2021-02-08, 08:08
Medlem
Btw. Karantänsreglerna på telefonnummer. Jag har för mig att de var relativt korta tider i Sthlm. Vill minnas att det hade blivit brist på sexsiffriga nummer. Men vet inte exakt hur länge ett nummer stod i karantän.
Citera
2021-02-08, 08:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
* Sagt upp telefonen någon gång efter domen om djurmisshandeln 1985-11 och i god tid innan 1987-02 (på grund av karantänsregler för fasta telefonnummer) då en helt annan abonnent annonserar i SvD. Frågan är i så fall varför han sagt upp sin telefon vid tidpunkten för mordet på Olof Palme trots att han bor kvar? Hur håller han då kontakt med skyttet och familjen? Hur gör han sina aktieaffärer? Christer är på intet sätt klar med sin telefoni-karriär. Efter flytten till Haninge skaffar han ett nytt abonnemang.
* Christer har hyrt ut lägenheten till någon med en koppling till Umeå 1987-02. Det är då denna person som annonserar i SvD.
* Christer har själv en hyresrätt i Umeå som han vill byta 1987-02. Strax efter detta datum köper han i stället en bostadsrätt på Huggarvägen 9 med tillträde 15 juli 1987.
* Han gör en kompis en tjänst och annonserar åt honom tre gånger med samma telefonnummer (ej tryckfel). Hur ser ett sådant scenario ut? Hade denna person i Umeå ingen egen telefon? Han pratar knappt med kompisarna nere på APK. Känns inte som det naturliga valet om man vill be någon om en tjänst men det kan förstås inte uteslutas.

Det annonseras sju gånger till och med. Fem gånger i SvD, två i DN. Sannerligen inget tryckfel, således.

Telefonnumret uppges i slutet av maj 1985 i förhör. I domen på hösten finns det inte, vad jag sett.

Har också tänkt att han kan ha varit någon student på APK med tillfälligt boende utan telefon behjälplig. Kan väl inte heller helt utesluta att det rör sig om en kvinna han hade någon relation med.
Citera
2021-02-08, 08:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vi har ju KA:s sambo S2 som skrev sig i Mattheus församling 1986. Hon saknar känd koppling till Umeå, i övrigt är det inte heller känt för mig om vi kom vidare med den uppgiften och kunde avföra henne från Hälsingegatan?

Är "nolla" på det än så länge. Har S2's medborgarskapsutredning från 1987, men adresser är helt maskade (utrikessekretess). Dock är jag tveksam till S2 på Hälsingegatan, då hon är skriven för lång tid i Matteus, även efter det att CA sålt lägenheten.

Lutar kanske åt att det är en fantastisk slump att hon flyttar från Handen och till just Matteus. Och sen tillbaka.
Citera
2021-02-08, 08:50
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
spekulationer och efterhandskonstruktioner..

Det är är vanlig invändning från din sida, svepande och oprecis, för att underminera det arbete som har presenterats i tråden.

Om du hade varit uppmärksam och neutral hade du också plockat upp det motsatta, där tråden ställt sig frågande eller avfärdat polisens ”fakta” och utredning runt CA.

- Omsättningskatten hade ingen påverkan på CA:s ekonomi och kan inte med enkelhet framföras som ett konkret motiv
- Det går inte att fastställa att OP var i bild på den TV som CA sköt sönder med den dokumentation som finns tillgänglig.
- CA:s självmord är inte ett direkt resultat av att polisen knackade på dörren. Det var planerat i förväg och har ingen direkt koppling till mordet.

Ny fakta som presenteras i tråden har följts upp med objektiva och transparenta källor som var och en kan ta del av och värdera. Förutom namn och uppgifter som omfattas av källskydd.

Spekulation, eller det som i vetenskapliga sammanhang kallas förförståelse eller hypoteser, är ofta uttryckt explicit eller framgår tydligt av sammanhanget. Det är helt i sin ordning att generera hypoteser som ger en riktning. De kan sedan antas eller avföras när ny kunskap kommer fram.
Citera
2021-02-08, 09:08
Medlem
Citat:
Det är är vanlig invändning från din sida, svepande och oprecis, för att underminera det arbete som har presenterats i tråden.

Ja, för att det ÄR mycket spekulationer och efterhandskonstruktioner i tråden. Du kläcker själv ur dig rena spekulationer som
Citat:
Här kommer en annan räkneövning till folket. Om vi förutsätter att Olof Palme sköts med en Smith & Wesson 357 och gärningen inte var planerad i förväg, vad är då sannolikheten att CA inte är gärningsman?

Annonsen med telefonnumret var just en sådan här grej där folk blev förvånansvärt upphetsade och fick det till att "nu kommer vi vidare i utredningen". När man i själva verket inte kan dra några säkra slutsatser alls om en sådan sak.
Citera
2021-02-08, 09:23
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja, för att det ÄR mycket spekulationer och efterhandskonstruktioner i tråden. Du kläcker själv ur dig rena spekulationer som

Annonsen med telefonnumret var just en sådan här grej där folk blev förvånansvärt upphetsade och fick det till att "nu kommer vi vidare i utredningen". När man i själva verket inte kan dra några säkra slutsatser alls om en sådan sak.

Du bemöter inte min invändning utan lägger ny ved på brasan. SVD annonsen är inte spekulation och vad jag vet är det ingen som har dragit några ”säkra slutsatser”. Min invändning framgår och med det är jag klar. Jag välkomnar också dina bidrag framöver. Med dem kan du bidra till en ny högre standard i tråden.
Citera
2021-02-08, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
CA's betyg från årskurs nio. Kommer inte lägga ut det.

Skogåsskolan.

Han är fortsatt en habil elev. Fyror i de teoretiska ämnena, treor i de praktiska. Särskild kurs i engelska och matematik. A i ordning och uppförande. 55 frånvarotimmar, vilket möjligen är att betrakta som högt.
Citera
2021-02-08, 13:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Skogåsskolan.

Han är fortsatt en habil elev. Fyror i de teoretiska ämnena, treor i de praktiska. Särskild kurs i engelska och matematik. A i ordning och uppförande. 55 frånvarotimmar, vilket möjligen är att betrakta som högt.

Det är väl ungefär i linje med den bild man fått av CA. Alltså inte obegåvad när det gäller att ta till sig kunskap, det som förmodligen brister är hans förhållningssätt till andra människor, social kompetens om man så vill. Man ska dock kanske inte överdriva hans "eremittendenser", ett visst socialt liv verkar han ju ändå ha haft, kanske inte normalt, men inte heller abnormt, men inte långt ifrån. 55 frånvarotimmar känns mycket ja, själv hade jag nog inte mer än typ 5, på sin höjd.
Citera
2021-02-08, 13:34
Medlem
55 frånvarotimmar ÄR högt men KAN ha enkla förklaringar. Jag t ex skolkade inte i vanlig mening utan var närvarande om jag inte var sjuk eller så. DÄREMOT sket jag av olika anledningar jag inte tänker gå in på här i gymnastiken. Två timmar i veckan typ blir väl tyvärr ganska hög frånvaro på ett läsår.
Men ansvariga i skolan räknade det nog lite som "Ja ja..., hrm host, att han inte spelar basket och slår frivolter på gympan var det väl inte SÅ noga med... Det viktiga är att han sköter Svenska, Matte, Kemi, Fysik och de andra kärnämnena."
Citera
2021-02-08, 18:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man ska dock kanske inte överdriva hans "eremittendenser", ett visst socialt liv verkar han ju ändå ha haft, kanske inte normalt, men inte heller abnormt, men inte långt ifrån.

Tycker att eremitisk leder lite fel, med dess inslag av att undandra sig omvärlden. CA var enstörig och framförallt mycket sluten och inbunden, redan från barndomen vet jag. Men han var inte folkskygg. I sällskap med andra var han dock inte en del av gemenskapen, han höll sig utanför. Personer som pratat mycket med honom uppger att de ändå inte kände honom och visste egentligen inget om honom. I den allra närmaste familjekretsen, och kanske med ytterligare någon, en jämnårig kusin som bodde i Stockholm exempelvis, kunde han delta som andra gör. Men även de personerna hade mycket vaga aningar om hans förehavanden.
Citera
2021-02-08, 18:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Skogåsskolan.

Kan tillägga att klumpedunsen hade fyra i gymnastik och att frånvaron var giltig.
Citera
2021-02-08, 19:39
Medlem
Citat:

Det är naturligtvis högintressant OM CA flyttat från sin bostadsrätt i närtid till mordet.
Faktum är att hela kalenderåret 1986 är högintressant när det gäller CA.
Ett visst brytande av invant mönster under detta år finns redan belagt i tråden,och skulle flera sådana här saker kunna beläggas så ökar onekligen mystiken runt CAs förehavanden ytterligare.

Telefonnumret måste tvivelsutan köras i botten så långt som det går.Efter att det har gjorts så kan det avfärdas..eller inte.I skrivande stund är det onekligen en intressant sak att följa upp..om det nu är möjligt.

Polisen borde klarlagt detta för längesedan,OM det är en intressant faktor.
Problemet är att utredningen är av sådan inkompetent art att man inte kan lita på att normalt och vettigt arbete överhuvudtaget har utförts.
Senast redigerad av Lookalike 2021-02-08 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in