2021-02-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Låter ju konstigt att han ska vara ”övertränad i snabba musklerna” när han själv sagt att det är 5-milen han satsar på??
Hur är det med träningsplaneringen?

Jo.. Iofs kräver väl de flesta 5-milar med masstart en del snabbhet för att avgöra. Är väl alltid masstart på VM numer?
Citera
2021-02-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vill du ha en stav i ett isotropiskt material (lika starkt i alla riktningar) får du inte bara en stav som är tyngre utan troligen en som även är svagare i längsled (beror självklart på hur mycket tyngre man är beredd att låta den vara och vad den får kosta). Att köra med olika stavar i olika lopp (i samma stil) är inget man vill eftersom stavens vikt kommer påverka hur man åker (rytmen) och jag är tveksam om någon är beredd att köra med en stav som är tyngre och inte lika styv i finalen än vad konkurrenterna kör med.

Menar du att åkarna alltid tränar i samma stavar som de använder på tävling? Jag har utgått från att de lättaste stavarna används för tävling men att de är tillräckligt duktiga åkare för att kunna anpassa sig till olika material, på samma sätt som att de anpassar teknik beroende på valla.

Jag förstår verkligen att det är en trade-off mellan vikt och hållfasthet. Men har fortfarande svårt att fatta att de bästa åkarna riskerar så mycket i en sprint kvart- eller semifinal där de antagligen skulle kunna staka sig vidare med en tyngre stav.
Citera
2021-02-08, 15:25
Medlem
Emil Jönsson fick frågan en gång efter att ha drabbats av stavbrott i nån sprint.

"-Kan man inte köra med liiite hållbarare stavar i finaler där man vet att det kan bli strul?"

Emil garvade bara: "-Man vill inte ge bort en hundradels sekund i onödan, INGEN vill köra på annat än det absolut snabbaste i en final. Punkt."

Ge bort segern direkt är ju sämre än att ta risken för ett stavbrott.
Citera
2021-02-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ingen aning. Syreupptag kan man ju mäta ganska enkelt, sen vet jag inte hur ofta det görs maxtester framför allt under säsong eftersom det lär slita en hel del? Däremot "övertränad i de snabba muskelfibrerna" har jag ingen aning om hur man konstaterar.
Med olika hopptest kan man få reda på hur man ligger till. Vet dock inte om det är sådana hopptest de gjort.
Citera
2021-02-08, 17:29
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Tar Sverige 2 guld på Vm är det godkänt. 1 guld är okej men under förväntan, inget guld är fiasko.

Mer än 2 guld skulle vara över förväntan.

Tiebreakers skulle vara övriga medaljer.
Byt ut Sverige mot Linn så har du någon annans förhoppningar...
Citera
2021-02-08, 17:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svippe
Menar du att åkarna alltid tränar i samma stavar som de använder på tävling? Jag har utgått från att de lättaste stavarna används för tävling men att de är tillräckligt duktiga åkare för att kunna anpassa sig till olika material, på samma sätt som att de anpassar teknik beroende på valla.

Jag förstår verkligen att det är en trade-off mellan vikt och hållfasthet. Men har fortfarande svårt att fatta att de bästa åkarna riskerar så mycket i en sprint kvart- eller semifinal där de antagligen skulle kunna staka sig vidare med en tyngre stav.
Jag menar att om du ska träna till exempel ryck så bör du köra med en stav som är mycket lik som den du tävlar med. För lugnare pass kan du självklart köra med helt andra stavar, men du tappar troligen rätt mycket vad gäller timing vid ryck om du kör med klart tyngre stavar.
Sen är det inte bara en Trade of mellan vikt och hållfasthet, utan även mellan styrka i olika riktningar. Dvs, tar du en äldre stav som håller för slagen från sidan så är den inte lika stark i längsled. Kraften en stav utsätts för vid Max stakning är rätt rejäl och en förutsättning för modern stakteknik är vad jag förstår moderna stavar.
Citera
2021-02-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Med olika hopptest kan man få reda på hur man ligger till. Vet dock inte om det är sådana hopptest de gjort.

Aha, alltså som i jämfotahopp typ? Ja då låter det ju ganska enkelt.
Citera
2021-02-08, 18:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, jag tyckte att jag såg att USA:s lag var uttaget iaf.

Edit: USA har gjort en första uttagning, kommer bla att kompletteras efter U23-VM

Sadie Maubet Bjornsen (Winthrop, Wash.; Alaska Pacific University Nordic Center; 11/21/89)
Rosie Brennan (Anchorage, Alaska; Alaska Pacific University Nordic Center; 12/21/98
Sophie Caldwell Hamilton (Peru, Vt.; Stratton Mountain School Elite Team; 3/22/90)
Jessie Diggins (Afton, Minn.; Stratton Mountain School Elite Team; 8/26/91)
Julia Kern (Waltham, Mass.; Stratton Mountain School Elite Team; 9/12/97)
Katharine Ogden (Landgrove, Vt.; Stratton Mountain School/Dartmouth College; 11/17/97)
Hailey Swirbul (Aspen, Colo.; Alaska Pacific University Nordic Center; 7/10/98)

Kevin Bolger (Minocqua, Wisc.; Sun Valley Ski Education Foundation; 4/11/93)
Simi Hamilton (Aspen, Colo.; Stratton Mountain School Elite Team; 5/14/87)
Logan Hanneman (Anchorage, Alaska; Alaska Pacific University Nordic Center; 6/2/93)
David Norris (Anchorage, Alaska; Alaska Pacific University Nordic Center; 12-12-1990)
Scott Patterson (Anchorage, Alaska; Alaska Pacific University Nordic Center; 1/28/92)
Gus Schumacher (Anchorage, Alaska; Alaska Winter Stars; 7/25/00)
JC Schoonmaker (Tahoe City, Calif; Auburn Ski Club; 8/12/00)

http://usskiandsnowboard.org/news/first-athletes-named-davis-us-cross-country-world-championships-team
Lite märkligt att de skrivit helt fel födelsedatum på Brennan. Dessutom, har Simeon Hamilton bytt namn till Simi à la Jessie Diggins, eller är det normalt att de använder smeknamn i presentation av truppen?
Citera
2021-02-08, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Lite märkligt att de skrivit helt fel födelsedatum på Brennan. Dessutom, har Simeon Hamilton bytt namn till Simi à la Jessie Diggins, eller är det normalt att de använder smeknamn i presentation av truppen?

Fast just Jessie har ju formellt bytt namn (enligt folkbokföringen i Afton, Minnesota) - kanske Simeon gjort likadant?
Citera
2021-02-08, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Expressen har tippat alla medaljörer i VM

Så här slutar medaljligan

Guld till Svahn (sprint), Ebba (skiathlon), i sprintstafetten och stafetten.
Silver till Frida (tremilen)
Brons till Sundling (sprint), Ebba (10 km fristil) och Oskar (sprint)

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/domen-infor-vm-har-missar-johaug-guldet/ (krävs Expressen Premium tror jag)

Ha! Inte ett rätt...

Klart Frida tar mer än en medalj i distans!

Jag tror och hoppas Linn tar fyra Guld! Kommer överraska på 30km klassiskt!

Dessutom, om inte Maja kan få en sprintmedalj vore det ju synd...
Citera
2021-02-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Låter ju konstigt att han ska vara ”övertränad i snabba musklerna” när han själv sagt att det är 5-milen han satsar på??
Hur är det med träningsplaneringen?

Han KAN ha menat övertränad i de musklerna som han använder för att åka snabbt i fem mil. Men... Calle på poängplats = bragd. Och om Oskar Svensson får välja tror jag han vill åka med Calle i teamsprinten.
Citera
2021-02-08, 20:19
Medlem
Snabba fiber är inget Telenor eller Daniel Richardsson har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in