2021-02-05, 19:32
Medlem
Måste jag stå som arbetssökande första arbetsdagen efter uppsägningen eller kan jag ta semester först och anmäla mig som arbetssökande och söka a-kassa från de datum jag står till förfogande, säg att min sista dag är 2 januari, måste jag anmäla till AF 3 januari eller kan jag chilla till 1 första februari och skriva in mig på AF och få a-kassa från första februari?
Citera
2021-02-06, 00:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Sådärja GRÖNT beslut från alfakassan.
men när får jag pengarna?
Väntat 6 månader redan på beslut.

ge mig pengarna NU

Säg inte att dom ska vänta i månader och betala ut det nu också?
Se fråga och svar nummer 11
https://www.alfakassan.se/Vanliga_fragor/Ansokan_om_ersattning

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Hejsan.

Någon som har koll på Covid 19 och arbetssökande? Har hört att man kan få smittbärarpenning som arbetssökande men vet inte riktigt vad som menas. Någon som har bättre koll som har testat?
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/arbetssokande/smittbararpenning

Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Måste jag stå som arbetssökande första arbetsdagen efter uppsägningen eller kan jag ta semester först och anmäla mig som arbetssökande och söka a-kassa från de datum jag står till förfogande, säg att min sista dag är 2 januari, måste jag anmäla till AF 3 januari eller kan jag chilla till 1 första februari och skriva in mig på AF och få a-kassa från första februari?
A-kassan kommer förmodligen att fråga vad du har gjort under dessa dagar.

En viktig sak att tänka på är om det riskerar att påverka din SGI.
https://www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/RckxDoMwDEDRszBkTio2NoS4AF0QS-SCFSyKY8UmvX7Z2P7T94uf_cJQKYFRZvjenn_r2QnY7l5t78KQ 2ZDtPcYJVTIrVXRBClUw waIuaKKYLtqQ76YNWGO5PoWO-BwvR9_8AUHlJ-0!/#/?steg=occupation
Citera
2021-02-06, 01:08
Medlem
Ger A-kassa och inkomstförsäkring mer i brutto?

Hej,
Vad roligt, så många år som jag läst inlägg och aldrig skrivit själv, nu är det dax.

Har googlat massor och inte funnit ut, kan det vara så att jag vid arbetslöshet och inkomstförsäkring kan komma att få ut mer brutto än när jag hade inkomst? Detta pga att inkomstförsäkringen är skattefri. Kan det stämma?
Hade hög lön innan jag blev arbetslös.
Någon som vet hur det faktiskt förhåller sig?
Citera
2021-02-06, 01:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkku320
Hej,
Vad roligt, så många år som jag läst inlägg och aldrig skrivit själv, nu är det dax.

Har googlat massor och inte funnit ut, kan det vara så att jag vid arbetslöshet och inkomstförsäkring kan komma att få ut mer brutto än när jag hade inkomst? Detta pga att inkomstförsäkringen är skattefri. Kan det stämma?

Det beror på hur hög lön du hade och vad villkoren för inkomstförsäkringen säger.
Citera
2021-02-06, 02:04
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Hej,

nä. Inkomstförsäkringen täcker i regel upp till 80%. Finns också ett tak. Beror såklart på försäkring. Men sedan "schablonbeskattas" din 80%iga bruttoinkomst för att motsvara vad du hade fått netto, och det du får utbetalt netto är skattefritt. Du skattar inte på inkomstförsäkringen, men beloppet du får utbetalt är anpassat som om du hade skattat på en fiktiv bruttolön.
Citera
2021-02-06, 03:22
Medlem
Jag menade förstås netto inte brutto.
Citera
2021-02-06, 03:25
Medlem
Citat:
Hej,

Tänker du att en bra ersättning kommer innebära att du trivs med att vara arbetslös? Du vet att det aldrig är kravlöst utan det blir "söka jobb-kurs" och "data för nybörjare"
Citera
2021-02-06, 03:32
Medlem
Näe, tänker bara att jag kan klara mig och kan betala mina lån och inte behöver sälja min lägenhet.
Citera
2021-02-06, 03:38
Medlem
Hmm, är det försäkringsbolaget som schablonbeskattar då menar du? Låter konstigt.Har du varit med om det?
Vet du någonstans där det går att läsa om det? Ska ringa och fråga till veckan.
Citera
2021-02-06, 08:47
Medlem
leprasjuklings avatar
.
Senast redigerad av leprasjukling 2021-02-06 kl. 08:50.
Citera
2021-02-06, 09:12
Avstängd
Du kan aldrig få ut mer än 80% av din tidigare lön. A-kassan är max 1200 de första 100 dagarna, sedan 1000. Inkomstförsäkring täcker upp till 80% om det skulle diffa
Citera
2021-02-06, 18:36
Medlem
Ok, tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här