2021-02-05, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev:

Titta i spoilern.

ja? Det finns inget där som får mig att ändra min åsikt i just den här frågan.
Citera
2021-02-05, 08:08
Medlem
Stonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Intressant, och bra att du tar upp det!
Hur har alla vi ”FUPare” kunnat missa detta? Det har i varje fall varit mest förvåning och med all rätt fördömanden av SOA för hans tal om ”misstag”. Jag har i alla fall totalt missat det.
Det sätter ju saken i annat ljus och HD framstår mer weird för varje dag.
Herregud, vilka störda människor och relationer!
De stöder sin dotter naturligtvis. De vet alla hur det ligger till naturligtvis.Självklart städade frun och de övriga för att få bort bevis.Egenligen deras ensak och inte en nyfiken allmänhets.
Senast redigerad av Stonic 2021-02-05 kl. 08:27.
Citera
2021-02-05, 08:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
ja? Det finns inget där som får mig att ändra min åsikt i just den här frågan.
Det fanns mer än hur riskabel BP är - varav jag återkopplade till det som stor sist.
Via spoilern.

Jag diskuterar HDs roll via hennes uppmaningar varav spoilern återger dialogen
En mördare kan vara stressad innan mord.
Citat:
Det är dock utfört med brutalitet, i affekt.
Det förvånar något (relaterat till ljud, stänkbild) och därför tror jag beslut togs snabbt och i sista minuten. Nåt sorts nu eller aldrig med resan som deadline. Han kanske tvekade på hanen helgen innan eller insåg hur dumt det var att ha hallå, hallå i luren.
Dagarna dess innan, när H korspostar medd på LWs wig till honom, är han ju rejält speedad.
Då vill han inte med till USA. Bollen låg hos honom sa exfrun.
Senast redigerad av develi 2021-02-05 kl. 08:23.
Citera
2021-02-05, 08:52
Medlem
Stonics avatar
Citat:
Eftersom vi inte vet hur mördaren tänkte så finns inget exakt facit - jag anser att det, tyvärr, var ett bra val av plats. Och jag tror att riskbedömningen var att det skulle kunna bli en del ljud, men inte värre än vanligt. För honom var det nog mer oflyt än flyt att hon skrek så högt - det hade han inte räknat med. Utan skriken och polisanmälan så hade vi aldrig fått fram en så exakt tidpunkt för mordet. I övrigt tänker jag att det är ok att tänka olika - det vässar argumenten och lyfter fram nya detaljer.
Det är självklart att vi tänker olika. Vi är ju alla helt olika som individer med alla sin egen unika livserfarenhet och motiv.Personligen hade jag gärna mött paret på riktigt om de velat.Främst S. Det kommer ej bli så av förklarliga skäl pga den framstående friande domen. De bakliggande orsakerna till brott är det som är det verkligt intressanta för min del. Dessutom har vi inte ens en gärningsman.
Senast redigerad av Stonic 2021-02-05 kl. 08:56.
Citera
2021-02-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det fanns mer än hur riskabel BP är - varav jag återkopplade till det som stor sist.
Via spoilern.

Jag diskuterar HDs roll via hennes uppmaningar varav spoilern återger dialogen
En mördare kan vara stressad innan mord.

Ok, då missförstod jag. Får se om följande input funkar bättre...

Angående val av tidpunkt så har jag ingen fast åsikt om det. Jag vacklar mellan olika alternativ, men min huvudsakliga linje är väl ungefär att jag tror att han har funderat längre på denna lösning och vet hur han ska gå tillväga överlag, var och på vilket sätt, men inte när. Sen har ett antal faktorer stressat på och fått honom att ta det slutgiltiga beslutet. Kanske visste han inte själv när han vaknade på morgonen den 14:e att idag ska det ske, men olika händelser fick honom att släppa spärrarna och utföra den mest nedriga handlingen en människa kan göra. Ibland kan jag uppleva att han blir demoniserad här i tråden, men fram till mordet var han en relativt vanlig kille med en del tillkortakommanden (snällt sagt). Världen är full av knäppa människor, men de flesta blir inte mördare för det. Men två beteenden skiljer ut honom från det stora flertalet: dels hans tankar kring att se döden som svaret på ett problem och dels hans uppenbara brist på förmåga till empati och medkänsla. Han tycker om att mästra människor, men varken LW eller äldsta dottern köper det vilket skapar ständigt pågående konflikter dem emellan. Jag tror också att han har lekt med tanken att döda så många gånger, först med sin egen familj, sedan med LW och hennes barn att tanken till slut inte var onaturlig längre. Det är mycket möjligt (läs: mest troligt) att mordet på LW skedde i affect - de 17 slagen tycker jag vittnar om det, men jag tror ändå att det fanns en grundplanering.

Min syn på HDs roll i det hela skrev jag om igår kväll.
Citat:
Jag har sagt det innan och jag säger det igen (dvs min syn på detta): SD är en toffel. Den som egentligen styr och ställer i det äktenskapet är HD. Otaliga är vittnesmålen från både henne själv och andra att hon egentligen kände till otroheten i flera år, men då passade det henne att LW fanns till hands och tog hand om de behov hon inte själv mäktade med. Sen vaknar hon till liv igen och kräver att deras relation ska avslutas och att de ska ghosta LW i alla geocashingsammanhang. Nu när hon börjar bli lite mer pigg vill hon själv vara mer aktiv i geocashingen och då funkar det inte att LW är där. Så hon ska bort från geocashingen också. Hon till och med får JG på sin sida och får honom att springa hennes ärenden. Vad hon inte hade räknat med dock var att efter att hon dragit fram deras relation i ljuset våren 2017 så trodde hon att SD skulle sluta att träffa LW. Men han fortsatte att gå bakom ryggen på henne för han hade hittat en sötma i det som hon inte hade förutsett. Skilsmässan framstår som en manöver för att visa SD att hon menar allvar - skärpning gäller med andra ord. Själva flytten skedde kanske just för att bostaden intill blev ledig. Den passade hennes syften perfekt. Utan den hade hon kanske inte ens flyttat ut? Den stackars fisken som verkar tycka om HD framstår som ett verktyg för att göra SD svartsjuk och att visa honom att hon kan gå vidare vilken dag som helst om han inte löser problemet med LW.

Men som frånskild har hon nu upptäckt att hon har alla fördelarna av att bo själv, men ändå ha SD i sitt liv. Hon behöver inte bo i samma hus och hon behöver inte vara gift. Många kvinnor gör den upptäckten efter en skilsmässa. Varannanveckolivet ger en frihet och självständighet åt många som de inte annars har haft i äktenskapet. Flickorna börjar bli stora och självständiga och hon kan göra precis vad hon vill med sin tid. Nu är det hon som både har kakan samtidigt som hon äter den.

HD önskade verkligen LW ut ur sitt liv och jag tror att SD såg till att uppfylla den önskan. Olika händelser har eldat på hatet och motivationen och till slut var hela situationen ohållbar för SD och han väljer den simplaste och fegaste lösningen av dem alla - att ta bort LW för gott.
Citera
2021-02-05, 09:34
Medlem
Stonics avatar
S är en trevlig man. Inte en mördarmaskin. Dvs Nu kan ni rulla upp era fördragna rullgardiner igen. Man ska passa sig lite till mans att tränga in folk i ett hörn. Vi har vår egna fria vilja och den ska respekteras. Bristen på respekt var motivet tror jag.
Citera
2021-02-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonic
S är en trevlig man. Inte en mördarmaskin. Dvs Nu kan ni rulla upp era fördragna rullgardiner igen. Man ska passa sig lite till mans att tränga in folk i ett hörn. Vi har vår egna fria vilja och den ska respekteras. Bristen på respekt var motivet tror jag.

Både Ja och Nej, man måste nog förstå hans förståndshandikapp för att förstå honom bättre.
Att passa sig. Ja det tror jag verkligen, man bör inte ta med lätthet på hans sätt att urskilja på rätt och fel. En krokodil kan också vara trevlig visst ?
Finns det något naturreservat för en förståndshandikappad individ som SD ? Han är med "sannolikhet" en individ som behöver forskas på.
Citera
2021-02-05, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan säkert finnas andra bra val också, kanske t.o.m. något som hade varit ännu bättre, men det gör inte detta till ett dåligt val. Även om alla potentiella mordplatser innebär vissa risker, så ser vi resultatet av det här valet. Han har t.o.m en förklaring till hands varför han har blivit sedd i området (som han först tror) och på en annan plats hade det kanske varit svårare att förklara en närvaro som inte hade med mordet att göra. Nu hade han testat cykelväxlar så det var helt naturligt att han var på gatan vid den här tiden och helt naturligt varför han cyklade som en galning. Han har nog varit på platsen många gånger – enligt fub så har de varit ett flertal gånger på en plats "runt knuten" där de kan bråka utan att störa barn eller grannar. Sen tror jag inte han räknade med att hon skulle skrika så högljutt, men bevisligen så har ju inte ens det stört grannarna nått nämnvärt. Max tre personer hörde skriken (och en till efter att hon blev väckt av sin sambo) och han vet hur ljud kan studsa och vara i princip omöjliga att lokalisera i mörkret om man inte ser något som man kan sätta i samband med ljuden. Jag tror också att valet att slå ihjäl henne eventuellt kan vara just för att inte avsätta dna-spår, dvs han behöver hålla avstånd till henne. Kanske var det han som trashade hennes cash för att slippa överraskas av kvällspigga geocashare? Hon hade fått klartecken för sin nya cash på platsen kvällen innan, den 13 maj och om det är som många tror att han hade koll på hennes mejl så visste han att platsen snart skulle bli mer osäker igen. I och med att det är så nära hemmet så är hans digitala paus relativt kort. Han vet att han avsätter digitala spår och han vill att uppehållet ska vara så kort som möjligt. Andra platser känner han inte lika väl så där har han mindre koll på eventuella slumpmoment.

Eftersom jag har som tänkbar teori om att 11-12 maj var ett försök/repetition till mord, passar mordplatsen in i samma typ av planering. Närhet, cacher bl a.

Jag är inte heller säker på att Lena skulle sätta sig i en bil och åka ut med honom så sent. Förutom att Lena varit utsatt två gånger i bilen, har hon ju A hemma. Flera säger att hon aldrig skulle lämna A ensam hemma längre stunder den tiden på kvällen.

Det som kanske fr a gör platsen lämplig trots alla nackdelar, är den geografiska närheten. Kanske också SD visste att planket hade en kraftigt bulldämpande effekt. Hans DNA på plasen skulle också kunna finnas där kanske han tänker, eftersom han varit på platsen tidigare.

Hade inte @dalaans ringt in till 112 i så nära anslutning till skriken, då hade det inte funnits möjlighet att ringa in dödstidpunkten på minuten när.

Vi vet ju att SDs tidsschema har varit extremt tight fram till mordet och tidpunkten efter.

Nu har också SD haft möjlighet att på nolltid återkomma hem och ta hand om det som behövdes, förmodligen genom att cykla hem. Mobilen behövde inte ha ett onaturligt glapp på timmar om den hade lämnat hemma vid en längre resa, ingen bil hade behövt rengöras efter blodiga spår, inga vittnen som vaknar av att SDs bil rullar in (tänk på J*udith som ser allt) på sena natten.

Det finns också en möjlighet till flexibilitet om man bor nära. Om någon råkar komma förbi, kan man avbryta, man kan flyktvägar, man kan ha cykel och tillhygge inom rimligt avstånd och man kan lätt återkomma för att åtgärda något i efterhand.

I det här fallet kan t ex mgm återvänt för att fixa med telefonen, kanske logga in på Lenas konto, förstöra mobilen osv. Allt det här kan vara svårare att göra om mordplatsen är avlägsen.

Inom minuter kan han vara hemma, spola av sig och cykeln, koppla upp sig, duscha, återvända till mordplatsen, hem igen, tvätta, återvända till Lenas hem (05:23?), hem igen, cykla till jobbet med ett leende på läpparna...

Men helt klart, han är en risktagare.
Inte många hade vågat sig på ett sådant val av plats om det handlar om någon slags planering.
Detta gör honom till en något annorlunda person.
Citera
2021-02-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Din uppställning borde Å använda i HR. Nu är det dags att de även gör nya undersökningar på Ls kläder. S skada på benet bör ha lämnat spår.

De har bevisen i utredningen, men saknar de intern kompetens?

Ls exman lämnade ju in ett tvillingkort för hennes mobil som förvarades hemma hos honom. Tittade dem på det ens? Har S hållhakar på snutpolarna?

Finns spår av inkompetens ja.
Vet inte vad som hände med simkortet. Kanske framgår av nåt förhör.
Citera
2021-02-05, 10:59
Medlem
Har kollat på de okända inloggningarna i LW:s Instagram som skett efter hennes död.

Så här har polisen skrivit i sitt protokoll i 164C/1212:

Den 10/4 skickade undertecknad en begäran till NOA:s IT-brottsdesk om att få ut inloggningar på Lenas Facebook och Instagram.
Vald period var 2018-05-13 till 2019-03-0 I.
I svaret som kom 25/4 från NOA framgår att inga inloggningar har skett på Lenas Facebook efter 20 I8-05-14 kl. 19.53 UTC (21.53 lokal svensk tid).
Vad gäller Instagram har någon eller några loggat in 27 gånger mellan 2018-06-27 och 2019-01-12.
Det har skett från ip-adresser som ligger i Ryssland hos en tjänsteleverantör som inte svarar på upprepade mail från Polismyndigheten.”

Då de gått bet så är här telefonnumret till leverantören: +7*4956629833

De kan fråga efter A*lexey G*alaev.
Han utbildade sig till programmerare och matematiker vid Moskvas Luftfartsinstitut en gång i tiden. Han har sen jobbat på företaget Softline i Moskva och lite annat.

Digitala spår av leverantörens verksamhet går till Schweiz, Kanada och USA.
Hemsidan för företaget är hostat av ett företag i Schweiz som det finns ytterst få digitala spår efter. Namnet på hosten i CH är iaf Varity. Leverantören som ip-adresser är kopplat till heter Vpsville.

Alexey är även inblandad i ett företag i LLC-form som huserar i Nebraska. Så här ser huset ut:

https://www.bildtagg.se/bild/ncquji31pp8pge971cgydia

Och hemsidan till det företaget är typ död.

Företaget heter LLC Cloud Solutions.

Han har diverse soc medier om ingen svarar på numret men det är nog att hoppas på för mycket.

Så man kan göra mer än att ge upp när någon i Ryssland inte svarar på mejl.

Vidare då.

Jag vet inte riktigt vad NOA/Örebropolisen sysslat med för några av ip-adresserna vad gäller inloggningarna i LW:s Instagram efter hennes död ser ut att peka på de kommunala stadsnäten i Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstad, Munkfors, Vansbro,Åmål, Kil och Årjäng genom samverkansbolget Mittnät.

Kan vara så illa att de bara orkat slå på några av ip-adresserna i listan. Typ de första.

Ska sätta detaljerna i detta än mer under lupp och se vad som framkommer.

Ska återkomma här lite senare också om hur de skulle kunnat hitta spår i SD:s enheter efter sån här anonym webbsurf även om han använder samma verktyg som rekommenderas av såna som Edward Snowden (visselblåsaren/CIA/NSA osv)

Och även om det omvända hur de hade kunnat dubbelkolla dessa ip-adresser på ett annat sätt för att säkerställa några andra saker.
Senast redigerad av Avel 2021-02-05 kl. 11:09.
Citera
2021-02-05, 11:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok, då missförstod jag. Får se om följande input funkar bättre...

Angående val av tidpunkt så har jag ingen fast åsikt om det. Jag vacklar mellan olika alternativ, men min huvudsakliga linje är väl ungefär att jag tror att han har funderat längre på denna lösning och vet hur han ska gå tillväga överlag, var och på vilket sätt, men inte när. Sen har ett antal faktorer stressat på och fått honom att ta det slutgiltiga beslutet. Kanske visste han inte själv när han vaknade på morgonen den 14:e att idag ska det ske, men olika händelser fick honom att släppa spärrarna och utföra den mest nedriga handlingen en människa kan göra. Ibland kan jag uppleva att han blir demoniserad här i tråden, men fram till mordet var han en relativt vanlig kille med en del tillkortakommanden (snällt sagt). Världen är full av knäppa människor, men de flesta blir inte mördare för det. Men två beteenden skiljer ut honom från det stora flertalet: dels hans tankar kring att se döden som svaret på ett problem och dels hans uppenbara brist på förmåga till empati och medkänsla. Han tycker om att mästra människor, men varken LW eller äldsta dottern köper det vilket skapar ständigt pågående konflikter dem emellan. Jag tror också att han har lekt med tanken att döda så många gånger, först med sin egen familj, sedan med LW och hennes barn att tanken till slut inte var onaturlig längre. Det är mycket möjligt (läs: mest troligt) att mordet på LW skedde i affect - de 17 slagen tycker jag vittnar om det, men jag tror ändå att det fanns en grundplanering.

Min syn på HDs roll i det hela skrev jag om igår kväll.
Det kan bero på att jag har blivit likt HD, lika flummig. 😂

Jag börjar om.
Han totalt eskalerar rätt in i strösselförhör i 47 minuter.
Om SD är pressad kan han reagera med stress och frustration - och initialt vägra att åka.
Mördare som överväger mord kan uppvisa extrem stress.

H har fått övertala honom till att resa, ett bifogat jubel vid sem.ansökan 5 april:
"Det blev en resa!"

8 maj säger han i grälet att han inte vill med till USA.

Det är gammalt de grälar om och det är otroheten. Att han inte kommer ur gamla tankar.

Att H vill att LW försvinner ur deras tillvaro, går inte att missa:

Tilläggen hon kör för att tona ner är en typisk strategi vid passivt aggressivt beteende.
Dubbla budskap.

1 april
"kommer att prata om L, hon är sjuk, bmtom all räddning".

8 april
"kan hon bara försvinna från alla jag har kontakt med"

30 april
"tankar som kom ikväll om S trots allt gått till L".

8 maj
"Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar."

15 maj
"Hoppas hon är död"
"Egoist Hanna hoppas att L är borta för alltid."

19 maj
"(gråter) åh .. den här resan till USA det var o fira att vi hade varit tillsammans hela .. halva vårat liv tillsammans"

"vi kom inte tillbaka så nära som jag hade hoppats .. eh .. jag kände ju .. jag trodde att jag skulle ha lättare att komma över det, att dom hade haft en relation .. eh ..

"jag tänkte att .. får vi bara va i fred så kommer vi att kunna bygga upp nånting"
......

Bollen ligger hos dig upprepar hon två ggr.
Jag funderar på hon är typ indirekt drivande men inte överens förrän efter 8 maj.

Hon viftar sen med Ls wig som en reminder och sänder sublimt budskap till SD:

"Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar".

"Det ska bli så bra nu" svarade hjälten SD betryggande den 15 maj.
Senast redigerad av develi 2021-02-05 kl. 12:04.
Citera
2021-02-05, 12:07
Medlem
Stonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Både Ja och Nej, man måste nog förstå hans förståndshandikapp för att förstå honom bättre.
Att passa sig. Ja det tror jag verkligen, man bör inte ta med lätthet på hans sätt att urskilja på rätt och fel. En krokodil kan också vara trevlig visst ?
Finns det något naturreservat för en förståndshandikappad individ som SD ? Han är med "sannolikhet" en individ som behöver forskas på.
Vem som helst kan i tillräckligt trängt läge bli farlig tror jag. Det vi kan göra själva för att inte hamna i liknande situation är att vara Goda Förebilder för andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in