2021-02-07, 10:42
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om jag förstår frågan rätt så borde det vara Metis.
Troligen, ja. Om Stellarium har rätt gällande dess omloppsbana, är Jupiter hela 57 grader stor (månen sett från jorden är 0,5 grader).
Citera
2021-02-07, 12:39
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om jag förstår frågan rätt så borde det vara Metis.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Troligen, ja. Om Stellarium har rätt gällande dess omloppsbana, är Jupiter hela 57 grader stor (månen sett från jorden är 0,5 grader).

Hittade denna https://i0.wp.com/mathscinotes.com/wp-content/uploads/2016/08/150428___view_of_jupiter_from_metis_by_jack_kaiser -d8rfjom.png?ssl=1
Citera
2021-02-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det är inte problemet. Frågan är vem som accelererar hur mycket av de som delar tröghetscentrum, alltså en massa och reaktionsmassan. Om du har två okända massor som accelererar från varandra med hjälp av en fjäder, skulle alla observatörer vara överens om hur stor kraften var och hur stora deras energier är, vem som färdats vilken sträcka med vilken hastighet från vilken punkt där tröghetscentrum är? Hur mäter man det?

Tvillingarna, innan den ena accelererar iväg, är de i vila vid närliggande positioner, eller har någon behövt accelerera upp i lite högre hastighet för att vara i vila bredvid den andre?

Det är inte så då att F=ma istället är:
F=γ(v)^3m_0a_längsgående+γ(v)m_0a_tvärgående
Där accelerationen är:
a=1/(m_0γ(v))(F-((vF)v)/c^2)
?

"Inte ett inertialsystem", vilket betyder ett system där trögheten förändras, roterande, men utan att det har någonting med Machs princip att göra?
Hur vet man att det roterar och vilka krafter förändrar vilka trögheter?

Är koordinatsystemets referenser också godtyckliga?

Jasså, hur påverkar det hur fysikens lagar formuleras då?

Vilken koll ni har. Ni är inte alls asdåliga och omotiverat självsäkra.

Det som gör att tvillingparadoxen inte är en paradox är att det bara är den tvilling som åker iväg och kommer tillbaka som har accelererat. Det är också den tvilling som spillt kaffe på byxorna eftersom han kände av accelerationen. Hemmatvillingen har rullat tummarna i sitt inertialsystem och har inte känt av några krafter.

I exemplet jordklotet så kan vi tänka oss ett fixt koordinatsystem som vi betraktar som ett inertialsystem och ett koordinatsystem som roterar med jorden. Välj rektangulära, sfäriska, ellipsoida koordinater, det spelar ingen roll. Det blir ändå bara tre siffror och tre basvektorer i det här fallet.

Hastigheten är som bekant tidsderivatan av positionen. I det roterande systemet är även basvektorerna tidsberoende så det blir några extra termer. Derivera en gång till och ut ramlar:

a_fix = a_rot + coriolis + centrifugal + Euler

Så om man i det roterande systemet vill skriva ned en rörelseekvation så blir det:

a_rot = a_fix - coriolis - centrifugal - Euler

Foucaults pendel är ett sätt att mäta jordrotationen utan att behöva gå utomhus. Meteorologer och artillerister använder ekvationerna ovan till vardags. Den enda fysik som är behövs är Newtons mekanik.
Citera
2021-02-07, 16:13
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Det som gör att tvillingparadoxen inte är en paradox är att det bara är den tvilling som åker iväg och kommer tillbaka som har accelererat. Det är också den tvilling som spillt kaffe på byxorna eftersom han kände av accelerationen. Hemmatvillingen har rullat tummarna i sitt inertialsystem och har inte känt av några krafter.

I exemplet jordklotet så kan vi tänka oss ett fixt koordinatsystem som vi betraktar som ett inertialsystem och ett koordinatsystem som roterar med jorden. Välj rektangulära, sfäriska, ellipsoida koordinater, det spelar ingen roll. Det blir ändå bara tre siffror och tre basvektorer i det här fallet.

Hastigheten är som bekant tidsderivatan av positionen. I det roterande systemet är även basvektorerna tidsberoende så det blir några extra termer. Derivera en gång till och ut ramlar:

a_fix = a_rot + coriolis + centrifugal + Euler

Så om man i det roterande systemet vill skriva ned en rörelseekvation så blir det:

a_rot = a_fix - coriolis - centrifugal - Euler

Foucaults pendel är ett sätt att mäta jordrotationen utan att behöva gå utomhus. Meteorologer och artillerister använder ekvationerna ovan till vardags. Den enda fysik som är behövs är Newtons mekanik.

Vad tror du "relativt" betyder i den här kontexten? Tror du det betyder att olika observatörer observerar olika händelser? Eller att olika observatörer observerar samma händelse med olika storheter?

Nej det blir det inte. Det är fyrvektorn som är invariant. Jag tror jag avvaktar och inväntar svar innan jag spiller tid på att förklara mer.

Hastighet relativt vad?
Tid för vem?
Position för vem?

Du är med på att acceleration också sker för någonting va? Så vi har kraftverkan på momentum och sånt med. För inte tror du att det bara är för en utomstående observatör att titta på rörelsen?

Det finns inga basvektorer i det här. Det är inte kvant.

Rotation har ingenting med det här att göra.

Tensorerna är inte tidsberoende så som du tror. Även om, för vem?

Okej. Hur ser termerna ut då? Knappast standardformalism.

Nej. Tidsderivatan av positionen är hastigheten. Tidsderivatan av hastigheten är acceleration. Tidsderivatan av acceleration kallas "snap", med flera. Det har absolut ingenting med invarians att göra.

Lol. "a_fix"...

Nej, varken de fiktiva krafterna eller gravitation har med accelerationen att göra.

Haha, okej, så i det ena koordinatsystemet så ska de vara med för att man ska få det andra koordinatsystemet, men när man har det andra koordinatsystemet så ska man ta bort dem för att få det första? Ska de vara med eller inte?

Nej det där är varken rörelse eller rörelseekvationer.

Så det är bara Newtons mekanik som krävs för relativistisk mekanik?

Jesus Kristus, precis allt fel. Vad är du för typ av person egentligen? Vad är ditt motiv?
Citera
2021-02-07, 16:32
Medlem
Citat:
[...]
Nej nu har jag faktiskt tröttnat. Om du inte tror mig eller alla andra skribenter som säger samma sak kan du ju fråga på /r/AskPhysics, physics.stackexchange.com eller physicsforums.com eller var fan som helst och se vad de säger. Roligt att du framställer dig själv som ödmjuk och någon som kan ha fel och sen viftar du bara bort allt så fort någon rättar dig. Mycket kunskap men lite förståelse hos dig.

Föreslår att du tar och ändrar wikipedia-artikeln som säger samma sak vi säger och ser hur det tas emot. Annars är alltid viXra ett alternativ
Citera
2021-02-07, 17:29
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Nej nu har jag faktiskt tröttnat. Om du inte tror mig eller alla andra skribenter som säger samma sak kan du ju fråga på /r/AskPhysics, physics.stackexchange.com eller physicsforums.com eller var fan som helst och se vad de säger. Roligt att du framställer dig själv som ödmjuk och någon som kan ha fel och sen viftar du bara bort allt så fort någon rättar dig. Mycket kunskap men lite förståelse hos dig.

Föreslår att du tar och ändrar wikipedia-artikeln som säger samma sak vi säger och ser hur det tas emot. Annars är alltid viXra ett alternativ

Fråga vad? Vem har rättat mig? Kan du citera? Kan du citera Wiki som säger emot någonting jag sagt?

Menar du att frågan fortfarande är om Corioliseffekten är en kraft?

Edit.
https://physics.stackexchange.com/questions/tagged/coriolis-effect?page=2&sort=Newest&pageSize=50

https://physics.stackexchange.com/questions/533561/physical-meaning-of-the-coriolis-force/533581

https://physics.stackexchange.com/questions/542692/coriolis-force-no-latitude-change?rq=1

https://physics.stackexchange.com/questions/215679/explaining-coriolis-force-with-vectors/215713

https://physics.stackexchange.com/questions/151235/intuition-and-difference-between-centrifugal-force-coriolis-force?rq=1

...

osv. osv. osv. ???

Ta första länken som ploppar upp var som helst. Har ni ens läst Wiki?

Ni måste ju veta att ni inte fattar för det här är egentligen lätt, så jag antar att ni utgår från att ni är fler så därför har säkert ni rätt. Vet ni ens vad riktiga krafter är? Det handlar inte om att jag är ödmjuk eller inte utan att ni har fel.

Vad är det ni inte förstår?
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-02-07 kl. 17:58.
Citera
2021-02-07, 18:03
Medlem
Citat:
Det finns inga basvektorer i det här. Det är inte kvant.
...
Jesus Kristus, precis allt fel. Vad är du för typ av person egentligen? Vad är ditt motiv?

Om du inte ens förstår vad en basvektor är förstår jag att mycket annat också blir snurrigt.
Citera
2021-02-07, 18:07
Medlem
Saloths avatar
Om man är på månen, dvs ca -200 C ( på natten)
Om dom som var på månen skulle vara väldig klantig eller så...skulle ta av sig handsken.
Alltså att en kroppsdel exponeras i den här kylan, vad skulle hända?
Eller ännu värre, - 273 C
Skulle man dö? Skulle bara handen frysas sönder? Hur många sekunder har man på sig ?

Vad händer om man tar ett djupt andetag i rymden, dvs vakuum, vad händer?
Vad känner man?
Citera
2021-02-07, 18:49
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Om du inte ens förstår vad en basvektor är förstår jag att mycket annat också blir snurrigt.

Suck. GRs basvektorer till t.ex. hastigheten beror på koordinattid, rummets krökning och är relativ. Kraft och accelerationens trevektor är inte invariant. Fyrvektorn är det per definition genom den egna tiden. Detta i ett plant rum utan krökning och jada jada... Är detaljerna viktiga?
Räcker det inte med att du såg gamma i kraftformeln? Eller såg att m_0 observeras olika beroende på riktning?
Visste du att GR inte kan behandla värmestrålning? Alltså detsamma som arbete men oordnat.
Vad är det du försöker få sagt? Att tid inte är relativ?
Jag kan väldigt lite om tensoralgebra så lär mig gärna.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-02-07 kl. 18:52.
Citera
2021-02-07, 20:38
Medlem
Hur vet man vilka nätter som kommer vara stjärnklara? Vet ni några kommande dagar?
Citera
2021-02-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboni2
Hur vet man vilka nätter som kommer vara stjärnklara? Vet ni några kommande dagar?

En väderprognos, ett par ögon och befinna sig utanför stadens mitt.
Där mörkret existerar på riktigt, en termos choklad eller diverse tillbehör
Citera
2021-02-08, 00:15
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Om man är på månen, dvs ca -200 C ( på natten)
Om dom som var på månen skulle vara väldig klantig eller så...skulle ta av sig handsken.
Alltså att en kroppsdel exponeras i den här kylan, vad skulle hända?
Eller ännu värre, - 273 C
Skulle man dö? Skulle bara handen frysas sönder? Hur många sekunder har man på sig ?

Vad händer om man tar ett djupt andetag i rymden, dvs vakuum, vad händer?
Vad känner man?
Det finns ju ingen atmosfär eller annan materia som värmen från din hand kan avges till, så jag tror inte man skulle frysa särskilt mycket eller ta någon särskild skada. På grund av avsaknaden av atmosfär hade man nog bränt sig i solljuset relativt snabbt.

Djupa andetag kräver en atmosfär. Det som skulle hända om du klev ut i rymden utan rymddräkt är att alla gaser i din kropp skulle göra att du utvidgades (inte explodera!). Luft och maginnehåll trycks sannolikt ur mun och näsa. Man säger att man förlorar medvetandet efter omkring 15 sekunder, men att det normalt är ofarligt att exponeras för totalt vakuum i upp till 90 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in