Citat:
Ursprungligen postat av
uncommon-name
Säkert har det blivit slitningar i deras relation.
Hon kanske tom har känt sig "bedragen" av JG för att han sopat och curlat runt SD i stället för att måna om deras förhållande. Det blir ringar på vattnet och indirekt påverkas även hennes liv av JG's val och beteende. Hon dras in i nåt som hon vill ta avstånd från.
Jag är ambivalent i frågan och vet inte på vilket ven jag ska stå gällande JG. Han är väldigt spretig. Men jag tycker också att han har behandlat LW väldigt illa. Speciellt då man sett hans konversationer med HD där han kallar LW både det ena och det andra. Å andra sidan ringer han polisen och tipsar dom om HD's bostad. Å andra sidan springer han SD's ärenden genom att plantera fakta kring bekanta.
Knepigt.
Ja, jag tänker som du. Svårt.
Men jag kan också tänka att bara för att man tycker att något är ok behöver man inte tycka allt är ok av någons beteende, även om man kan förstå hur det kunde bli så.
Jag ser ju att JG är en person med mycket känslor, dessa har SD kunnat spela på.
Så JG har blivit ett offer å ena sidan.
Å andra sidan, även om man nu har blivit manipulerad att ta ställning för SD i otroheten, och för HD, behöver man inte kalla Lena för hemska saker.
Jag tror förstås att SD sagt lika hemska saker om Lena till både HD och JG som han sa till Lena om HD. Lena berättade ju om allt fult som SD sagt om HD till henne.
Att han raderar på toa är också något som är svårt att acceptera, även om JG blivit manipulerad. Också det faktum att JG höll inne så länge med infon om att SD hade haft planer på att utplåna familjen är svårt att begripa.
Men jag ser också en person i SD som manipulerar människor omkring sig på ett mycket utstuderat sätt. Det handlar inte bara om vanliga lögner, det handlar om att få människor att tvivla på sina egna sinnen på ett riktigt otäckt sätt. De tvivlar på sig själv och det de ser och vet. Fruktansvärt nedbrytande för vem som helst.
Här har vi två människor; HD och JD som på olika sätt är lätta "offer" genom de ingångspunkter de har för SD att trycka på de knappar han vet; HDs psykiska sjukdom och JGs känslomässiga egenskaper.
Lenas knapp var rädsla för att bli övergiven, avvisad.
Jag har svårt att acceptera både HDs och JGs agerande, men anar att svaret ligger delvis i hur de har blivit behandlade och använda.
För HD kan det ligga ännu djupare. Hon kan på något plan ha varit delaktig i mordet, allt från att veta/förstå hur det ligger till till att själv undanhållit bevis, varit behjälplig med att förstöra bevis eller mer. Det kan kanske "bara" handla om att ha uttryckt en önskan om att Lena skulle förvinna ur deras liv, till att ha uttryckt det med explicit att du får lösa det (behöver ju inte ha betytt att han skulle döda henne) som gör att hon känner sig delaktig.
Jag tycker ju att den underliga konversation SD och HD har 2016 om att; SD: du önskar henne död; HD: Nej hon får leva, säger en hel del om att detta har det diskuterats om förut. En sjuk diskussion där SD försöker sätta tanken död i samtalet som att det vore något normalt.
Det är obegripligt på ett sätt hur båda kan sitta i förhör och inte vara behjälpliga eller t om med att vara spydiga när det handlar om mord. Det enda jag kan komma på är att det är lika mycket fast i SDs händer som Lena är. Mer eller mindre.