2021-02-08, 07:31
Medlem
treanssparvagns avatar
Den svenska dominansen i damsprint i år har varit närmast överväldigande. Sverige har varit med i fem sprintar. Där har de tagit 16 av 30 finalplatser och 11 av 15 pallplatser.

Sverige har haft fem olika damer på pallen, alla andra länder tillsammans två: Lampic (2+2) och Diggins (3+3).

Likadant i kvalen. Topp elva har det varit 5-5-4-6-4. I fyra har en svenska varit snabbast.

F ö ska vi kanske inte räkna ut norska sprintdamerna helt. De två ggr deras a-lag varit med har de haft två i final. Då har det nästan bara varit svenskt-norskt i final, bara Lampic i Falun av övriga.

Finns m a o anledning att se fram emot VM med gott självförtroende.
Citera
2021-02-08, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kamil89
Varför köpte hon det så tidigt?
Hon faller igen från dörren direkt på flaskorna och bryter dem.
Efter det måste hon köpa vodka.

Hon kan ju stapla flaskorna på varandra och köra dips efter att hon gjort chins i dörrkarm eller närmsta gardinstång.
Citera
2021-02-08, 09:49
Medlem
Inga träd växer ända till himlen. Så kan man väl sammanfatta världscuptävlingarna i Falun och Ulricehamn. Världens bästa distansåkare, Therese Johaug, åkte två distanslopp i Falun och fick stryk i båda. Världens bästa sprintåkare, Linn Svahn, åkte två lopp i Ulricehamn och fick stryk i båda. I idrott kan allt hända och det är väl detta som gör idrott så spännande att titta på. Både Johaug och Svahn har dock chans att bevisa att de är bäst i kommande VM. Det kommer att bli ett spännande VM!
Citera
2021-02-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Har de redan nu tagit ut den lilla truppen?

Ryssarna är oberäkneliga vad gäller trupper. Det verkar vara helt beroende av att någon ställer frågan till någon ansvarig för att man ska få veta, och inte ens då är 100% säkert.

Jag ser dock nu att texten med Cramers uttalande är redigerad och det verkar gälla att hela Cramers grupp (finns i trådstarten) ska till Nove Mesto. I sådana fall har vi alltså Belov, Maltsev och Zjambalova också av VM-aktuella.
Senast redigerad av MacReady 2021-02-08 kl. 10:03.
Citera
2021-02-08, 10:38
Medlem
Från Calles instagram:

"VM är årets mål och om jag ska hinna komma i form behöver jag dessvärre stå över SM.

Vi har gjort lite tester under veckan som visar att jag har bra syreupptagningsförmåga men är övertränad i de snabba muskelfibrerna.

Därav behöver jag lägga om träningen inför VM."

Där ser man.
Citera
2021-02-08, 10:53
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Inga träd växer ända till himlen. Så kan man väl sammanfatta världscuptävlingarna i Falun och Ulricehamn. Världens bästa distansåkare, Therese Johaug, åkte två distanslopp i Falun och fick stryk i båda. Världens bästa sprintåkare, Linn Svahn, åkte två lopp i Ulricehamn och fick stryk i båda. I idrott kan allt hända och det är väl detta som gör idrott så spännande att titta på. Både Johaug och Svahn har dock chans att bevisa att de är bäst i kommande VM. Det kommer att bli ett spännande VM!
Och alla konkurrenter både till Johaug och Svahn växer ju när dom märker att det faktiskt går att slå dom i en intervallstart i distans respektive i en spurt på ett upplopp.
Citera
2021-02-08, 11:11
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Från Calles instagram:

"VM är årets mål och om jag ska hinna komma i form behöver jag dessvärre stå över SM.

Vi har gjort lite tester under veckan som visar att jag har bra syreupptagningsförmåga men är övertränad i de snabba muskelfibrerna.

Därav behöver jag lägga om träningen inför VM."

Där ser man.

Lägga om träningen? Hallå, Calle, VM börjar om två veckor!
Citera
2021-02-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

Ja.. lite så. Om det nu hade gått att få ordning på de snabba muskelfibrerna på två veckor hade det ju varit fantastiskt men jag är skeptisk.
Citera
2021-02-08, 11:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Expressen har tippat alla medaljörer i VM

Så här slutar medaljligan
Citat:
1. Norge 11 medaljer (5 guld, 4 silver och 2 brons)
2. Sverige 8 medaljer (4 guld, 1 silver och 3 brons)
3. Ryssland 8 medaljer (3 guld, 3 silver och 2 brons)
4. USA 3 medaljer (2 silver och 1 brons)
5. Slovenien 2 medaljer (1 silver och 1 brons)
6. Finland 2 medalj (1 silver och 1 brons)
7. Frankrike 1 medalj (1 brons)
8. Tyskland 1 medaljer (1 brons)

Guld till Svahn (sprint), Ebba (skiathlon), i sprintstafetten och stafetten.
Silver till Frida (tremilen)
Brons till Sundling (sprint), Ebba (10 km fristil) och Oskar (sprint)

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/domen-infor-vm-har-missar-johaug-guldet/ (krävs Expressen Premium tror jag)
Citera
2021-02-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/domen-infor-vm-har-missar-johaug-guldet/ (krävs Expressen Premium tror jag)

Ebba i skiathlon ser jag som helt orealistiskt. Skulle vara mycket nöjd om hon ens fick med sig en medalj där. Övriga är väl realistiska eller till och med troliga, även om jag har svårt att se hur vi ska vinna långa stafetten i dagsläget.
Citera
2021-02-08, 11:48
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Jag tror det blir svårt för Ebba att slå Johaug och tror faktiskt att Jonna, om hon kan bibehålla och kanske förbättra den kalasform hon verkar ha nu till VM, tar guldet i sprint.
Citera
2021-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

Är väl samma som för Frida att man lägger om ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in