2021-02-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är korrekt att alla har ett eget ansvar för sina handlingar. Det gäller inte bara SD utan även LW. När man vet att ens beteende är livsfarligt eftersom det provocerar en sjuk människa som LW visste att SD var måste man söka hjälp för att kunna avbryta sitt livsfarliga beteende.

LW kunde omöjligen veta hur störd SD var. Att han kunde gå längre än att vara hårdhänt när hon inte ville kliva ur bilen och uttala hotelser mot henne och ett av hennes barn. Hon försökte kanske se det som enstaka handlingar i affekt och han hade kanske bett om ursäkt och fått henne att tro att det aldrig skulle ske igen. Att han smög in i hennes hem och tände ett ljus på en säng kanske hon försökte rationalisera med att "han älskar mig nog ändå innerst inne".
Normaliseringsprocessen kan få även intelligenta personer att acceptera galna saker.

Rent patologiskt så definieras ju heller inte SDs beteende som psykiskt sjukt (vanföreställningar, hallucinationer, påverkad verklighetsuppfattning osv.). Det definieras som psykiskt stört, dvs. någon form av personlighetsstörning med grandios självbild, låg känslomässig mognad, anse sig stå över regler osv. och inte minst låg empatisk förmåga.
Citera
2021-02-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det gjorde hon också.

När man som smokeonthewter ställer frågan: "Men jag vill förstå vad LW kunde ha gjort annorlunda för att inte bli mördad.", minska man i samma mening gäringsmannens skuld till mordet, dvs ansvaret ligger på offrets beteende.

Man måste utgå från att mord inte är acceptabelt i samhället. Det är inte ett beteende som kan bortförklaras med att offret betedde sig på ett oönskat sätt.

Vad är ett oönskat beteende och för vem?
Var går gränsen för vad som är ett oönskat beteende?
Har vi lagar som hjälper oss att förstå vad som är ett oönskat beteende för ett offer?

Oönskade beteenden för en gm från offret kan vara

- att någon kränker dig
- att någon tjatar för mycket
- att någon går för lättklädd
- att någon har stulit från dig
- att någon har en gul tröja
- att någon är ful
- att någon säger emot

Var går gränsen då?

- kanske räcker det med att någon säger "din idiot"
- ta bort din tallrik
- har linne på sig
- snodde 100 kr från dig
- gula tröjor sticker i ögonen
- jag var på dåligt humör och tål inte fula trynen
- ingen säger emot mig

Vad jag menar är att det oönskade beteendet hos offret, det sitter i betraktarens ögon. Betraktaren, i det här fallet mördaren, väljer utifrån sitt eget perspektiv vad han/hon anser vara ett accepterat beteende.

När säger lagen till att offrets beteende är något att ta hänsyn till?

Det kan finnas tillfällen då mord kan anses vara enda lösningen. Det finns också tillfällen då lagen menar att det finns förmildrande omständigheter.

Om du känner dig hotad till livet, att du inte ser någon annan utväg än att döda någon, har du rätt att använda våld. Det kan också vara situationer där du blivit utsatt för saker som gör att lagen menar att det finns förmildrande omständigheter.

Men i Lenas fall kan man inte säga att Lenas hot om avslöjande, avregistrerade loggningar för HD eller Lenas försök till att tvinga till sig "tid" med SD, på något vis kan förmildra mordet.

Det är inte allvarliga hot eller kränkningar vi pratar om här. Det är hot som handlar om att avslöja en otrohet. Sådant får man stå ut och räkna med om man är otrogen.

Man ska inte behöva räkna med att dö för att man ställer någon mot väggen. Det är bara mördaren som rättfärdigar sitt mord med att; sparkar du mig på benen när jag säger till dig att inte göra det, då får du skylla dig själv (om du dör).

Det har funnits många, många andra möjligheter att lösa problemen.

Du sätter verkligen fingret på det, bra.
Citera
2021-02-07, 11:12
Medlem
Citat:
Det är korrekt att alla har ett eget ansvar för sina handlingar. Det gäller inte bara SD utan även LW. När man vet att ens beteende är livsfarligt eftersom det provocerar en sjuk människa som LW visste att SD var måste man söka hjälp för att kunna avbryta sitt livsfarliga beteende.

Är ovanstående vad som framkommit i din forskning som vi i tråden ingår i?
Citera
2021-02-07, 11:21
Medlem
Citat:
Absolut.

Både HD och Lena började må bättre, kliva upp och ställa krav.
Båda tog steg ut i livet, HD träffade S*illen och L*ena blev intresserad av B*eholder X.

Skillnaden mellan HD och Lena är att HD inte säger att hon är utom räckhåll för SD, utan hon kan lirkas tillbaka

Lena däremot har blivit stark nog att våga sätta emot, hon är inte längre rädd för upplösningen. Hon blir både farlig för SD (avslöjandet är närmare än någonsin, då Lena vet att det innebär slutet för det fortsatta förhållandet med SD) och att hon nu börjat sin resa mot frigörandet från honom. Hon är inte längre foglig, och hanterbar. Hon är utom hans total kontroll, något som han kräver.

A 164A/271
Screenshot från 20180506
Lena:

"Ha så kul I USA när ni börjar om"
"Åker förresten till Norge samtidigt tror jag. Vi kan skicka bilder till varandra när du är ute om kvällarna och hon hänger på rummet."
"Bestämt igår".
"Vet du, det känns helt odramatiskt om allt skulle avslutas nu."
"Jag är inte rädd, du har inget grepp om mig längre."
"Jag har stannat för jag vill".

Flera olika teorier finns i tråden om vad triggern var. Jag kan fortfarande inte släppa tanken på att just detta meddelande skickas för att hon nu har listat ut att de ska åka ändå. Trots hennes hot om att då avslöja relationen och att det kvittar om det då tar slut mellan henne och SD för gott. För det har väl varit hans "mothot" mot LW? Att röjer hon deras relation så är dom over and done med varandra.
LW's håller en granat i handen i form av ett färdigt utkast i hennes dator. Bara att dra ut sprinten så ödeläggs SD's liv.
De menade allvar båda två och det var de medvetna om.
Att hon dessutom hade mage att ha en syrlig och sarkastisk ton i meddelandet eldade bara upp stämningen.
Citera
2021-02-07, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Säkert har det blivit slitningar i deras relation.
Hon kanske tom har känt sig "bedragen" av JG för att han sopat och curlat runt SD i stället för att måna om deras förhållande. Det blir ringar på vattnet och indirekt påverkas även hennes liv av JG's val och beteende. Hon dras in i nåt som hon vill ta avstånd från.

Jag är ambivalent i frågan och vet inte på vilket ven jag ska stå gällande JG. Han är väldigt spretig. Men jag tycker också att han har behandlat LW väldigt illa. Speciellt då man sett hans konversationer med HD där han kallar LW både det ena och det andra. Å andra sidan ringer han polisen och tipsar dom om HD's bostad. Å andra sidan springer han SD's ärenden genom att plantera fakta kring bekanta.

Knepigt.

Ja, jag tänker som du. Svårt.

Men jag kan också tänka att bara för att man tycker att något är ok behöver man inte tycka allt är ok av någons beteende, även om man kan förstå hur det kunde bli så.

Jag ser ju att JG är en person med mycket känslor, dessa har SD kunnat spela på.
Så JG har blivit ett offer å ena sidan.

Å andra sidan, även om man nu har blivit manipulerad att ta ställning för SD i otroheten, och för HD, behöver man inte kalla Lena för hemska saker.

Jag tror förstås att SD sagt lika hemska saker om Lena till både HD och JG som han sa till Lena om HD. Lena berättade ju om allt fult som SD sagt om HD till henne.

Att han raderar på toa är också något som är svårt att acceptera, även om JG blivit manipulerad. Också det faktum att JG höll inne så länge med infon om att SD hade haft planer på att utplåna familjen är svårt att begripa.

Men jag ser också en person i SD som manipulerar människor omkring sig på ett mycket utstuderat sätt. Det handlar inte bara om vanliga lögner, det handlar om att få människor att tvivla på sina egna sinnen på ett riktigt otäckt sätt. De tvivlar på sig själv och det de ser och vet. Fruktansvärt nedbrytande för vem som helst.

Här har vi två människor; HD och JD som på olika sätt är lätta "offer" genom de ingångspunkter de har för SD att trycka på de knappar han vet; HDs psykiska sjukdom och JGs känslomässiga egenskaper.
Lenas knapp var rädsla för att bli övergiven, avvisad.

Jag har svårt att acceptera både HDs och JGs agerande, men anar att svaret ligger delvis i hur de har blivit behandlade och använda.

För HD kan det ligga ännu djupare. Hon kan på något plan ha varit delaktig i mordet, allt från att veta/förstå hur det ligger till till att själv undanhållit bevis, varit behjälplig med att förstöra bevis eller mer. Det kan kanske "bara" handla om att ha uttryckt en önskan om att Lena skulle förvinna ur deras liv, till att ha uttryckt det med explicit att du får lösa det (behöver ju inte ha betytt att han skulle döda henne) som gör att hon känner sig delaktig.

Jag tycker ju att den underliga konversation SD och HD har 2016 om att; SD: du önskar henne död; HD: Nej hon får leva, säger en hel del om att detta har det diskuterats om förut. En sjuk diskussion där SD försöker sätta tanken död i samtalet som att det vore något normalt.

Det är obegripligt på ett sätt hur båda kan sitta i förhör och inte vara behjälpliga eller t om med att vara spydiga när det handlar om mord. Det enda jag kan komma på är att det är lika mycket fast i SDs händer som Lena är. Mer eller mindre.
Citera
2021-02-07, 11:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
[/b]

Flera olika teorier finns i tråden om vad triggern var. Jag kan fortfarande inte släppa tanken på att just detta meddelande skickas för att hon nu har listat ut att de ska åka ändå. Trots hennes hot om att då avslöja relationen och att det kvittar om det då tar slut mellan henne och SD för gott. För det har väl varit hans "mothot" mot LW? Att röjer hon deras relation så är dom over and done med varandra.
LW's håller en granat i handen i form av ett färdigt utkast i hennes dator. Bara att dra ut sprinten så ödeläggs SD's liv.
De menade allvar båda två och det var de medvetna om.
Att hon dessutom hade mage att ha en syrlig och sarkastisk ton i meddelandet eldade bara upp stämningen.

Ja, jag håller inget för uteslutet. Detta kan absolut var en trigger helt klart.
Kanske flera orsaker som samverkar.

Som du säger nu också, tonen är spydig från Lena.
Citera
2021-02-07, 11:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Utredningen hade verkligen behövt en IT-forensiker av Avel's kaliber. Den som verkade ha god kompetens är/var den misstänktes vän och det bör inte vara förklaringen till utredningens senfärdighet med att undersöka Lenas digitala enheter?
Uteblivna (?) analyser kan skyllas på hög belastning och resursbrist i andra enklare fall, men här handlar det om ett fruktansvärt brutalt mord och då ska resurser vaskas fram.

Avel's arbete är guld värt och jag är åter övertygad om att de digitala spåren kommer bli GM:s fall i fallet.
Det är intressant att du har bra koll på läget.
Det här har du hävdat sedan första början av utredningen.
Citera
2021-02-07, 11:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad tror du blev den slutgiltiga triggern för SD som fick denne att till slut ta steget och ta LW:s liv?

Jag tror nämligen att denna trigger var att LW, på ett tydligare sett än förut, fick SD att förstå att hon gått vidare och att deras relation var finito så att säga. SD:s svartsjuka och maniska kontrollbehov gjorde att allt blev totalt svart för honom. Det utlöste allt uppdämt raseri och hat han känt för LW undet lång tid.

För mig ter det sig som att det som många anser varit LW:s livsfarliga beteende - dvs att beblanda sig med SD - inte var det som ledde till hennes död. Det var istället det motsatta; hennes till slut funna mod att avlägsna sig, var det som blev anledningen till att hon mördades.

Om hon stannat kvar i relationen, det vill säga bibehållt sitt "livsfarliga beteende", så tror jag att hon hade levt idag.
Det tror jag också.

Det är många som tycker att hon skulle ha brutit tidigare.
Hade hon gjort det så är det inte osannolikt att hon också hade mördats tidigare.

Varför kan inte alla förstå att ansvaret för mordet finns bara hos SD?
Citera
2021-02-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ja, jag håller inget för uteslutet. Detta kan absolut var en trigger helt klart.
Kanske flera orsaker som samverkar.

Som du säger nu också, tonen är spydig från Lena.

Som han själv uttryckt i fall LW berättar för HD:
"Då dödar du mitt liv".
Så visst fanns en växande desperation inom SD.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-02-07 kl. 11:45.
Citera
2021-02-07, 13:05
Medlem
Citat:
HD:s fulkonton? Det var nog bara LW som hade för att kunna fortsätta skriva till SD när han blockat henne eller hade RT på andra kanaler.

Det blev lite fel där. Med ”de” menade jag SD och LW angående ”fulkonton”.
Citera
2021-02-07, 13:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Som han själv uttryckt i fall LW berättar för HD:
"Då dödar du mitt liv".
Så visst fanns en växande desperation inom SD.

Och för att tydliggöra lite vad jag tror skedde vid planket strax innan SD tog hennes liv och vad SD:s plan var:

SD hade strax efter 8 maj tankarna att han ville få ett slutgiltigt och tydligt svar från LW om hon verkligen menade allvar med att lämna honom, och i det också förlora kontrollen över att kunna undvika ett eventuellt avslöjande till HD från LW rörande att SD fortsatt gå bakom ryggen på HD, och om hon verkligen är seriös med Beholder. Hans plan var då att om LW:s svar blev JA, så tänker han ta hennes liv.
Detta är också vad han ville konfrontera LW med veckan innan hennes död då han träffade på polis istället.

Väl vid planket vid mordtillfället kräver SD ett slutgiltigt svar på vad LW tänker göra. Svaret han får är JA. "Det är över. Du och jag är ett avslutat kapitel. Jag vill dessutom satsa på Beholder".

Det svaret blev hennes död.
Citera
2021-02-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Efter att ha "levt" med denna tråd i snart 3 år och pendlat mellan hopp och förtvivlan ang ett uppklarande... så måste jag säga att hoppet börjar väga över efter att ha läst ikapp tråden sedan igår. Så bra gräv av Dig och andra!

En sammanställning med alla uttalanden (i FUP) från div personer som under tids gång misstänkt att SD hade tillgång till sådant han inte borde kanske också skulle hjälpa. Vi är många som läser här och alla kommer ihåg olika saker. Utredarna är betydligt färre och kan inte komma ihåg allt.

Ps Vad gäller NA skulle det inte förvåna mig om de ganska snart vaknar till liv och skriver något.
Utan att ha helt på fötter så har jag noterat att efter vi i tråden nämnt NA har det inte dröjt många dagar innan det kommer några rader. Ds

Jag är på offensiven. Tänker på de efterlevande så det är bara att gasa.

Håller på att dokumentera, struktuera upp och ”avflashbackifiera” det som utredningen inte redan vet.

I veckan går det snarast till åklagaren en väl underbyggd och tydlig checklista och guide med hänvisningar till programvara och metoder så de fortfarande får möjlighet att få rätsida på vissa saker här. Man får strunta i att de har missat en del. Jag vet vad som behöver göras.
Tack för all feedback.

NA kan få samma dokument när ändå är i farten. Sen får de göra vad de vill med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in