2021-02-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det handlar inte om att "stylta upp motiv" bäst de vill.

Det handlar om att annat material kan leda till orsak till mordet. Saknas dessa spår kan givetvis inte ÅK stylta upp ett dugg i rätt riktning eftersom deras material grundas i utredningen och vad som levereras.
Det är en snårskog att navigera i. På tal om cacher.

Jag skiter i vad det handlar om bara de löser detta nån gång😂
Citera
2021-02-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det gör det föga eftersom jag skrev extern utredning och inte intern.

Men det bör ske i närtid och inte få retroaktiv kritik likt fallet med Aki Paasila som de fick gräva upp flera år senare och spåren var ordagrant väldigt kalla.

Vi får kalla det ett ”lukewarm case” då.
Citera
2021-02-06, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag skiter i vad det handlar om bara de löser detta nån gång😂
Ja så kan man ju resonera också.
Citat:
Vi får kalla det ett ”lukewarm case” då.
Ja, det vore ju för djävligt om det blev en Möller som åkte dit först vid nästa mord bland sina lakejer. Både dömd och misstänkta sådana.
Akis anhöriga kämpade i motvind i tidigt skede, sen var det för sent.
Senast redigerad av develi 2021-02-06 kl. 20:54.
Citera
2021-02-07, 00:17
Medlem
Citat:
Det är en blandning av lite av varje. Kanske tråkigt svar. Det viktiga är att nästa vecka så kommer vi veta mer om vad som kan ha hänt. Sen är det upp till åklagaren att ratta det vidare.

Det som behövs göras är inte så tidskrävande. Utmaningen är nog administrationen och det juridiska kring det.

Utredningen fick för några veckor sedan tillgång till en rad goda tips. Hoppas de förvaltar dem väl och även det som kommer dem till känna nästa vecka.

Att kontakta NA är ingen dum idé. Jag har lite dålig koll på vad som skrivs där om fallet men är det nyhetstorka så kanske man kan bidra med nåt vart det lider. Om inte annat så är en tidning ett bra ”vittne” om det visar sig att polisen kunnat göra mer med de tips de fått. Bäst är ändå att hålla det tajt ihop med utredningen i första skedet. Ska göra allt i min makt

Den juridiska delen kan möjligen bli knepig vilket kan motivera att NA kanske bör uppmanas att se på frågan.
Som jag förstår det ska den misstänkte i princip ha begått ett nytt brott i närtid som åtminstone innebär någon form av dataintrång riktad mot brottsoffret och då indirekt även mot den pågående rättsprocessen.

Den enklaste formen av behandling vore att bara inkludera gärningen i den pågående processen så att det bara tillförs ny stödbevisning för att styrka att den tilltalade redan 2018 vid 05.23 händelsen hade möjlighet, kunskap, vilja och anledning att bryta sig in på offrets datorkonton. Då krävs kanske inte så mycket mer än ett nytt misstankeförhör, kompletterande beslag, nya frågor till berörda IT leverantörer och en kort utredning.

Den önskade behandlingen vore att betrakta den nya gärningen som ett nytt brott inom den pågående rättsprocessen, och om möjligt låta den bli en egen åtalspunkt och yrka en egen påföljd för just denna gärning. Skälen skulle kunna vara att särskilt beivra brott som sker inom en pågående process. Man bör inte heller riskera att den misstänkte går fri från även denna gärning därför att åklagarna bara väljer att åtala och yrka påföljd för huvudbrottet.

I tingsrätten fanns inte denna möjlighet, alla händelser ansågs hänga för tätt ihop och det var omöjligt att få en separat prövning eftersom den som begått mordet sannolikt även kunnat utföra den efterföljande inloggningen på morgonen. Men nu borde det finnas en möjlighet att få en separat åtalspunkt.
Citera
2021-02-07, 06:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I morgon är det exakt om två månader hovrättsförhandlingarna ska börja i Jönköping.

Nu är det dags för NA att göra ett reportage om hur det går för åklagarna och utredningen, om de har fått in några nya tips att arbeta vidare på.

Den bästa nyheter skulle vara att åklagaren har begärt om förlängning av utredningstiden för att de har fått in nya uppgifter som behöver utredas.

Kanske man ska kontakta NA och tipsa dom...
Där håller jag inte riktigt med.
Det bästa är om åklagaren har använt den här väntetiden på bästa sätt och i lagom tid före rättegången lämnar in kompletterande utredningsmaterial.
Citera
2021-02-07, 06:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det är en blandning av lite av varje. Kanske tråkigt svar. Det viktiga är att nästa vecka så kommer vi veta mer om vad som kan ha hänt. Sen är det upp till åklagaren att ratta det vidare.

Det som behövs göras är inte så tidskrävande. Utmaningen är nog administrationen och det juridiska kring det.

Utredningen fick för några veckor sedan tillgång till en rad goda tips. Hoppas de förvaltar dem väl och även det som kommer dem till känna nästa vecka.

Att kontakta NA är ingen dum idé. Jag har lite dålig koll på vad som skrivs där om fallet men är det nyhetstorka så kanske man kan bidra med nåt vart det lider. Om inte annat så är en tidning ett bra ”vittne” om det visar sig att polisen kunnat göra mer med de tips de fått. Bäst är ändå att hålla det tajt ihop med utredningen i första skedet. Ska göra allt i min makt
Varför funderar du inte på att erbjuda dina tjänster till polisen, som konsult?
Jag är lite orolig för att polisen inte hittar oberoende, kompetenta IT-utredare.
Citera
2021-02-07, 07:32
Medlem
Citat:

Efter att ha "levt" med denna tråd i snart 3 år och pendlat mellan hopp och förtvivlan ang ett uppklarande... så måste jag säga att hoppet börjar väga över efter att ha läst ikapp tråden sedan igår. Så bra gräv av Dig och andra!

En sammanställning med alla uttalanden (i FUP) från div personer som under tids gång misstänkt att SD hade tillgång till sådant han inte borde kanske också skulle hjälpa. Vi är många som läser här och alla kommer ihåg olika saker. Utredarna är betydligt färre och kan inte komma ihåg allt.

Ps Vad gäller NA skulle det inte förvåna mig om de ganska snart vaknar till liv och skriver något.
Utan att ha helt på fötter så har jag noterat att efter vi i tråden nämnt NA har det inte dröjt många dagar innan det kommer några rader. Ds
Citera
2021-02-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför funderar du inte på att erbjuda dina tjänster till polisen, som konsult?
Jag är lite orolig för att polisen inte hittar oberoende, kompetenta IT-utredare.

Håller helt med Dig!

Avel borde få komma in som konsult, har inte polisen råd så får vi bidra med betalning likt insamlingen för att få ut FUP (dessutom behövs inga hjältar likt de som efter att FUP betalats åkt land och rike runt och dessutom scannat in allt!). Här behövs "bara" Avel som hjälte!

Som jag tidigare skrev... hoppet lever!
Citera
2021-02-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Kanske sambon som tröttnat på honom

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-almby-orebro-kommun-kyrkvardsvagen-10a-17215520

Eller JG som inte vill riskera att hans (fd) kamrat cyklar förbi och fotar?
Citera
2021-02-07, 09:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller helt med Dig!

Avel borde få komma in som konsult, har inte polisen råd så får vi bidra med betalning likt insamlingen för att få ut FUP (dessutom behövs inga hjältar likt de som efter att FUP betalats åkt land och rike runt och dessutom scannat in allt!). Här behövs "bara" Avel som hjälte!

Som jag tidigare skrev... hoppet lever!

Utredningen hade verkligen behövt en IT-forensiker av Avel's kaliber. Den som verkade ha god kompetens är/var den misstänktes vän och det bör inte vara förklaringen till utredningens senfärdighet med att undersöka Lenas digitala enheter?
Uteblivna (?) analyser kan skyllas på hög belastning och resursbrist i andra enklare fall, men här handlar det om ett fruktansvärt brutalt mord och då ska resurser vaskas fram.

Avel's arbete är guld värt och jag är åter övertygad om att de digitala spåren kommer bli GM:s fall i fallet.
Senast redigerad av Honan6 2021-02-07 kl. 09:24.
Citera
2021-02-07, 09:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Där håller jag inte riktigt med.
Det bästa är om åklagaren har använt den här väntetiden på bästa sätt och i lagom tid före rättegången lämnar in kompletterande utredningsmaterial.

Jo, haha, så hade det förstås varit.

Missförstå mig rätt. Vad jag syftade på var att det skulle för oss vara ett tecken på åklagaren fått till sig de nya fynden och en begära om förlängd utredningstid skulle indikera att utredningen nu plötsligt hade så mycket viktiga tips att arbeta vidare på att tiden inte räckte till. Tipsen har kommit in sent till utredningen och man behöver mer tid att utreda, sammanställa och förbereda sig inför HR.
Citera
2021-02-07, 09:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Kanske sambon som tröttnat på honom

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-almby-orebro-kommun-kyrkvardsvagen-10a-17215520

Du håller väl vad du lovat och lämnar alla viktiga fynd som kommer fram till åklagaren?
Ju fler som uppmärksammar henne, desto större chans att inget missas!

Aldrig har jag känt en större tillförsikt än nu att mordet kommer att lösas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in