant proteins), and raising an acute (auto)immune response against them.[2] Autoinflammatory dysregulation in genetically susceptible individuals, and other autoimmune mechanisms such as epitope spreading and bystander activation, might also contribute to acute but also chronic autoimmunity during and after COVID-19. [3]
Självklart skulle sjukdomen i sig kunna utlösa autoimmun sjukdom. Det är allmänt känt att autoimmuna sjukdomar ofta debuterar efter genomgången infektion. Men det var inte frågan. Författarens hypotes är att även mRNA-vaccinet kan orsaka autoimmuna reaktioner. Han anser att man måste utvärdera riskerna med den nya tekniken ordentligt. Jag tycker att hans hållning är rimlig.

Citat:
In the understandable socioeconomic rush towards mass vaccination without longer-term safety testing, it would seem that an essential stage in any vaccine licensing process should involve careful analysis of the human proteome against vaccine peptide sequences. This should minimize the risks both of acute autoimmune reactions to inoculation and future chronic autoimmune pathology.
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4347/rr-6
Senast redigerad av Nebeltag 2021-02-09 kl. 09:18.
Citera
2021-02-09, 09:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Finns det någon rapportering om hur många unga och friska dött i Sverige?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-2.pdf

Här finns det raaport om bl.a hur många män och kvinnor dött. Men borde det inte även finnas rapportering om hur många som befunnit sig i 40 års åldern och nedåt och dött av viruset?

Nedan data kan vara 1-2 veckor gammal men här kommer en sammanställning.
Dessvärre har jag inte grävt i hur många av de som dött hade underliggande och bidragande sjukdomar (men det kan spela mindre roll med tanke på det låga antalet totalt)

>39 år = 52 presoner totalt

>49 år = 122 personer totalt

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda

50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/
Citera
2021-02-09, 09:16
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får visst skydd någon vecka efter första dosen, efter 3 veckor ska du ta den andra dosen, därefter tar det 2 veckor tills det ger fullt skydd, så 5 veckor från första dosen.

Edit:
Kolla gärna in hur de ultraortodoxa beter sig, antar att de är antivaxxare också:
https://www.rt.com/news/514879-orthodox-jews-clash-police/

Om vi tänker såhär då, 20% är nu fullt vaccinerade, vi antar att de blivit vaccinerade idag. Då borde de vara skyddade helt om 2veckor.
Vi får också anta att de 20% som är vaccinerade tillhör riskgrupperna, så i princip borde ingen dö längre om två veckor.

Saken är dock den att säkert för 2 veckor sen var kanske 5-10% redan fullt vaccinerade, och jag kan tycka att dessa 5-10% bör tillhöra den grupp som löper störst risk att dö, då varför de fortfarande är såpass höga siffror är det som förundrar mig lite.
Citera
2021-02-09, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Självklart skulle sjukdomen i sig kunna utlösa autoimmun sjukdom. Det är allmänt känt att autoimmuna sjukdomar ofta debuterar efter genomgången infektion. Men det var inte frågan. Författarens hypotes är att även mRNA-vaccinet kan orsaka autoimmuna reaktioner. Han anser att man måste utvärdera riskerna med den nya tekniken ordentligt. Jag tycker att hans hållning är rimlig.

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4347/rr-6
Så, vad vill du riskera? Autoimmun sjukdom från viruset eller vaccinet?
Citera
2021-02-09, 09:29
Medlem
Citat:

Det jag tror han far lite efter är att vi ska skippa vaccin till de som "klarar sig bra" vid en Covid 19 infection - typ personer under 50 år.

Problemet med det är att vi inte vet men mycket tyder på att även denna grupp har större risk vid en Covid 19 infektion jämfört med vid en vaccinering.

Som det är nu så kommer vi ju inte vaccinera personer under 18 år och det kanske är en bra avvägning?

Personligen tror jag inte vi kommer nå gränsen 80% vaccinerade - smittan kommer långt innan det försvinna eller bli irrelevant.
Citera
2021-02-09, 09:30
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Tolkar det som över 40 men under 50, alltså en grupp för vilken själva infektionen sällan ger mer symtom än de du beskriver. Då kan man faktiskt fråga sig om det var värt att de tog vaccinet.

Det verkar vara rätt vanligt med biverkningar som feber, kraftig frossa, huvudvärk, illamående, led- och muskelvärk, trötthet o.s.v. Andra sprutan tycks dessutom ge mer biverkningar än den första.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/02/second-vaccine-side-effects/617892/

Enligt ovan citerade artikel ger Modernas vaccin värre biverkningar än Pfizers.

Artikelförfattaren ser de många biverkningarna som något positivt (ett tecken på att vaccinet tar), men jag undrar jag. I vissa fall verkar boten vara värre än soten. Kanske vore det bättre för folk under 50 att ta Astra Zenecas eller något av de andra vaccinen istället. Är inte speciellt sugen på att ta något av mRNA-vaccinerna i alla fall.

Det finns ju en teori (det diskuteras lite överallt så jag har ingen direkt källa) om att de som inte har haft Covid-19 ännu är de som får värst biverkningar av dessa vaccin.

Makthavarna känner troligtvis till det här men väljer att hålla tyst om det. Om det skulle bli officiellt så skulle väldigt få vaccinera sig.
Citera
2021-02-09, 09:30
Bannlyst
Har nu köpt zink och d vitamin ifall man nu för Corona..

Om det funkar eller ej vill jag inte ha svar på utan hur lång tid brukar det ta innan kroppen börjat lagra det i kroppen?

Tar det flera månader att bygga upp? Har 5000 ie
Citera
2021-02-09, 09:31
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Jag har både diabetes och MS i familjen och skulle inte riskera att få det alls om jag kan undvika det. Så jag håller mig undan både smitta och vaccin.
Citera
2021-02-09, 09:31
Medlem
Citat:
Inget av dem givetvis. Ett alternativ kan vara att välja en annan vaccintyp som verkar ha mindre risker. Man får då avvakta tills möjlighet finns att välja sort. Ett annat alternativ kan vara att avstå vaccination och fortsätta med smittskyddsåtgärder tills pandemin klingar av eller åtminstone så länge att rejäla uppföljande studier hunnit göras på de vaccinerade.
Citera
2021-02-09, 09:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Kl 9 håller WHO presskonferens från Wuhan.

Kan ses bland annat här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Blir givetvis bara skitsnack då Kina betalar stora bidrag till WHO och det vi lärde oss i början av förra året var ryggdunkande från WHO om att Kina skötte allt så fantastiskt bra.

Kommer inte bli några nyheter eller avslöjanden.
Citera
2021-02-09, 09:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Tolkar det som över 40 men under 50, alltså en grupp för vilken själva infektionen sällan ger mer symtom än de du beskriver. Då kan man faktiskt fråga sig om det var värt att de tog vaccinet.

Det verkar vara rätt vanligt med biverkningar som feber, kraftig frossa, huvudvärk, illamående, led- och muskelvärk, trötthet o.s.v. Andra sprutan tycks dessutom ge mer biverkningar än den första.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/02/second-vaccine-side-effects/617892/

Enligt ovan citerade artikel ger Modernas vaccin värre biverkningar än Pfizers.

Artikelförfattaren ser de många biverkningarna som något positivt (ett tecken på att vaccinet tar), men jag undrar jag. I vissa fall verkar boten vara värre än soten. Kanske vore det bättre för folk under 50 att ta Astra Zenecas eller något av de andra vaccinen istället. Är inte speciellt sugen på att ta något av mRNA-vaccinerna i alla fall.

Bra ta du ditt Astra så blir de effektivare vaccinerna över till oss som vet att vaccin som ger biverkningar också tar. Får man absolut inga symtom har man antagligen redan en viss immunitet. Man kanske inte ens hade behövt ta men det är ingen man vet i förväg.
Citera
2021-02-09, 09:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hoppas nästan på det. Vill absolut inte höra att viruset är skapat av människan.
Men om så vore fallet så tror jag inte att de erkänner det.

Vi får se vad som framkommer på presskonferensen om något nytt alls.

Ha ha, du kan ju inte veta om du får höra sanningen eller en dikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in