Citat:
Ursprungligen postat av
Hellbastard
Uthyrandet avslutas väl snarast på våren -87. Det måste rimligen ha påbörjats tidigare, dvs antagligen 1986.
Om det är en okänd umebo som bor på Hälsingegatan, så borde det vara nån som bytt folkbokföring från Umeå till Eken under åren 1986-87, tänker jag. Att ha kvar lyan därhemma tyder ju på en tillfällig bosättning före 1987, och att sälja den på en mer permanent etablering i Fjollträsk. Det borde ju också vara nån som då inte var 20 år, för då skulle hens umebas snarare ha varit föräldrahemmet. Och personen måste också ha råd med boendet på Hälsingegatan, och därmed ingen som flyttat ner för att jobba som diskare eller spärrvakt. Samtidigt tyder väl inte boarean på en barnfamilj, så ensamstående femtitalist med utbildning, tänker jag mej.
Det är en tänkbar möjlighet och ett möjligt scenario, men jag tycker det finns mycket som talar emot att CA skulle ha hyrt ut bostaden.
Om han är OP mördare finns definitivt inga skäl för en tillfällig uthyrning, han behöver inte pengarna. Om han inte har något med saken att göra, finns ingen anledning att ljuga om saken i förhör.
När CA kallas till förhör tar han med sig bevis på spelvinst samt försäljnings- och överlåtelseavtal till Polisen som kopierar dem in i IVA. En fråga man bör ställa sig är om Polisen uttryckligen efterfrågat dessa handlingar, vilket torde vara unikt (uppgifterna finns redan i mantalsskrivningen) eller om CA på eget initiativ tog med sig dem. Vad ville han säga med det? Och varför hade han dem kvar i sommarstugan 1995? Han verkar i övrigt inte ha så stor koll på sina handlingar (foton, kallelser, kvitton, bankfack osv).