Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag är i alla fall inne på att SE bör ha gått norrut först. Vet inte var bokhandeln låg, men efter att ha kollat på den här kartan som visar hur makarna Palme rörde sig så skulle jag gissa att den ligger på den västra sidan av Sveavägen, och nära korsningen Kammakargatan - Sveavägen. Ganska nära biografen Grand alltså:
https://cdn2.cdnme.se/4629000/8-3/palme-karta-1989-mordplats_600_5c3e7ad32a6b225835ca6649.jpg
Jag mätte upp lite avstånd i Eniros karta, och räknade på tider utifrån att de kanske går 5 km/h:
Kammakargatan - Tunnelgatan, 270 m (tar 3:15 min att gå)
Kammakargatan - Skandiaentrén, 230 m (tar 2:45 min att gå)
Skandiaentrén - Tunnelgatan, 40 m (tar 30 sek att gå)
Paret Palme bör alltså ha gått (23:21:30 - 03:15 min) kl. 23:18:15 från bokhandeln. Om SE skall hinna ta sig till bokhandeln till kl. 23:18:15 (en promenad som för honom tar 2:45 min) så skulle han alltså behöva gå från jobbet 23:15:30, och det går ju inte alls ihop med uppgifterna om utstämpling 23:19. Det är alltså svårt att tänka sig att det skulle ha varit SE som Mårten P såg strax norr om bokhandeln.
Om man i stället tänker sig att de möts på halva vägen, då blir det vid korsningen Sveavägen - Adolf Fredriks kyrkogata (ungefär där Olof och Lisbeth korsar Sveavägen). Därifrån har de 135 m kvar att gå till mordplatsen, vilket borde ta 1:37 att gå. I så fall är klockan här (23:21:30 - 01:37 min) 23:19:53. Och om SE skall hinna ta sig de 95 metrarna från Skandiaentrén till korsningen Adolf Fredriks kyrkogata till kl. 23:19:53 så måste han (eftersom den promenaden tar 1:08) gå från jobbet 23:18:45. De bör alltså knappast ha kunnat mötas vid den korsningen heller.
Om man vänder på det, och i stället utgår från utstämplingstiden (23:19) och ser hur mycket SE totalt kan ha hunnit promenera när Palme skjuts kl. 23:21:30, så blir det (5km/h i 2.5 minuter) en sträcka om 208 meter. Drar vi bort de sista 40 metrarna mellan Skandiaentrén och mordplatsen så har vi alltså 168 meter över, att fördela lika på en sväng norrut och en tillbaka. SE skulle alltså först kunna gå (168/2) 84 meter norrut när han kommer ut, där möta paret Palme, vända och följa efter dem söderut, passera Skandiaentrén kl.23:21:00, och vara framme vid mordplatsen kl.23:21:30.
Sedan får man lägga till lite tid för SE att ta sig ut ur huset efter utstämplingen, och man måste också komma ihåg att 23:19 här kan vara allt mellan 23:19:00 och 23:19:59. Att SE skulle ha hunnit gå så långt som 84 meter norrut innan han stöter på och känner igen makarna Palme är alltså beräknat utifrån hans tidigaste möjliga lämnande av arbetsplatsen. Han kan lika gärna ha stämplat ut lite senare än 23:19:00, kanske också stannat till och snackat lite med väktarna sedan, gått på toaletten innan han går ut osv. osv. I så fall möter han paret Palme innan han har kommit så långt norrut som 84 meter. Han kanske t.o.m. stöter på dem direkt när han kommer ut från entrén (i så fall så sent som 23:21:00).
Bra inlägg. Jag tror du ligger väldigt nära sanningen. Personligen tror jag (med SE som GM) att SE agerade på egen hand, såg LOP tidigare under kvällen (det kan ha varit i Gamla Stan, eller på tunnelbanan på väg till bion, eller just utanför bion innan filmen). SE behöver inte ens ha tänkt tanken på att skada LOP när han såg dem tidigare under kvällen, han kan ha blivit
star strucked. Han kan ha hört LOP prata om att de skulle på bio (om han inte såg dem utanför bion), tanken kan ha slagit honom att det fanns en liten liten möjlighet att stöta ihop med dem när han slutade sitt arbete. Även om han begrep att det var högst osannolikt av flera skäl. Därför blir han (enligt min teori) smått perplex, när han stämplar ut ca 23:19, går norr ut och ser LOP gå över gatan vid Adolf Fredrik direkt i hans riktning, in i hans famn. Han går då och ställer sig ytterst på trottoaren vid norra annonspelaren, väntar på att de "ska bli klara" vid butiken Saris skyltfönster, han samlar mod, funderar på vad för smart han ska säga statsministern, sluter upp bakom dem på behörigt avstånd när de passerar. Han blir under denna tid iakttagen av vittnet NF.
Varför han skjuter kan ha flera orsaker. Exakt hur mycket han druckit under kvällen (uppenbarligen på restaurang, men även ganska troligt att han "tutade" på kontoret innan utstämplingen) är svårt att veta. Kanske blev han avsnäst av OP när han sökte kontakt efter att de passerat Skandiaentrén (inte osannolikt pga OP:s vassa tunga), då brinner det för SE, eller så låser det sig för SE, han vågar inte ta kontakt med OP alls, det brinner i skallen, han slås av att han bär ett vapen och bekantskapskretsens och hans eget Palmehat tornar upp, det svartnar och han skjuter. Jag tror inte han begrep själv vad han gjorde. Därför står han kvar och blänger på LOP ett antal sekunder innan han "behärskat chockad" vänder på klacken och springer in mellan barackerna, LP vittnar om att hon sökte ögonkontakt med en välklädd man efter hjälp, men som avvisade henne och lämnade platsen, jag tror att det var SE hon fick kontakt med.
Inte konstigare än så. En olyckshändelse. Dråp snarare än mord. Det är min teori om SE. Jag har svårt att se honom som en kallsinnig mördare, som varit på jakt efter OP under flera veckor/månader, som skuggat honom (kanske ihop med andra). Jag tror att SE var en rätt hygglig karl i grunden, lite "egen", med egna och märkvärdiga vanor (i stort och smått). Jag tror också att SE återvände rätt snabbt till platsen för att se hur det gått med LOP, även erkänna, men då ingen uppmärksammade honom eller pekade ut honom gick han "behärskat chockad" tillbaka till arbetsplatsen. Där brast det för honom. Men givetvis kan SE vara helt oskyldig också, vem vet.