2021-02-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I ”flyttscenariot” ingår att CA bodde på Hälsingegatan 1987 och flyttade därifrån, så det motsäger inte saken.

Är personen mycket säker på att CA bodde där hela år 1986 just? Hur frekvent sågs de och var det i hemmiljö?

Fråga gärna om CA bytte telefonnummer vid denna tid.

Anhörigen som jag talade med träffade CA hemma på Hälsingegatan, säkert före mordet, kanske även efteråt , men så vitt personen vet bodde CA på Hälsingegatan under hela 1986. Min källa har aldrig hört talas om en länk mellan CA och Umeå. Det är inte omöjligt att CA har bytt telefonnummer, men det är ingenting som änhörigen kommer ihåg.
Citera
2021-02-06, 21:22
Medlem
Hejsan alla.
När han flyttade till Haninge, så fick han garanterat nytt nummer. Ty fram till ca 1992 hade ytterkranskommunerna i Stockholm egna riktnummer 07 osv. När hela länet blev 08 så togs bara nollan bort, och alla dessa fick ett lååångt telefonnummer, samt att 07 prefixet kunde börja användas i det stundande GSM-nätet. För övrigt så kunde man mot en avgift, välja att ha skyddat nummer. Och det verkar som att han hade nyttjat den möjligheten.
Citera
2021-02-06, 23:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Anhörigen som jag talade med träffade CA hemma på Hälsingegatan, säkert före mordet, kanske även efteråt , men så vitt personen vet bodde CA på Hälsingegatan under hela 1986. Min källa har aldrig hört talas om en länk mellan CA och Umeå. Det är inte omöjligt att CA har bytt telefonnummer, men det är ingenting som änhörigen kommer ihåg.

Ok, så personen har inte anledning att tro annat än att CA bodde på Hälsingegatan hela 1986, men hen vet inte säkert att det förhöll sig så?

Tror inte att det finns någon koppling mellan CA och Umeå, bortsett från annonspersonen (om det inte bara är nån som "ärvt" numret).
Citera
2021-02-06, 23:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnojschel
För övrigt så kunde man mot en avgift, välja att ha skyddat nummer. Och det verkar som att han hade nyttjat den möjligheten.

Hej, "skyddat nummer", vad innebar det 1986? Ingick nummerbyte i det?

På 00-talet innebar tjänsten att befintligt nummer skyddades från att visas i nummerpresentatörer.
Citera
2021-02-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hej, "skyddat nummer", vad innebar det 1986? Ingick nummerbyte i det?

På 00-talet innebar tjänsten att befintligt nummer skyddades från att visas i nummerpresentatörer.

Nej inte nummerbyte, utan bara att du inte stod i telefonkatalogen samt att nummerupplysningen inte lämnade ut dig. Inte heller baklänges, om du så att säga frågagade vem som hade ett visst nummer. Och ja numret framgick inte på nummerpresentatören heller, när den kom. Tror jag hade min första sådan typ -88, det var en ny finess som blev möjlig i och med AXE-systemets utbredning på 80-talet.
Citera
2021-02-07, 12:14
Medlem
omigas avatar
Faktum kvarstår.

Christer deltar på sitt sista styrelsemöte 29:e januari 1986 sedan försvinner han från APK:s styrelsemöten resterade del av året. Sista veckan i februari 1986 hjälper han sin bror att flytta. Det finns ingenting som tyder på att Christer uppträder onormalt "han var som han brukar". Det framkom inte heller att det skulle finnas några kommunikationssvårigheter mellan bröderna så vi får anta att de haft en normal kontakt via Christers fasta telefon på Hälsingegatan, men det kan vi inte med säkerhet veta förstås.

Sedan händer något. Antingen har Christer

* Sagt upp telefonen någon gång efter domen om djurmisshandeln 1985-11 och i god tid innan 1987-02 (på grund av karantänsregler för fasta telefonnummer) då en helt annan abonnent annonserar i SvD. Frågan är i så fall varför han sagt upp sin telefon vid tidpunkten för mordet på Olof Palme trots att han bor kvar? Hur håller han då kontakt med skyttet och familjen? Hur gör han sina aktieaffärer? Christer är på intet sätt klar med sin telefoni-karriär. Efter flytten till Haninge skaffar han ett nytt abonnemang.
* Christer har hyrt ut lägenheten till någon med en koppling till Umeå 1987-02. Det är då denna person som annonserar i SvD.
* Christer har själv en hyresrätt i Umeå som han vill byta 1987-02. Strax efter detta datum köper han i stället en bostadsrätt på Huggarvägen 9 med tillträde 15 juli 1987.
* Han gör en kompis en tjänst och annonserar åt honom tre gånger med samma telefonnummer (ej tryckfel). Hur ser ett sådant scenario ut? Hade denna person i Umeå ingen egen telefon? Han pratar knappt med kompisarna nere på APK. Känns inte som det naturliga valet om man vill be någon om en tjänst men det kan förstås inte uteslutas.
Senast redigerad av omiga 2021-02-07 kl. 12:43.
Citera
2021-02-07, 19:14
Medlem
Varför krångla till det? Christer kryper in i sitt kyffe och isolerar sig direkt efter mordet. När ett par veckor gått, söker han sig till stugan och mammas/pappas trygga vrå. Med tiden inser han att han inte behöver gömma sig längre. Och börjar röra sig normalt igen i Vasastan. För att ändå inte vara helt bekväm på Hälsingegatan 19. Så han bestämmer sig för att sälja, för att komma närmare stugan och föräldrarna. Umeå? Ja han kan ha haft en inneboende under tiden, som kom därifrån. Kanske någon som stod honom närmare än vi anar. Har någon de fyra sista siffrorna i personnumret på t.ex KA:s flickvänner? Så är det bara att kolla efter 85 till 89 = Umeå. 😉
Citera
2021-02-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
I passansökan från 1992-01-07 (utl 1993-01-07) uppger CA telefonnummer 0750-31409.

En tidig ”juppienalle”, personsökare eller ett nummer till stugan på landet?

Han flyttade till Vedahöjden hösten 1992.

Telefonnummer 08- 31 37 28 kan kopplas till CA från åtminstone 1982 då han uppger det i sin första passansökan.

Min kopia av överlåtelseavtalet å bostadsrätten på Hälsingegatan är tyvärr också totalt maskat.
Litet bättre när det gäller dokument rörande utträde ur bostadsrättsföreningen med datum 87-09-24.
CAs telefonnummer är definitivt av 0750 slag här,men 31409 går inte att få ihop med det lilla som kan skönjas på handlingen.
Citera
2021-02-07, 20:03
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
* Christer har hyrt ut lägenheten till någon med en koppling till Umeå 1987-02. Det är då denna person som annonserar i SvD.

Uthyrandet avslutas väl snarast på våren -87. Det måste rimligen ha påbörjats tidigare, dvs antagligen 1986.

Om det är en okänd umebo som bor på Hälsingegatan, så borde det vara nån som bytt folkbokföring från Umeå till Eken under åren 1986-87, tänker jag. Att ha kvar lyan därhemma tyder ju på en tillfällig bosättning före 1987, och att sälja den på en mer permanent etablering i Fjollträsk. Det borde ju också vara nån som då inte var 20 år, för då skulle hens umebas snarare ha varit föräldrahemmet. Och personen måste också ha råd med boendet på Hälsingegatan, och därmed ingen som flyttat ner för att jobba som diskare eller spärrvakt. Samtidigt tyder väl inte boarean på en barnfamilj, så ensamstående femtitalist med utbildning, tänker jag mej.
Citera
2021-02-07, 20:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Uthyrandet avslutas väl snarast på våren -87. Det måste rimligen ha påbörjats tidigare, dvs antagligen 1986.

Om det är en okänd umebo som bor på Hälsingegatan, så borde det vara nån som bytt folkbokföring från Umeå till Eken under åren 1986-87, tänker jag. Att ha kvar lyan därhemma tyder ju på en tillfällig bosättning före 1987, och att sälja den på en mer permanent etablering i Fjollträsk. Det borde ju också vara nån som då inte var 20 år, för då skulle hens umebas snarare ha varit föräldrahemmet. Och personen måste också ha råd med boendet på Hälsingegatan, och därmed ingen som flyttat ner för att jobba som diskare eller spärrvakt. Samtidigt tyder väl inte boarean på en barnfamilj, så ensamstående femtitalist med utbildning, tänker jag mej.

Det är en tänkbar möjlighet och ett möjligt scenario, men jag tycker det finns mycket som talar emot att CA skulle ha hyrt ut bostaden.

Om han är OP mördare finns definitivt inga skäl för en tillfällig uthyrning, han behöver inte pengarna. Om han inte har något med saken att göra, finns ingen anledning att ljuga om saken i förhör.

När CA kallas till förhör tar han med sig bevis på spelvinst samt försäljnings- och överlåtelseavtal till Polisen som kopierar dem in i IVA. En fråga man bör ställa sig är om Polisen uttryckligen efterfrågat dessa handlingar, vilket torde vara unikt (uppgifterna finns redan i mantalsskrivningen) eller om CA på eget initiativ tog med sig dem. Vad ville han säga med det? Och varför hade han dem kvar i sommarstugan 1995? Han verkar i övrigt inte ha så stor koll på sina handlingar (foton, kallelser, kvitton, bankfack osv).
Senast redigerad av omiga 2021-02-07 kl. 21:23.
Citera
2021-02-07, 21:11
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnojschel
Kanske någon som stod honom närmare än vi anar. Har någon de fyra sista siffrorna i personnumret på t.ex KA:s flickvänner?

Vi har ju KA:s sambo S2 som skrev sig i Mattheus församling 1986. Hon saknar känd koppling till Umeå, i övrigt är det inte heller känt för mig om vi kom vidare med den uppgiften och kunde avföra henne från Hälsingegatan?
Citera
2021-02-08, 07:36
Medlem
Citat:
(ej tryckfel)

Har faktiskt funderat på om det kan vara så enkelt. Tryckfel alltså. Jag skriver själv slarviga fyror som folk brukar fråga om det är en sjua... Det här var ju också en tid innan datorer och internet när man fyllde i en lapp och skickade in. Risken för misstolkning var större.
Sedan känns ju CA spontant inte som en person som släpper in främlingar på varken andra hands- eller inneboende-uthyrning i sin bostad. Var är det meningen att CA skulle ha bott medans lägenheten isf var uthyrd förresten? Sommarstugan? Föräldrarna?

Och framför allt är vi ju där igen med spekulationer och efterhandskonstruktioner... Även om CA skulle ha hyrt ut i andra hand är det ju inget som helst bevis för att han mördat OP. Det här med att han så småningom flyttade kan lika gärna ha haft att göra med att han trots allt inte trivdes i själva city. Han kom ju från landet och ytterförorterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in