Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-04, 16:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Helt rätt.

Jag tror att spåret är det rätta rent teoretiskt, det vill säga spanare runt mordplatsen med "Landsförrädarmotivet". Det är dessa som har möjligheten att genomföra detta, komma undan och därefter influera utredningen. Det är precis något sånt här vi letar efter.

Därefter finns det flera jätteindicier. Man kan framhålla att det finns ett kvinnligt vid Snickarbacken (Restaurang Karelia) som placerar en handledsväska på mannen med rock som hoppar in i den blåa Passaten. Om detta mycket riktigt är Föllinge så skulle detta vittne kunna länka honom till Nieminen och David Bagares Gata och då är vi nästan där. Vittnen som nämner polisen från Bagarmossen samma sak. Det behöver inte vara svårare än så.

Avslutningsvis vill jag framhålla vad jag tror var ett förtäckt hot från Thure Nässén rörande spanaren som avvikit från mordplatsen.

"En dag ska jag berätta allt jag vet".

Här jävlar sitter det.

Tack, vad bra. Jag tycker som sagt vi behöver jobba mer konkret nu. Det här uppslaget finns och säkert andra också som andra i tråden tycker är viktiga att köra i botten.

Föllinge kan vara helt fel men då har vi i alla fall konstaterat det med hög sannolikhet.

Drömmen är förstås att det är tvärtom, att vi hittar intressanta saker. Just vittnet som såg en polis från Bagarmossen vid Dekorima är naturligtvis prioriterat.

Föllinge har inget alibi från cirka 21 mordkvällen. Själv påstod han att han slutade jobba vid 23-tiden och var hemma i Bagarmossen 23.25. Låt oss se om det går att finna saker som talar emot hans berättelse.
Citera
2021-02-04, 17:13
Medlem
I-van-Toers avatar
En rak fråga. Finns det något intresse av någon här att tillsammans med mig kontakta den pensionerade polismannen, Torsten Kviberg, boendes i Järfälla (kranskommun till Stockholm), för att en gång för alla gå till botten med vilka poliser som befann sig på mordplatsen från och med ca 01:10 den 1 mars 1986 och kanske få en pratstund med honom? Så att vi kanske kan få reda på vem mannen i Ekman/Almsäter-fotot från Tunnelgatan inte är. Kvibergs kollegor, Börje Moberg och Vincent (Wincent) Lange är avlidna. Det är officiellt bara Kviberg kvar i livet. Eftersom jag inte ser någon aktivitet från personer som Wall, Gjutarenäfve, Ekevi m fl i frågan, fast jag uppmanat till det, så kan jag ta på mig det att försöka kontakta Kviberg. Jag skulle dock uppskatta om jag får backning från minst en person som jag kan hänföra och anknyta till här i tråden. Ju fler, ju bättre. Så att det inte bara blir min berättelse. Känner någon sig manad? Jag anser att det är väldigt viktigt just nu innan TP lanserar mer falsarier i fallet Skandiamannen, Stig Engström. Vi pratar alltså om dagar nu.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-02-04 kl. 17:16.
Citera
2021-02-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det står ju visst i brevet. "han hade rakt, mörkblont hår kammat åt sidan".

Det kallar inte jag blond. O läs sen vidare om skäggstubben. Mycket mörk.
Brevet är hittepå. Palmegruppen har underlåtit att kolla DNA på rätt person.
Citera
2021-02-04, 17:40
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Helt rätt.

Jag tror att spåret är det rätta rent teoretiskt, det vill säga spanare runt mordplatsen med "Landsförrädarmotivet". Det är dessa som har möjligheten att genomföra detta, komma undan och därefter influera utredningen. Det är precis något sånt här vi letar efter.

Därefter finns det flera jätteindicier. Man kan framhålla att det finns ett kvinnligt vid Snickarbacken (Restaurang Karelia) som placerar en handledsväska på mannen med rock som hoppar in i den blåa Passaten. Om detta mycket riktigt är Föllinge så skulle detta vittne kunna länka honom till Nieminen och David Bagares Gata och då är vi nästan där. Vittnen som nämner polisen från Bagarmossen samma sak. Det behöver inte vara svårare än så.

Avslutningsvis vill jag framhålla vad jag tror var ett förtäckt hot från Thure Nässén rörande spanaren som avvikit från mordplatsen.

"En dag ska jag berätta allt jag vet".

Här jävlar sitter det.

Känner att vi tänker ungefär i samma banor, med vissa nyansskillnader.

Om Föllinge är gärningsmannen, så får jag en känsla av att det inte var tänkt så från början.

Utan detta var resultatet av att tilltänkt gärningsman inte pallade för trycket (jag tycker mig se två syndabockar ganska tydligt - de som togs hårt av Säpo). En av dessa fick dessutom sitt ansikte tryckt som fantombild överallt.

Det var mycket som hände från 5 mars och de närmaste dagarna framåt. Jag tror att Hans Hongelins vittnesmål skapade en enorm oreda och nervositet.

Claes Djurfeldts omparkering känns inte heller planerat, utan ett resultat av att något var på väg att gå snett.

Det är för mycket tillfälligheter för att det ska vara just tillfälligheter...
Senast redigerad av OPK123 2021-02-04 kl. 17:44.
Citera
2021-02-04, 17:41
Medlem
Eftersom Ove P och knarkspaning var upp på tapeten kom jag att tänka på användaren Scarfoots inlägg under en kort period 2009.

Citerar lite grand från hans inlägg.

"Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP.
Att det var CP tror jag ju inte..
Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskriberat....eller när min kamrat har gått pension. Således 2-15 år.... så håll ut!"

Skojar Scarfoot med oss, varför kan inte "knarket" berätta vad som hände?

"Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet. De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar"

Fråga :1.Hände det att "vanliga" poliser blev uttagna till hjälp vid bevakningsuppdrag(typ bevakning på cedergren) ifall det fattades folk?Eller ingick det ibland i nån sorts "utbildning" ,för att på så sett se om den "vanliga" polisen passade in för jobbet?
Scarffot svarar 1. Ja...man lånar ut folk till höger och vänster vid behov.

Fråga 3..Existerar det som jag kallar diskret skyddsbevaknng på objekt,dvs som i OP fallet då denne avsäger sig skyddsbevakning,men SÄPO bevakar ändå,på avstånd(vad nu det ska vara bra för)?

Scarfoot svarar 3. Ja, under förutsättning att känt hot föreligger. Men oftast så brukar man övertala objektet att bevakning är nödvändig. Har inte hört talas om att ett objekt fätt sin vilja igenom trots hotbild.

Scarfoots sista inlägg: "e rader som nu följer är nog det sista jag skriver i ämnet.
Jag blev kontaktad av en av mina forna kolleger som tycker att jag skall sluta älta detta på FB. Han kände igen mig tack vare att jag berättat att jag slutade min anställning Aug-84. Det var tydligen bara jag som sa tack å adjö just då. Lycka till med utredningen alla ni hängivna. Jag tror ni är på god väg att bringa lite sanning i historien....
Citera
2021-02-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det kallar inte jag blond. O läs sen vidare om skäggstubben. Mycket mörk.
Brevet är hittepå. Palmegruppen har underlåtit att kolla DNA på rätt person.
Ok, det stämmer. Det är från en artikel i aftonbladet det bara står lång man med blont hår.
https://www.aftonbladet.se/a/vm9aKL?refpartner=link_copy_app_share
Citera
2021-02-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Jag vill beskriva nuläget ungefär så här:

1) IM:s gäng kan mycket väl ha varit AB:s gäng. Med det menar jag att IM inte tittade mot Dekorima i 2,5 minut. Han "tittade sig omkring så som man gör". En formulering är ju också "jag såg honom (GM) precis innan de kom" och då talar vi om sekunder och inte minuter. Min bild av IM är att han inte är så bra på detta med konkreta iakttagelser av fakta. Inget att säga om det. Folk är inte robotar. Men man ska ha med sig att IM definitivt inte såg skeendet i en enda obruten följd i 2,5 minut. Det var ett antal korta sekvenser. Osammanhängande berättelse.

2) Jag kom fram till att killen med grå jacka kan ha varit Per Vallin som hade midjelång mörkt grå jacka. I så fall kan den flinande tjejen ha varit Lena Bäsen?

3) Mannen med blod runt munnen är en mycket märklig observation. Vi vet att Stefan G var blodig men Göran I säger att han såg killen från taxin? Kan man blanda ihop sina iakttagelser så? Och Stefan G var ju en kompis till Göran I??

4) Mannen i bruna jackan som sprang? Den uppgiften är precis lika unik som AD:s uppgift om en man i grå rock och herrhatt. Man kan alltid välja den lätta vägen och säga att båda vittnena såg fel. Men man behöver, tycker jag, även fundera över möjligheten att de faktiskt såg rätt. Och var hamnar vi då?

5) Ljushåriga killen 20-25 år. Okänd person vid mordplatsen sekunderna efter skotten. Vem i hela h-e var han? Han stod där när Per V kom fram.
Det var Ju Mårten.
Citera
2021-02-04, 21:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Den officiella bilden är så. Fast det är uppenbart att här är det flera stenar i skon.
Den extra polismannen som tog upp USL anmälan har gjort sitt jobb. Konspiratörerna blir pressade och måste förklara bort sig. Därför KEE, sen VD3 och sen upplösta i tomma intet. Som när man trollar för små barn. Borta.

Jag fäster mig särskilt på hur mannen i gränden byter totalt utseende i Thorstenssons förhör.

Sen har jag upptäckt att Ulla var anställd av STF åren 1956-1959. Tänk om det pågick en kontraövervakning? Nu tror jag att det är en tillfällighet, men tanken är svindlande.

PU 1986 lade i vilket fall som helst mycket energi på att degradera Ullas trovärdighet.

Jag kan fortfarande inte släppa signalementsförändringen av mannen i gränden.

På kvällen den intressanta onsdagen den femte mars tar den extra polisassistenten Gunnar Evstedt upp anmälan från Ulla Strömbeck-Larsson. Mannen i Schönfeldts Gränd antecknas som varandes 45-50 år och 180 cm lång.

Uppgifterna är sensationella. Två män med Walkie-talkies minutrarna före LOP kommer till T-Gamla stan. Flera dagar före alla dessa ”bandyklubbor” blivit publikt kända. På protokollet är antecknat vid okänd tidpunkt av okänd att ”männen är kollegor från KEE” (Ekoroteln vid Rikskrim enl Granskningkommissionen).

Redan dagen efter, strax efter lunch, blir det förhör med Ulla igen. Denna gång av kriminalinspektören Åke Thorstensson, som precis fyllt femtio. I protokollet kan vi nu läsa att Ulla sagt att mannen i gränden var 35-40 år gammal och c:a 170-175 cm lång. Med tanke på precisionen i Ullas övriga observationer är detta en märklig skillnad.

Fem dagar senare vallas hon av Bengt Fredriksson och Torbjörn Säfström vid Rikskrim. Här är man mer intresserad av hennes väg och inte så mycket av hennes iakttagelser. Efter kontakt med den polis i Nacka som satt henne i samband med PU, antecknar Fredrikson att hon enligt denne polis haft en del psykiska problem, men att hon enligt honom varit trovärdig. Det kan inte Rikskrim intyga och hennes vittnesmål försvinner ut genom bakdörren.

De finns inte upptagna i Säpo 1986 som påbörjades 1986-03-11, så förhöret borde ha varit känt av gruppen och därmed bortsorterad som en av tre observationer av egen personal. Eftersom rättsväsendet inte har imponerat med sin obskyra och nedvärderande hållning av USL vittnesmål, så finns det stora skäl i att gräva vidare här. Under resans gång har okända narkotikapoliser varit på tapeten, därefter de unga poliserna (25-årsåldern) Claes Björklund och Mikael Larsson från VD3 fått tjänstgöra som förklaringsmodell. Något de själva har påpekat det orimliga i.

Jag har därför gjort efterforskningar om potentiella WT-män. Jag har hittat en polis jag ”inte kan komma runt” än. Här måste jag göra mera jobb för att få tag i bättre material.
Jag har däremot hittat andra intressanta saker som kan vara värt att dela med sig av. I morgon med start kl 16.45 kommer jag släppa 1+3 inlägg om det arbetet.

Detta har gjorts för att hedra minnet av Ulla som fick utstå förringande epitet och negligerande av hennes pliktmedvetenhet.Här är ett ömsint porträtt av en viktig människa.
Senast redigerad av 14thInt 2021-02-04 kl. 21:26.
Citera
2021-02-04, 21:31
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Om Föllinge är gärningsmannen, så får jag en känsla av att det inte var tänkt så från början.

Jag tror inte han var gärningsmannen. Det jag är inne på är att han är mannen på David Bagares Gata som ses i ordningen Nieminen, Karelia-vittnet och därefter Hans Hongelin. Eventuellt skulle man även kunna inkludera Robrandt & Samson här, faktum är att Föllinge helt klart kan passera som en utlänning nu när jag tänker på det. Då är han inte gärningsmannen, men definitivt inblandad. Kanske plockar han vapnet.
Citera
2021-02-04, 21:50
Medlem
Vad står STF för, när det nämns tillsammans med USL? (Har sökt, ej funnit.)
Citera
2021-02-04, 21:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Vad står STF för, när det nämns tillsammans med USL? (Har sökt, ej funnit.)

Svenska Turistföreningen
Citera
2021-02-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag kan fortfarande inte släppa signalementsförändringen av mannen i gränden.

På kvällen den intressanta onsdagen den femte mars tar den extra polisassistenten Gunnar Evstedt upp anmälan från Ulla Strömbeck-Larsson. Mannen i Schönfeldts Gränd antecknas som varandes 45-50 år och 180 cm lång.

Uppgifterna är sensationella. Två män med Walkie-talkies minutrarna före LOP kommer till T-Gamla stan. Flera dagar före alla dessa ”bandyklubbor” blivit publikt kända. På protokollet är antecknat vid okänd tidpunkt av okänd att ”männen är kollegor från KEE” (Ekoroteln vid Rikskrim enl Granskningkommissionen).

Redan dagen efter, strax efter lunch, blir det förhör med Ulla igen. Denna gång av kriminalinspektören Åke Thorstensson, som precis fyllt femtio. I protokollet kan vi nu läsa att Ulla sagt att mannen i gränden var 35-40 år gammal och c:a 170-175 cm lång. Med tanke på precisionen i Ullas övriga observationer är detta en märklig skillnad.

Fem dagar senare vallas hon av Bengt Fredriksson och Torbjörn Säfström vid Rikskrim. Här är man mer intresserad av hennes väg och inte så mycket av hennes iakttagelser. Efter kontakt med den polis i Nacka som satt henne i samband med PU, antecknar Fredrikson att hon enligt denne polis haft en del psykiska problem, men att hon enligt honom varit trovärdig. Det kan inte Rikskrim intyga och hennes vittnesmål försvinner ut genom bakdörren.

De finns inte upptagna i Säpo 1986 som påbörjades 1986-03-11, så förhöret borde ha varit känt av gruppen och därmed bortsorterad som en av tre observationer av egen personal. Eftersom rättsväsendet inte har imponerat med sin obskyra och nedvärderande hållning av USL vittnesmål, så finns det stora skäl i att gräva vidare här. Under resans gång har okända narkotikapoliser varit på tapeten, därefter de unga poliserna (25-årsåldern) Claes Björklund och Mikael Larsson från VD3 fått tjänstgöra som förklaringsmodell. Något de själva har påpekat det orimliga i.

Jag har därför gjort efterforskningar om potentiella WT-män. Jag har hittat en polis jag ”inte kan komma runt” än. Här måste jag göra mera jobb för att få tag i bättre material.
Jag har däremot hittat andra intressanta saker som kan vara värt att dela med sig av. I morgon med start kl 16.45 kommer jag släppa 1+3 inlägg om det arbetet.

Detta har gjorts för att hedra minnet av Ulla som fick utstå förringande epitet och negligerande av hennes pliktmedvetenhet.Här är ett ömsint porträtt av en viktig människa.

Det låter spännande.
Ullas vittnesmål verkar ha varit en het potatis som ingen vill kännas ansvarig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in