2021-02-08, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Från Calles instagram:

"VM är årets mål och om jag ska hinna komma i form behöver jag dessvärre stå över SM.

Vi har gjort lite tester under veckan som visar att jag har bra syreupptagningsförmåga men är övertränad i de snabba muskelfibrerna.

Därav behöver jag lägga om träningen inför VM."

Där ser man.

Trodde man gjorde sådana tester kontinuerligt. Framförallt på personer som efter varje tävling säger "något är fel". Eller lider Calle av skade-hypokondri?
Citera
2021-02-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Trodde man gjorde sådana tester kontinuerligt. Framförallt på personer som efter varje tävling säger "något är fel". Eller lider Calle av skade-hypokondri?

Ingen aning. Syreupptag kan man ju mäta ganska enkelt, sen vet jag inte hur ofta det görs maxtester framför allt under säsong eftersom det lär slita en hel del? Däremot "övertränad i de snabba muskelfibrerna" har jag ingen aning om hur man konstaterar.
Citera
2021-02-08, 12:13
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är väl samma som för Frida att man lägger om ?

Frida skadade sig ju under Tour de Ski, så hon har en rimlig ursäkt i så fall. Calle har däremot inte presterat något alls i vinter, så han har ju en del att fundera på.
Citera
2021-02-08, 12:16
Avslutad
Citat:
Ingen aning. Syreupptag kan man ju mäta ganska enkelt, sen vet jag inte hur ofta det görs maxtester framför allt under säsong eftersom det lär slita en hel del? Däremot "övertränad i de snabba muskelfibrerna" har jag ingen aning om hur man konstaterar.

Ja det måste ju finnas aktuella mätvärden att jämföra med för att konstatera en sådan sak. Och jag har då inte sett att Calle visat prov på snabba muskelfibrer i världscupen tidigare under säsongen.

Och alla är väl nertränade nu med veckor kvar till VM, så han borde väl ligga bra till och att lätta på träningen är väl en given taktik nu för samtliga.

Inlägget känns mest som ett sätt att skylla på något pga dåliga resultat eller ovilja att ställa upp på SM.
Citera
2021-02-08, 12:24
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Jag tror det blir svårt för Ebba att slå Johaug och tror faktiskt att Jonna, om hon kan bibehålla och kanske förbättra den kalasform hon verkar ha nu till VM, tar guldet i sprint.

Jonna har dock ett par tredjeplatser som bäst i vinter, på fem sprinttävlingar, så favorit till guldet lär hon inte vara.
Citera
2021-02-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja det måste ju finnas aktuella mätvärden att jämföra med för att konstatera en sådan sak. Och jag har då inte sett att Calle visat prov på snabba muskelfibrer i världscupen tidigare under säsongen.

Och alla är väl nertränade nu med veckor kvar till VM, så han borde väl ligga bra till och att lätta på träningen är väl en given taktik nu för samtliga.

Inlägget känns mest som ett sätt att skylla på något pga dåliga resultat eller ovilja att ställa upp på SM.

Ja jo. Han har ju haft snabbare fibrer vissa andra säsonger eller iaf delar av. Jag tror inte vi ska förvänta oss så mycket på VM av Calle. Däremot skulle jag liksom inte bli helt chockad om han gör det bra. Allt snack om vad han har i kroppen osv kan ju låta väldigt löjligt men ibland tror jag på det
Citera
2021-02-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Frida skadade sig ju under Tour de Ski, så hon har en rimlig ursäkt i så fall. Calle har däremot inte presterat något alls i vinter, så han har ju en del att fundera på.

Ser det inte riktigt så, något har blivit fel också efter tds för Frida annars hade man inte haft som plan att åka 3 lopp i Falun och när det inte fungera så en ny plan, nära på vm,

Man visst Calle har inte presterat något
Citera
2021-02-08, 12:42
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Tar Sverige 2 guld på Vm är det godkänt. 1 guld är okej men under förväntan, inget guld är fiasko.

Mer än 2 guld skulle vara över förväntan.

Tiebreakers skulle vara övriga medaljer.
Citera
2021-02-08, 12:56
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jonna har dock ett par tredjeplatser som bäst i vinter, på fem sprinttävlingar, så favorit till guldet lär hon inte vara.
Men nu pratar jag om hennes form idag. Utan problemen i helgen tror jag hon vunnit sprinten.
Hon är i en grym form skall bli spännande i SM mot Maja.
Citera
2021-02-08, 13:44
Medlem
Citat:
Från Calles instagram:

"VM är årets mål och om jag ska hinna komma i form behöver jag dessvärre stå över SM.

Vi har gjort lite tester under veckan som visar att jag har bra syreupptagningsförmåga men är övertränad i de snabba muskelfibrerna.

Därav behöver jag lägga om träningen inför VM."

Där ser man.
Låter ju konstigt att han ska vara ”övertränad i snabba musklerna” när han själv sagt att det är 5-milen han satsar på??
Hur är det med träningsplaneringen?
Citera
2021-02-08, 13:45
Medlem
Kamil89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ebba (skiathlon)

Missa «1 seger vid världscupen» slå drottning Therese?
Roliga skämt från svenska journalister.
Citera
2021-02-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
NRK, Yle, EurosportPlayer, merparten av alla kanaler genom hela Europa som har visningrättigheterna till längdskidorna visar kvalstafetten som pågår just nu nu, helspännande, Sundling var precis på väg att trilla i en krasch med tyskan, men SVT som glatt slösar bort skattepengar på allt möjligt inklusive alla längdrättigheter från FIS, struntar i att visa sändningen, dom kan inte ens med att lägga ut feeden utan kommentering. Jag hatar SVT och deras sportsändningar nåt så in i bomben, världens överlägset sämsta sportkanal.

Du får se JVM i morgon på Yle, EurosportPlayer, merparten av alla kanaler genom hela Europa samtidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in