2021-05-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Vem håller du som största hotet mot Maja? är inte alla nästan bättre i klassiskt av uttmanarna ? men helt rätt bara ta ut två åkare nu.

Både Hagström och Lundgren är mycket bra fristilsåkare och jag tror att även Dyvik kan överraska. Jag vill se sprintbanan i OS innan jag kan uttala mig om vilka övriga två sprintåkare som bör bli uttagna i OS-truppen. Är det en lätt sprintbana kan det passa Maja men är det en tuff bana så är jag tveksam till Maja. Det syntes tydligt att VM-banan i Oberstdorf var för tuff för Maja. I uppförsbackarna där Sundling och Hagström nästan flög fram gick det väldigt segt för Maja.
Citera
2021-05-04, 22:45
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Både Hagström och Lundgren är mycket bra fristilsåkare och jag tror att även Dyvik kan överraska. Jag vill se sprintbanan i OS innan jag kan uttala mig om vilka övriga två sprintåkare som bör bli uttagna i OS-truppen. Är det en lätt sprintbana kan det passa Maja men är det en tuff bana så är jag tveksam till Maja. Det syntes tydligt att VM-banan i Oberstdorf var för tuff för Maja. I uppförsbackarna där Sundling och Hagström nästan flög fram gick det väldigt segt för Maja.
Vi har ju även Lindström och Hansson, de är inte där ännu men kan gå fort i deras ålder.

Kändes som att största problemet för Dahlqvist i Oberstdorf var den lösa snön. Passade ju lätte Hagström perfekt och även Sundling som även om hon är ganska satt åker mer uppe på snön.

Att ta ut 3 sprintåkare i detta skede hade varit helt fel egentligen oavsett med tanke på hur många andra bra det finns.
Citera
2021-05-04, 22:45
Medlem
Citat:
Vem håller du som största hotet mot Maja? är inte alla nästan bättre i klassiskt av uttmanarna ? men helt rätt bara ta ut två åkare nu.

Maja är trea och Hagström är (stark) fyra inför säsongen och presterar dom på normal nivå blir det väldigt svårt att slå. Ribom tror och tycker jag ska lägga mer fokus mot det som bjuds på i distansväg. Lundgren känns som relativt stadig semiklass men måste visa upp mer spets för att hota, men sprinten var rätt bra i år trots svag säsong så chansen finns ju att det lossnar.

Dyvik måste lägga in mycket mer fristilsfokus om hon ska ha en chans men har just nu högsta sprintnivån i övrigt. Lindström är ungefär lika bra i stilarna men måste ta ett stort utvecklingskliv. Jag tror Hansson har högst högstanivå av denna gruppen. Hon har tekniken och farten som krävs på högsta nivån redan, men behöver få till ett Svahn-kliv till första seniorsäsongen. Ska man gå från 7-8 i hackordningen krävs det något utöver det vanliga, det är rätt så få tävlingar att laborera med före OS-truppen spikas så en förutsättning är en jättebra nationell premiär och sedan ta första bästa chansen i VC. Ett långskott men en talang som Hansson skulle kunna göra det.
Citera
2021-05-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

Banan är så klart mycket intressant se hur den ser ut. Nog kan väl Maja klara även tuffare banor i sprint på ett bra sätt är min känsla, Hagström håller jag ännu som bättre i klassiskt även om hon varit på pallen i fritt. Hagström har att jobba på sina avslutingar och utför kan hon sätte dom blir det riktigt bra
Citera
2021-05-04, 23:11
Medlem
Platserna på 10km kan det också bli bråkigt om. Kalla finns där. Riboms bästa distans. Svahns bästa distans. Sundlings bästa distans. Dyviks bästa distans. Schemat på OS ligger så att alla kan åka allt, i princip. Ingen lära åka sex distanser men fem kan man gott köra. Är Frida i superform är sprintstafetten intressant, och är Svahn i superform är både skiathlon och 10km intressanta. Då blir det tuffa uttagningar.
Citera
2021-05-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Maja är trea och Hagström är (stark) fyra inför säsongen och presterar dom på normal nivå blir det väldigt svårt att slå. Ribom tror och tycker jag ska lägga mer fokus mot det som bjuds på i distansväg. Lundgren känns som relativt stadig semiklass men måste visa upp mer spets för att hota, men sprinten var rätt bra i år trots svag säsong så chansen finns ju att det lossnar.

Dyvik måste lägga in mycket mer fristilsfokus om hon ska ha en chans men har just nu högsta sprintnivån i övrigt. Lindström är ungefär lika bra i stilarna men måste ta ett stort utvecklingskliv. Jag tror Hansson har högst högstanivå av denna gruppen. Hon har tekniken och farten som krävs på högsta nivån redan, men behöver få till ett Svahn-kliv till första seniorsäsongen. Ska man gå från 7-8 i hackordningen krävs det något utöver det vanliga, det är rätt så få tävlingar att laborera med före OS-truppen spikas så en förutsättning är en jättebra nationell premiär och sedan ta första bästa chansen i VC. Ett långskott men en talang som Hansson skulle kunna göra det.

Håller med om Ribom. Jag tycker väl själv att Moa Lundgren har det mesta för att kunna utmana om en av plasterna om allt faller på plats, förra säsongen 19/20 visa hon bra kapacitet några gånger om hon hittar tillbaka till det + lite mera spets. med lite bättre taktik och utan vurpa hade hon kunnat haft två finaler det året
Citera
2021-05-04, 23:15
Medlem
Citat:
Platserna på 10km kan det också bli bråkigt om. Kalla finns där. Riboms bästa distans. Svahns bästa distans. Sundlings bästa distans. Dyviks bästa distans. Schemat på OS ligger så att alla kan åka allt, i princip. Ingen lära åka sex distanser men fem kan man gott köra. Är Frida i superform är sprintstafetten intressant, och är Svahn i superform är både skiathlon och 10km intressanta. Då blir det tuffa uttagningar.

Kanske också Johaug blir sugen på team sprinten? om det är en tuff banan ska det väl inte uteslutas
Citera
2021-05-04, 23:33
Medlem
Citat:
Kanske också Johaug blir sugen på team sprinten? om det är en tuff banan ska det väl inte uteslutas

Känns som Norge har ett större problem i vem som ska avsluta.
Citera
2021-05-05, 07:33
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

När ska OS-truppen spikas?
Varför ska Ribom inte satsa mot sprinten? Det var trots allt fristil när hon vann U23-VM. Jag tror klart mer på Emma än Moa L i sprint. Uttagningen kan hursomhelst bli en rysare.
Citera
2021-05-05, 08:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Är Sverige den första nation som tagit ut aktiva till vinter-OS? Jag har i alla fall inte sett att någon annan nation gjort det.

Till VM tas truppen ut ca 3-6 veckor innan VM men till OS tas de första aktiva ut ca 10 månader innan.

Dock, helt rimligt att ta ut de första aktiva till OS så här tidigt tycker jag.
Citera
2021-05-05, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Varför ska Ribom inte satsa mot sprinten? Det var trots allt fristil när hon vann U23-VM. Jag tror klart mer på Emma än Moa L i sprint. Uttagningen kan hursomhelst bli en rysare.

visst kan hon så klart satsa även mot sprint men ändå ser jag henne mer som en distansåkare nästa säsogen upplver henne som en bättre sprinter i klassiskt. en känsla jag har att Moa har det i sig att kunna lyfta sig i sprint i fritt varit nära några gånger att få till det bra redan,
Citera
2021-05-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror inte man har gått ut med något sista datum, bara att ytterligare uttagningar kommer att göras i december och januari. För OS 2018 så presenterades uttagningarna på följande datum:

13 maj 2017: Stina Nilsson, Charlotte Kalla, Marcus Hellner, stafett herrar och damer, team sprint herrar och damer.
20 december 2017: Hanna Falk, Ida Ingemarsdotter, Ebba Andersson, Calle Halfvarsson, Teodor Petersson, Daniel Richardsson
17 januari 2018: Anna Haag, Jens Burman, Oskar Svensson
23 januari 2018: Viktor Thorn, Anna Dyvik

Då startade OS 9 februari, dvs. några dagar senare än nästa år.

Blir framförallt intressant att se när man väljer att ta ut sista sprintåkarna. De flesta sprinters med sikte på OS (säkert en och annan distansare också) lär väl helst avstå att köra hela TdS ett OS-år. Men har man inte blivit uttagen i december så kommer man ju inte ha så mycket val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in