2021-02-01, 08:02
Medlem
Söka A-kassa innan aktivitetsstöd obligatoriskt?

Kan jag strunta i att söka A-kassa och söka aktivitetsstöd direkt istället eller vill försäkringskassan att man provar först med A-kassa. Anledningen är att det kommer troligtvis ta väldigt lång tid att få den och det är stor risk att jag kommer bli nekad. Då känns det bättre att söka aktivitetsstöd direkt och sedan fokusera på att fixa ett jobb. Kan man tom söka aktivitetsstöd och sedan A-kassa om det visar sig att jag har rätt till det?

Det står någonting om att aktivitetsstödet beräknas utifrån A-kassan på FKs hemsida så då antar jag att jag ska fylla i info om min A-kassa när jag söker stödet. Jag har inte rätt att söka för denna månad så jag kan inte se hur formuläret ser ut. Det jag tänker då är att antingen så måste jag fylla i att jag inte har A-kassa som kanske ses som lögn om jag inte sökt? Eller så fyller jag i ja och måste då ändå jäklas med A-kassan innan de kan neka mig eller bevilja mig pengarna.

Edit: Mod kan slänga eller stänga tråden för jag hittade informationen
Senast redigerad av Ovehundberg 2021-02-01 kl. 08:51.
Citera
2021-02-01, 09:57
Medlem
Folket i denna tråd brukar ha bra koll på sådana grejer.

(FB) Samlingstråd - A-kassan
Citera
2021-02-02, 19:04
Medlem
Eget AB, konsult, akassa, utdelning och unge på väg

Gokväll.

Har företag där jag är den enda anställda som sedan drygt ett år har haft omsättning på ca 100k/mån lön på 40k och nu ett resultat på ca 250 000.
Dock börjar det uppdraget jag jobbat med klinga av och jag överväger att söka Akasaa då jag blev medlem i början av pandemin och tänker att jag vill ha nåt tillbaka av det jag blivit bestulen på.
Nu är det en unge på väg också så kanske skulle passa ganska bra att trappa ner lite nu närmaste tiden. Hur hade ni gjort om ni inte var jättesugna på att jobba mycket närmsta tiden? a-kassa på deltid? går det? kan jag göra utdelning från mitt bolag och ändå få a-kassa?

Kan tilläggas att jag ansökt om korttidspermittering under 2020 men ansökan avslogs och jag orkar inte joxa med det igen, och det visade sig senare att jag inte heller hade behövt stödet.

Har även ett säsongsbetonat uppdrag som ger några småpengar (min hobby) som jag överväger att göra under tiden som jag får akassa men inte fakturera förrän jag är igång med "riktiga" jobb igen.

En sista utväg är väl att göra en utdelning och söka anställning men är inte jättesugen på det just nu..

Tips mottages tacksamt.
Citera
2021-02-02, 19:25
Medlem
Hur ser möjligheterna ut att göra utdelning från helägt bolag och samtidigt få AKassa? Hur går jag tillväga för att ansöka om AKassa och bli beviljad ersättningen som egenföretagare med en dipp nu under våren?
Citera
2021-02-02, 19:40
Medlem
ersattningsids avatar
du kan väl vara pappaledig på halvtid och akassa resten
Citera
2021-02-02, 20:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Beror det inte på vilken Akassa man är ansluten till - finns olika regler? De flesta godkänner väl att du har innnestående vinstmedel medan det är knöligare med utdelning. Men utdelningen kan du ju spara.
De har väl det senaste året eller de senaste 2 åren som beräkningsbas, du väljer.
Citera
2021-02-02, 21:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meisterkatten74
Hur ser möjligheterna ut att göra utdelning från helägt bolag och samtidigt få AKassa? Hur går jag tillväga för att ansöka om AKassa och bli beviljad ersättningen som egenföretagare med en dipp nu under våren?
Läs på valfri a-kassas hemsida, där finns information om vad som krävs av dig som har haft företag

https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/. Ett tips är att välja "Eget företag eller familjeföretag" i rullistan som finns ovanför förteckningen.

OBS - spontant kanske du tänker att du borde välja Småföretagarnas a-kassa, men det finns inget hinder för dig att välja någon annan a-kassa istället, och SmåA har en av de längsta handläggningstiderna från ansökan till första utbetalning av ersättning, vilket jag antar är en relevant omständighet att beakta.

Som du kommer att upptäcka är arbetslöshetsersättning inte någon sorts utfyllnadsinkomst vid sidan av att fortsätta att driva din verksamhet precis som vanligt, så om det är förhoppningen som du har kommer du nog att bli besviken när du börjar läsa på om vilka regler som gäller.
Senast redigerad av Bunny 2021-02-02 kl. 21:18.
Citera
2021-02-04, 21:27
Medlem
Har arbetat timanställning senaste 3 månader med ca 180-210 timmar per månad.
Har jag rätt till nytt arbetsvillkor?
Citera
2021-02-05, 00:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Har arbetat timanställning senaste 3 månader med ca 180-210 timmar per månad.
Har jag rätt till nytt arbetsvillkor?
Ett arbetsvillkor är inget som man har rätt till, det är ett krav som man uppfyller. Du kan läsa på valfri a-kassas hemsida, till exempel här https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/arbetsvillkor/ eller https://www.alfakassan.se/Ersattning/Arbetsvillkor

Google gav för övrigt 872 000 träffar på arbetsvillkor...
Citera
2021-02-05, 11:48
Medlem
Sådärja GRÖNT beslut från alfakassan.
men när får jag pengarna?
Väntat 6 månader redan på beslut.

ge mig pengarna NU

Säg inte att dom ska vänta i månader och betala ut det nu också?
Citera
2021-02-05, 13:31
Medlem
Hejsan.

Någon som har koll på Covid 19 och arbetssökande? Har hört att man kan få smittbärarpenning som arbetssökande men vet inte riktigt vad som menas. Någon som har bättre koll som har testat?
Citera
2021-02-05, 18:17
Avslutad
Jag kommer att vara redo att flytta då jag tar examen i december iår,vet inte om det är en tröst här hos många men poängen är att om du får ett jobb men ligger 10-15 mil bort och det finns lägenhet tillgängligt och lönen är ok, ta den! Att bo i en stad är på både gott och ont, det är en hög hyra och andra kostnader som kommer till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in